پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ ۱۵:۰۰
۸
۰
نسخه چاپی

جزئیات طرح بیمه رایگان تامین اجتماعی!

جزئیات طرح بیمه رایگان تامین اجتماعی!
دولت برای کمک به معیشت اقشار آسیب‌پذیر جامعه، اجرای پوشش بیمه‌ اجتماعی رایگان ۱.۴ میلیون خانوار روستایی و عشایری را مصوب کرد.

به گزارش تیتربرتر؛ برای بیمه شدگانی که به دلیل ماهیت شغلی خود به صورت کسری از ماه درکارگاه های مشمول قانون تامین اجتماعی اشتغال به کار دارند و خواهان تکمیل سوابق پرداخت حق بیمه هستند، امکان تکمیل سوابق پرداخت حق بیمه به طور اختیاری فراهم شد.

جزئیات طرح بیمه رایگان تامین اجتماعی روستاییان

جزئیات طرح بیمه رایگان تامین اجتماعی روستاییان
جزئیات طرح بیمه رایگان تامین اجتماعی روستاییان

 

برابر اصل ۲۹ قانون اساسی برخورداری از تامین اجتماعی حقی همگانی است و دولت موظف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم، خدمات و حمایت‌های مالی فوق را برای یک یک افراد کشور تامین کند.

با توجه به اهمیت بیمه‌های اجتماعی برای حفظ جوامع انسانی و توسعه، مناطق روستایی و عشایر به واسطه موقعیت خاص اکولوژیک و اقتصادی اجتماعی همواره حائز اهمیت بوده است و دولت نیز برنامه‌های خاصی در این خصوص داشته است.

از جمله اقدامات مهم دولت در پوشش بیمه روستائیان و عشایر می‌توان به رشد ۸۸ درصدی بیمه‌شدگان در دولت تدبیر و امید اشاره کرد. به این صورت که در ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم ۶۳۹ هزار و ۶۲۲ نفر بیمه شده صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر بودند و این رقم در پایان تیرماه امسال به یک میلیون و ۲۰۱ هزار و ۹۶۲ نفر رسیده است.

همچنین دولت طرح پوشش بیمه‌ای برای خانوارهای روستایی فاقد بیمه در نظر گرفته است و «محمد شریعتمداری» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حساب کاربری خود در توئیتر از پوشش بیمه‌ اجتماعی رایگان‌ همگانی برای یک میلیون و ۴۰۰ هزار خانوار روستایی محروم از بیمه اجتماعی خبرداد.

به گفته وزیر تعاون با این اقدام ضریب پوشش بیمه‌ای در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر ۱۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.

براساس این گزارش تمامی روستاییان تحت پوشش بهزیستی، قالیبافان فاقد بیمه، زنان سرپرست خانوار روستایی، شاغلین در صنایع دستی روستاییو مددجویان روستایی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) تحت پوشش این بیمه قرار می‌گیرند.

همچنین بر اساس موافقت سازمان برنامه و بودجه، دولت پرداخت حق بیمه کامل این افراد را برای یک سال برعهده خواهد داشت به عبارتی در این طرح گروه‌های هدف در سال اول به صورت کاملا رایگان بیمه خواهند شد و از سال‌های بعد به‌تدریج اقدام به پرداخت حق بیمه خود خواهند کرد.

مبنای پرداخت حق بیمه در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر۱۵ درصد است که از این میزان ۵ درصد توسط شخص و ۱۰ درصد باقی مانده را دولت پرداخت می‌کند.

پیش از این «علی شیرکانی» مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر درخصوص زمان اجرا شدن این طرح گفته بود که کلیات این طرح با همکاری سازمان برنامه و بودجه به تصویب رسیده است و فاز اول آن که تامین مالی است انجام شده، اما برای فاز دوم با نهادهای مربوطه مانند مرکز ملی فرش ایران برای تحت پوشش قرار دادن قالیبافان، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به منظور تحت پوشش قراردادن شاغلان صنایع دستی و سازمان بهزیستی تفاهمنامه‌ای منعقد شده و در مرحله اخذ اسامی هستیم و به محض اعلام اسامی، پیش ثبت‌نام صورت خواهد گرفت و سپس بیمه آنها جاری خواهد شد.

با اجرای طرح پوشش بیمه‌ای یک میلیون و چهارصد هزار خانوار روستایی فاقد بیمه، گامی اساسی در جهت تحقق اصل ۲۹ قانون اساسی و عدالت اجتماعی برداشته خواهد شد. در سال‌های اخیر بسیاری از روستاییان به امید کسب رفاه و شرایط بهتر زندگی عازم شهرهای بزرگ شدند، اما اجرای طرح‌هایی حمایتی مانند خدمات بیمه‌ای می‌تواند زمینه ماندگاری روستاییان و همچنین بازگشت مهاجران به روستاها را فراهم کند.

مطالب مرتبط:

آخرین اخبار از تکمیل سوابق بیمه تامین اجتماعی

نحوه تکمیل سوابق بیمه تامین اجتماعی
نحوه تکمیل سوابق بیمه تامین اجتماعی

 

افرادی هستند که به صورت پاره وقت(کسری از ماه) در کارگاه های مشمول قانون تامین اجتماعی اشتغال به کار دارند و برای آنان در ماه موردنظر(حداقل یک روز) سابقه پرداخت حق بیمه لحاظ شده باشد.

حداکثر سن پذیرش درخواست متقاضی تکمیل سوابق پرداخت حق بیمه برای مردان و زنان ۵۰ سال تمام در تاریخ ثبت تقاضا خواهد بود. درصورتی که سن متقاضی در زمان ثبت تقاضا بیش از سن مذکور باشد، پذیرش درخواست وی منوط به داشتن سابقه پرداخت حق بیمه قبلی معادل مازاد سنی مقرر خواهد بود. تمامی بیمه شدگان متقاضی که حداقل ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه را دارند، از اعمال شرط سنی معاف خواهند بود.

ارائه درخواست، عقد قرارداد و صدور برگ پرداخت حق بیمه کسری از ماه صرفاً در زمان حیات بیمه شده امکان پذیر است و انجام فرایند‌های یادشده تحت هیچ شرایطی توسط بازماندگان مجاز نخواهد بود.

در صورت صدور برگ پرداخت حق بیمه در زمان حیات بیمه شده، امکان پرداخت حق بیمه توسط بازماندگان تا پایان مهلت مقرر میسر است.

ارائه درخواست توسط متقاضی و یا وکیل قانونی وی امکان پذیر خواهد بود. واحد‌های اجرایی مکلفند بلافاصله پس از ثبت تقاضا حداکثر ظرف ۲ ماه از تاریخ ثبت درخواست، استحقاق یا عدم استحقاق بیمه شده (سن و سابقه) را به وی اعلام کنند و بیمه شده نیز می‌بایست حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ اعلام موافقت سازمان جهت انعقاد قرارداد اقدام کند. مشروط بر اینکه از تاریخ ثبت درخواست تا عقد قرارداد بیش از ۳ ماه سپری نشده باشد. بدیهی است چنانچه به عللی ۳ ماه مهلت مقرر (۲ ماه واحد اجرایی و یک ماه متقاضی) سپری شود، پذیرش تقاضا منوط به ارائه درخواست مجدد و رعایت سایر شرایط مقرر خواهد بود.

متقاضی مجاز به پرداخت حق بیمه کسری از ماه خود حداکثر از تاریخ ثبت درخواست به بعد بوده و کسری سوابق گذشته مربوط به قبل از درخواست به هیچ عنوان ملاک عمل و مشمول پرداخت نخواهد بود.

وصول حق بیمه کسری از ماه جهت ماه‌های بدون کارکرد (صفر) امکان ندارد.

متقاضیان مشمول می‌توانند با یک مرتبه ارائه درخواست و انعقاد قرارداد نسبت به تکمیل سوابق خود اقدام کنند و نیازی به تجدید قرارداد جهت پرداخت کسری ماه‌های سال‌های آتی نخواهد بود.

فقدان کارکرد یا عدم پرداخت حق بیمه کسری از ماه به مدت یک سال از تاریخ آخرین ماه پرداخت حق بیمه (حسب مورد توسط کارفرما یا متقاضی) موجب لغو قرارداد می‌شود که در این صورت پذیرش درخواست مجدد منوط به احراز شرایط سنی و سایر شرایط مقرر خواهد بود.
متقاضی می‌بایست از ابتدای آذرماه لغایت پایان بهمن ماه هر سال نسبت به اخذ برگ پرداخت و واریز حق بیمه شش ماهه نخست و از ابتدای خرداد سال بعد لغایت پایان مرداد ماه همان سال نسبت به اخذ برگ پرداخت و واریز حق بیمه شش ماهه دوم سال قبل به صورت یک جا اقدام کند.

در صورتی که متقاضی خارج از موعد مقرر نسبت به پرداخت حق بیمه اقدام کند، امکان پذیرش سوابق ناشی از آن میسر نخواهد بود و مبلغ پرداختی به وی مسترد می‌شود.

سهم حق بیمه متقاضی برای استفاده از تعهدات موضوع قانون تامین اجتماعی و همچنین بابت حمایت‌های درمانی ماده (۳) قانون (به استثنای غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری و کمک هزینه ازدواج موضوع بند» ج» و تبصره ذیل ماده مذکور) مجموعا ۲۷ درصد است.
بر اساس ماده (۲۸) قانون تامین اجتماعی علاوه بر نرخ حق بیمه مورد اشاره، به میزان ۳ درصد حق بیمه نیز به عهده دولت خواهد بود.

گزارش از علی اکبر رضایی

آنچه دیگران می خوانند:



+ 8
مخالفم - 19
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری