پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ ۱۹:۲۴
۱۵
۰
نسخه چاپی

داروی درمان درد قوزک پا

داروی درمان درد قوزک پا
قوزک پا یکی از اندام های حساس بدن است که اگر دچار آسیب شود نیاز فوری به درمان دارد زیرا دست ها و پاها از پر تحرک ترین اندام های بدن هستند.

تیتربرتر؛ هر آسیبی که به بدن وارد شود بدن بلافاصله پس از هشدار مغز دچار درد می شود تمام اندام های بدن برای کارهای مختلفی ساخته شده اند قوزک پا در پایین ترین نقطه بدن قرار دارد و ارتباط پنجه پا با ساق پا را برقرار می سازد اگر این اندام دچار آسیب یا شکستگی یا درد شود چگونه باید این درد را درمان کنیم؟ و چگونه باید تشخیص دهیم این درد از چه چیزی است؟

علت درد قوزک پا چیست؟

علت درد قوزک پا چیست؟
علت درد قوزک پا چیست؟

 

قوزک پا که از استخوان، تاندون و ماهیچه تشکیل شده است، وزن بدن را تحمل می کند و درد قوزک پا ناشی از همین تحمل وزن و انجام کارهایی از روی بی احتیاطی و خطرناک می باشد. معمولا شایع ترین علت درد در این ناحیه، چرخیدن قوزک پا به سمت بیرون می باشد که در نتیجه ی آن فشار زیادی به رباط های نگهدارنده وارد شده و حتی ممکن است استخوانی را بشکند و یا ماهیچه ای را پاره کند و علائمی مانند ورم، قرمزی، محدودیت حرکتی و درد شدید را نمایان سازد.

از دیگر علت های درد قوزک پا می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • التهاب یا پارگی تاندون آشیل
  • شکستگی
  • استخوان اضافه در قوزک پا
  • تورم کیسه­های مفصلی
  • نقرس یا شبه آن
  • آرتریت واکنشی
  • روماتیسم
  • آرتریت سپتیک
  • رگ به رگ شدگی
  • سندرم تونل تارسال[irp posts=”5806″ name=”18 آسیب شایع فوتبال + راههای جلوگیری”]

مطالب مرتبط:

علت بروز درد قوزک پا در سنین کودکی

علت بروز درد قوزک پا
علت بروز درد قوزک پا

 

علت درد قوزک پا در کودکان میتواند کاملا متفاوت از بزرگسالان باشد چرا که جنب و جوش و فعالیت آنان به مراتب بیشتر است و بیشتر وقت خود را صرف دویدن و بازی کردن می کنند و بیشتر در معرض آسیب دیدن هستند.

از جمله عوامل شایع درد قوزک پا در سنین کودکی عبارتند از:

  • آسیب دیدگی ناشی از رگ به رگ شدگی، پیچ خوردن، ترک برداشتن استخوان، ضرب دیدگی و مشابه آن
  • عفونت قارچی با علائمی همچون خارش بین انگشتان پا که پوست این ناحیه نیز فلس مانند شده و پوسته پوسته می گردد
  • علت درد قوزک پا ممکن است در اثر فعالیت کودکان در بیرون از خانه، استخوان پاشنه ی پا به سمت بیرون رشد کند و همان خار پاشنه را ایجاد کند.
  • اگر درد در سنین کودکی به نحوی است که به ناحیه ی ماهیچه های پشت ساق پا نیز سرایت میکند احتمالا به دلیل صافی کف پا باشد
  • پوشیدن کفش نامناسب
  • ایجاد شدن پینه  روی مفصل بخش زیرین انگشت شست پا، به دلیل استفاده ی غالب از بخش قوس دار پا
  • فرو رفتن ناخن در پا
  • زگیل
  • کشیدگی تاندون آشیل

توجه داشته باشید که اکثر افراد درد قوزک پا در سنین کودکی را ناشی از رشد کودک و فعالیت بیش از حد آن می دانند اما اگر علائم فوق را مشاهده نمودید در اسرع وقت به پزشک مربوطه مراجعه نمایید.

علت درد قوزک پا در ناحیه ی شست

علت درد قوزک شست پا چالش برانگیز بوده و یکی از دردهای شایع میباشد چرا که هنگام فعالیتهایی مانند راه رفتن، دویدن و… حدود 90% از کل وزن بدن بر روی شست پا اِعمال می گردد و وجود درد در این ناحیه دور از انتظار نمیباشد. اما بد نیست با علل غیر طبیعی بروز درد در ناحیه ی شست نیز آشنا شویم که عبارتند از:

  • نقرس که با بروز علائمی همچون درد شدید، تورم، قرمزی و حتی دردهای ناگهانی خود را نشان می­دهد. آسیب دیدن مفصل پنجه­ ی پا که سبب درد در این ناحیه می­گردد.
  • وجود پینه در پا
  • مورتون نوروما که سبب آسیب رساندن به اعصاب قوزک شست پا شده که در نتیجه­ ی آن، درد، خارش و احساس وجود سنگ کوچک در بین انگشتان پا می­باشد.
  • التهاب استخوان سزاموئید و تاندون­های اطراف آن
  • بیماری­های عروقی
  • شکستگی قوزک پا در این ناحیه
  • تومورها

عفونت و درد قوزک پا

یکی از موارد خطرناک در مورد قوزک پا، وجود عفونت قوزک پا می باشد که می تواند در برخی موارد بسیار خطرناک ظاهر شود پس اگر به هر دلیلی در این ناحیه عفونتی رخ داد، آن را جدی گرفته و در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید. از جمله دلایلی که می توانند سبب بروز عفونت و سپس درد  شوند عبارتند از:

  1. حساسیت رگهای خونی می تواند سبب گردش خون نامناسب در ناحیه ی قوزک پا شده که بروز آن در افراد سالمند بسیار شایع تر می باشد.
  2. نارسایی سیاهرگی علاوه بر اینکه سبب کاهش برگشت خون به سمت قلب میگردد، عملکرد دریچه های موجود در پا را نیز تحت تأثیر قرار داده که در نتیجه ی آسیب دیدن آنها می تواند سبب تضعیف قوزک و سبب بروز عفونت قوزک پا گردد.
  3. عوارض برخی داروها نیز خود می تواند سبب بروز ورم، عفونت و حساسیت در قوزک پا گردد.
  4. دیابت نیز از جمله عواملی است که می تواند عفونت قوزک پا را سبب شده که اگر به موقع جلوی آن گرفته نشود می تواند عوارضی بسیار شدید تر از درد  را ایجاد کند.[irp posts=”5880″ name=”درمان آسیب های مچ پا ( Ankle fracture ) با این 5 روش”]

درد قوزک پا به دلیل وجود استخوان اضافه

درد قوزک پا به دلیل وجود استخوان اضافه
درد قوزک پا به دلیل وجود استخوان اضافه

 

یکی از علت های وجود درد در ناحیه ی قوزک، وجود استخوان اضافه در قوزک پا می باشد که محل دقیق آن، در تاندون عضله ی تیبیال خلفی است. علاوه بر وجود استخوان اضافه در قوزک پا، ممکن است در ناحیه ی مفصل پا نیز وجود داشته باشد که معمولا این افراد پس از پوشیدن کفش، از بروز درد شکایت دارند. اگر این حالت با بیماری نقرس، شکستگی های مخفی و صافی کف پا اشتباه گرفته شود می تواند سبب بورسیت و التهاب تاندون این ناحیه نیز گردد.

درمان گیاهی برای درد قوزک پا

امروزه روش های غیر شیمیایی توسط مردم عامه ارجحیت دارد لذا در این بخش قصد داریم تا درمان گیاهی Ankle را مورد بررسی قرار دهیم. از رایج ترین درمان های گیاهی که برای درد  استفاده می شوند، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

روغن گل میخک: روغن گل میخک با افزایش گردن خون در ناحیه ای که درد گرفته سبب التیام درد می گردد. نحوه ی استفاده از آن بدین صورت است که روغن گل میخک را روی قوزک پا بمالید و آن را چندین نوبت در روز ماساژ دهید. اما اگر پوست شما حساس است بهتر است آن را با روغن زیتون نیز ترکیب کنید.

فلفل قرمز: فلفل قرمز با داشتن کپسایسین به تسکین درد کمک شایانی می کند. برای این کار کافی است پودر آن را داخل جوراب خود بریزید یا نصف قاشق چایخوری پودر فلفل قرمز را با نصف سطل آب گرم ترکیب کرده و پای خود را به مدت چند دقیقه در آن نگه دارید تا درد تسکین یابد.

دانه ی خردل: دانه ی خردل با خارج کردن سموم، افزایش گردش خون و کاهش التهاب سبب التیام بخشیدن درد قوزک پا می گردد. برای استفاده از آن، دانه های خردل را به خوبی آسیاب کرده و با نصف سطل آب گرن ترکیب کنید سپس به مدت 10 تا 15 دقیقه پای خود را داخل آن قرار دهید.

مارچوبه: مارچوبه یکی از انواع گیاهان دیورتیک می باشد که با خارج ساختن مایع اضافی از بدن، التهاب را از بین برده و به خصوص برای رفع درد بسیار مؤثر است.

روغنهای ضروری: اگر روغن هایی مانند اکالیپتوس، نعنا (نعناع) و رزماری را با آب گرم مخلوط کرده و پای خود را به مدت 10 دقیقه در آن نگه دارید شاهد کاهش درد  خواهید بود.

مریم گلی: اگر درد قوزک پا ناشی از رگ به رگ شدگی یا جراحت باشد، می توانید مقداری از برگ های مریم گلی را در قابلمه ای حاوی یک فنجان سرکه ی سیب ریخته و به مدت 5 دقیقه بجوشانید. سپس پنبه را به آن آغشته ساخته و روی قوزک پای خود قرار دهید تا درد آن از بین برود.

بهترین مسکن برای درد قوزک پا

بهترین مسکن برای درد قوزک پا
بهترین مسکن برای درد قوزک پا

 

امروزه طبق عقیده ی بسیاری از پزشکان بهترین مسکن برای درد مچ پا که غیر تهاجمی نیز هست، ماساژ دادن این قسمت می باشد. برای انجام این کار یک لگن آب ولرم، حوله ، لوسیون و روغن مخصوص ماساژ ترجیحا اسطوخودوس استفاده کنید تا علاوه بر رایحه ی مطبوع، سبب ضدعفونی شدن قوزک پا نیز بشود.

پاها را کاملا با آب ولرم تمیز کنید سپس تا قوزک پا داخل ظرف آب ولرم ببرید. پس از ده دقیقه پاها را با حوله ی تمیز خشک کرده و دستان خود را با آب ولرم شستشو دهید. سپس با استفاده از روغن اسطوخودوس یکی از پاها را در ناحیه ی قوزک ماساژ دهید و پای دیگر بین حوله قرار داده شود تا گرمای خود را از دست ندهد و همین کار را روی پای بعدی تکرار کنید. این روش بهترین مسکن برای این درد می باشد.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: مریم بالوی فیلی



+ 15
مخالفم - 7
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری