پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۲۳ تیر ۱۴۰۰ ۱۵:۳۰
۹
۰
نسخه چاپی

فیلم|آموزش ساده کشک محلی

فیلم|آموزش ساده کشک محلی
در ادامه به آموزش ساده کشک محلی می پردازیم.

تیتربرتر؛ کشک یکی از فرآورده‌های فرعی شیر است که به روش سنتی از جوشاندن، تغلیظ و یا خشک کردن دوغی که پس از کره‌ گیری باقی می ‌ماند و یا از ماست بدون چربی تهیه می‌شود.

ماده‌ اولیه کشک عبارت است از شیر میش، بز، گاو و یا مخلوطی از آن‌ها. در صنایع غذایی تولید کشک با فرآیند‌های صنعتی و به صورت کشک مایع مستقیما از شیر صورت می ‌گیرد. کشک‌‌های سنتی مایع از ساییدن و رقیق کردن کشک خشک که معمولا به صورت غیر پاستوریزه تهیه می گردد‌، تولید می‌‌شوند.

طرز تهیه کشک محلی

طرز تهیه کشک محلی
طرز تهیه کشک محلی

 

مواد لازم کشک محلی

  • ماست ترش    ۲ کیلوگرم
  • آب    ۲ لیتر
  • نمک     به مقدار کافی

طرز تهیه کشک محلی

 

دستور تهیه کشک خانگی

دستور تهیه کشک خانگی
دستور تهیه کشک خانگی

 

مطالب مرتبط:

مرحله اول تهیه کشک خانگی

برای تهیه کشک خوشمزه محلی ابتدا ماست ترش را به همراه آب داخل یک ظرف مناسب با هم به خوبی ترکیب می کنیم تا دوغ به دست بیاید. حالا دوغ را داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت متوسط قرار می دهیم.

مرحله دوم تهیه کشک خانگی

در این مرحله صبر می کنیم تا دوغ به نقطه جوش برسد و ببرد. پس از اینکه دوغ حالتی بریده بریده پیدا کرد، قابلمه را از روی حرارت کنار می گذاریم، سپس دوغ را داخل تنظیف یا کیسه نخی می ریزیم و از ارتفاع اویزان می کنیم.

مرحله سوم تهیه کشک خانگی

به هیچ وجه کیسه نخی را فشار نمی دهیم تا آب دوغ زودتر خارج شود. نکته دیگر اینکه زیر کیسه یک ظرف مناسب قرار می دهیم تا آب خارج شده از کیسه داخل ظرف جمع شود. حدود ۸ تا ۱۰ ساعت کیسه را به همین حالت رها می کنیم.

مرحله چهارم تهیه کشک خانگی

پس از گذشت این زمان کشک های نرم شده داخل کیسه را خارج می کنیم، سپس مقداری نمک اضافه می کنیم و به خوبی ترکیب می کنیم. اگر کشک ها کاملا خشک شده بودند ۲ قاشق غذاخوری از آب داخل ظرف اضافه می کنیم تا نرم شوند.

مرحله پنجم تهیه کشک خانگی

در این مرحله کشک ها را به اندازه دلخواه با دست یا قالب شکل می دهیم و درون یک سبد توری می چینیم. ظرفی که کشک ها را در ان می چینیم تا خشک شوند باید به صورتی باشد که هوا از زیر کشک ها بتواند عبور کند.

مرحله ششم تهیه کشک خانگی

هر چند وقت یک بار کشک ها را زیر و رو می کنیم تا به صورت یکدست خشک شوند. خشک کشک ها سلیقه ای است ولی کشک ها را اگر به صورت نرم و دارای رطوبت جمع کردیم حتما باید انها را درون یخچال یا فریزر نگهداری کنیم.

مرحله هفتم تهیه کشک خانگی

در صورتی که کشک ها را به صورت کامل خشک کنیم که هیچ گونه رطوبتی نداشته باشند می توانیم آنها را در ظرف های درب دار بریزیم و در کابینت نگهداری کنیم. در پایان می توانیم از کشک ها به صورت سابیده شده در انواع غذاها استفاده کنیم.

خواص کشک برای سلامتی و زیبایی

خواص کشک برای سلامتی و زیبایی
خواص کشک برای سلامتی و زیبایی

 

خاصیت ضد عفونی‌ کنندگی

کشک با دارابودن مقادیر فراوان اسیدهای آلی می تواند به عنوان یک ضد عفونی‌ کننده برای دستگاه هاضمه و همچنین روده کوچک و بزرگ عمل کند.

کاهش احساس گرسنگی

کشک دربردارنده مقادیر قابل توجه کلسیم و پروتئین است بنابراین بهتر است که افراد به جای مصرف خوراکی‌ های غیرمغذی و غیر مفید از این خوراکی مفید و خوش طعم استفاده کنند. این خوراکی علی رغم اینکه حجم کمی از معده را اشغال می‌ کند، سبب کاهش احساس گرسنگی در افراد می شود.

پیشگیری از بروز پوکی استخوان

کشک حاوی مقادیر بالای کلسیم است که از مواد مورد نیاز و ضروری بدن محسوب می شود که به پیشگیری و یا کاهش ابتلا به پوکی استخوان‌ ها کمک می کند.

حفظ سلامت جنین

در صورتی که از نوع کم نمک کشک استفاده شود، دارای فواید و مزایای زیادی است. برای خانم های باردار مفید است که به منظور حفظ سلامت جنین خود از کشک در حجم کم و میزان نمک کم استفاده کنند. به علاوه مصرف کشک به همراه بادمجان تا حد زیادی سبب دورماندن جنین از نقص‌ های حین تولد می شود.

حاوی پروتئین

کشک دارای میزان قابل توجه پروتئین است و به همین دلیل مصرف آن برای افرادی که در سن رشد می باشند و خانم‌ های باردار و شیرده و سالمندان و ورزشکاران مفید و سودمند است.

لاغری و کاهش وزن

کشک با دارابودن مقادیر فراوان پروتئین به افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش احساس گرسنگی کمک می کند و از این طریق سبب کاهش وزن و تناسب اندام می‌ شود.

درمان عفونت پوستی

به منظور بهره بردن از این خاصیت کشک، کافی است یک دستمال را در کشک خیس کنید و استفاده کنید. این دستمال خیسانده شده در کشک قادر است خاصیت ضد عفونی‌ کننده برای پوستتان داشته باشد.

درمان آفتاب سوختگی

مخلوط کشک و آبلیمو به درمان آفتاب سوختگی و رفع و از بین بردن لکه‌ های قهوه‌ای کمک می کند.

جوان سازی پوست

برای جوان سازی پوست خود می توانید از ماسک کشک استفاده کنید. این ماسک حاوی یک قاشق کشک، یک قاشق ویتامین ث، برگ چای سبز و کمی عسل است و به کاهش چین و چروک‌ های پوست و جوان سازی پوست کمک می کند.

رفع تیرگی دور چشم

برای رفع تیرگی دور چشم‌ های خود نیز می توانید از کشک استفاده کنید. بدین منظور از گذاشتن یک پنبه آغشته به کشک به مدت 10 دقیقه استفاده کنید و شاهد کاهش تیرگی دور چشم‌ ها باشید.

ترمیم و پاکسازی پوست

ماسک کشک که حاوی کشک، آبلیمو و عسل است، می تواند سلول‌های مرده پوست را نابود کند و پوست را پاکسازی کند. هر از چند گاهی از این ماسک برای پوست خود استفاده کنید.

بدنسازی و پرورش اندام

کشک در مقایسه با ماست و شیر دارای درصد بالاتری از کلسیم و پروتئین در حجم کمتری از خود است. بدین ترتیب مصرف کشک برای بدنسازی، پرورش اندام و افراد ورزشکار و کسانی فعالیت سنگینی اعم از ورزشی و کاری در طول روز دارند، مفید و سودمند است.

آشنایی با انواع مختلف کشک

آشنایی با انواع مختلف کشک
آشنایی با انواع مختلف کشک

 

هر چند که ماست میشه به رنگ سفید است اما انواع مختلفی کشک در رنگ های گوناگون وجود دارد.

کشک خاکستری

این نوع کشک که بسیار مغذی و مفید است، بومی خراسان جنوبی می باشد. برای تهیه کشک خاکستری، دوغ را در ظرف های چدنی می جوشانند تا خمیری شکل شود، سپس در آفتاب قرار می دهند تا خشک شود.

کشک زرد

این نوع کشک که به صورت پودر زرد رنگی است، بومی خراسان می باشد. کشک زرد ماده اصلی بسیاری از غذا ها نظیر کاله جوش محسوب می شود. علاوه بر این به عنوان ادویه یا نمک هم در تهیه برخی غذاها کاربرد دارد.

لور

این نوع کشک، کشکی تازه و بی نمک می باشد که چربی کمتری در مقایسه با خامه دارد. بنابراین مصرف آن برای افرادی که دچار چربی بالا هستند و یا پرهیز غذایی دارند، مناسب است.

خشکو

این نوع کشک، همان کشک کوبیده و الک شده می باشد که به شکل گلوله هایی به اندازه توپ پینگ پنگ درست می شود و یا به صورت رشته ای تهیه و بسته بندی می شود .

سویا کشک

امروزه می توان به شکل صنعتی با استفاده از سویا نوعی کشک بدست آورد که به نام سویا کشک یا کشک سویا شناخته می شود. این نوع کشک خواصی مانند سویا دارد و آنچنان از خواص کشک سنتی برخوردار نیست و بیشتر برای تقویت عصلانی و کمبود پروتئین کاربرد دارد.

عوارض جانبی کشک

کشک هم مانند ایر موادخوراکی در صورتی که بیش از اندازه مصرف شود، عوارضی به همره دارد:

  •  یکی از عوارض و مضرات زیاده روی در مصرف کشک، سفت شدن روده است.
  •  از دیگر مضرات مصرف بیش از اندازه کشک بروز حساسیت پوستی است. کشک زیاد PH خون را کاهش می دهد و تاثیر منفی می گذارد.
  •  از آنجایی که کشک طبع سردی دارد، بهتر است بعد از آن یک غذای گرم میل کنید.

گردآورنده: علی اکبر رضایی

آنچه دیگران می خوانند:



+ 9
مخالفم - 13
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری