پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۰۶ شهریور ۱۳۹۹ ۲۱:۵۹
۱۸
۰
نسخه چاپی

14 میوه و دمنوش ضد استرس را بشناسید

14 میوه و دمنوش ضد استرس را بشناسید
در این مطلب به معرفی 14 نوع دمنوش و میوه موثر در درمان و رفع استرس می پردازیم.

تیتربرتر:استرس یا فشار عصبی یکی از بیماری های تنش زا در میان گروه های سنی مختلف است که می تواند بروی رفتار افراد تأثیر بگذارد، در ادامه با 14 نوع دمنوش و میوه آشنا خواهیم شد که میتوانند بطور معجزه آسایی در رفع استرس کارساز باشند.

رفع استرس با دمنوش

رفع استرس با دمنوش
رفع استرس با دمنوش

۱- دمنوش میوه گل نسترن

میوه گل نسترن یکی از گیاهان بسیار موثر برای بخشیدن آرامش به ذهن و جسم محسوب می‌شود که طبیعت آن معتدل و خشک بوده و سرشار از ویتامین ث است. این گیاه برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی نیز بسیار مناسب می باشد. دمنوش میوه ی گل نسترن یک نوشیدنی خارق العاده و دارای ویژگی های بسیار مثبت جهت تاثیری گذاری بر روان و درمان افسردگی می باشد.

طرز تهیه:

برای تهیه کردن دمنوش میوه ی گل نسترن حدود ۵۰ گرم از آن را ریز ریز کنید و در یک ظرف آب سرد (ترجیحا یک لیتری) قرار دهید و اجازه دهید مدت ۳ ساعت درون آب بمانند و کاملا خیس شوند. سپس ظرف را روی شعله ی ملایم بگذارید تا کم کم دمای آن بالا برود و به نقطه ی جوش برسد. پس آن اجازه بدید به اندازه ی ۵ ساعت میوه ها درون آب بجوشند سپس ظرف را از روی شعله برداشته و به مدت ربع ساعت در دمای اتاق قرار دهید و منتظر بمانید تا دم بکشد. برای مصرف ابتدا آن را از صافی رد کنید. برای طعم دار کردن آن می توانید کمی عسل درون آن بریزید.

۲- دمنوش به لیمو زیرفون

چای به لیمو برای تسکین اضطراب و بخشیدن آرامش بسیار مفید بوده و جالبه بدانید که دارای طبیعت گرم هم است. این دمنوش به قدری خواص مفید و فوق العاده دارد که نه تنها برای رفع استرس بلکه برای درمان مشکلات و بیماری های دیگری نظیر سرماخوردگی، دردهای سیاتیکی، آسم، سردرد، بی خوابی شبانه، فشار خون، اسهال، میگرن، تپش، قلب و روماتیسم بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

نوشیدن این دمنوش برای بانوان پیشنهاد نمی شود.

طرز تهیه:

برای تهیه دمنوش چای به لیمو زیرفون نیز همانند اغلب دم نوش ها تنها کافی است که مقداری از این گیاه را در آب جوش دم کنید و سپس میل نمایید.

۳- دمنوش هل

هل یک دانه گیاهی با طبیعت گرم و مزه ی دلچسب است که از قدیم به عنوان طعم‌دهنده در چای استفاده می‌شد. این دانه علاوه بر طعم دهندگی خواص بسیار بالایی برای درمان استرس و اضطراب دارد و باعث آرامش روان می‌شود. از جمله خواص دمنوش هل عبارت از تقویت حافظه و افزایش قدرت جنسی، درمان مشکلات گوارشی معده و روده است.

طرز تهیه:

برای تهیه ی دمنوش می توان چند عدد هل را در آب جوش قرار دهید یا می‌توان آن را به قطعات ریزتر تبدیل کنید و سپس به آب جوش اضافه کنید و اجازه بدهید ظرف حاوی آب جوش و هل بر روی شعله به طور غیر مستقیم دم بکشد.

۴- دمنوش چای زعفران

زعفران یک گیاه با طبیعت گرم و خشک است که مهمترین خاصیت آن شادی بخشی و قدرت مبارزه با افسردگی است. از جمله دیگر خواص این دمنوش تقویت کننده عضلات قلب، ضد کرم خوردگی و پوسیدگی دندان، پاک کننده ی کلیه، تقویت کننده معده، محرک قوای مغزی، رفع کننده سرفه و خلط آور بودن آن است. این دمنوش در درمان استرس و اضطراب معجزه گر می باشد و آرامش بسیاری را به افراد مصرف کننده می بخشد. بانوان در هنگام زایمان می توانند در حدود یک مثقال زعفران را دم کنند و بنوشند تا به روند زایمان آنها سرعت ببخشد و آن را تسهیل کند اما نکته قابل توجه این است که در دوران بارداری باید از مصرف زیاد آن پرهیز کرد.

طرز تهیه:

ابتدا با توجه به مقدار مصرف و نوع زعفران مورد استفاده تان چند رشته از آن را بردارید (و البته برای بهتر شدن دمنوشتان می توانید رشته ها را آسیاب کنید) و سپس آن ها را داخل ظرف حاوی آب جوشیده بریزید و درپوش ظرف را روی آن قرار بدهید و به مدت زمان یک ربع ساعت منتظر بمانید.

۵-  چای بابونه

طبیعت گیاه بابونه معتدل بوده (البته بابونه های صحرایی گرم و خشک هستند). این گیاه استفاده های دارویی بسیاری دارد که می‌توان از جمله خواص بی شمار آن به کنترل استرس و اضطراب و بخشیدن آرامش به اعصاب و روان به ویژه اعصاب روده و معده را نام برد. این دمنوش پرطرفدار ضد یبوست، ضد انگل و ضد تب است و برای افراد کم اشتها و به ویژه کودکان کم اشتها بسیار مفید است.

طرز تهیه:

برای تهیه ی دمنوش چای بابونه شما می توانید مقداری از گیاه بابونه را خشک کنید و سپس درون یک ظرف (لیوان یا قوری چینی) بریزید و آن را به مقداری آب از قبل جوشیده اضافه کنید و سپس درب ظرف را روی آن قرار دهید و به مدت زمان سه تا پنج دقیقه صبر کنید تا دم بکشد.

۶- دمنوش بهار نارنج 

بهار نارنج از نظر طب سنتی دارای طبیعت گرم و خشک می باشد. دمنوش بهار نارنج از طریق اثر گذاری روی سیستم عصبی باعث کاهش اضطراب و استرس و نیز افزایش احساس آرامش می شود و از طریق این تاثیر مثبت احساس غم و افسردگی را رفع و خلق و خوی فرد مصرف کننده را بهتر می‌کند. این دمنوش همچنین می‌تواند سردردهای عصبی، اختلالات خواب ناشی از به هم ریختگی اعصاب و سوءهاضمه و مشکلات گوارشی را درمان کند؛ بهارنارنج هم جز بهترین انتخاب ها از بین دمنوش های آرامش بخش به شمار می آید.

طرز تهیه:

برای تهیه ی دمنوش بهارنارنج کافی است به مقدار ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری از این گیاه را درون قوری ریخته و مقداری اب جوش با دمای ۸۰ درجه ی سانتی گراد را به آن اضافه کنید و به مدت زمان ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد.در صورت تمایل میتوانید به آن مقداری عسل یا نبات اضافه کنید تا مزه اش را عوض کنید.

۷- چای گزنه

دمنوش این گیاه از برگ گزنه ی دو پایه قابل تهیه است که در قاره های آسیا و اروپا و قسمت های شمالی آفریقا یافت می شود. گزنه منبع غنی از آنتی اکسیدان ها است که برای محافظت از بدن در برابر میکروب ها عفونت ها و التهاب بسیار مفید واقع می شود. گیاه گزنه به دلیل طبیعت گرمی که دارد، می توان از دمنوش آن برای آرامش اعصاب و روان و برطرف کردن احساس خستگی و افسردگی استفاده کرد؛ از دیگر خواص این دمنوش می‌توان به کاهش غلظت خون رفع سنگ صفرا، کاهش چربی خون جلوگیری از ریزش مو و درمان پروستات اشاره کرد.

طرز تهیه:

شما می توانید برای تهیه گزنه که یکی از بهترین دمنوش های آرام بخش است، مقداری از این گیاه مقداری را درون ظرف آب جوش قرار داده و پس از گذاشتن آن روی شعله ملایم و به طور غیر مستقیم اجازه دهید که کاملا دم بکشد و سپس آن را بنوشید و از تاثیرات بیشمار آن لذت ببرید. در مواقعی که استرس دارید این نوشیدنی می تواند یکی از بهترین انتخاب ها در بین دمنوش های آرام بخش برای شما باشد.

مطالب مرتبط:

14 میوه و دمنوش رقیق کننده خون را بشناسید

درمان خانگی یبوست با 18 نوع دمنوش و میوه

میوه های ضد استرس

میوه های ضد استرس
میوه های ضد استرس

۱. هلو

وجود منیزیم در هلو به جلوگیری از بروز استرس و اضطراب در بدن کمک می‌کند و باعث حفظ آرامش سیستم عصبی می‌شود. کمبود منیزیم می‌تواند روی عملکرد سیستم عصبی مرکزی تاثیر بگذارد، و منجر به این شود که عضلات بیش از حد فعالیت کنند و فعالیت سیگنال‌های عصبی افزایش بیابد. یک مطالعه‌ی پژوهشی تحقیقاتیِ انجام شده در این رابطه، نشان داده‌است که مصرف غذاهای غنی از منیزیم همراه با ویتامین B-۶ اثرات مطلوبی در درمان تحریک بیش از اندازه‌ی سیستم عصبی مرکزی در کودکان دارد. مطالعه‌ی دیگری نشان داده‌است که درمان منیزیم به بهتر شدن علائم و نشانه‌های افسردگی اساسی کمک می‌کند. مصرف هلو همچین در طب آیورودا برای تعادل سیستم عصبی مفید در نظر گرفته شده‌است.

۲.گیلاس

گیلاس، حاوی مواد مفید زیادی است. یکی از این مواد آنتی اکسیدان‌ها هستند. آنتی اکسیدان‌های موجود در گیلاس می‌توانند خطر پیری زودرس را کاهش دهند. علاوه بر این، مواد موجود در گیلاس می‌توانند استرس را نیز کاهش دهند.  آنتوسیانین موجود در گیلاس به شکل‌های متعددی با استرس اکسیداتیو مبارزه می‌کند. این ماده مستقیما با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند، به DNA متصل می‌شود تا از آسیب اکسیداتیو جلوگیری کند و سیستم سم‌زدایی و آنزیم‌های آنتی اکسیدانی را در بدن فعال می‌کند.

۳. کیوی

خوردن یک کاسه کیوی، راه خوبی برای مبارزه با خلق و خوی بد و نا امیدی و استرس و اضطراب است. این میوه گرمسیری، سروتونین بالایی دارد که به تقویت حافظه، یادگیری و درمان استرس کمک می‌کند. مصرف منظم کیوی، اشتهای شما را تنظیم کرده و خواب را آسان می‌کند. خوردن کیوی، راه خوبی برای مهار استرس و افسردگی است.

یک مطالعه نشان داد که سروتونین موجود در کیوی، تا ۱۵% خواب را افزایش داد و بنابراین، ممکن است کیوی، راه‌حلی برای مبارزه با بی‌خوابی باشد. به علاوه، کیوی حتی می‌تواند به هوشیار بودن شما در صبح‌ها کمک کند- انتخابی سالم‌تر از قهوه یا چای. بی شک خواص کیوی برای تان تعجب برانگیز است.

۴.توت

طبق نتایج آزمایش‌هایی که به منظور مطالعه‌ی اثر ضد استرسی توت سفید به عمل آمدند، گیاه توت سفید به عنوان یک عامل ضد استرس، به طور بالقوه دارای قدرت درمانی قابل توجهی است. نتایج این مطالعات نشان می‌دهند، توت سفید می‌تواند در درمان اختلالات ناشی از استرس اکسیداتیو بسیار مفید و موثر باشد. بر اساس مطالعه انجام شده بر حیوانات، آنتی اکسیدان موجود در شاه توت می‌تواند استرس اکسیداتیو را کاهش داده و در نتیجه به کاهش خطر سرطان منجر شود.

۵. آناناس

برای کسب انرژی بیشتر و دوری از استرس های روزانه برای خود آب آناناس تهیه کنید و صبح زود میل کنید تا روز با نشاطی آغاز کنید. میزان بالای ترکیبات مفید موجود در این میوه به بدن کمک می‌کند تا سرحال و سرزنده باشید. این میوه سیستم ایمنی بدنتان را تقویت می‌کند و مصرف منظم آن بیماری‌های متعددی را از شما دور می‌سازد.

۶. آلبالو

اگر رادیکال‌های آزاد مهارنشوند، DNA را از الکترون‌های آن می‌گیرند که به این کار اکسیدشدن گفته‌شده و بر سیستم دفاعی بدن تاثیرمی‌گذارد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آلبالو، با خنثی‌کردن رادیکال‌های آزاد، استرس اکسیداتیو را کاهش‌می‌دهد.

۷. پاپایا

همه ما روزانه در موارد مختلفی دچار استرس می‌شویم- روابط، کار، بچه‌ها و غیره. خوردن یک بشقاب پاپایا می‌تواند به کاهش استرس کمک‌کند. این میوه شیرین حاوی آنزیم‌های فعال و ویتامین C است که به حفظ سطح انرژی شما کمک‌می‌کند. مطالعات متعددی نشان‌دادند که بدن ما برای تنظیم جریان هورمون‌های استرس به ۲۰۰ میلی‌گرم ویتامین C نیاز دارد و یک پاپایای بزرگ دارای حدود ۴۷۶ میلی‌گرم ویتامین C است.

گردآورنده:فرحان مرادی

آنچه دیگران میخوانند:



+ 18
مخالفم - 8
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری