پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۲۷ تیر ۱۴۰۰ ۱۶:۰۳
۱۱
۰
نسخه چاپی

نشانه های کمبود پتاسیم در بدن!

نشانه های کمبود پتاسیم در بدن!
در ادامه به علائم و نشانه های کمبود پتاسیم در بدن می پردازیم.

تیتربرتر؛ هر انسانی نیازمند مواد مغذی ،ویتامین ها،پروتئین ها و دیگر مواد غذایی مفید است که در طول زندگی به صورت روزانه باید مصرف کند تا دچار کمبود آنها و بیماری های کمبود آنها نشود یکی از مواد مغذی پتاسیم است که باید افراد در طول زندگی آن را همیشه استفده کنند.

پتاسیم چیست؟

پتاسیم یکی از مواد مغذی مورد نیاز بدن است. این ماده ی معدنی موجب افزایش شادابی و تحرک در فرد می شود، فشار خون بالا را کنترل می کند و خطر ابتلا به سکته ی مغزی را کاهش می دهد.

تحقیقات جدید نشان داده، دریافت پتاسیم کافی حتی می تواند فرد را از بیماری های قلبی و کلیوی نیز در امان نگه دارد. با اینکه در این تحقیق بیشتر افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مورد نظر بودند اما مسئول این تحقیق می گوید: هیچ دلیلی وجود ندارد که فواید دریافت پتاسیم کافی شامل افراد غیر دیابتی نشود.

مطابق دستورالعمل های رژیمی بزرگسالان آمریکای شمالی به سختی به میزان توصیه شده روزانه 4،700 میلی گرم پتاسیم روزانه می رسند. این آمار معتبر اعلام شده کمی نگران کننده است. آمارهای موسسه پزشکی حکایت از آن دارند که بیشتر ما فقط حدود 50 درصد از میزان توصیه شده روزانه پتاسیم را دریافت می کنیم. مسئله نگران‌کننده‌ای که با آزمایشات معمولی پتاسیم قابل بررسی نیست.

نشانه ها و علائم اصلی کمبود پتاسیم

نشانه ها و علائم اصلی کمبود پتاسیم
نشانه ها و علائم اصلی کمبود پتاسیم

 

ضربان قلب نامنظم

اگر قلب شما مرتبا ضربان دارد یا ریتم آن نامنظم است دو تپش یا سه تپش می‌شود ممکن است نتیجه تپش قلب باشد که ناشی از کمبود پتاسیم است. کمبود پتاسیم ، حتی متوسط ​​، می تواند باعث آریتمی قلبی یا ضربان قلب غیر طبیعی شود ، خصوصاً برای افرادی که در معرض بیماری قلبی هستند.

گرفتگی عضلات

وقتی که بیش از حد معمول عضلات شما می‌گیرد، نشان‌دهنده پایین بودن میزان پتاسیم باشد. اسپاسم عضلات پاها که به طور مکرر و اغلب در طول تمرین رخ می دهد ممکن است به دلیل عدم مصرف کافی پتاسیم باشد. این اتفاق زمانی می افتد که بدن ما برای خارج کردن انرژی خود از الکترولیت‌ها استفاده می‌کند. در ورزشکاران کمبود پتاسیم می تواند منجر به عوارض عضلانی از جمله منقبض شدن، ضعف و گرفتگی عضلات و کاهش جریان خون شود. برای جلوگیری از این گرفتگی های عضلانی ، باید از نوشیدنی‌های ورزشی حاوی الکترولیت زیاد استفاده شود.

کمبود انرژی

خستگی غیر قابل وصف ، ضعف عضلات و احساس لاغری در همه نقاط بدن می تواند نشانه‌ای از  کمبود پتاسیم باشد. اگر بسیار می‌خوابید اما بعد از بیدار شدن هنوز هم انرژی شما کم است باید با پزشکتان مشورت کنید.خوشبختانه با خوردن انواع  میوه ها و سبزیجات غنی از پتاسیم می توان سطح پتاسیم را به تعادل رساند. همیشه کلم بروکلی ، اسفناج ، لوبیای سوئیسی و سیب زمینی هایی با پوست سالم را در بین مواد غذایی خود جای بدهید.

فشار خون بالا

فشار خون بالا می تواند به دلیل اضافه وزن ایجاد شود ، می تواند ارثی باشد ، یا با مصرف سدیم اضافی ارتباط باشد. میزان پتاسیم و سدیم در بدن متعادل است.بررسی‌ها  نشان می دهد اگر سطح سدیم خیلی زیاد باشد و سطح پتاسیم خیلی پایین باشد ، می تواند در افزایش فشار خون نقش داشته باشد ، که می تواند منجر به سکته مغزی شود.هنگامی که سدیم بیش از حد در بدن وجود دارد ، رگ های خونی ما دچار تنش می شوند. ما می توانیم با خوردن غذاهای سرشار از پتاسیم ، اثرات سدیم اضافی را مدیریت کنیم. هر چه پتاسیم بیشتری بخورید ، سدیم بیشتری از طریق ادرار از دست می دهید. پتاسیم همچنین به کاهش تنش در دیواره رگهای خونی شما کمک می کند ، که به کاهش فشار خون بیشتر کمک می کند.

احساس ضعف و خستگی

نشانه های کمبود پتاسیم در بدن!
نشانه های کمبود پتاسیم در بدن!

 

همه انسان‌ها  گاهی احساس خستگی می کنند. معمولاً علت این اتفاق این است که ما دارای یک برنامه شلوغ هستیم و به علت کمبود خواب احساس خستگی می کنیم.اما در بعضی موارد احساس خستگی شدید ناشی از پتاسیم کم است.بنابراین اگر به اندازه کافی خواب و استراحت دارید اما هنوز احساس ضعف و لاغری می کنید باید ببینید که دچار کمبود پتاسیم شده‌اید یا خیر.

خوردن میوه و سبزیجات غنی از پتاسیم بیشتر می تواند احساس سرزندگی ایجاد کند. از آنجا که پتاسیم یک ماده مغذی مهم و اساسی است که بدن ما برای عملکرد صحیح به آن نیاز دارد ، کمبود آن می تواند باعث شود بدن ما احساس فرسودگی بیشتری کند.

مطالب مرتبط:

 

فواید پتاسیم برای بدن

هر سلولی دارای یک پمپ سدیم پتاسیم است که سدیم را از سلول به خارج و پتاسیم را به داخل سلول پمپ می‌ کند، بر همین اساس اگر سدیم از درون سلول به خارج پمپ نشود آب در سلول تجمع یافته و سبب تورم یا پارگی آن می‌ شود.

این پمپ برای فعالیت‌ های ماهیچه ‌ای و عصبی اهمیت ویژه ‌ای دارد و به همین علت است که کمبود پتاسیم ابتدا بر ماهیچه‌ ها و اعصاب اثر می‌ گذارد.

فقدان پتاسیم همچنین سبب کاهش سطوح گلیکوژن ذخیره شده می شود و این امر می‌ تواند به وسیله ی کاهش سریع انرژی، ورزش را کند و سبب ضعف و خستگی شدید ماهیچه‌ ای که از اولین علایم کمبود هستند، ‌شود.

بسیاری از تحقیقات نشان داده ‌اند که یک رژیم کم پتاسیم و پرسدیم نقش مهمی در ابتلا به سرطان و بیماری‌ های قلبی ـ عروقی ایفا می‌ کند، به طوری که یک رژیم کم سدیم و پُرپتاسیم سبب پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ ها می‌ شود.

سطوح پایین پتاسیم با فشار خون بالا ارتباط دارد و در اغلب افراد، محدودیت سدیم به تنهایی سبب بهبود کنترل فشار خون نمی‌ شود و باید با دریافت بالای پتاسیم همراه باشد.

مصرف روزانه 500 میلی گرم تا یک گرم منیزیم و 800 میلی گرم کلسیم نیز می‌ تواند در کاهش فشار خون مؤثر باشد، بر همین اساس برای اطمینان از دریافت کافی پتاسیم، یک رژیم طبیعی غنی از میوه و سبزیجات پرپتاسیم توصیه می ‌شود.

  • پتاسیم در بسیاری از کشورهای جهان کمتر از مقدار توصیه شده از سوی
  • مقامات بهداشتی است در حالی که مقدار مناسب مصرف این ریزمغذی خطر
  • ابتلا به سکته ی مغزی و بیماری‌ های قلبی وعروقی را کاهش می‌ دهد

موز، آواکادو، ذرت، سیب زمینی و لوبیا سفید از منابع خوب این ماده معدنی هستند. میوه‌ هایى که پتاسیم بالایى دارند نظیر طالبى، موز و پرتقال از بروز نارسایى قلبى جلوگیرى مى‌ کنند و در صورت بروز، از شدت آن مى ‌کاهند.

خوردن مواد غذایى که منبع پتاسیم هستند، بسیار ضرورى است. برای دریافت میزان کافی از پتاسیم باید رژیم غذایی سالم و متعادلی داشت. میزان دریافت پتاسیم توصیه شده در روز برای یک فرد بزرگسال حدود 3 هزار و 500 میلی ‌گرم در روز و منابع مناسب این عنصر شامل میوه ‌ها، سبزیجات، لبنیات و ماهی است.

از دیگر منابع پتاسیم می ‌توان به اسفناج پخته، آلوی خشک شده، کدو تنبل و گوجه فرنگی و محصولات کنسروی آن مانند سس گوجه هم اشاره کرد.

نشانه های کمبود پتاسیم در بدن!
نشانه های کمبود پتاسیم در بدن!

 

متخصصان علوم پزشکی در آمریکا در یک تحقیق جدید تاکید کردند که مصرف مواد غذایی غنی از پتاسیم خطر ابتلا به سکته ی مغزی و بیماری ‌های قلبی را کاهش می ‌دهد.

این متخصصان در آزمایشات جدید خود دریافته ‌اند که مصرف این گروه از مواد غذایی خطر بروز سکته مغزی را تا 21 درصد کاهش می ‌دهد و در پیشگیری از بروز بیماری‌ های قلبی نیز می ‌تواند موثر و مفید باشد

 دکتر پاسکال استرازولو، استاد دانشکده ی پزشکی ناپلس در یک دانشگاه ایتالیایی در این تحقیق متذکر شد: میانگین روزانه مصرف غذاهای حاوی پتاسیم در بسیاری از کشورهای جهان کمتر از مقدار توصیه شده از سوی مقامات بهداشتی است در حالی که مقدار مناسب مصرف این ریزمغذی خطر ابتلا به سکته ی مغزی و بیماری‌ های قلبی وعروقی را کاهش می‌ دهد.

علائم کمبود پتاسیم در بدن شامل خستگی، خواب آلودگی، ضعف عضلانی، یبوست، نامنظمی ضربان قلب و تأخیر در تخلیه معده هستند.

مضرات پتاسیم برای بدن

پتاسیم زیاد برای افراد سالمند و کسانی که به اختلالات کلیوی دچار هستند زیاد مناسب نیست. پتاسیم بر تعادل مایعات در بدن تاثیر می‌ گذارد و با توجه به این که با افزایش سن کلیه ‌ها کمتر قادر به حذف پتاسیم از خون خواهند بود بنابراین پیش از دریافت بدون نسخه ی هرگونه مکمل پتاسیم باید با پزشک مشورت کرد.

آنچه دیگران می خوانند:

نویسنده: علی اکبر رضایی



+ 11
مخالفم - 13
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری