پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۱۹ مهر ۱۳۹۹ ۰۰:۵۸
۱۳
۰
نسخه چاپی

بازدید از آبشار وارک در سرزمین آبشار ها

بازدید از آبشار وارک در سرزمین آبشار ها
آبشار وارک در غرب گردنه نوژیان، بخش پاپی در جنوب شرقی خرم‌آباد قرار دارد و در ۶۰ کیلومتری شهر خرم‌آباد واقع شده است.

تیتربرتر: آبشار دیدنی وارک یکی از دیدنی ترین مکان های استان لرستان است این آبشار در فصل کم‌آبی ارتفاع قسمت اول ۷ متر با عرض حدود ۱۲ متر و قسمت دوم ۱۵٫۵ متر با عرض ۵٫۵۶ متر می باشد همچنین حداکثر ارتفاع آن به ۵۷ متر می‌رسد و عرضی معادل ۵۰ متر را در بر می‌گیرد. 

معرفی آبشار وارک

معرفی آبشار وارک
معرفی آبشار وارک

آبشار وارک در غرب نوژیان با فاصله حدود چند دقیقه است. وارک آبشاری دوقلو است که از جریان آب بالای صخره سرچشمه می گیرد، و آب از فاصله ای مرتفع به پایین می ریزد. آبشار وارک که از نوع دوقلو است، به این شکل است که آبشار در یک صخره سنگی سرچشمه می گیرد و پس از اینکه ۱۵ کیلومتر را طی کرد از صخره ی دومی به پایین می ریزد و آبشار دوم را پدید می آورد.

در فصل کم آبی ارتفاع قسمت اول ۷ متر با عرض حدود ۱۲ متر و قسمت دوم ۱۵/۵ متر با عرض ۵/۵۶ متر یکی از زیباترین منظره ها رو در این منطقه می توان دید. حداکثر ارتفاع آن به ۵۷ متر می رسه و عرضی معادل ۵۰ متر رو در بر می گیرد. یکی دیگر از جذابیت های آبشار وارک علاوه بر دوقلو بودن، درختان بلوط، گلابی، زالزالک و انجیر کوهی اطرافش است که زیبایی و شگفتی این طبیعت بکر را دو چندان کرده است. این آبشار هفتمین آبشار رودخانه ای از 50 آبشار کوچک و بزرگ لرستان است. برای رسیدن به این آبشار از دل جنگل بلوط باید گذشت که بسیار شگفت انگیز است. از آنجایی که روستای وارک همسایه‌ی اصفهان، خوزستان و چهارمحال و بختیاری است، آب و هوای نسبتا گرمی دارد. بنابراین بهترین زمان دیدن این روستا بهار است.

زیبایی های آبشار وارک

زیبایی های آبشار وارک
زیبایی های آبشار وارک

اما این فقط جذابیت های آبشار نیست که بودن در کنار آن را به یکی از جذاب ترین طبیعت گردی ها تبدیل کرده است در اطراف آبشار هم طبیعتی بکر جلوه گری می کند که کافسیت کمی طبیعت دوست باشید تا شیفته زیبایی های اطراف آبشار شوید. در اطراف آبشار درختان بلوط و انجیر کوهی را می بینید که زیبایی های اطراف را دوچندان کرده اند و طبیعتی خلق کرده اند بی بدیل و بی همتا.

این آبشار از نوع دو قلو است و همانطور که گفتیم آبشار در یک صخره سنگی سرچشمه می گیرد و پس از اینکه ۱۵ کیلومتر را طی کرد از صخره ی دومی به پایین می ریزد و آبشار دوم را پدید می آورد. دو آبشار وارک و نوژیان در نزدیکی همدیگر هستند و در بازدید از یکی می توانید از دیگری هم دیدن کنید، هر کدام از این آبشارها ویژگی های منحصربفرد خود را دارند و حیف است که از هردوی آن ها دیدن نکنید.

مطالب مرتبط:

ویژگیهای آبشار وارک

ویژگیهای آبشار وارک
ویژگیهای آبشار وارک
  • آبشار وارک از جمله آبشار‌های پلکانی است. آبشار‌های پلکانی بر خلاف آبشارهای ساده، به طور مستقیم پایین نمی‌ریزند. در مسیر آبشار‌های پلکانی به صورت طبیعی ناهمواری‌هایی بوجود می‌آید که باعث می‌شود آب در مراحل مختلفی آبشارهای چندگانه‌ای را بوجود بیاورد.
  • در نزدیکی آبشار وارک جاذبه‌های گردشگری طبیعی دیگری نظیر آبشار نوژیان نیز قرار دارد که می‌توانید هر دو را در یک روز بازدید کنید.
  • آبشار وارک از دو قسمت تشکیل شده که ارتفاع قسمت اول 7 و ارتفاع قسمت دوم حدود 16 متر است. عرض این آبشار‌ها نیز در فصول مختلف سال با توجه به مقدار آب رودخانه تغییر می‌کند. عرض آبشار اول حدود 12 متر است و از آبشار دوم با عرض 5 و نیم متر بزرگ‌تر است. عرض آبشار وارک در پر آب‌ترین حال خودش در مجموع به بیش از 50 متر  و طول آن به حدود 60 متر می‌رسد.
  • آبشار وارک در مسیر رودخانه‌ی کوچکی به نام بزنوید قرار گرفته است.
  • طبیعت اطراف آبشار وارک دارای پوشش گیاهی متنوع و خودروی درختان بلوط، گلابی و زالزالک است که در فصل تابستان می‌تواند کام شما را شیرین‌تر کند.
  • بسیاری از اهالی منطقه‌ی وارک از عشایری هستند که هنوز به طور کامل یکجانشین نیستند و با توجه به شرایط آب و هوایی به کوچ میان ییلاقات و قشلاقات اطراف می‌پردازند.
  • طبیعت اطراف آبشار وارک محل زیست گونه‌های جانوری متنوعی نیز هست. قوچ‌ها و بزهای کوهی را با کمی سر چرخاندن خواهید دید.

آدرس آبشار وارک

آدرس آبشار وارک
آدرس آبشار وارک

قسمت اعظم جاده‌ی دسترسی به آبشار وارک آسفالته و کوهستانی است اما در انتها به حدود 5 کیلومتر پیاده‌روی در محیط کوهستانی و جنگل‌های تنک خواهید داشت. ابتدا باید از سه راه پلیس‌راه که شهر‌های خرم‌آباد، درود و بروجرد را به هم متصل می‌کند به سمت خرم آباد حرکت کنید و قبل از وارد شدن به شهر خرم‌آباد وارد جاده‌ی کمربندی آن شوید. در کیلومتر 14 این جاده با توجه به تابلوی راهنما به سمت راست و روستای چنارخیری حرکت کنید. پس از 5 کیلومتر سه راه اول را به سمت چپ پیچیده و راه خود را تا رسیدن به روستای سرخه‌ ده سفلی ادامه دهید؛ درست پس از اتمام روستا با سه راهی دیگری روبرو خواهید شد که مسیر سمت راست شما را به سمت آبشار وارک و آبشار نوژیان هدایت می‌کند.

این مسیر را تا رسیدن به سه راهی بعدی ادامه دهید. روستای وارک در این منطقه قرار دارد و مسیر سمت راست شما را به آبشار وارک می‌رساند. در طی مسیر به تابلوهای راهنمای آبشار نوژیان توجه کنید و آنها را دنبال کنید زیرا این دو آبشار نزدیک هم هستند. مسیر پس از خروج از کمربندی کم کم کوهستانی می‌شود و زیبایی‌های بکر و کم نظیر خود را آشکار می‌کند. مشخص است که خبری از ترافیک‌های شهری در این جا نیست و خوشبختانه مسیر دشواری خاصی ندارد که محدودیتی برای رفت آمد وسایل نقلیه ایجاد کند؛ یعنی با هر وسیله‌ی نقلیه می‌توانید خودتان را به آبشار وارک برسانید.

گردآورنده:فرحان مرادی

آنچه دیگران میخوانند:



+ 13
مخالفم - 10
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری