به گزارش تیتربرتر؛ در کشورمان علاوه بر کیفیت و قیمت ، مصرف بنزین هم بسیار اهمیت دارد خیلی از خودرو کیفیت خوبی دارند اما مصرف سوختشان زیاد است.در این بین خودروهای برقی در مقایسه با دیزلی و بنزینی به دلیل عدم مصرف سوختهای فسیلی و نیاز کمتر آنها به تعمیرگاه بسیار مورد توجه و علاقه مردم قرار گرفته اند.
هزینه خودرو برقی چقدر است؟
با اینکه ممکن است همچنان قیمت خودروهای برقی یا EV از نمونههای بنزینی آن بیشتر باشد اما به دلیل شارژ خانگی و هزینه کم تعمیر و نگهداری در بلند مدت مقرون به صرفهتر از بنزینیها هستند. در خودروهای برقی به دلیل حذف بیش از ۲۴ قطعه مکانیکی معمولا به انجام سرویسهایی مانند تعویض روغن، فیلترها، تسمه، دندهها و سیستم خنک کننده نیاز ندارند. به همین دلیل گفته میشود افرادی که از خودروی برقی استفاده میکنند حدود یک سوم هزینه کمتر نسبت به افرادی میپردازند که از خودروی بنزینی استفاده میکنند.
با این حال این خودروها نیز به سرویسهای دورهای مخصوص در نمایندگیهای خود نیاز دارند و در صورت عمل نکردن به برنامه توصیه شده، نمایندگی میتواند از ارائه خدمات به مالک خودرو خودداری نماید. برخی از سرویسهای مورد نیاز یک خودروی برقی میتواند شامل موارد زیر باشد:
بررسی و چک کردن باد لاستیکها و پر کردن مایع شیشه شور میتواند به صورت ماهانه انجام پذیرد، اما برخی از سرویسها هستند که باید در کیلومترهای خاص به تعمیرکار معتبر و با تجربه مراجعه کرد.
هر ۱۲ هزار کیلومتر باید لاستیکها جابهجا و سیستم خنک کننده و بخاری و قطعات شارژ کننده نیز بررسی شوند.همچنین سایر قسمتها نیز مانند کیسههای هوا، سیستم ترمز و تعلیق، پدالها نیز باید بررسی شوند.
با این حال، تعمیر کمتر به معنی نیاز نداشتن آن به بررسی و سرویس نیست و باید هر چند وقت یکبار عوامل ذکر شده و سایر مسائل بررسی و در صورت نیاز تعویض شوند. همچنین گران قیمتترین قطعه در این خودروها باتری آنها بوده پس بهتر است در حفظ و نگهداری آنها دقت لازم را داشت تا نیاز به تعویض نداشته باشد.
خودروهای بنزینی چقدر بنزین مصرف می کنند؟
با افزایش قیمت بنزین تقاضا برای خودروهای گازسوز افزایش یافت اما در کنار این خودرو برخی افراد به دلایلی تمایل به استفاده از خودروهای گازسوز را نداشتند و پس از آن به دنبال خودرویی با میزان سوخت کم بودند.
تولیدکنندگان داخلی اقدام به تولید خودروهای کم مصرف کردند و شاهد تولید حتی خودرو برقی در کشور هستیم. اما همچنان خودروهای پر مصرفی در کشور نیز وجود دارند که در این گزارش قصد داریم خودروهای پر مصرف را معرفی کنیم.
مصرف ترکیبی پژو ۲۰۶ تیپ ۲، ۶.۴ لیتر در صد کیلومتر، تیپ ۵ هم همین میزان و در تیپ ۶، ۷.۱ لیتر در صد کیلومتر است. پژو ۴۰۵ جی ال آل ۹ لیتر در صد کیلومتر، پژو جی ال ایکس بنزینی ۹ لیتر در صد کیلومتر و پژ و ۴۰۵ اس ال ایکس ۷.۵ لیتر در صد کیلومتر است.
معرفی خودروهای پر مصرف ایرانی
فربد زاوه کارشناس خودرو، درباره خودروهای پر مصرف در کشور، گفت: مصرف سوخت ماشینهای داخلی، به واسطه اینکه فناوری دیر به دیر عوض میشود و رو خط میماند و حتی اگر قابل عرضه هم باشد، از نرم جهانی به شدت دور میشود.
این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: این اتفاق را در مورد ۲۰۶ یا حتی پراید هم داریم. زمانی که پراید معرفی شد ماشین کم مصرفی بود، اما اکنون این ماشینها در مقایسه با نرم جهانی ۴۰ تا ۵۰ درصد از ماشینهای مشابه در بازارهای اروپایی و بازارهای جهانی مصرف بیشتری دارند.
زاوه تشریح کرد: به طور متوسط ۳۰ درصد مصرف سوخت خودروهای ایرانی بیشتر از خودروهای خارجی مشابه خود است و اگر بخواهیم سبدی نگاه کنیم و حتی بحث خودروهای هیبریدی باب شده و مصرف سوخت بسیاری از محصولات ایرانی بالاتر از توان این دسته از خودروهاست.
او گفت: اکنون خودروهایی در جهان داریم که زیر ۴ لیتر میسوزانند و حتی زیر ۲ تا ۳ لیتر هم داریم، اما به تعداد محدود تولید شدهاند. توان آنها نسبت به خودروهای ایرانی بالاتر است. حتی میتوان گفت برخی خودروهای خارجی مانند لندکروز کمتر از خودرویی مانند پژو پارس مدل ۹۰ بنزین میسوزاند و در واقع میتوان گفت در ایران به دلیل انحصار، خودروساز انگیزهای برای کاهش مصرف ندارد و یارانه سوخت باعث شده مردم فشاری به خودروساز نیاورند.
این کارشناس صنعت خودرو گفت: با اینکه اخیرا قیمت سوخت در کشور ۲ برابر شده، اما نسبت به نرم جهانی فاصله قیمتی زیادی دارد و همین امر باعث میشود خودروساز نخواهد نوع سوخت را تغییر دهد.سمند را اگر بخواهیم هیبرید کنیم ۸۰ تا ۹۰ میلیون تومان هزینه خواهد داشت که به صرفه نخواهد بود. اقتصادی نیست که بخواهیم این خودرو را هیبرید کنیم.
بیشتربخوانید: فیلم| مشخصات فنی گرانترین خودرو جهان+عکس
معرفی کم مصرفترین خودروهای ایرانی
لازم به ذکر است که از خودروهای کم مصرف نیز در بازار کشور استقبال خوبی میشود. طبق بررسیهای انجام گرفته، درحالحاضر حدود ۷۰ درصد خودروهای داخلی از موتورهای پرمصرف با فناوری های نه چندان جدید، استفاده میکنند. در ادامه به بررسی کم مصرفترین خودروهای موجود در بازار ایران میپردازیم.
تندر۹۰ با یک موتور ۱۵۹۸ سی سی، قدرتی معادل ۱۱۰ اسب بخار و حداکثر گشتاوری برابر با ۱۴۸ نیوتن متر ایجاد میکند. گیربکس این خودرو از نوع ۵ سرعته دستی یا چهار سرعته اتوماتیک بوده که میزان مصرف سوخت سیکل شهری ۹، در جاده ۶/۵ و در سیکل ترکیبی ۸ لیتر را برای این خودرو فراهم کرده است.
بیشتربخوانید: فیلم| مقایسه رانا یا ۲۰۶ صندوقدار!+ عکس
بیش از ۲۰ میلیون دستگاه پژو۲۰۶ در سراسر دنیا تولید و عرضه شده و شرکت ایران خودرو، یکی از مهمترین پایگاههای تولید این خودرو در جهان به شمار میرود. این محصول نام آشنای ایران خودرو با وجود گذشت ۱۸ سال از عرضه آن، همچنان یکی از کم مصرفترین خودروهای بازار ایران است.
تیپ ۲ این خودرو با پیشرانه ۱۳۶۰ سی سی TU ۳ توسط یک گیربکس ۵ سرعته دستی، قدرتی برابر با ۷۵ اسب بخار و حداکثر گشتاوری معادل ۱۱۸ نیوتن متر تولید میکند. میزان مصرف سوخت تیپ۲ خودروی سال ۲۰۰۱ اروپا در سیکل شهری ۷.۵، در جاده ۴.۹ و در سیکل ترکیبی ۷ لیتر است.
خودروی سمند LX با هدف ارتقاء ظاهری و فنی خودروی سمند در سال ۸۳ توسط شرکت ایران خودرو طراحی و تولید شد. موتور ۱۶۴۵ سی سی EF ۷ قدرتی معادل ۱۱۴ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۵۵ نیوتن متر تولید میکند و قدرت آن توسط یک گیربکس دستی ۵ سرعته به چرخ های جلو منتقل میشود. میزان مصرف سوخت این اتومبیل در سیکل ترکیبی ۷.۵ لیتر است.
این درحالیست که تقریبا میتوان گفت که لمس چنین رقمی با سمند نزدیک به محال است و به خصوص سمندهای مجهز به موتور XU۷ به راحتی مصرف سوخت دو رقمی را به مالکین خود هدیه میدهند.
گردآورنده: علی اکبر رضایی