پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۹ ۲۰:۴۱
۱۰
۰
نسخه چاپی

آشنایی با درد مشترک بیماران کرونایی

آشنایی با درد مشترک بیماران کرونایی
در ادامه به درد مشترک بیماران کرونا می پردازیم.

به گزارش تیتربرتر؛ بیماری کووید-۱۹ را نمی‌توان بر اساس یک علامت تشخیص داد. به همین علت فقط آزمایش ویروس کرونا می‌تواند به طور قطعی مشخص کند که آیا شما دچار عفونت یا این ویروس هستید یا نه.

یازده علامت اصلی ویروس کرونا

یازده علامت اصلی ویروس کرونا
یازده علامت اصلی ویروس کرونا

 

مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا ۱۱ علامت را برای عفونت با ویروس جدید کرونا برشمرده‌اند:

  • - تب یا لرز
  • - سرفه
  • - تنگی نفس یا اشکال در تنفس
  • - خستگی
  • - بدن درد یا درد عضلات
  • - سردرد
  • - از دست رفتن جدید حس بویایی یا چشایی
  • - گلودرد
  • - گرفتگی یا آبریزش بینی
  • - تهوع یا استفراغ
  • - تهوع یا استفراغ
  • - اسهال

اما باز مشکل این  است که بسیاری از بیماری‌های دیگر می‌توانند این علائم را به وجود آورند. برای مثال، آنفلوانزا می‌تواند باعث تب یا لرز، سرفه، تنگی نفس، خستگی و بدن درد می‌شود. بنابراین اگر دچار این علائم شدید، باید فکر کنید آنفلوانزا گرفته‌اید و نه کووید-۱۹؟پاسخ منفی است.

در عوض عاقلانه‌تر این است که در صورت دچار بودن به این علائم فرض را برای بگذارید که دچار کرونا هستید، مگر خلاف آن ثابت شود. نباید وحشت کنید.

اگر دچار یکی از یازده علامت کرونا شدیم چه کار کنیم؟

اگر دچار یکی از یازده علامت کرونا شدیم چه کار کنیم؟
اگر دچار یکی از یازده علامت کرونا شدیم چه کار کنیم؟

 

اما باید کارهایی را انجام دهید که سلامت خودتان و دیگران را حفاظت کنید:

- اگر دچار هریک از علائم بالا شدید، کاملا خودتان را از دیگران جدا کنید.

- - با دکترتان تماس بگیرید و علائمتان را به او بگویید و ازاو به خواهید در صورت لزوم شما را برای انجام آزمایش ویروس کرونا ارجاع دهد.

- اگر برای آزمایش دادن باید به مکانی عمومی بروید، ماسک بزنید و فاصله‌گیری جسمی را با دیگران رعایت کنید.

اما اگر فقط یک علامت مثلا سردرد، تهوع یا اسهال داشته باشید، چه باید بکنید؟

در این مورد می‌توانید رویکرد انتظار و مراقبت را در پیش بگیرید. سردرد گذرایی که در طول یک ساعت برطرف می‌شود احتمالا علامت کووید-۱۹ نیست. یک مورد اسهال بدون علائم دیگر ممکن است مربوط به چیزهایی باشید که خورده یا نوشیده‌اید.

اما حتی در چنین مواردی دور نگهداشتن خودتان از دیگر افراد، از جمله افراد خانوار خودتان فکر خوبی است.

اگر معلوم شد که این علامت مربوط به ویروس کرونا نیست، شما ما مدتی دور نگهداشتن خود از دیگران چیزی را از دست نمی‌دهید.

 اما اگر ثابت شود که واقعا کووید-۱۹ دارید، با دور نگهداشتن خودتان از دیگر افراد خانوارتان مانع انتشار ویروس به آنها شده‌اید.

مطالب مرتبط:

درد مشترک بیماران کرونایی چیست؟

درد مشترک بیماران کرونایی چیست؟
درد مشترک بیماران کرونایی چیست؟

 

زندگی این مطالعه شامل ۵۰۹ بیمار ویروسی کرونا در بیمارستان های مختلف پزشکی شمال غربی در منطقه شیکاگو بود. محققان دریافتند که تقریباً ۳۸ درصد از این بیماران در دوره ای از سیر بیماری خود دچار سردرد شده اند. طبق یافته های آنها ، کسانی که Covid-19 شدید دارند بیشتر دچار این علامت عصبی می شوند.

محققان همچنین دریافتند که ۸۲ درصد از بیماران بستری شده بعلت ویروس کرونا در برخی از مراحل بیماری خود علائم عصبی را تجربه کردند، چه در زمان شروع علائم و چه در هنگام بستری شدن در بیمارستان.

 تنها در حدود ۴۳ درصد علائم عصبی را در ابتدای بیماری خود تجربه کردند، در حالی که تقریباً ۶۳ درصد این علائم را در بیمارستان تجربه کردند. بنابراین، سردرد – به عنوان یکی از رایج ترین علائم COVID مغز و اعصاب – می تواند به معنی پیشرفت پرونده بیمار در بیمارستان باشد.

در این مطالعه آمده است که بیماران با تظاهرات عصبی بیشتر در بیمارستان بستری شدند. محققان همچنین نتیجه گرفتند که انسفالوپاتی در بیماران بستری با COVID ‐ ۱۹ با نتیجه عملکرد بدتری همراه است و ممکن است اثرات ماندگاری داشته باشد.”

درد مشترک بیماران کرونایی چیست؟
درد مشترک بیماران کرونایی چیست؟

 

انسفالوپاتی اصطلاحی کلی برای بیماری مغز، آسیب یا سو عملکرد است. طبق این مطالعه، در نهایت ۳۲ درصد از بیماران بستری در بیمارستان با این عملکرد مغزی تغییر یافته مواجه شده اند – که اغلب به عنوان سردرد بروز می کند.

در پایان، بیش از دو سوم بیمارانی که عملکرد مغز آسیب دیده را تجربه کرده اند، قادر به مراقبت از خود برای روزها پس از ترک بیمارستان نبودند. از طرف دیگر، ۹۰ درصد از بیمارانی که به انسفالوپاتی مبتلا نشده اند، پس از ترخیص قادر به مراقبت از خود بوده اند.

آخرین وضعیت ویروس کرونا در بیمارستان های ایران

آخرین وضعیت ویروس کرونا در بیمارستان های ایران
آخرین وضعیت ویروس کرونا در بیمارستان های ایران

 

ایرج حریرچی درباره وضعیت بیمارستان‌های کشور با توجه به اوج‌گیری دوباره کرونا، گفت: بیماران کرونایی عمدتا در بیمارستان‌های اصلی و ارجاعی شهرها بستری می‌شوند. حال باید توجه کرد که این بیمارستان‌ها حتی قبل از دوره کرونا هم، معمولا اشغال تخت‌های بالا و شرایط سختی داشتند و قبلا هم در درجاتی دچار کمبود تخت به ازای نیرو و کمبود پرسنل به ازای تخت بودیم.

وی افزود: حال اکنون که بیماران کرونایی اضافه شدند و تعدادشان بسیار قابل توجه است، اکثر تخت‌های بیمارستانی و اکثر تخت‌های مراقبت‌های ویژه از سوی مبتلایان به کرونا اِشغال شده‌اند. در ماه‌های گذشته تعدادی از بیماران ما که مبتلا به بیماری‌های دیگر بوده‌اند، به دلیل مشکلات ناشی از کرونا نمی‌توانستند بستری شوند و یا با نوبت بستری می‌شدند.

حریرچی ادامه داد: در حال حاضر که تعداد بستری مبتلایان به کرونا اوج گرفته، به ویژه در تخت‌های مراقبت‌های ویژه و بیمارستان‌های ارجاعی، دچار مشکل قابل توجهی شده‌ایم. ضمن اینکه با فرسودگی نیروی انسانی مواجهیم. هفت تا هشت ماه است که نیروی انسانی ما در بیمارستان‌ها با تمام قدرت و قوا دارند کار می‌کنند. ضمن اینکه برخی از تجهیزات مربوط به بیماران کرونایی خارج از ظرفیت‌شان از آن‌ها استفاده می‌شود؛ تجهیزاتی مانند دستگاه‌های سی تی اسکن، دستگاه‌های اکسیژن‌ساز و ونتیلاتور. این تجهیزات هم با توجه به قدمتی که داشتند، بعضا دچار از کارافتادگی شده و یا نیاز به تعمیرات پیدا می‌کنند که این هم موضوع و چالش بسیار مهمی است.

وی درباره میزان نیاز به بیمارستان‌های صحرایی یا نقاهتگاه‌ها برای بستری بیماران بدحال مبتلا به کرونا، گفت: امیدواریم به آن شرایط نرسیم. البته تجربه گذشته ما نشان داد که نقاهتگاه چندان مورد لزوم نیست و مورد استقبال هم قرار نمی‌گیرد. اگر خدایی نکرده به چنین تخت‌هایی نیاز پیدا کنیم، باید آن تخت‌ها با امکانات بیمارستانی باشند و حداقل دارای اکسیژن ساز برای هر فرد، وسایل کمک تنفسی و سایر تجهیزات مورد نیاز باشد که البته این موضوع تامین و اجرایی کردن این تجهیزات و چنین تخت‌هایی را دشوار می‌کند.

حریرچی تاکید کرد: البته بخش‌های مختلف اعم از نیروهای مسلح، سپاه پاسداران و... از ابتدای شیوع کرونا کمک کرده‌اند. به عنوان مثال بیمارستان بقیه الله از ابتدای شیوع بیماری کمک می‌کنند و ممکن است کمک‌های بیشتری هم نیاز باشد.

نویسنده: علی اکبر رضایی

آنچه دیگران می خوانند:



+ 10
مخالفم - 9
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری