پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ ۱۲:۱۸
۱۶
۰
نسخه چاپی

جزییاتی از حکم قطعی نجفی به اتهام قتل میترا استاد

جزییاتی از حکم قطعی نجفی به اتهام قتل میترا استاد
حواشی پرونده قتل محمد علی همچنان ادامه دارد و امروز دیوان عالی کشور عمدی بودن قتل میترا استاد را تایید کرد و نجفی باید از جنبه عمومی جرم، حبس را تحمل کند.

به گزارش تیتربرتر؛ میترا استاد؛ همسر دوم محمد علی نجفی روز هفتم خرداد 98 در منزلش با شلیک چند گلوله به‌قتل رسید؛ بررسی‌ها برای شناسایی قاتل در حال انجام بود که نجفی  با معرفی خود به پلیس آگاهی تهران، ضمن اعتراف به قتل، انگیزه خود از قتل را اختلافات خانوادگی عنوان کرد.

پرونده نجفی پس از تکمیل تحقیقات از سوی دادسرای جنایی به دادگاه ارسال شد و دادگاه پس از سه جلسه محاکمه، نجفی را به‌ اتهام قتل عمد به قصاص نفس و به‌ اتهام حمل غیرمجاز اسلحه به دو سال حبس محکوم کرد؛ نجفی و وکلایش که معتقد بودند نواقصی در روند تحقیقات پرونده وجود دارد و اعتقاد به قتل شبه‌عمد داشتند به حکم صادره اعتراض کردند تا در دیوان‌ عالی کشور مورد رسیدگی قرار گیرد اما در همین حین بود که برادر مرحوم میترا استاد از اعلام رضایت اولیای‌دم از قصاص نجفی خبر داد.

در ادامه دیوان عالی کشور به تحقیقات پرونده ایراد گرفت و حکم را نقض کرد تا شعبه دادگاه، تحقیقات را تکمیل و جلسه محاکمه را دوباره برگزار کند.

با انجام کارشناسی‌های دوباره و بازدید از محل جنایت، کارشناسان نظریه جدید خود را صادر کردند و شعبه نهم دادگاه دوباره نجفی را محاکمه و بار دیگر او به قتل عمد محکوم کرد.

هر چند بحث قصاص در پرونده نجفی منتفی شده اما او در صورت تأیید قتل عمد باید از بابت جنبه عمومی جرم، حبس را تحمل کند.

او در حکم جدید دادگاه به 6 سال و نیم حبس محکوم شده بود.

جزییات رای نهایی دیوان عالی درباره محمدعلی نجفی 

جزییات رای نهایی دیوان عالی درباره محمدعلی نجفی 
جزییات رای نهایی دیوان عالی درباره محمدعلی نجفی 

هیئت عمومی دیوان عالی کشور امروز نظر نهایی خود را در خصوص قتل عمد یا شبه عمد مرحومه میترا استاد از سوی آقای محمدعلی نجفی را بررسی کردند.

.آقای محمدعلی نجفی سه اتهام داشت که نخستین اتهام، قتل عمد بود که برای تعیین تکلیف در مورد شبه عمد یا عمدی بودن آن امروز هیئت عمومی دیوان عالی کشور تصمیم می‌گیرد.

اتهام دوم آقای نجفی ایراد جرح به مرحومه میترا استاد بود که از این بابت در شعبه ۱۰ کیفری (۱) استان تهران به چهار سال حبس محکوم شد که دیوان عالی کشور این حکم را نقض کرد و اتهام سوم آقای نجفی نگهداری غیر مجاز سلاح بود که دادگاه او را به یک سال و سه ماه حبس محکوم کرده است.

بنابر گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ امروز قرار بود قضات هیئت عمومی دیوان عالی کشور به اصطلاح در رای اصراری، درباره عمد یا شبهه عمد بودن قتل نظر دهند.

رای اصراری به آن حکمی گفته می‌شود که دادگاه با وجود نظر دیوان عالی کشور صادر کند به این معنا که به طور مثال در مورد اتهامی، دادگاه شخصی را مجرم بشناسد و حکم به مجازات او دهد، اما پرونده حَسَب مورد برای تجدید نظر به دیوان عالی می‌آید و شعبه دیوان، دلایل را برای مجرمیت متهم کافی نمی‌داند و حکم دادگاه را نقض و پرونده را به دادگاه دیگری می‌دهد و آن دادگاه نیز بر آنچه دادگاه قبلی نظر داده اصرار می‌ورزد و نظر دیوان عالی کشور را نمی‌پذیرد.

مطالب مرتبط:

در امور حقوقی نیز ممکن است مشابه این وضع پیش بیاید و حَسَب مورد قضات حقوقی یا کیفری دیوان عالی کشور در هیئت عمومی تکلیف قضیه را روشن می‌کند.

هیئت عمومی دیوان با حضور سه چهارم رؤسا و مستشاران شعب کیفری رسمیت می‌یابد و اتخاذ تصمیم می‌کند، به این نظریه که فقط یک بار و برای بدوی سوم، لازم الاتباع و الزام آور است رأی اصراری می‌گویند.

نجات محمدعلی نجفی از حکم قصاص

نجات محمدعلی نجفی از حکم قصاص
نجات محمدعلی نجفی از حکم قصاص

به گزارش تیتربرتر به نقل از تسنیم؛ رییس دیوان عالی کشور درباره پرونده محمدعلی نجفی توضیحاتی ارائه داد و گفت: نجفی قصاص نمی‌شود؛ آنچه امروز باید تعیین تکلیف شود، جنبه عمومی جرم است.

حجت‌الاسلام مرتضوی‌مقدم در جلسه هیئت اصراری دیوان عالی کشور درباره پرونده محمدعلی نجفی اظهار کرد: پرونده مطروحه ویژگی خاصی ندارد و مانند تمام پرونده‌هایی است که به‌صورت اصراری در هیئت عمومی دیوان عالی کشور مطرح می‌شود.

مرتضوی‌مقدم ادامه داد: پرونده آقای نجفی چندین بار بین دادگاه و دیوان مورد اختلاف قرار گرفت و به همین دلیل جلسه دیوان برای تعیین و تکلیف آن برگزار شد؛ پرونده حاضر شاکی خصوصی ندارد و از حیث اینکه مسئله قصاص منتفی است، جنبه عمومی این جرم امروز تعیین تکلیف می‌شود.

رئیس دیوان عالی کشور ادامه داد: جنبه عمومی این پرونده از دو حیث مورد توجه است؛ اگر جنایت واقع شده، عمد باشد یک نوع مجازات دارد و اگر غیرعمد باشد نوع دیگری مجازات دارد.

مرتضوی‌مقدم یادآور شد: در حال حاضر این پرونده، شاکی خصوصی ندارد و از حیث اینکه مسئله قصاص و دیه منتفی است، آنچه امروز باید تعیین تکلیف شود، جنبه عمومی جرم است.

تایید «عمدی بودن» قتل میترا استاد توسط نجفی

دادستان کل کشور تایید «عمدی بودن» قتل میترا استاد توسط نجفی را تایید کرد
دادستان کل کشور تایید «عمدی بودن» قتل میترا استاد توسط نجفی را تایید کرد

دادستان کل کشور اعلام کرد: با توجه به اظهارات آقای محمدعلی نجفی و سایر مستندات پرونده، معتقدم که آقای محمدعلی نجفی در قتل خانم میترا استاد مرتکب قتل عمد شده است.

به گزارش تیتربرتر به نقل از صدا و سیما؛ حجت الاسلام والمسلمین جعفر منتظری در نشست هیئت عمومی دیوان عالی کشور افزود: جدا از مسائل کارشناسی درخصوص نوع اسلحه و شلیک آن و آثار گلوله بر بدن مقتوله از نظر خارج نکنیم که درگیری‌های فراوانی بین آقای نجفی و همسرش در یک سال بوده و آقای نجفی فقط به نیت قتل اسلحه را برداشته است.
وی گفت: امیدوارم نظر اعضای هیئت عمومی هم همین باشد.

در این جلسه ۱۴ نفر از قضات هیئت عمومی دیوان به مدت حدود ۳ ساعت درباره این پرونده نظر دادند که هفت نفر با نظر شعبه دیوان عالی کشور مبتنی بر شبه عمد بودن پرونده و هفت نفر با نظر دادگاه به عنوان عمدی بودن قتل موافقت کردند.

رئیس دیوان عالی کشور هم در پایان بررسی این پرونده همه مباحث مطرح شده را کارشناسی و نشان دهنده استقلال قضات خواند.

آنچه دیگران می خوانند:

در ادامه ویدیویی را خواهید دید که عمدی بودن قتل میترا استاد تایید شد. در این راستا ۳۹ قاضی رای دادگاه کیفری و ۲۷ قاضی رای شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور را تایید کردند و بر همین اساس قتل میترا استاد به دست محمد علی نجفی عمدی شناخته شد.

گردآورنده: الهام خلیلی خو




+ 16
مخالفم - 12
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری