پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ ۱۰:۳۴
۹
۰
نسخه چاپی

پیش بینی زمان اوج گیری بورس

پیش بینی زمان اوج گیری بورس
معاملات بورس از مسیر ریزشی به روزهای نوسان تبدیل شده و تداوم همین افت و خیزها سهامداران را بیشتر خسته کرده است.

به گزارش تیتربرتر؛ افت قیمت‌ها در بازار سرمایه طی هفته‌های اخیر توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. ریزش شاخص‌های بورس آن هم پس از یک دوره رشد قدرتمند سبب شده بسیاری از فعالان تازه وارد بازار سهام به کلی نسبت به آینده دلسرد شوند و اعتماد شکل گرفته تا حدود زیادی از بین برود.

مدتی است بورس یک روز جلو می رود و روزی دیگر عقب می‌نشیند، این وضعیت را بسیاری وضعیت دو گام به پس و یک گام به پیش می‌نامند و بررسیها نشان از آن دارد تا پایان شهریور ماه این وضعیت باقی بماند.

تأثیر قیمت دلار بر بورس

تأثیر قیمت دلار بر بورس
تأثیر قیمت دلار بر بورس

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه، به خبرآنلاین گفت: بورس در حال شناخت کف باثباتی هست و فشار طبیعی در حول و حوش یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد طبیعی است. به طور طبیعی دو روز مثبت و دو روز منفی یا سه روز مثبت و دو روز منفی یک الگوی فعلا شناخته شده است و بازار فعلا در حال تکرار این الگو هست. به نظر می رسد تا رسیدن اخبار قوی که بتواند یک ترند جدید را در بازار ایجاد بکند، شرایط در همین فضا باقی بماند.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص اینکه آیا حقوقی‌ها مسئولیت خود را درست ایفا میکنند؟ گفت:عبارت حقوقی تعریف بسیار وسیعی دارد. بزرگان بازار کارشان را درست انجام می‌دهند. به نظر میرسد مجموعه هماهنگ‌های انجام شده نیز درست است.

وی با اشاره به اینکه صندوقهای بزرگ خریدهای گسترده‌ای را از دو هفته پیش آغاز کردند تاکید کرد: تلاش می‌کنند شرایط بازار را از مازاد عرضه خارج کنند.از سوی دیگر باید توجه داشت تحولات بیرون بازار به ویژه افزایش قیمت دلار به صورتی است که از باقی بازارها جلو افتاده که عملا ریزش‌های اخیر بازار سهام، به ارزندگی بیش از پیش این بازار منجر شده است.

 وی در توضیح این مطلب افزود:در این شرایط که بازارها رد حال رشد هستند،قیمت سهام نزدیک ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است این بدان معنی است که ارزندگی بازار را افزایش یافته است. به نظر من اگر ریزش هم در بازار داشته باشیم هیجانی است و از منطق اقتصادی پیروی نمیکند.

وی گفت: بازار ۵ ماه پیاپی مثبت بود اما حالا حتی یک ماه هم نیست که شاخص وضعیت منفی را تجربه کرده است. سال گذشته نیز در محدوده زمانی شهریورماه تا مهر بازار حول و حوش ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش پیدا کرد. همین رشد و ریزش نشان می‌دهد باید کارنامه بازار را در دراز مدت بررسی کنیم. حمایت نباید لزوما به معنای مثبت شدن بازار باشد. نقدشوندگی سهام ، فاکتور مهم‌تری هست. یعنی این که اگر کسی قصد فروش دارد خریداری روبرویش وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: مطمئنا ما احتیاج به  تغییر و تحولاتی از بحث آموزش گرفته تا بحث دسته‌بندی و طبقه‌بندی مشتری ها داریم. در این چند هفته مشخص شد هیجان زدگی و عدم آموزش کافی در میان حقیقی‌های تازه وارد بیشتر به چشم میخورد. پس باید کارهای بیشتری انجام داد و امیدواریم این اتفاق رخ دهد.

وی پیش‌بینی کرد:در چند هفته آینده بازار در فاز نوسانی بماند اما دامنه این نوسان هر روز کمتر خواهد شد. این بدان دلیل است که بازار دارد در حال شناسایی یک کف موقتی است. من فکر میکنم اگر دو سه روز شاخص منفی شود،دو سه روز بعد نیز مثبت خواهد بود. اما نوسان در محدوده یک میلیون و ۴۵۰ تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد خواهد بود.

وی در پاسخ به این سئوال که به نظر شما بورساز چه زمانی وارد روند رشد خواهد شد؟گفت:منتظر هستیم ابهامی که در بازار هست رفع شود. یکی مساله پالایشگاه‌ها و نحوه قیمت‌گذاری خوراک آن‌هاست و ر حال حاضر باعث توقف نمادهایشان شده است.

بازی حقوقی‌ها با بازار سهام

بازی حقوقی‌ها با بازار سهام
بازی حقوقی‌ها با بازار سهام

مهدی حسینی کارشناس بازار سرمایه در دنیای اقتصاد نوشت: آن دسته از کارشناسان و اقتصاددان‌هایی که رشد شاخص بورس را عامل تورم و افزایش قیمت‌ها می‌دانستند به این موضوع اشاره نمی‌کنند که اگر این سیل نقدینگی به سمت بازار ارز هدایت می‌شد قیمت دلار افزایش سرسام‌آوری می‌یافت. سیل شدیدی از نقدینگی سرگردان که در جامعه وجود داشت با حمایت دولت وارد بازار سهام شد و در طبیعی‌ترین حالت ممکن می‌خواهد از ارزش آن محافظت کند.

مساله‌ای که از اذهان برخی کارشناسان دور مانده این است که بازی با بازاری که از حساسیت بسیاری برخورداراست و بر سیاست‌های کوتاه مدت و بلندمدت دولت تاثیرگذاراست، اما متاسفانه با وجود هشدارهایی که داده می‌شد سیاست‌گذاران به این امر واقف نبودند و برنامه مدون و برگ برنده‌ای برای این بازار ارائه ندادند. این در حالی است که در این ۴۰ سال بازار سرمایه تجربه این حجم از سرمایه‌گذار مردمی را در بورس به خود ندیده بود. از این رو بازار سرمایه بازاری استراتژیک است. برگردیم به ماجرای ۲۲ مرداد و آن چهارشنبه تاریخی.درحالی که بازار بعد از اصلاحی منطقی برای رشد بیشتر خیز برداشته بود اتفاقی عجیب همه معادلات را به هم می‌ریزد.

مطالب مرتبط:

حقوقی‌ها متحد،یکصدا و در یک ساعت مشخص برای بازاری که آماده پرواز شده بود، زیرپا کشیدند و سمت و سوی بازار سرمایه را جناحی کردند،غافل از آنکه بازی که آن روز حقوقی‌ها راه انداختند بازی با تشت آتش بود و بازار را به هم ریختند. اگرچه بازار موجودی زنده است اما در وضعیت بحرانی فعلی لازم است تا مجلس با بازخواست حقوقی‌ها و بازگرداندن بخشی از سرمایه‌ای که توسط حقوقی‌ها از بازار خارج شده بود، هم آرامش را به بورس بازگرداند و هم درس عبرتی باشد برای کسانی که دنبال منفعت‌طلبی‌های جناحی در بازار سرمایه هستند.

اگر مجلس حل بحران بازار سرمایه را در حد شعار باقی بگذارد کلاف سردرگم این بازی پیچیده‌تر خواهد شد. بنابراین توصیه ما به سیاست‌گذاران کلان کشور این است که جلوی کسانی که قصد «پروژه کردن» بازار را دارند، بگیرند تا بازار روند طبیعی‌اش را حفظ کند. رئیس مجلس روز گذشته به مردم این اطمینان را داده که با کمک وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی، شورای عالی بورس و کمیسیون‌های مجلس شاهد تحولات جدیدی دربورس خواهیم بود؛ اما به نظر می‌رسد بازار سرمایه اگر از شر تدابیر حقوقی‌ها خلاص شود بتواند راه خود را پیدا کند و نیازی به این جلسات و کمک‌ها نباشد.

پیش بینی زمان اوج گیری بورس

پیش بینی زمان اوج گیری بورس
پیش بینی زمان اوج گیری بورس

مدیر عامل و رییس هیات مدیره کارگزاری بورس بیمه ایران با بیان اینکه بورس دارای حباب منفی است، پیش‌بینی کرده که بازار سهام احتمالا از اواسط پاییز شاید زودتر اوج خواهد گرفت.

مهدی رباطی در توییتی درباره پیش‌بینی خود از وضعیت بازار سهام نوشته است: «در حال نزدیک شدن به تعادل اسمی در بازارهای رقیب بورس (ارز؛ سکه؛خودرو؛مسکن) هستیم و بنظرم خروج پول در بازارهای رقیب وارد #بورس خواهد شد. اشاره شد تعادل اسمی چون در نگاه حقیقی بورس دارای حباب منفی است. بازار بزودی ساید شده و احتمالا از اواسط پاییز شاید زودتر اوج خواهد گرفت.»

پیش بینی زمان اوج گیری بورس
پیش بینی زمان اوج گیری بورس

گردآورنده: الهام خلیلی خو

آنچه دیگران می خوانند:



+ 9
مخالفم - 7
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری