پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: چهارشنبه, ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ ۰۰:۲۸
۱۴
۰
نسخه چاپی

درمان خانگی بواسیر با 12 دمنوش و میوه

درمان خانگی بواسیر با 12 دمنوش و میوه
بَواسیر یا هِموروئید به گشاد شدن رگ‌های وریدی در مجرای مقعدی(رگهای کنترل کننده مدفوع) می‌گویند.

تیتربرتر: بیماری بواسیر یا هموروئید میتواند گاهی به یک عارضه دردناک همراه با خارش و خونریزی تبدیل شود. علائم این بیماری بسته به نوع آن، متفاوت است. بواسیر داخلی معمولاً همراه با خونریزی مقعدی بی‌درد است اما بواسیر خارجی ممکن است علائم کمتری داشته‌باشد یا اگر ترومبوز باشد همراه با درد و تورم در ناحیه مقعد خواهد بود.

بواسیر یک بیماری شایع

بواسیر یک بیماری شایع
بواسیر یک بیماری شایع

بواسیر شایعترین بیماری مقعد است. احتمالاً نیمی از افراد تا سن پنجاه سال، به بواسیر دچارمی‌شوند. بواسیرها ناشی از گرفتاری سیاهرگ‌های ناحیه مقعدی هستند. اگر به هر علتی، فشار بیش از حد به پایین راست روده (رکتوم. و ناحیه مقعدی وارد شود، به‌طور غیرطبیعی این سیاهرگ‌ها متورم می‌شوند. فشار زیاد، ممکن است به علت وارد آمدن فشار مکرر به سیاهرگ‌های مقعد یا راست روده عوامل افزایش دهنده خطر، رژیم غذایی بدون فیبر، نشستن یا ایستادن به مدت‌طولانی، چاقی، یبوست، مواجهه با ارتعاش در محیط های کاری (مانند رانندگان لیفتراک یا محیط های مرتعش مانند ژنراتورهای نیروگاه ها. کم‌شدن توان عضلانی در سنین بالا، جراحی راست روده یا پارگی مجرای تناسلی به هنگام زایمان و دوختن آن، بیماری کبدی، سرطان روده بزرگ، بالا بردن فشار خون در سیستم سیاهرگی دستگاه گوارش باشد.

درمان خانگی بواسیر دمنوش

درمان خانگی بواسیر دمنوش
درمان خانگی بواسیر دمنوش

مصرف دمنوش‌ها و چای‌های زیر اثرات ملین و تسکین عضلانی داشته و به کاهش یبوست و افزایش حرکات دودیِ روده کمک می‌کند:

۱. دمنوش سِنا

 سنا یکی از مواد ملین شناخته شده‌ای است که اغلب در چای‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. چای سنا از برگ‌های درختچه سنای اسکندریه تهیه می‌شود. این گیاه حاوی ترکیباتی به نام گلیکوزیدهاست که اثرات ملین دارد. بسیاری از قرص‌های ملین حاوی غلظت بالایی از سنا بوده و می‌توانند بهتر از چای سنا در درمان یبوست اثرگذاری داشته باشند.

۲. چای نعناع

 چای نعناع یکی از داروهای طبیعی رایج برای مشکلات گوارشی بوده و بسیاری از داروهای ملین حاوی نعناع هستند. اثر تسکین دهنده "مِنتول" موجود در نعناع می‌تواند باعث تسکین ناراحتی معده به هنگام حرکت مدفوع در روده‌ها شود. نوشیدن یک فنجان چای نعناع پس از هر وعده غذایی ممکن است برای افرادی که از یبوست و ناراحتی معده رنج می‌برند، مفید باشد.

۳. دمنوش زنجبیل

در صورتی که مشکل یبوست ناشی از هضم ضعیف باشد، ریشه زنجبیل می‌تواند مفید واقع شود. بسیاری از افراد از چای زنجبیل برای تسکین تحریک سیستم گوارشی و بهبود هضم غذا بهره می‌گیرند. چای زنجبیل پس از یک وعده غذایی سنگین می‌تواند به هضم غذا کمک کند. نوشیدن روزانه یک یا دو فنجان چای زنجبیل پس از وعده‌های غذایی می‌تواند به فرآیند گوارش غذا و تولید حرکات روده کمک کند.

۴. چای قاصدک

چای قاصدک (طرخشقون)می‌تواند به کاهش علائم خفیف گوارشی مانند نفخ یا یبوست‌های گاه به گاه کمک کند. قاصدک کبد را برای تولید صفرا تحریک کرده و به طور غیر مستقیم به یبوست کمک می‌کند. این چای همچنین می‌تواند به عنوان یک ادرارآور عمل کرده و آب بیشتری را به سیستم گوارشی و مدفوع اضافه کند که به رفع یبوست می‌انجامد. برای تسهیل فرآیند گوارشی می‌توانید پس از وعده‌های غذایی یک فنجان چای قاصدک بنوشید.

۵. چای سیاه، چای سبز یا قهوه

چای سیاه و سبز و قهوه نیز اثرات ملینی دارند. چای سیاه، چای سبز و قهوه به طور طبیعی شامل کافئین بوده که باعث تحریک روده‌ها در بسیاری از افراد می‌شود. اغلب این نوشیدنی‌ها در صبح و به منظور بیداری کامل از خواب و تحریک حرکات روده نوشیده می‌شوند. با این حال کافئین می‌تواند عوارض جانبی منفی در افرادی که نسبت به آن حساسیت دارند، ایجاد کند.

۶. چای ریشه شیرین بیان

چای ریشه شیرین بیان یک تونیک رایج برای مشکلات گوارشی است. ریشه شیرین بیان اثر ضد التهابی داشته و به هضم کمک می‌کند. بعد از هر وعده غذایی نوشیدن یک فنجان چای ریشه شیرین بیان می‌تواند به تسکین سیستم گوارش و تحریک حرکات روده منجر شود.

درمان خانگی بواسیر با میوه

درمان خانگی بواسیر با میوه
درمان خانگی بواسیر با میوه

در زیر به معرفی بهترین میوه برای درمان بواسیر و همچنین غلات و سبزیجات مناسب می پردازیم.

1. توت

توت سیاه و میوه‌های ریز مانند تمشک، شاه توت و بلوبری سرشار از فیبر می‌باشند. این میوه‌ها به جلوگیری از یبوست کمک می‌کنند. یک فنجان تمشک در روز می‌تواند 8 گرم فیبر داشته باشد و قسمت زیادی از نیاز فیبر شما را برطرف کند.

2. گلابی

یک عدد گلابی تقریبا 6 گرم فیبر دارد و می‌تواند حدود 22% از نیاز روزانه شما به فیبر را برطرف کند. حتما این میوه را با پوست میل کنید. زیرا در این قسمت مقدار زیادی از فیبر موجود است. گلابی همچنین یک میان وعده‌ی مفید است.

3. موز

یک عدد موز با اندازه حدود 18 سانتی‌متر می‌تواند 3 گرم فیبر برای شما فراهم کند. همچنین پکتین موز به ایجاد ژل در دستگاه گوارش شما کمک می‌کند و به درمان بواسیر کمک می‌کند.

4. خیار و خربزه

خیار و خربزه میوه‌هایی سرشار از فیبر و آب هستند. و می‌توانند به درمان بواسیر کمک کنند.

5. آلو

آلوها از قدیم به عنوان مسهل طبیعی کاربرد داشته‌اند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف روزانه آلو می‌تواند به حرکت روان مدفوع و بهبود دستگاه گوارش کمک کند. آلو علاوه بر فیبر دارای سوربیتول نیز می‌باشد. این ماده باعث جذب آب به دستگاه گوارش می‌شود و مدفوع را نرم می‌کند.

6. کدو تنبل

کدو تنبل از جمله میوه‌های سرشار از فیبر است که می‌توانید در پاییز استفاده کنید. هر فنجان پخته کدو تنبل در حدود 9 گرم فیبر دارد. کدو تنبل را می‌توانید به صورت پوره، آبپز و پودینگ میل کنید تا به حفظ سلامت روده شما کمک کند.

گردآورنده:فرحان مرادی

آنچه دیگران میخوانند:



+ 14
مخالفم - 13
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری