پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ ۲۲:۲۶
۱۱
۰
نسخه چاپی

تحول دنیای دیجیتال با اپل واچ سری 6

تحول دنیای دیجیتال با اپل واچ سری 6
اپل در رویداد تایم فایلز روز گذشته‌ی خود از اپل واچ سری ۶ رونمایی کرد.در ادامه با فناوری های جدید بکار رفته در این ساعت هوشمند آشنا خواهیم شد.

تیتربرتر: روز گذشته کمپانی اپل از اپل واچ سری 6 که از چیپ U1 بهره می برد رونمایی کرد که البته وجود ویژگی های جدید در این گجت باعث شگفتی طرفداران دنیای دیجیتال شد.یکی از این ویژگی ها وجود سنسور تخمین اکسیژن خون بود که در دوران شیوع کرونا بسیار کاربردی به نظر می رسد.

ویژگی های چیپ U1 در اپل واچ سری 6

ویژگی های چیپست U1 در اپل واچ سری 6
ویژگی های چیپست U1 در اپل واچ سری 6

اپل شب گذشته در رویداد Time Flies از اپل واچ سری ۶ در رنگ‌های جدید و با سنسور سنجش غلظت اکسیژن خون و پردازنده سریع تر رونمایی کرد. اپل همچنین اعلام کرد که تمام مدل‌های اپل واچ سری ۶ به چیپ U1 مجهز شده اند که سال قبل همراه با آیفون ۱۱ معرفی شد. اما این تراشه چه مزایایی برای اپل واچ جدید به همراه خواهد داشت؟

چیپ U1 با استفاده از نوعی فناوری موقعیت یابی به نام باند فوق سریع (Ultra Wideband) موقعیت مکانی دیوایس را با دقت بالا و با در نظر گرفتن لوازم اطراف تشخیص می‌دهد. به عبارت دیگر دیوایس‌های مجهز به U1 می‌توانند موقعیت دقیق خود را نسبت به دیگر دیوایس‌های اتاق با دقت بسیار بالا محاسبه کنند.

آیفون ۱۱ با استفاده از همین فناوری نزدیک ترین دیوایس برای اشتراک گذاری فایل را به عنوان اولین گزینه در لیست نمایش داده و قابلیت AirDrop را بهبود می‌بخشد. حالا اپل برای اولین بار این تراشه را به اپل واچ آورده تا توانایی‌های این ساعت هوشمند را بیش از پیش افزایش دهد.

تراشه U1 علاوه بر AirDrop، قابلیت Car Key را هم بهبود می‌دهد که با آیفون ۱۱ معرفی شد و حالا به اپل واچ سری ۶ هم راه یافته است. به کمک قابلیت Car Key کاربر می‌تواند کلید فیزیکی ماشین را با  آیفون یا اپل واچ جایگزین کند. به لطف U1 دیگر حتی لازم نیست برای باز کردن قفل ماشین یا روشن کردن آن زحمت بیرون آوردن گوشی از جیب را کشید.

سنسور پایش اکسیژن خون

سنسور پایش اکسیژن خون
سنسور پایش اکسیژن خون

اپل واچ سری ۶ از لحاظ ظاهری شبیه اپل واچ سری ۴ و ۵ است، اما به طیف متنوعی از سنسورهای جدید مجهز شده که قابلیت‌هایی همچون پایش اکسیژن خون و پایش دقیق‌تر خواب را امکان پذیر می‌کنند.

اپل واچ سری ۶ به شما اجازه می‌دهد تا به لطف هوش مصنوعی و سنسورهای پیشرفته که سطح اکسیژن خون را از روی رنگ خون اندازه گیری می‌کنند، میزان اکسیژن خون خود را مستقیماً از مچ دست اندازه گیری کنید. می‌توان سطح اکسیژن را به شکل دستی و در مدت زمان تنها ۱۵ ثانیه بوسیله نور فرابنفش و مادون قرمز اندازه گیری کرد، علاوه بر این ساعت به طور پیوسته و در حین خواب سطح اکسیژن را اندازه گیری می‌کند.

قابلیت جدید Blood O2 با در نظر گرفتن تحقیقات انجام شده در زمینه‌هایی همچون آسم، مشکلات قلبی و ویروس کرونا سطح اکسیژن خون را اندازه گیری می‌کند. به گفته اپل این ساعت حالا با انجام یک سری از آزمایش‌ها احتمال مبتلا شدن کاربر به بیماری کووید-۱۹ را تشخیص می‌دهد. اپل واچ سری ۶ از چیپ نسل ششم S6 با پردازنده دو هسته‌ای مبتنی بر چیپ A13 برخوردار است که به گفته اپل ۲۰ درصد سریع تر از نسل قبل عمل می‌کند.

مطالب مرتبط:

نحوه عملکرد سنسور پایش اکسیژن خون اپل واچ سری ۶

نحوه عملکرد سنسور پایش اکسیژن خون اپل واچ سری ۶
نحوه عملکرد سنسور پایش اکسیژن خون اپل واچ سری ۶

حسگر پایش سطح اکسیژن خون در پشت اپل واچ قرار گرفته است. این حسگر از چهار دسته از LED‌های نوری سرخ، سبز و فروسرخ به‌همراه چهار فوتودیود استفاده می‌کند. فوتودیودها یا دیودهای نوری به‌طور خلاصه، قطعاتی هستند که نور را به جریان الکتریکی تبدیل می‌کنند. بنابراین، عملکرد این حسگر بدین ترتیب است که تشعشعات نوری را به رگ‌های خونی در مچ دست می‌تاباند و فوتودیودها میزان نور منعکس‌شده را اندازه‌گیری می‌کنند.

در این مقاله مجال پرداختن به مباحث پزشکی به‌صورت تخصصی و جزئی را نداریم؛ اما به‌طور خلاصه می‌توان گفت بنابر دلایلی سلول‌های خونی اکسیژن‌دار و بدون اکسیژن نورهای سرخ و فروسرخ را به‌گونه‌ای متفاوت جذب خواهند کرد و نوری که منعکس ‌می‌کنند باعث می‌شود حسگر موجود در اپل واچ رنگ مربوط به سلول‌های خونی را ثبت و ارزیابی کند.

سلول‌های خونی با رنگ سرخ شفاف نشان از خون دارای اکسیژن است؛ درحالی‌که سلول‌های خونی با رنگ سرخ تیره نشان می‌دهند که سلول خونی، اکسیژن کمی دارد. بنابراین، دو حالت دارد یا به‌تازگی اکسیژن خود را به اندام مدنظر رسانده است یا از همان ابتدا اکسیژن کافی از ریه دریافت نکرده است.

چگونه میتوان از اپلیکیشن تخمین اکسیژن خون استفاده کرد؟

چگونه میتوان از اپلیکیشن تخمین اکسیژن خون استفاده کرد؟
چگونه میتوان از اپلیکیشن تخمین اکسیژن خون استفاده کرد؟

همان‌طوکه گفته شد، یکی از قابلیت‌های مهم اپل واچ سری ۶ امکان تخمین سطح اکسیژن خون است. روش استفاده از این قابلیت بسیار آسان است و پیچیدگی خاصی ندارد. برای این کار بلافاصله می‌توان با اپلیکیشن تخمین سطح اکسیژن خون ظرف مدت ۱۵ ثانیه وضعیت SpO2 خون را به‌صورت درصد مشاهده کرد.

کاربر باید اپلیکیشن مربوطه را بازکند و منتظر باشد تا شمارش ۱۵ ثانیه‌ای به‌اتمام برسد و درنهایت درصد سطح اکسیژن خون او روی نمایشگر اپل واچ نشان داده شود. این اپلیکیشن همچنین، به‌صورت دوره‌ای سطح اکسیژن خون را در طول روز اندازه‌گیری می‌کند تا گزارش کاملی از وضعیت SpO2 ارائه دهد. برای مثال، وقتی کاربر فعالیت زیادی ندارد یا درحال استراحت است نیز میزان سطح اکسیژن خون رصد می‌شود. تمام گزارش‌های پایش سطح اکسیژن خون توسط اپل واچ سری ۶ در اپلیکیشن سلامت اپل Apple Health ذخیره خواهد شد و کاربر می‌تواند در آینده به آن‌ها رجوع یا آن را برای پزشک خود ارسال کند.

گردآورنده:فرحان مرادی

آنچه دیگران میخوانند:



+ 11
مخالفم - 7
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری