پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۱۷ مهر ۱۳۹۹ ۰۱:۵۴
۱۰
۰
نسخه چاپی

آشنایی با طبیعت بکر چشمه گل رامیان

آشنایی با طبیعت بکر چشمه گل رامیان
چشمه گل رامیان یکی از دیدنی های شهرستان رامیان در استان گلستان است. این چشمه بی نظیر از یک سو به زمین های زراعی محدود شده و از سه طرف دیگر به جنگل راه دارد.

تیتربرتر:چشمه گل رامیان یکی از دیدنی های شهرستان رامیان در استان گلستان است. این چشمه بی نظیر از یک سو به زمین های زراعی محدود شده و از سه طرف دیگر به جنگل راه دارد.

معرفی چشمه گل رامیان

معرفی چشمه گل رامیان
معرفی چشمه گل رامیان

در دامنه کوهی به نام پنهان خانه و در میان جنگلی انبوه از درختان پهن برگ و زربین و زمین‌های کشاورزی، چشمه‌ای شگفت‌انگیز و رویایی جای گرفته است که چشمه گل رامیان نام دارد. این چشمه زیبا به‌صورت چاله‌ای بیضی شکل و مانند یک تشت دیده می‌شود و در اثر فرونشت در سطح تشکیلات آهکی شکل گرفته است. گل رامیان یکی از عمیق‌ترین و سردترین چشمه‌های آب جهان به شمار می‌رود که در گذشته ۴۴ متر عمق داشته و اکنون ۸۰ متر عمق آن است.

چشمه گل رامیان در ارتفاع ۳۲۰ متری از سطح دریا قرار دارد طول آن ۹۰ و عرض آن ۸۰ متر به وسعت ۷۲۰ متر مربع است. عمق این دریاچه بین ۴۴ تا ۸۰ متر است و رنگ سبز تیره و چشم‌نوازی دارد که آن را بین چشمه‌های منطقه زبانزد کرده است. این رنگ به‌دلیل عمق زیاد این چشمه است. آب چشمه از کف چشمه تأمین می‌شود و از هیچ جایی آب وارد آن نمی‌شود. یک مجرای خروج آب نیز دارد که سرریز آن به رودخانه قره‌چای رامیان که یکی از شاخه‌های گرگانرود است، وارد می‌شود و شالیزارها و زمین‌های زراعی اطراف را نیز سیراب می‌کند.

در داخل دریاچه گل رامیان ماهیانی چون سیاه‌ماهی و ماهی آبر نوئیدز زندگی می‌کنند. ماهی سفید رودخانه‌ای نیز عمده ماهیان این دریاچه را تشکیل می‌دهد که از حشرات آبزی و نرم‌تنان تغذیه می‌کند. این‌گونه ماهی در این منطقه دارای ارزش صید ورزشی با قلاب است.

درختان پهن برگ، بلوط و درختچه‌های ولیک، پوشش گیاهی این مکان است. ذخیره‌گاه جنگلی سرو زربین یا سرو کوهی در نزدیکی گل رامیان واقع است. البته ارتفاعات این محدوده از جنگل‌های باستانی بسیار با ارزش تشکیل شده است که متأسفانه بیش از یک دهه است که به‌جای آن‌ها، توسط سازمان جنگل‌ها و مراتع درختان سوزنی برگ کاشته شده است.

متأسفانه با کشیدن یک راه تا لب چشمه و به‌لحاظ آسیب‌پذیر بودن خاک اطراف چشمه، آثار ریزش‌هایی در اطراف چشمه مشاهده می‌شود؛ به‌گونه‌ای که ریشه برخی درختان بیرون زده است. چشمه گل رامیان در سال ۱۳۹۵ در فهرست آثار ملی و طبیعی کشور به ثبت رسیده است.

نام گذاری چشمه گل رامیان

نام گذاری چشمه گل رامیان
نام گذاری چشمه گل رامیان

کلمه گل در زبان ترکی به منطقه‌ای گود و عمیق که آب در آن جمع می‌شود گفته می‌شود. گل، کلمه‌ای آرامی و به معنای چشمه جوشان است. گل‌ها یا دریاچه ‌ها در حوزه‌های آسیای مرکزی و ایران در جغرافیای طبیعی با نام‌های آلماگل، آلاگل و در جغرافیای انسانی به عنوان نشان و نماد اقوام شمالی ایران بزرگ دریافته‌ها و نقوش اشیای آنان با عناوین ماری گل، آینه گل و … به عنوان عناصر هویت فرهنگی ایران و آسیای مرکزی وارد مباحث تاریخی و قوم نگاری شده است.

گل رامیان به عنوان عنصر نمادین جایگاه مقدس نیایش آب در فرهنگ و آداب و هنر سرزمین آرامیان جایگاه ویژه‌ای داشته است. ویژگی گل رامیان، با موجودیت باستانی و تاریخی و طبیعی یگانه آن در ادوار مختلف هاله‌ای از اسطوره و واقعیت را بر آن روا داشته و بدین گونه این نگین سبز (کبود استر) دره بیژن با حوادث تاریخی و طبیعی که در کرانه آن حادث شده بسان دروازه و دالان بهشت راهی به درون واقعیت تاریخ و جغرافیای شگفت سرزمین مقدس رامیان (آرمیان) گشوده تا کلید حل معمای خاستگاه زمینی انسان در آرام هی تی (زمین جاودانه مقدس) در مباحث فرهنگ جهانی سازمان یونسکو و در طرح بازشناسی خاستگاه نخستین -انسان و زیست کره- مطرح بوده باشد!

دلیل نامگذاری این منطقه به گل رامیان به فرهنگ و زبان مردم بومی این ناحیه مربوط است و گفته می‌شود از نظر تاریخی جمعیت غالب منطقه از نژاد ترک و تیره‌ای از ایل گرایلی هستند. چشمه گل رامیان با اندک توجه و به کارگیری امکانات خدماتی، رفاهی و آماده سازی مسیر می‌تواند به عنوان مرکزی برای جذب توریسم عمل کند.

مطالب مرتبط:

افسانه چشمه گل رامیان

افسانه چشمه گل رامیان
افسانه چشمه گل رامیان

از گل رامیان به عنوان یک عنصر نمادین در فرهنگ و هنر یاد می کنند که در میان مردم منطقه جایگاه خاصی داشته و دارد. هویت باستانی، تاریخی و طبیعی چشمه گل باعث شده تا افسانه و داستان های مختلفی با موضوع آن شکل گیرد. باور جالبی در میان مردم رامیان وجود دارد که بر اساس آن هر کس به درون چشمه گل شیرجه بزند، به بلوغ رسیده و اصطلاحا مرد می شود. این افسانه از آنجا ناشی می شود که در گذشته کسی از عمق این چشمه خبر نداشت و پریدن در آن جرات زیادی می خواست. این افسانه به خوبی در فیلم سینمایی زاپاس هم به تصویر کشیده شده و تاثیر زیادی در شناخته شدن این باور قدیمی داشته است.

آدرس چشمه گل رامیان

آدرس چشمه گل رامیان
آدرس چشمه گل رامیان

رامیان یکی از شهرهای استان گلستان است. برای دیدن چشمه طبیعی گل رامیان باید راهی گلستان و این شهر شوید. در دامنه‌های کوهی به نام پنهان‌خانه، شاهد چشمه‌ای طبیعی خواهید بود که ۹۰ متر طول، ۸۰ متر عرض و حدود ۴۰ متر عمق دارد. رامیان در شرق استان گلستان است و چشمه بی‌نظیرش که حاصل تلاش طبیعت است هم در جنوب رامیان قرار دارد. چشم‌هایتان را ببندید که می‌خواهیم برایتان موقعیت چشمه گل رامیان را شرح بدهیم. البته عملا این کار شدنی نیست چون شما خواننده بزرگوار در حال مطالعه دست‌نوشته ما هستید. پس ابتدا، این چند خط را بخوانید و بعد چشمانتان را ببندید و دقایقی این چشمه طبیعی و زیبا را در ذهنتان متصور شوید.

از کف زمینی بیضی‌شکل، آب می‌جوشد و می‌خروشد. آبی که در سفر خود به سمت رودخانه قره‌چای رامیان روانه می‌شود. اگر بخواهید بدانید که رودخانه قره‌چای کجاست، بهتر است بگوییم که این رودخانه از شاخه‌های گرگانرود معروف است. از رنگ آب چشمه هم هر چه بگوییم، کم گفته‌ایم. رنگ این چشمه چیزی شبیه به سبز تیره است. سبزی با رگه‌هایی از رنگ آبی که معمولا در میان دریاچه‌ها، چنین رنگی وجود ندارد. سه طرف چشمه گل رامیان را جنگل احاطه کرده است و یک سمت آن به زمین‌های کشاورزی می‌رسد. رویایی نیست؟ از نظر ما که هست.

گردآورنده:فرحان مرادی

آنچه دیگران میخوانند:



+ 10
مخالفم - 8
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری