پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۰۸ شهریور ۱۳۹۹ ۱۰:۱۵
۲۶
۷
نسخه چاپی

ماجرای اتهام تجاوز جنسی آیدین آغداشلو+عکس

ماجرای اتهام تجاوز جنسی آیدین آغداشلو+عکس
آیدین آغداشلو به اتهامات جنسی و فساد اخلاقی که اخیرا علیه‌ او مطرح شده، واکنش نشان داد.

به گزارش تیتربرتر؛ فرداد فرخزاد خبرنگار سابق بی بی سی فارسی که به شبکه ایران اینترنشنال رفته و مجری برنامه تیتر اول است، چند روز پیش با سارا امت علی (خبرنگار سابق تهرانی مقیم واشنگتن) درباره ادعاهایش در مورد آزار و اذیت جنسی توسط آیدین آغداشلو مصاحبه کرده بود.

جزئیات اتهام تعرض جنسی سارا امت علی به آیدین آغداشلو

جزئیات اتهام تعرض جنسی سارا امت علی به آیدین آغداشلو
جزئیات اتهام تعرض جنسی سارا امت علی به آیدین آغداشلو

 

سارا امت علی خبرنگار سابق یکی از نشریات ایرانی در تهران در رشته توییت هایی اعلام کرده بود که آیدین آغداشلو ، ۱۴ سال پیش در جریان یک دیدار کاری در دفترش در یکی از خیابان های تهران، وی را مورد آزار جنسی قرار داده است و اکنون دیگر دلیلی برای حمل مصلحت اندیشی این ماجرا نمی بیند.

سارا امت علی خبرنگار گروه هنر خبرگزاری میراث فرهنگی در تهران بود که برای نوشتن گزارشی درباره گچ بری های ساسانی در موزه ملی ایران، علاقمند به مصاحبه با آیدین آغداشلو در خیابان سهرودی تهران شده بود. سارا امت علی در توییت هایش گفته بود که سابقه آشنایی قبلی با آیدین آغداشلو داشته است.

پس از افشاگری های سارا امت علی که اکنون در آمریکا سکونت دارد، شماری از دختران ایرانی که خود را هنرجو و همکار آیدین آغداشلو خطاب کردند، به ادعاهایی مشابه سارا امت علی پرداختند.

 آیدین آغداشلو، نقاش، گرافیست، نویسنده، منتقد فیلم به ایراد برخی اتهامات به خودش در فضای مجازی واکنش نشان داد.

وی در این‌باره در صفحه اینستاگرامش نوشت:

در روزهای اخیر اتهامات کذبی علیه من مطرح و پخش شده است. صراحتاً این اتهامات و عناوین نادرستی را که بی‌پروا به من نسبت داده شده رد می‌کنم.

در کنار شصت سال فعالیت پیوسته‌ام در حوزه‌ی فرهنگ و هنر ایران زمین، متن اصلی عمرم با نقاشی سپری شد. سی سال آن در کلاس نقاشی کوچکی گذشت که به بیش از پنج هزار هنرجوی زن و مرد و پیر و جوان، هر آن چه را که می‌دانستم، از مهارت فنی تا تاریخ هنر، در کمال توظف و مهر، و بی‌کم و کاست منتقل کردم و پاسخش را هم چه خوب و به تمامی گرفتم.

مطالب مربتط:

واکنش آیدین آغداشلو به اتهام جنسی

واکنش آیدین آغداشلو به اتهام جنسی
واکنش آیدین آغداشلو به اتهام جنسی

 

اخیرا خانمی ادعایی مربوط به ۱۴ سال پیش را مطرح کرده‌اند. من قطعاً خودم را انسان کاملی نمی‌دانم، اما این ادعای ناروا را قویا رد می‌کنم. در زندگی شخصی و اجتماعی‌ام هرگز خواسته‌ای را به کسی تحمیل نکرده‌ام، چون جزئی از رفتار و روشم نبوده است. باید تأکید کنم که هر نوع تحمیل جنسی را اکیداً محکوم می‌کنم. مخصوصاً در دورانی که انسان معاصر و به ویژه زنان، با امید و سرسختی به جستجوی معنای خود، برخاسته است. از این جنبش‌ ضروری زنان معاصر بی‌دریغ حمایت می‌کنم، و به خواسته‌های آنها احترام می‌گذارم. اما ادعاهای بی‌پایه و بی‌اساس، زمینه سوء استفاده از جنبش‌های برحق را فراهم می‌کنند، و عدالت‌خواهی را برای زنانی که قربانی تعرض هستند با چالش مواجه خواهند کرد.

من بدون شک در مقابل این افترا که باعث آسیب به خانواده ام شده، به دفاع از خود ادامه خواهم داد و در صورت نیاز، از راه‌های قانونی با نشر اکاذیب برخورد خواهم کرد. در همین جا، حق شکایت از ادعا‌های بی‌پایه، و عملکرد غیرحرفه‌ای یک تلویزیون خارج از کشور را که برخورد آن نه تنها سهل‌انگارانه که غیرقانونی بوده، محفوظ می‌دارم.

بیوگرافی آیدین آغداشلو

بیوگرافی آیدین آغداشلو
بیوگرافی آیدین آغداشلو

 

آیدین آغداشلو، فرزند محمد بیک آغداشلو (حاجی اوف) و ناهید نخجوان، در سال ۱۳۱۹ خورشیدی در محلهٔ آفخرای شهر رشت به دنیا آمد. پدرش از مهاجران قفقازی و عضو حزب مساوات قفقاز بود و خاندان وی نیز نام خانوادگی خود را از نام شهر کوچک آغداش گرفته‌اند. مادرش نوه بهمن میرزا پسر عباس میرزا بود. پدر آغداشلو با دیدن استعداد وی در نقاشی او را برای نخستین بار پیش حبیب محمدی، نقاش اهل رشت و معلم نقاشی برد. وی ۱۱ ساله بود که پدرش را از دست داد، پس از آن به همراه مادرش به تهران رفت و در سال ۱۳۳۲ وارد دبیرستان جم در محله قلهک شد. در آنجا در کلاس‌های نقاشی موسیو بازیل نام نوشت. در شانزده سالگی به کار و فراگیری طراحی گرافیک در مؤسسه تبلیغاتی «آشنا» با حقوق ماهی سیصد تومان پرداخت و چندی سپس‌تر در بخش تبلیغاتی روزنامه اطلاعات مشغول به کار شد.

آغداشلو در ۱۹ سالگی پس از شرکت در کنکور به دانشکده هنرهای زیبا در دانشگاه تهران رفت؛ اما در سال ۱۳۴۶، از ادامه تحصیل بازماند. چندی پس از آن نخستین نقد هنریش را در مجله اندیشه و هنر – به سردبیری ناصر وثوقی – منتشر کرد. او همچنین با نام مستعار «فرامرز خبیری» به نقد شعر شاعران معاصری چون احمدرضا احمدی، احمد شاملو، اخوان ثالث، و محمدعلی سپانلو پرداخت.

آغداشلو در سال ۱۳۵۴ خورشیدی نخستین نمایشگاه خود را در انجمن ایران و آمریکا در تهران برگزار کرد. نقاشی‌های به نمایش درآمده اغلب از اشیای معلق، آدمک‌ها، و چند اثر مربوط به رنسانس بود. از سال ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۷، او در هنرستان هنرهای زیبای پسران و دانشکده هنرهای تزئینی تهران به آموزش می‌پرداخت. او سپس مجموعه‌ای از کتاب‌ها و نسخه‌های خطی خود را که شامل ۱۴۰ کتاب و قطعه از سده‌های چهارم تا چهاردهم هجری می‌شدند در موزه نگارستان به نمایش گذاشت و همه مجموعه خود را به آن موزه فروخت.آغداشلو برای مدت کوتاهی نخستین رئیس موزه هنرهای معاصر تهران در آغاز گشایش آن بود.

ازدواج های آیدین آغداشلو

 آیدین آغداشلو و دخترش
آیدین آغداشلو و دخترش

 

آغداشلو سال ۱۳۵۱ با شهره وزیری‌تبار هنرپیشه تئاتر و سینما که با نام هنری شهره آغداشلو شناخته شده ازدواج کرد. ازدواج آن‌ها تا سال ۱۳۵۹ پایید، تا آن که از هم جدا شدند و شهره از ایران رفت. آیدین دوباره در سال ۱۳۶۰ با فیروزه اطهاری (دانش‌آموخته معماری) که از دانشجویان خودش بود، ازدواج کرد و صاحب یک پسر و یک دختر به نام‌های تکین (۱۳۶۱) و تارا (۱۳۶۶) شد.

جوایز و افتخارات آیدین آغداشلو

آیدین آغداشلو، در مراسمی که روز سه شنبه ۲۲ دی ماه ۱۳۹۴ در سفارت فرانسه در ایران برگزار شد نشان هنر و ادب شوالیه فرانسه را دریافت کرد.

گردآورنده: علی اکبر رضایی

آنچه دیگران می خوانند:

 



+ 26
مخالفم - 25
نظرات : 7
منتشر نشده : 0
 
ro
+0
unlike
-0
پریس ۰۰/۰۳/۲۳ - ۰۸:۳۴
پاسخ
comments متاسفانه بعضی از خانومای حتی کم سن و سال
گاهی تحت تاثیر شیفتگی ، گاهی جهت ترقی ! بشدت اویزان سلبریتیها میشوند و حاضرند برای دستیابی به ان شخص مشهور هر کااااری بکنند
بعد از چند سال تازه دم از تجاوز و نقض حریم خصوصی میزنند
دختر ۱۴ ساله که نبودی ، با پای خودت رفتی و تن به خیلی چیزا دادی
حالا یادت اومده که مورد تعرض قرار گرفتی
حااال آدم بهم میخوره ازین اداها و ژستها
اکثرا آویزان ، بی هویت و ضعیف النفس هستند که مظلوم نمایی میکنند/1
 
 
ir
+0
unlike
-0
نازنین ۹۹/۱۰/۲۹ - ۰۱:۱۳
پاسخ
comments خدامی
داند
 
 
ir
+0
unlike
-0
مرام ۹۹/۱۰/۲۸ - ۱۷:۵۸
پاسخ
comments همشون بی معنی هستن
 
 
de
+0
unlike
-0
خان داداش ۹۹/۱۰/۲۷ - ۲۲:۰۶
پاسخ
comments چنین اتفاقاتی در جامعه ی ب اصطلاح هنری، کاملا عادی و مرسوم است،. زنی ک تا دیشب با فلان هنرمند شب را صبح میکرده، و هر روز چندین پست و ژست عاشقانه باهم میگذاشتند. امروز برای اینکه آدامس خرسی اش را بدون اجازه خورده قهر می‌کند و همه چیز را ب هم میزنندو از چند روز بعد شبهای خود را در تختخواب دیگری می‌گذراند انگار نه انگار ک اتفاقی افتاده
و قطعا چند ماه بعد هم با شخص سوم
حالا اگه این وسط فرزندی هم بدنیا بیاید، خدا می‌داند ک پدرش کدام یک از این چند تن بوده یا حتی شاید دوس پسر مخفی اش، یا حاصل یه قرار به اصطلاح کاری در دفتر کار فلان تهیه کننده یا کارگردان
پاسخ ها:
  • بیرجند ۰۱/۰۳/۱۱ - ۱۳:۵۵ ro country
    comments????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????/2
 
 
+0
unlike
-0
سالی ۹۹/۱۰/۲۷ - ۱۷:۳۶
پاسخ
comments چشاش سگ داره
 
 
ir
+0
unlike
-0
رضایی ۹۹/۰۶/۱۸ - ۱۶:۴۵
پاسخ
comments گفتی وماهم باورکردیم
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری