پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۹ ۱۳:۳۵
۹
۰
نسخه چاپی

ماجرای صدور حکم شلاق برای یک معلم بخاطر کاریکاتور انتقادی!

ماجرای صدور حکم شلاق برای یک معلم بخاطر کاریکاتور انتقادی!
یک معلم با شکایت وزیر آموزش و پرورش و معاونش به 45 ضربه شلاق محکوم شد که با واکنش های گسترده ای روبرو شد.

به گزارش تیتربرتر؛ بعد از انتشار خبر محکومیت یک معلم به تحمل شلاق با شکایت وزیر آموزش و پرورش و معاونش در رسانه ها و فضای مجازی؛ معلمان سراسر کشور در ابراز همدردی با معلم محکوم، در شبکه های اجتماعی آمادگی خود را برای تحمل ضربات شلاق وی اعلام کردند و بسیاری از معلمان نیز از شرایط سخت آموزشی در ایام کرونا سخت گفتند و اینکه حق و حقوق معلمان همواره نادیده گرفته می شود و نباید لب به سخن بازکنند چرا که محکوم می شوند.

رضا نهضت، معلمی است که به دلیل انتشار کاریکاتور در یک کانال تلگرامی با نام «حرف حساب»، با شکایت وزیر آموزش و پرورش و معاونش، به حکم 45 ضربه شلاق محکوم شده بود.

گفتنی است؛ کانال تلگرامی حرف حساب ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ متوقف شد. گفتنی است که این کانال بیشتر به نقد سیاست های وزارت اموزش و پرورش می پرداخت و به همین علت این کانل تلگرامی دچار حواشی و در نهایت فعالیتش متوقف شد.

قرار است وی دادگاهی شود و پرونده وی از دادسرای فرهنگ و رسانه به دادسرای کارکنان دولت منتقل شده است.

ماجرای حکم شلاق برای یک معلم

ماجرای حکم شلاق برای یک معلم
ماجرای حکم شلاق برای یک معلم

با شکایت وزیر آموزش و پرورش و معاون وزیر معلمی به خاطر کشیدن کاریکاتور [فتوکاتور] انتقادی و انتشار در گروه تلگرامی به 45 ضربه شلاق محکوم شد. 

بنا به تصویر رای صادره مجتمع قضایی کارکنان دولت، رضا نهضت یکی از معلمان آموزش و پرورش مدارس تهران با شکایت محسن حاجی میرزایی و ترکمن الله یار [علی الهیار ترکمن] معاون وزیر در دادگاه کیفری تهران به 45 ضربه شلاق محکوم شد.

بنا به این گزارش جرم این معلم "توهین به مقامات" از طریق ترسیم کاریکاتور [فتوکاتور] و انتشار آن در کانال تلگرامی بوده است.

 گفتنی است از زمانی که این حکم اعلام شده، بسیاری از معلمان از سراسر کشور در ابراز همدردی با معلم محکوم، در شبکه های اجتماعی آمادگی خود را برای تحمل ضربات شلاق وی اعلام می کنند.

تصویر متن حکم صادره از شعبه 1059 دادگاه کیفری 2 مجتمع قضایی کارکنان دولت به شرح زیر است:

تصویر حکم شلاق برای رضا نهضت
تصویر حکم شلاق برای رضا نهضت

 

رضا نهضت کیست؟

رضا نهضت کیست؟
رضا نهضت کیست؟

رضا نهضت که با شکایت وزیر آموزش و پرورش و معاونش به 45 ضربه شلاق محکوم شده است، از معلمان باسابقه آموزش و پرورش است.

این معلم زمستان سال 1390  در مسیر رفتن به مدرسه دچار سانحه شد و پاهایش آسیب دید. بعد از سه سال مداوای ناموفق، پای چپ او را قطع کردند و پای راست اش نیز همچنان دچار معلولیت است. رضا نهضت در مقطع دکتری تحصیل می کند و در مرحله نگارش پایان نامه است.

او با راه اندازی کانالی در تلگرام، به نقد عملکرد مسوولان آموزش و پرورش می پرداخت که با شکایت وزیر آموزش و پرورش و معاونش به اتهام توهین به مقامات به 45 ضربه شلاق محکوم شد.

مطالب مرتبط:

مدیر کانال حرف حساب در پاسخ به پرسش صدای معلم که مصادیق توهین چیست گفت که موضوع به همان طنزها و کاریکاتورها و کاریکلماتورها بر می گردد.

این معلم تصریح کرد: که قصد من به هیچ وجه توهین به وزیر آموزش و پرورش نبوده است.

ما ۳ سال این کانال را داشتیم . آقای بطحایی وزیر پیشین آموزش و پرورش ، جواد حسینی سرپرست پیشین هیچ گاه از من ناراحت نشدند و ما با آزادی کار خود را انجام می دادیم اما هیچ کس از ما نرنجید.

هدف من به عنوان معلم خدمت به آموزش و پرورش و ارتقای جایگاه این نهاد و وضعیت معلمان و ذی نفعان است.

با انتشار این خبر، موجی از انتقادات برخاست و نهایتاً وزارت آموزش و پرورش از شکایت خود صرفنظر کرد و حاجی میرزایی نیز در توییتی درباره پس گرفتن شکایت علیه یک معلم گفت.

توییت وزیر آموزش و پرورش درباره پس گرفتن شکایت علیه یک معلم
توییت وزیر آموزش و پرورش درباره پس گرفتن شکایت علیه یک معلم

 

صرف نظر آموزش و پرورش از شلاق زدن رضا نهضت

صرف نظر آموزش و پرورش از شلاق زدن رضا نهضت
صرف نظر آموزش و پرورش از شلاق زدن رضا نهضت

با رسانه ای شدن این موضوع، معلمان سراسر کشور، با انتقاد از وزیر و معاونش، اعلام آمادگی کردند که هر کدام شان چند ضربه از 45 شلاق همکارشان را تحمل کنند؛ پیشنهادی هر چند فاقد پشتوانه حقوقی ولی بسیار پر معنی و سهمگین علیه وزیر آموزش و پرورش و معاون او و بازتابی غمناک از آنچه بر سر آموزش و پرورش امروز ایران می رود.

 در پی موج بزرگ اعتراضات رسانه ای و فرهنگیان، وزارت آموزش و پرورش از شکایت خود علیه یک معلم صرفنظر کرد.

دو روز بعد از انشاء رأی و اعلام خبر آن، وزارت آموزش و پرورش با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که از این شکایت صرف نظر می کند. 

متن بیانیه وزارت آموزش و پرورش به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
نظر به رسیدگی قضایی به شکایت وزارت آموزش و پرورش علیه مدیر یکی از کانال‌های پیام رسان‌های خارجی به اتهام نشر اکاذیب، توهین و هتک حرمت و نقض حریم نظام تعلیم و تربیت و خروج از دایره نقد منصفانه و همچنین ایجاد شبهات و فرافکنی در جامعه فرهنگیان، مدیر این کانال در یک مسیر کاملا حقوقی و قانونی در محکمه صالحه قضایی محکوم شناخته شد.
با این وجود، وزارت آموزش و پرورش ضمن اعتقاد به ضرورت برخورداری جامعه از رسانه‌های پاک و صادق و حمایت از جریان روشنگری رسانه‌ای در پرتو نقد منصفانه به اطلاع می‌رساند، با توجه به تحقق هدف خود مبنی بر اثبات روند ناصواب، غیر حرفه‌ای و مخرّب کانال مذکور، از حق قانونی خود گذشت می‌نماید و امیدوار است ازاین پس ضمن حفظ احترام متقابل و در نظر گرفتن رسالت و اخلاق حرفه‌ای در مسیری گام بردارند که به ارتقای نظام تعلیم و تربیت منتهی شود.
پاسخگویی شفاف به انتقادات و شبهات و اطلاع رسانی به موقع و صادقانه بخشی از سیاست‌های اطلاع رسانی و تبیین‌گری وزارت آموزش و پرورش بوده است و با همین رویکرد کما فی السابق از نقدهایی که به نظام آموزشی می‌شود در جهت ارتقای نظام تعلیم و تربیت استفاده خواهد کرد. 

گرداورنده: الهام خلیلی خو

انچه دیگران می خوانند:



+ 9
مخالفم - 8
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری