پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ ۱۳:۱۹
۱۳
۰
نسخه چاپی

جزییاتی از مراحل ساخت سریال تاریخی سنجرخان

جزییاتی از مراحل ساخت سریال تاریخی سنجرخان
سریال سنجرخان وزیری بعد از گذشت 6 سال وارد مرحله تولید و ساخت می شود.

به گزارش تیتربرتر؛ در حالی طی شش سال اخیر داستان ساخت و تولید سریال فاخر سنجرخان وزیری از سوی شبکه کردستان مطرح شده بود که بالاخره این طلسم شکسته شد و قرار است این اثر تولید شود.

ولید آثار فاخر با محوریت زندگی قهرمانان ملی و الگوسازی در بین نسل جوان یکی از رویکردهای اصلی در ساخت و تولید برنامه‌های مختلف سینما و تلویزیون است و به همین دلیل امروز در سراسر جهان بر روی این موضوع سرمایه گذاری زیادی صورت می‌گیرد.

استان کردستان به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و همچنین ویژگی‌های منحصر به فرد فرهنگی و هنری، دارای غنای زیادی در حوزه وجود افراد و چهره‌های تأثیرگذار در تاریخ خود است ولی متأسفانه تاکنون هیچکدام از این چهره‌ها به مردم معرفی نشده‌اند.

تولید آثار تلویزیونی با موضوع معرفی چهره‌های تأثیرگذار و ماندگار در تاریخ کردستان از اواخر سال ۹۴ به صورت رسمی به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی در این استان مطرح شده و در همین راستا شبکه کردستان گام‌های مهمی را در این راستا برداشت.

با انتصاب ابوالقاسم مان الهی به مدیرکل صدا و سیمای مرکز کردستان، داستان تولید سریال سنجر خان برای اولین بار در اولویت قرار گرفت و در ادامه با توجه به استقبال صورت گرفته از این اقدام، دو سریال دیگر در خصوص دو نفر از مفاخر این استان یعنی امیرنظام گروسی و مستوره اردلان هم در دستور کار قرار گرفت.

جزییات ساخت سریال تاریخی سنجرخان

جزییات ساخت سریال تاریخی سنجرخان
جزییات ساخت سریال تاریخی سنجرخان

سریال سنجرخان وزیری با نویسندگی زنده یاد ضیاءالدین دری، تهیه‌کنندگی حسین جلالی، کارگردانی محمدحسین لطیفی و با حضور هنرمندان ملی و بومی استان کردستان، در 26 قسمت تولید خواهد شد.

در اولین گام حسین جلالی از نیروهای بومی استان کردستان به عنوان تهیه کننده انتخاب و سپس ضیا الدین دری به دلیل تجربه و تخصص در ساخت سریال‌های تاریخی به عنوان نویسنده و کارگردان این اثر انتخاب شد و مقرر گردید که در پروسه‌ای یک ساله این اثر نگارش شده و بعد از آن وارد فاز تولید شود.

در حال در ابتدا سال ۹۶ برای آغاز ساخت سریال سنجر خان اعلام شده بود ولی به دلایل مختلف از جمله درگذشت استاد ضیا الدین دری و همچنین عدم تأمین اعتبار و البته ایجاد حواشی مختلف در خصوص انتخاب کارگردان تولید این اثر با وقفه‌ای طولانی مدت مواجه شد.

سنجرخان کیست؟

سنجرخان کیست؟
سنجرخان کیست؟

سنجرخان وزیری معروف به سردار اکرم فرزند حاج یوسف مالک روستای نران از توابع شهر سنندج و فرزندجیران خانم از خانواده اردلان (خاندان حاکم کردستان) و فرزند چهارم از ۹ فرزند خانواده است.

سنجرخان وزیری، در زمانی که روس‌ها مناطق مختلف ایران از جمله کردستان را اشغال کرده بودند، با آگاهی از عمق بحران و فشارهای زیاد اشغالگران، ابتدا با فرستادن نامه‌هایی به حاکم سنندج و کسب اجازه، درخواست اذن جنگ کرد و بعد از ناامید شدن از حمایت آنها، در آغاز کار، به جنگ با قشون انگلستان برخاست و با شکست انگلیسی‌ها، راه جنگ با روس‌ها برای او هموارتر شد. او با اتکا به نیروهای مردمی روستاهای اطراف سنندج، راهی میدان نبرد با روس‌ها شد.

وی با فراهم کردن سوارانی از روستاهای اطراف و با یاری مردم دوباره راهی میدان می‌شود و از شهر دهگلان روس‌ها را در پی یک نبرد سخت شکست و فراری داده و با به دست آوردن مقدار زیادی غنایم جنگی سبک و سنگین و مهمات به جنگ‌های بعدی ادامه می‌دهد.

جنگ به شهرهای دیواندره و سقز کشیده می‌شود و در اکثر مناطق سواران سنجر خان موفق به شکست روس‌ها و آزاد سازی مناطق مذکور می‌گردند. با همکاری یکی از حاکمان منطقه سقز و بوکان سنجرخان روس‌ها را تا پل منجیل فراری می‌دهد و به عقب می‌راند و تمامی خاک کردستان را از نیروهای روسی پاکسازی می‌کند و به همین نامه‌ای به میرزا کوچک خان می‌نویسد و میرزا را از کار روس‌ها آگاه می‌کند که آنها را از کردستان فراری داده‌ام و اکنون نوبت شماست که آنها به طرف شما در راهند.

تاریخ این مرز و بوم به ویژه در دو سده اخیر، مملو از حوادث ریز و درشت و تلخ و شیرین است که بیشتر آنها با مبارزات ملی و منطقه‌ای، علیه استبداد و استعمار عجین شده، مبارزاتی که معیار و محک روحیه آزادی‌خواهی و آزادگی مردم ایران بوده و دستاوردهای فراوانی داشته است.

مقابله با زیاده‌خواهی‌های بیگانگان و مبارزه مسلحانه با عوامل خارجی و مزدوران داخلی آنها، بخش مهمی از این مبارزات را تشکیل می‌دهند و در این بین، چهره‌های شاخصی وجود داشته‌اند که رهبری خیزش‌های مردمی بر عهده آنها بوده است، شخصیت‌هایی همچون سنجرخان وزیری که حالا دستمایه تولید سریالی با همین عنوان شده است.

ساخت "سنجرخان" به کارگردانی محمدحسین لطیفی

ساخت
ساخت "سنجرخان" به کارگردانی محمدحسین لطیفی

مجموعه تلویزیونی "سنجرخان" به تولید نزدیک می‌شود و محمدحسین لطیفی کارگردان آخرین یادگاری سیدضیاءالدین دری است

آخرین یادگاری سیدضیاءالدین دری کارگردان و نویسنده سریال‌های کلاه پهلوی و کیف انگلیسی، متن‌های سریال «سنجرخان» را به طور کامل و در 26 قسمت نوشته بود، اما متأسفانه اجل به او مهلت نداد و تهیه کننده سریال را به کارگردان دیگری واگذار کرد. بعد از کش و قوس‌های زیادی که هنوز هم پا برجاست و به بودجه این سریال تلویزیونی برمی‌گردد، محمدحسین لطیفی کارگردانی این مجموعه را برعهده دارد. 

کاری که در کردستان تصویربرداری می‌شود و لطیفی در گفت‌وگو تسنیم  به این نکته اشاره کرد منتظرم حسین جلالی تهیه‌کننده "سنجرخان" به تهران بیایند و حرف آخرمان را بزنیم. مسئله مالی حل شود به سمت پیش تولید می‌رویم؛ امیدوارم امسال کلید بخورد و البته باز هم به حل مشکل بودجه سریال دارد.

مطالب مرتبط:

.سریال تلویزیونی "سنجرخان" با وجود مشکلات فراوان چه از حیث شرایط کرونایی و چه مشکلات بودجه‌ای، در کردستان و شهرهای همجوارش می‌کوشد تا شرایط را برای اواخر مهرماه آماده کند و کار بعد از مدت‌ها پژوهش و تحقیق و پیش‌تولید کلید بخورد.

قرار بود کار قبل از پاییز جلوی دوربین برود اما به دلیل شناسایی بازیگران و دوخت‌ و دوز و ساخت و ساز لوکیشن‌ها، شروع تصویربرداری سریال به پاییز رسید. سریال تلویزیونی که در 26 قسمت 40 دقیقه‌ای طراحی شده و حسین جلالی تهیه‌کننده "سنجرخان" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم اعلام کرد که تمام تلاشمان بر این است کار را تا پایان سال به پایان برسانیم و 1400 پخش شود.

بازیگر نقش "سنجرخان" کیست؟

یکی از نکاتی که بسیاری به دنبال آنند این است که نقش "سنجرخان" را چه کسی بازی خواهد کرد؛ آیا بازیگرش بومی است یا شناخته شده؟! یکی از کسانی که پیش‌تر هم انتخاب شده و البته جزو مشاور و ناظر کیفی پروژه و هدایتگر کار محسوب می‌شود قطب‌الدین صادقی است که خودش هم بازیگر نقش‌های محوری داستان خواهد بود.

پیش از این رئیس مرکز سیمای استان‌ها در گپ و گفت با خبرنگار خبرگزاری تسنیمابراز امیدواری کرده بود که حتماً بهترین بازیگران استانی و ملی را به کار می‌بریم، چون پروژه ارزشمندی است و بعد از سه، چهار سال تلاش مرحوم ضیاءالدین دری و حالا با کارگردانی مثل محمدحسین لطیفی کار کلید می‌خورد.

تهیه‌کننده سریال "سنجرخان" درباره آخرین وضعیت این مجموعه تلویزیونی و شروع کار به خبرنگار خبرگزاری تسنیم  گفت: در حال حاضر روزهای آخر پیش‌تولید را پشت سر می‌گذاریم؛ روزهایی که عوامل ما مشغول ساخت اسلحه، گاری و کالسکه برای صحنه‌اند، کارگاه خیاطی ما مشغول دوخت 3500 لباس برای هنرورها، لباس‌های کُردی و نظامی است؛ لباس‌های نظامی سریال شکل و شمایل قزاق‌ها، هندی‌ها و عثمانی‌ها را دارد.

وی در خصوص شناسایی بازیگران سریال، توضیح داد: الان مریوانیم و مشغول تست بازیگرها؛ تاکنون از 950 بازیگر در استان کردستان، کرمانشاه و شهرهای همجوار تست گرفته شده و روزهای آتی تکلیف روشن خواهد شد و حداکثر دو هفته آینده لیست نهایی را اعلام خواهیم کرد. البته مشغول تست سوارکاری و بقیه موارد هم هستیم.

جلالی با اشاره به حضور 4 کاندید بازی در نقش "سنجرخان"، تأکید کرد: نزدیک به 10 بازیگر چهره به صورت اصلی، افتخاری و حتی مهمان در سریالمان خواهند بود. چهار گزینه برای بازی در نقش "سنجرخان" داریم که دو تن از آن‌ها شناخته شده و دو بازیگر دیگر بومی‌اند. در حال بررسی‌ایم که این نقش را به چه کسی واگذار کنیم.

گردآورنده: الهام خلیلی خو

انچه دیگران می خوانند:



+ 13
مخالفم - 10
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری