پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ ۱۱:۲۸
۶
۰
نسخه چاپی
براساس پیش بینی سازمان هواشناسی؛

هشدار هواشناسی/آغاز بارندگی در استان های شمالی

براساس پیش بینی سازمان هواشناسی؛
به دلیل آغاز بارندگی در استان های شمالی؛ دریای خزر نیز از فردا چهارشنبه تا آخر هفته مواج و متلاطم پیش‌بینی شده است.

به گزارش تیتربرتر؛ سازمان هواشناسی با پیش بینی باران و وزش باد شدید ۴ روزه در برخی استان‌ها از کاهش محسوس دما در استان‌های شمالی و اردبیل از اواخر هفته خبر داد.

بر اساس پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سه‌شنبه و چهارشنبه در برخی نقاط گیلان، اردبیل، شمال آذربایجان غربی و ارتفاعات غرب مازندران بارش پیش‌بینی می‌شود.

در این مدت بیشترین مقدار بارش در غرب گیلان خواهد بود. پنجشنبه نیز در برخی نقاط گیلان، اردبیل، دامنه‌ها و ارتفاعات مازندران، ارتفاعات غرب سمنان و ارتفاعات شرق تهران بارش باران گاهی همراه با رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

جمعه جوی پایدار در سطح کشور حاکم خواهد بود. شنبه برای برخی نقاط اردبیل و ارتفاعات غرب مازندران بارش پیش‌بینی می‌شود.

دمای هوا روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در سواحل دریای خزر  ۴ تا ۶ درجه کاهش خواهد داشت. همچنین از امروز تا پایان هفته در شرق و جنوب شرق کشور به ویژه شمال سیستان و بلوچستان و شرق کرمان با وزش باد  همراه با گرد و خاک پدیده غالب خواهد بود دریای خزر نیست چهارشنبه تا جمعه مواجه است.

هوای کدام استانها بارانی است؟

هوای کدام استانها بارانی است؟
هوای کدام استانها بارانی است؟

یک کارشناس سازمان هواشناسی به تشریح آخرین وضعیت آب و هوایی در سراسر مناطق کشور پرداخت.

کبری رفیعی به تشریح آخرین وضعیت آب و هوایی در سراسر مناطق کشور پرداخت و به میزان گفت: امروز و فردا در بخش‌هایی از استان گیلان، اردبیل، آذربایجان غربی و ارتفاعات غرب مازندران بارش باران را خواهیم که در این مدت میزان بارش‌ها در غرب گیلان از شدت بیشتری برخوردار است.

وی ادامه داد: روز پنج‌شنبه بارش‌ها در بخش‌هایی از استان گیلان، اردبیل، دامنه و ارتفاعات مازندران، ارتفاعات غرب سمنان و ارتفاعات شرق تهران بارش باران همراه با رعد و برق و رگبار روبه‌رو هستیم.

این کارشناس سازمان هواشناسی تصریح کرد: روز جمعه در کل کشور جوی آرام و پایدار را خواهیم داشت، اما روز شنبه بازهم در بخش‌هایی از گیلان، اردبیل و ارتفاعات غرب مازندران بارش‌ها ادامه خواهد داشت.

رفیعی خاطرنشان کرد: از نظر شرایط دمایی روز چهارشنبه و پنج شنبه دمای هوا در سواحل دریای خزر و استان اردبیل کاهش پیدا می‌کند که این کاهش ۴ درجه‌ای خواهد بود.

وی ادامه داد: از امروز تا پایان هفته پدیده غالب در شرق و جنوب شرقی کشورمان به ویژه در شمال سیستان و بلوچستان، شرق کرمان و شرق هرمزگان وزش شدید باد خواهد بود که این مساله با خیزش گرد و خاک هم همراه خواهد بود.

مطالب مرتبط:

رفیعی تصریح کرد: دریای خزر نیز و از فردا چهارشنبه تا آخر هفته مواج و متلاطم پیش‌بینی شده است.

وی تصریح کرد: تهران امروز با آسمانی صاف تا کمی ابری و وزش باد همراه خواهد بود که این شرایط جوی فردا نیز به همین صورت تدوام دارد.

این کارشناس سازمان هواشناسی خاطرنشان کرد: حداکثر دمای تهران امروز به ۳۰ درجه سانتیگراد و حداقل دمای تهران به ۲۰ درجه سانتیگراد می‌رسد در روزهای آینده با کاهش نسبی دما هوا همراه است.

پیش‌بینی تندباد و رگبار در ۱۲ استان کشور

پیش‌بینی تندباد و رگبار در ۱۲ استان کشور
پیش‌بینی تندباد و رگبار در ۱۲ استان کشور

کارشناس سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرد: در سه روز آینده رگبار پراکنده، رعدوبرق و تندبادهای لحظه‌ای ۱۲ استان کشور را دربرمی‌گیرد و در همین مدت دریای خزر متلاطم و مواج خواهد بود

امین حسین نقشینه به  ایرنا، گفت: در سه روز آینده برای ارتفاعات استان‌های قزوین، تهران و البرز، شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان و اردبیل، غرب مازندران، گیلان، برخی مناطق زاگرس مرکزی در استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و جنوب شرق لرستان، رگبار پراکنده و رعد و برق پیش‌بینی می‌شود که می‌تواند با تندباد لحظه‌ای همراه باشد.

وی ادامه داد: از روز چهارشنبه با نفوذ جریانات خنک شمالی به روی سواحل دریای خزر برای استان‌های اردیبل، گیلان، مازندران بارش باران، وزش باد شدید همراه با کاهش دمای ۴ تا ۶ درجه‌ای پیش بینی می‌شود و دریای خزر در هیمن مدت متلاطم است.

کارشناس سازمان هواشناسی ادامه داد: برای روزهای چهارشنبه و پنج شنبه در دامنه‌های جنوبی البرز و مناطقی از شمال غرب زاگرس مرکزی هم رگبار پراکنده باران خواهیم داشت.

وی گفت: امروز آسمان تهران قسمتی ابری به تدریج با افزایش ابر پیش‌بینی می‌شود. همچنین در ساعت‌های عصر بارش پراکنده روی ارتفاعات خواهیم داست. دمای هوای  امروز ۳۳ درجه و فردا و پس فردا به ۳۱ درجه خواهد رسید.

 

نگرانی سازمان هواشناسی از تأثیر کرونا بر سیستم دیدبانی

نگرانی سازمان هواشناسی از تأثیر کرونا بر سیستم دیدبانی
نگرانی سازمان هواشناسی از تأثیر کرونا بر سیستم دیدبانی

سازمان جهانی هواشناسی (WMO) از تأثیر بیماری همه گیر کووید 19 بر کمیت و کیفیت مشاهدات و پیش بینی های هواشناسی و همچنین نظارت بر جو و اقلیم نگران است.

بنابر گزارش روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، سیستم جهانی دیدبانی سازمان جهانی هواشناسی بعنوان محور اصلی، کلیه خدمات و سرویس‌های آب و هوایی  ارائه شده توسط 193 کشور عضو را در اختیار شهروندان قرار می دهد.

پتری تالاس، دبیر کل سازمان جهانی هواشناسی گفت: سرویس‌های ملی هواشناسی - آبشناسی به رغم چالش‌های شدید ناشی از همه گیری کورونا ویروس ، عملکردهای اساسی 24/7 خود را انجام می دهند.

 وی افزود: ما از فداکاری آنها برای حفظ جان و مال شهروندان استقبال می کنیم اما از افزایش محدودیت در ظرفیت و منابع آگاه هستیم.

دبیر کل سازمان جهانی هواشناسی با اشاره به تداوم تأثیرات تغییر آب و هوا و فاجعه فزاینده ناشی از آن، تصریح نمود: بیماری همه گیر کووید 19 یک چالش مضاعف محسوب شده و ممکن است خطرات بیشتری را در سطح کشورها تشدید کند. بنابراین ضروری است دولت‌ها به رغم بحران کووید 19به هشدارهای اولیه ملی و رعایت وضعیت هواشناسی نیز توجه داشته باشند.

به گفته این مسئول، بخش های زیادی از سیستم دیدبانی، به عنوان مثال مولفه‌های ماهواره ای آن و بسیاری از شبکه‌های دیدبانی زمینی، خودکار هستند. از این رو انتظار می‌رود، عملکرد خود را تا چندین هفته بدون مشکل ادامه دهند. اما اگر این بیماری ادامه یابد، تعمیر، نگهداری و ارائه خدمات و تولید مجدد و انتقال آن‌ها با نگرانی همراه خواهد بود.

تالاس یادآور شد: در این میان برخی از بخش های سیستم دیدبانی به دلیل کاهش قابل توجه ترافیک هوایی تحت تأثیر قرار گرفته‌اند از جمله اندازه گیری هوایی از دمای محیط و سرعت و جهت باد که منابع بسیار مهمی برای پیش بینی آب و هوا و پایش اقلیم محسوب می‌شوند.

گردآورنده: الهام خلیلی خو

آنچه دیگران می خوانند:



+ 6
مخالفم - 13
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری