پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ ۱۴:۳۰
۲۱
۵
نسخه چاپی

علت اصلی عدم فروش 30 درصد دوم سهام عدالت!؟

علت اصلی عدم فروش 30 درصد دوم سهام عدالت!؟
از عید غدیر به دستور رئیس جمهور فروش 30 درصد دوم سهام عدالت آغاز شد.

به گزارش تیتربرتر؛ سهامداران سهام عدالت که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند در حال حاضر می‌توانند تا سقف ۶۰ درصد از ارزش سهام خود را بفروشند. ۳۰ درصد اول آن از هفته نخست خرداد ماه آزاد شد و طبق اعلام رئیس‌جمهور ۳۰ درصد دوم آن نیز از ابتدای هفته جاری و با عید غدیر قابل فروش است.

زمان واریز 30 درصد دوم سهام عدالت

زمان واریز 30 درصد دوم سهام عدالت
زمان واریز 30 درصد دوم سهام عدالت

 

می دانیم که ۳۰ درصد اول سهام‌عدالت توسط بانک های عامل انجام شد و سهامداران با امضای تعهدنامه کلیه اختیارات فروش را به بانک ها واگذار کردند. بانک ها علت واریز نشدن پول سهامداران یا واریز قطره چکانی را نبود زیرساخت های لازم و برخی اشتباهات در ثبت شماره شبا اعلام کردند که البته این دلایل مورد قبول سهامداران عدالت نیست و از دیدگاه بسیاری از آنها این دلایل تنها در حد بهانه و دستاویز برای شانه خالی کردن از مسئولیتی است که به خوبی انجام نشده است.

در مرحله دوم یعنی فروش ۳۰ درصد دوم سهام عدالت بانک ها از طریق کارگزاری های خود اقدام به فروش ۳۰ درصد دوم سهام عدالت می کنند. در نتیجه متقاضیان باید با مراجعه حضوری به کارگزاری بانکی که به عنوان بانک عامل خود انتخاب کرده اند درخواست فروش ارائه دهند. این کار به صورت آنلاین نیز از طریق درگاه های آنلاین کارگزاری های بانکی میسر است. ضمنا افرادی که ۳۰ درصد ابتدایی را از طریق کارگزاری های غیر بانکی یا اپلیکیشن های پرداخت، به فروش رسانده اند می توانند ۳۰ درصد دوم را نیز از همان طریق بفروشند.

نحوه واریز پول ۳۰ درصد دوم سهام عدالت

بانک ها اعلام کرده اند که مشکلات زیرساختی تاحدودی حل شده و مشکلاتی که در واریز ۳۰ درصد اول وجود داشته در ۳۰ درصد دوم سهام‌عدالت وجود نخواهد داشت اما تجربه نشان می دهد موضوع فروش سهام عدالت مساله بغرنجی است که می تواند حتی شاخص بورس را تحت تاثیر قرار دهد. بر این اساس به نظر می رسد این که متقاضیان فروش ۳۰ درصد دوم سهام عدالت تصور کنند پول فروش سهام آنها یکجا برای آنها واریز می شود بیش از حد خوشبینانه است. توصیه کارشناسان این است که از فروش سهام عدالت تا حد امکان خودداری کنید و اگر مجبور به فروش هستید تلاش کنید این کار را از طریق درگاه ها و کارگزاری هایی که در فروش ۳۰ درصد اول خوش قول تر بوده اند انجام دهید.

سهامدارانی که در طول ۷۰ روز اخیر همه یا بخشی از ۳۰ درصد اول را فروخته‌اند می‌توانند نسبت به فروش ۳۰ درصد دوم اقدام کنند، همچنین کسانی که تا به حال هیچ سهمی را نفروخته‌اند می‌توانند تا سقف ۶۰ درصد از ارزش سهام خود را بفروشند.

طبق آخرین ارزیابی از سبد سهام عدالت، ارزش سهام یک میلیون تومانی به ۴۰ میلیون تومان رسیده که ۶۰ درصد آن معادل ۲۴ میلیون تومان برآورد می‌شود.

اما برخی از سهامدارانی که از ابتدای هفته به سامانه معاملات سهام عدالت در کارگزاری‌ها مراجعه کرده‌اند، نتوانسته‌اند ۳۰ درصد دوم سهامشان را بفروشند.

براساس اظهارات مخاطبان تجارت‌نیوز، کارگزاری‌ها هنوز این قابلیت را ندارند که درخواست‌های فروش ۳۰ درصد دوم را ثبت کنند و معمولا این پیام برای سهامدار نشان داده می‌شود که «درخواست شما قبلا ثبت شده است»، در حالی که درخواست قبلی برای فروش ۳۰ درصد اول بوده است.

بیشتربخوانید: زمان دقیق فروش 60 درصد سهام عدالت!

مشکل عدم فروش 30 درصد دوم سهام عدالت چیست؟

مشکل عدم فروش 30 درصد دوم سهام عدالت چیست؟
مشکل عدم فروش 30 درصد دوم سهام عدالت چیست؟

 

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در این خصوص توضیح داد: مشکل کارگزاری‌هایی که نمی‌توانند درخواست‌های فروش ۳۰ درصد دوم را ثبت کنند به به‌روزرسانی نکردن سیستم‌های آنها برمی‌گردد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که کانون کارگزاران باید بر عملکرد کارگزاری‌ها نظارت داشته باشند.

همچنین یک منبع آگاه گفت: مشکل ثبت درخواست فروش سهام عدالت از طریق کارگزاری‌ها در شرکت‌های برخط (OMS) است، به طور مثال یکی از مشکلات این است که کارگزاری یک بانک دولتی، پول شرکت خدمات دهنده را پرداخت نکرده و این شرکت هم سیستم خدمات‌رسان را قطع کرده است.

مطالب مرتبط: جزئیات دریافت 5 میلیون وام با کارت سهام عدالت!+شرایط دریافت

علت ناهماهنگی بانک ها و کارگزاری ها در پرداخت سهام عدالت

سید محمدجواد فرهانیان، مدیر برنامه‌ریزی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار کشور در یک گفتگوی تلویزیونی با اشاره به امکان فروش ۶۰ درصد سهام عدالت از این هفته گفت: کسانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند نیز می‌توانند در سامانه تغییر وضعیت دهند و سهام خود را بفروشند.

وی تاکید کرد: از این هفته ۳۰ درصد بعدی سبد سهام عدالت قابل معامله است. در دور گذشته به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها مردم به بانک‌ها و کارگزاری‌ها مراجعه می‌کردند. در این مرحله، مراجعه به بانک‌ها وجود دارد اما بانک‌ها از درگاه کارگزاری خود اقدام به فروش می‌کنند.

فرهانیان با اشاره به اینکه فروش سبد سهام عدالت محدودیت زمانی ندارد، افزود: کسانی که روش مستقیم را برای دسترسی به سبد سهام خود انتخاب کرده و به کارگزاری‌های بازار سرمایه معرفی شده‌اند ممکن است به حساب برخی از آنها پول سهام واریز نشده باشد زیرا همه سفارش‌ها تکمیل نشد و ناهماهنگی بین بازار پول و سرمایه اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه اکنون این ناهماهنگی رفع شده است گفت: کسانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده و سهامشان را نفروخته‌اند اما اکنون به فروش آن نیاز دارند می‌توانند در سامانه تغییر وضعیت دهند و سهام خود را بفروشند.

گردآورنده: علی اکبر رضایی



+ 21
مخالفم - 8
نظرات : 5
منتشر نشده : 0
 
ir
+0
unlike
-0
سهام،عدالت،سی،درصد،د ۹۹/۰۶/۱۱ - ۱۳:۱۴
پاسخ
comments فروش،سی،درصد،دو م
 
 
ir
+0
unlike
-0
امیر رمضانی ۹۹/۰۶/۰۱ - ۰۴:۴۸
پاسخ
comments باسلام 30درصد دوم سهام عدالت ثبت نمیشه چرا میرم بانک کشاورزی میگه ابلاغ نشده ما با کار گذاری بانک کشاورزی تماس بگیرید زنگ می‌زنیم میگن به ما مربوط نیست میرم سایت میگه کارگزار قبلا انتخاب شده بخدا لازم دارم پول اجاره خونه ندارم موندم پدرم مادرم مریضه مستجرم توراخدا هیچ کس جواب درست نمیده این عیدی بود آقای روحانی داد از روز عید قدیر الافم کسی جواب درست نمیده چرا کسی رسیدگی نمیکنه نیاز داریم بخدا مادرم سکته مغزی داری پول دارو دکتر نداریم توراحق خون امام حسین رسیدگی کنید
پاسخ ها:
  • ح م ۰۰/۰۷/۰۸ - ۰۱:۴۹ de country
    commentsبا سلام علکیم
    آقای ریٔسی ریس جمهور محترم انقلابی جمهوری اسلامی ایران و وزیران محترم دولت سیزدهم و ریس خصوصی سازی سهام عدالت ... حضرت آیت الله خامنه رهبر فرزانه ایران دستور دادند سهام عدالت آزاد سازی شوند و کسانی که فروختند پول فروش فروشندگان واریز کنید چرا به حرف رهبری گوش ندادید و چرا پول فروشندگان از سال ۹۹ واریز نمیکنید؟ من یک معلول شدید از سه عضو بدنم معلولیت دارم...دخترم تازه ازدواج کرده دلم خوش بود سهام عدالت پنج عضو خانواده فروش میزارم وگذاشتم تا براش جهزیه جور کنم فروش که گذاشتم واریزی خبری نيست ؟ لطفا پول فروش سهام عدالت از سال ۹۹ واریز کنید من معلول از کجا جهزیه دخترم جور کنم؟ بهزیستی هم میگه درتوان ما فقط ۵۰۰هزار هست کمک کنیم الان ۵۰۰هزار چی میدن؟؟؟؟ و آقای قالی باف ریاست محترم ریس مجلس و نمايندگان عزیز خواهشمندم واریز فروش سهام عدالت شروع کنید واریز کنید پاره ای از مشگلات ما حل شود بی نهایت سپاسگزارم/1
 
 
ir
+0
unlike
-0
مهرزاد طاهری ۹۹/۰۵/۲۶ - ۰۳:۳۲
پاسخ
comments کارگزاری بانک ملت برم یا کارگزاری سهام عدالت من مرحله اول در بانک ملت آنلاین فروختم
پاسخ کارشناس:
می تونید با ثبت نام در کارگزاری غیربانکی سهام عدالت خودتون رو بفروشید.برای ثبت نام در کارگزاری غیر بانکی مثل کارگزاری آگاه یا مفید و... به پست بانک ها مراجعه کنید.
 
 
ir
+0
unlike
-0
مهرزاد طاهری ۹۹/۰۵/۲۵ - ۲۲:۴۰
پاسخ
comments با سلام من 8 روز هرکاری می‌کنم نمیتونم سی درصد دوم سهام عدالت رو بفروشم بانک میگه سیستم قطع زنگ زدم به کارگزاری بانک ملت میگه به ما ابلاغ نشده ما هم منتظر دستور هستیم الا بنده برا جلو خونه پول ندارم باید چکار کنم آخه من یه راننده پیک موتوری اسنپ هستم پولی هم ندارم منتظر همین سهام عدالت بودم که اینم اینجوری می‌کنه باهام اگه گذاشتین تا ارزونش کنید بعد آزادش کنید بگین بدونیم
پاسخ کارشناس:
از کارگزاری ها برای فروش اقدام کنید
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری