پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
جمعه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ ۲۱:۱۳
۹
۰
نسخه چاپی
دلایل ابتلا به نوع شدید ویروس کرونا

چرا به نوع شدید کرونا مبتلا می شویم؟

دلایل ابتلا به نوع شدید ویروس کرونا
افراد بسیاری به ویروس کرونا مبتلا می شوند اما برخی با نوع شدید درگیر می شوند و در این راه جان خود را از دست می دهند اما دلیل آن چیست؟

به گزارش تیتربرتر؛ در این مدتی که کرونا در کشور شیوع پیدا کرده است؛ بارها مشاهده کردیم که برخی بعد از ابتلا با قرنطینه خانگی وضعیت آنها سریع رو به بهبودی می گذارد اما هستند افرادی که هنگام ابتلا به کووید-۱۹ بسیار وضعیت سلامتی آنها وخیم می‌شود و روزهای بسیاری در بیمارستان بستری می شوند و حتی جان خود را از دست می دهند؛ اما علت چیست؟

دلایل ابتلا به نوع شدید ویروس کرونا

دلایل ابتلا به نوع شدید ویروس کرونا
دلایل ابتلا به نوع شدید ویروس کرونا

اخیرا محققان دانشگاه استنفورد به همراه سایر موسسات مطالعه‌ای انجام داده‌اند و به بررسی این موضوع و سیستم ایمنی افراد پرداخته‌اند تا دریابند علت اینکه برخی افراد به نوع شدید و برخی به نوع خیفیف کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند، چیست.

به گفته محققان به نظر می‌رسد وجود برخی نقص‌های ایمونولوژیکی ممکن است تفاوت بین ابتلای شدید و خفیف به کووید-۱۹ را بیان کند. این تفاوت ممکن است ناشی از واکنش سیستم ایمنی ذاتی باستانی تکاملی بدن ما به کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲(SARS-CoV-۲) ویروسی که باعث این بیماری می‌شود، باشد.

سیستم ایمنی ذاتی که در همه موجودات از مگس‌های میوه گرفته تا انسان مشاهده می‌شود، به سرعت ویروس‌ها و سایر عوامل بیماری زا را حس می‌کند و به محض این که این سیستم وجود آنها را حس کند کار خود را آغاز می‌کند و یک حمله فوری بر علیه آنها انجام می‌دهد.

دکتر “بالی پولندران “(Bali Pulendran) آسیب شناس و میکروب شناس و ایمنی شناس و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: این یافته‌ها نشان می‌دهد که چگونه سیستم ایمنی بدن طی ابتلای شخص به کروناویروس بهم میریزد و به یک بیماری شدید منجر می شود.

طی این مطالعه که یافته‌های آن در مجله”Science “منتشر شد، محققان پاسخ ایمنی را در ۷۶ فرد مبتلا به کووید-۱۹ و در ۶۹ فرد سالم مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آنها پس از بررسی‌ها متوجه افزایش سطح ملکول‌هایی که سبب افزایش التهاب در خون بیماران مبتلا به نوع وخیم کووید-۱۹ می‌شوند، شدند.

در میان ملکول‌های شناسایی شده، سه مورد از آنها با التهاب ریه مرتبط بود اما پیش از این در بیماری کووید-۱۹ این موضوع نشان داده نشده بود. پولندران گفت: این سه مولکول و گیرنده‌های آنها می‌توانند اهداف درمانی جذابی را در مبارزه با کووید-۱۹ در اختیار دانشمندان قرار دهند.

آنچه دیگران می خوانند: قیمت واکسن ایرانی کرونا چند؟

اکنون محققان آزمایشگاه وی در حال آزمایش پتانسیل درمانی مسدود کردن این مولکول‌ها در مدل‌های حیوانی مبتلا به کووید-۱۹ هستند. علاوه بر این محققان همچنین بقایای باکتریایی مانند دی.ان.ای باکتریایی و مواد دیواره سلولی را در خون آن دسته از بیماران که به نوع وخیم کووید-۱۹ مبتلا بودند، یافتند. هر چه میزان بقایای باکتریایی بیشتر باشد، فرد بیمارتر خواهد شد و مواد پیش‌التهابی بیشتری در خون فرد جریان می‌یابد.

این یافته‌ها حاکی از آن است که در موارد شدید کووید-۱۹، محصولات باکتریایی معمولاً فقط در مکان‌هایی مانند روده، ریه‌ها و گلو ممکن است راه خود را به جریان خون پیدا کنند و خود را به خون وارد کنند که در آن صورت سبب افزایش التهاب می‌شود و این التهاب از طریق سیستم گردش خون به همه نقاط بدن منتقل می‌شود.

این مطالعه همچنین نشان داد که به طور متناقض، سلول‌های اصلی سیستم ایمنی ذاتی در خون بیماران مبتلا به کووید-۱۹ با وخیم‌تر شدن بیماری، فلج می‌شوند و سیستم ایمنی به جای اینکه به خاطر وجود ویروس‌ها یا باکتری ها تحریک شود، کند عمل کرده و ضعیف می‌شوند.

پولندران گفت: یکی از رازهای مهم پازل بیماری کووید-۱۹ برای ما این بود که چرا برخی از افراد به نوع شدید این بیماری مبتلا می‌شوند و برخی دیگر پس از ابتلا گویی به سرعت بهبود می‌یابند که اکنون با انجام این مطالعه ما بینش‌هایی در مورد چرایی این اتفاق داریم.

پیش از این مشخص شده بود که کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲(SARS-CoV-۲) از طریق گیرنده روی سطح سلول موسوم به” ACE۲” وارد سلول می‌شود. مطالعه جدید دانشمندان دانشگاه “مک مستر” و “دانشگاه واترلو” نشان می‌دهد که گیرنده ACE۲ در بافت ریه انسان در سطح بسیار کمی قرار دارد. دانشمندان اکنون در حال تحقیق در مورد چگونگی آلوده شدن ریه انسان توسط کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲(SARS-CoV-۲) هستند. برای کشف این موضوع و اینکه دریابند هر بیمار چگونه به این بیماری واکنش نشان می‌دهد، دانشمندان از سواب‌های بینی که برای تشخیص بالینی کووید-۱۹ جمع آوری شده بود، استفاده کردند. این نمونه‌ها فرصتی را برای تعیین اینکه کدام ژن‌ها توسط سلول‌های بیمار بیان شده به آنها داد علاوه بر آن این اطلاعات با پیشرفت بیماری بیماران نیز مرتبط بود.

محققان این مطالعه گفتند: یافتن سطح پایین ACE۲ در بافت ریه پیامدهای مهمی دربرخواهد داشت و بینش ما درباره عملکرد ویروس را تغییر خواهد داد. انتظار می‌رود با بررسی بیشتر این موضوع بتوانیم هرچه سریع تر بیمارانی که در معرض ابتلا به نوع شدید این بیماری قرار دارند را شناسایی کنیم.

محققان اظهار کردند: ما فکر می‌کنیم این سیستم ایمنی ریه است که در بین بیماران مبتلا به کووید-۱۹ تفاوت دارد. با درک اینکه سیستم ایمنی ریه بیماران دقیقا چگونه عمل می‌کند ممکن است بتوانیم به پزشکان کمک کنیم تا بیمارانی که در معرض خطر بیشتری قرار دارند را شناسایی کنند.

زمان انتقال کرونا از فرد مبتلا به سالم چقدر است؟

زمان انتقال کرونا از فرد مبتلا به سالم چقدر است؟
زمان انتقال کرونا از فرد مبتلا به سالم چقدر است؟

 

محققان موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گویند: دو عامل موثر بر ابتلا به کووید-۱۹ دوز (تعداد ویروس) و زمان مواجهه است. به طور خلاصه، در معرض عطسه و سرفه قرار گرفتن، پنج دقیقه صحبت یا حدود ۵۰ دقیقه قرار گرفتن در مکان بسته با فرد مبتلا، خطر بیمار شدن را در افراد سالم به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

محققان موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بررسی شواهد موجود می‌گویند: تا این زمان برای این که فردی مبتلا به کووید-۱۹ شود لازم است با دوز مشخصی از ویروس مواجه شود.

بر اساس فرمول منتشر شده در برخی مطالعات، ابتلا به این بیماری حاصل ضرب مواجهه با دوز مشخصی از ویروس و مدت زمان مواجهه است.

بر اساس مطالعات انجام شده روی ویروس مرس و سارس، تخمین زده می‌شود هزار ذره ویروسی برای ایجاد عفونت لازم است. یک سرفه حدود سه هزار قطره رها می‌کند و قطره‌ها با سرعت حدود ۸۰ کیلومتر در ساعت می‌توانند حرکت کنند.

اغلب قطره‌ها بزرگ هستند و به سرعت می‌افتند اما تعداد زیادی از آن‌ها در هوا باقی مانده و می‌توانند در چند ثانیه طول یک اتاق را بپیمایند. هر عطسه حدود ۳۰ هزار قطره را رها می‌کند که تا ۳۲۱ کیلومتر در ساعت می‌توانند پیمایش کنند.

اگر فردی مبتلا باشد، قطرات در هر سرفه یا عطسه او ممکن است حاوی ۲۰۰ میلیون ذره ویروسی باشند. اگر فردی نزدیک بیمار باشد و بیمار مبتلا مستقیما به سمت او عطسه یا سرفه کند، احتمال خیلی زیادی دارد که هزار ذره ویروس را استنشاق کرده و به بیماری مبتلا شود. حتی اگر آن سرفه یا عطسه به سمت فرد نباشد، برخی قطرات آلوده کوچک می‌توانند چندین دقیقه در هوا معلق بمانند.

اگر فردی چند دقیقه بعد از آن عطسه یا سرفه نیز به اتاق وارد شود و چند نفس بکشد احتمال دارد که ویروس لازم برای مبتلا شدن را دریافت کند. در حالی که اگر به اتاقی که شخص آلوده در آن تنفس می‌کند وارد شود، ممکن است ۵۰ دقیقه یا بیشتر طول بکشد تا یک دوز غفونی را استنشاق کند.

بیشتر بخوانید: چگونه تست رایگان کرونا بدهیم؟

قطرات ناشی از تنفس، سرعت پایینی داشته و به سرعت سقوط می‌کنند. به دلیل عدم وجود نیروی بازدمی در یک تنفس، ذرات ویروسی از نواحی پایینی دستگاه تنفسی خارج نمی‌شوند. قطرات تنفسی ناشی از نفس کشیدن تنها حاوی سطوح پایینی از ویروس‌ها هستند.

صحبت کردن نیز رهاسازی قطرات تنفسی را ۱۰ برابر افزایش می‌دهد. پنج دقیقه صحبت کردن نزدیک با فرد مبتلا لازم است تا فرد سالم، دوز مورد نیاز برای بیمار شدن را دریافت کند. بنابراین هر فردی که در یک فضای بسته، مانند دفتر کار مدتی با فرد مبتلا بماند، پتانسیل ابتلا را دارد.

گردآورنده: الهام خلیلی خو



+ 9
مخالفم - 8
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری