پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
جمعه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۹ ۰۳:۵۴
۷
۰
نسخه چاپی

لاوان جزیره ای توریستی در قلب خلیج فارس

«لاوان» جزیره ای توریستی در قلب خلیج فارس
لاوان(جزیره شیخ شعیب) یکی از جزایر توریستی استان هرمزگان در خلیج‌فارس است.

تیتربرتر: لاوان از توابع دهستان لاوان در بخش کیش شهرستان بندر لنگه است و در مقابل منطقه گاوبندی (پارسیان) و شیبکوه قرار دارد ولی به منطقهٔ شیبکوه نزدیک‌تر است. این جزیره از نظر توریستی بسیار جذاب و پرطرفدار است و سالیانه گردشگران فراوانی را به خود جذب میکند.

معرفی جزیره لاوان

معرفی جزیره لاوان
معرفی جزیره لاوان

شاید این سوال برایتان به وجود آمده باشد که جزیره لاوان کجاست؟ این جزیره‌ی همیشه آفتابی در دل دریای خلیج فارس قرار دارد. این جزیره با داشتن چشم‌اندازی جذاب به دریای آبی بیکران، آسمانی همچون زمرد و سواحل بکر ماسه‌ای، به عنوان یکی از جاهای دیدنی بندرعباس (استان هرمزگان) شناخته می‌شود که در فصل زمستان و بهار میزبان گردشگران زیادی از سراسر کشور است. در آنجا با مردمانی مهربان و خونگرم مواجه می‌شوید که همچون یک دوست صمیمی از شما پذیرایی می‌کنند و با خوش اخلاقی و سادگی خود خاطره‌ساز شما می‌شوند. اکثر مردم لاوان از نژاد عرب هستند و به زبان‌های عربی و فارسی صحبت می‌کنند، همچنین دو مذهب تشیع و تسنن در میان آن‌ها رایج است.

بخشی از جزیره لاوان خلیج فارس در تصرف سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف همچون وزارت نفت است و از بخش‌های دیگر آن جهت زندگی مردم بومی و تفریح گردشگران استفاده می‌شود که در نیمه‌ی دوم سال به آنجا سفر می‌کنند. ۳ میدان نفتی و تاسیسات زیربنایی از جمله مهم‌ترین سازه‌هایی است که در سفر خود به این جزیره با آن‌ها مواجه می‌شوید. لازم است بدانید که جزیره لاوان استان هرمزگان به عنوان سومین جزیره‌ی بزرگ خلیج فارس شناخته می‌شود که حدود ۷۴ کیلومتر مربع مساحت دارد و بیش از ۲۵۰۰ نفر در آن ساکن‌اند.

اکثر ساکنان این جزیره یا در مجموعه‌های نفتی شاغل‌اند و یا در فصل‌هایی مشخص به صید مروارید و حتی ماهی می‌پردازند و امرار معاش می‌کنند. جزیره لاوان در خلیج فارس، گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری بسیاری را درون خود گنجانده که از میان آن‌ها می‌توان به گوسفندان وحشی، آهو، کوسه و دلفین اشاره کرد. حیواناتی مهربان و دوست داشتنی که می‌توان از آنان عکاسی کرد و در کنارشان خاطره‌ای خوش را رقم زد. در سفر به جزیره لاوان می‌توانید سوار بر یک قایق محلی به دل دریا بروید و در کنار دلفین‌ها به ماجراجویی بپردازید و لذت ببرید.

در نزدیکی این جزیره، بندر مقام وجود دارد که می‌توانید سوار بر قایق به آنجا بروید و از آن نیز دیدن کنید. به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما سری به بازار جزیره لاوان نیز بزنید و در آنجا از مردم محلی صنایع دستی بخرید و با چمدانی پر از هدایای رنگارنگ به خانه برگردید. مگر می‌شود به جنوب سفر کرد و ماهی نوش جان نکرد؟ پس حتما با صرف یک ماهی کباب خوشمزه، تجدید قوا کنید و از بودن در لاوان زیبا لذت ببرید. جزیره شیدور از جمله دیدنی های لاوان به شمار می‌آید که با وجود غیرمسکونی بودن می‌توان به آنجا رفت و به تماشای غروب دل‌انگیز آفتاب نشست، پس خود را از این تجربه‌ی ناب بی‌نصیب نکنید.

دیدنی های اطراف جزیره لاوان

دیدنی های اطراف جزیره لاوان
دیدنی های اطراف جزیره لاوان

جزیره ای پر از مار در کنار جزیره لاوان است، حتما الان بسیار ترسیدید و به طور کلی از سفرتان منصرف شده اید اما باید بگوییم که مسافرانی زیادی که به این منطقه سفر کرده اند در طول مدت زمانی که در این منطقه اقامت داشته اند هیچ اثری از این جاندران در جزیره مارو مشاهده نکرده اند. حتما خوب سعی کنید که جوانب احتیاط را رعایت کنید و کفش مناسب پایتان باشد در طول سفر به جزیره ی مارو. همینطور باید بگوییم که این جزیره بر روی تپه ای قرار دارد که اگر بر روی آن بایستید می توانید در یک نگاه کل جزیره را مشاهده کنید. سواحل شنی، مرجان ها و صخره هایی که در این جزیره وجود دارد احساس می کنید که کشورهای خارجی سفر کرده اید.

اگر خواستید در جزیره مارو بمانید حتما همراه خوتان لوازم مورد نیاز برای کمپ زدن را ببرید چون هیچ جای مناسبی برای اقامت وجود ندارد.

مطالب مرتبط:

فصل سفر به لاوان

فصل سفر به لاوان
فصل سفر به لاوان

اگر می خواهید مسافرت شما در شرایط آب و هوایی مطلوب تری صورت گیرد، نیمه دوم سال بهترین زمان مسافرت به جزایر جنوبی ایران و به خصوص جزیره لاوان خواهد بود. دمای این جزیره در فصل زمستان به صورت میانگین ۲۰ درجه بالای صفر است اما در نیمه اول سال و به خصوص در فصل تابستان میزان رطوبت هوا بسیار افزایش پیدا کرده و ممکن است قدری شما را آزرده نماید. با توجه به اینکه امکانات رفاهی جزیره لاوان همچون بسیاری دیگر از مناطق گردشگری نزدیک به خط استوا همچون جزیره کیش و یا شهرهای امارات نمی باشد ممکن است گرمای هوا برای شما غیرقابل تحمل گردد؛ اما اگر به گرمای هوا عادت دارید و یا اینکه مطمئن هستید می توانید بدون مشکل آن را تحمل کنید می توانید فصل تابستان به این منطقه گردش کرده و فرصت شنا و استفاده از خدمات رفاهی و تفریحی در خلیج فارس را از دست ندهید. 

زیست بوم لاوان

زیست بوم لاوان
زیست بوم لاوان

طبیعت بکر و دست نخورده در مجاورت دریا، منظره‌ای شگرف را رقم زده است. هوای لاوان گرم و مرطوب و خاک آن حاصلخیز است؛ گرچه به‌دلیل پایین بودن میانگین بارش سالانه (۵۰ میلی لیتر) امکان کشاورزی وجود ندارد.

گونه‌های حیات وحش در لاوان تنوع بالایی ندارند؛ اما یکی از زیباترین جاذبه‌های حیات وحش جزیره، تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های پوزه‌عقابی و سبز از اواسط اسفند تا اوایل مرداد در سواحل زیبای لاوان است. در طبیعت لاوان، گوسفندان وحشی دیده می‌شوند و جبیر (نوعی آهو) از دیگر گونه‌های حیات وحش در منطقه است.

آدرس جزیره لاوان

آدرس جزیره لاوان
آدرس جزیره لاوان

جزیره لاوان پس از قشم و کیش سومین جزیره بزرگ خلیج فارس است و چیزی حدود ۷۵ کیلومتر مربع وسعت دارد. این جزیره از شمال شرقی به بندر مقام و از شرق به جزیره شیدور منتهی می‌شود و از توابع دهستان لاوان در بخش کیش شهرستان لنگه استان هرمزگان است. جزیره لاوان به دلیل ذخایر عظیم نفتی از جزایر مهم خلیج فارس به حساب می‌آید و بخش گسترده‌ای از آن (حدود ۴۰ کیلومتر مربع) در اختیار سازمان‌های دولتی و وزارت نفت است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت بخش محدودی در اختیار گردشگران است که برای مسائلی از قبیل اقامت در جزیره لاوان باید به این نکته توجه کنند.

در گذشته شغل بیشتر مردم جزیره صید مروارید بوده اما امروزه با کم شدن مرواریدها بیشتر ساکنین جزیره لاوان به ماهیگیری مشغول هستند. در ضمن بسیاری از آن‌ها نیز در مجموعه‌های مربوط به شرکت نفت برای خود شغلی دارند. جمعیت جزیره حدود ۲۵۰۰ نفر است که این مردمان از امکاناتی مانند مدرسه، مسجد، آب، برق و تلفن بهره می‌برند.

گردآورنده: فرحان مرادی

آنچه دیگران میخوانند:



+ 7
مخالفم - 9
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری