پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۱۵ تیر ۱۴۰۰ ۱۵:۱۹
۷
۰
نسخه چاپی

آیا کمردرد از علائم کرونا است؟

آیا کمردرد از علائم کرونا است؟
با جدیدترین علائم کرونا آشنا شوید.

تیتربرتر؛ کرونا در عرض هشت ماه گذشته به شدت گسترش یافته با روندی افزایشی به کار خود ادامه می دهد و هزار هزار مرد و زن را در جهان درگیر کرده و نه تاکنون درمان قابل توجهی داشته و نه کسی از علائم جدید و لحظه ای آن با خبر می شود امروز خبری از علامت جدید کرونا در ایران کشف شد که با همگان را شوکه کرد این بود که کمردرد هم از علائم جدید کروناست.

داشتن کمردرد از علائم جدید کرونا

داشتن کمردرد از علائم جدید کرونا
داشتن کمردرد از علائم جدید کرونا

 

حسن محمدی فوق تخصص کنترل و درمان درد گفت: این روز‌ها کمردرد نیز به علایم ابتلا به کرونا اضافه شده و بسیاری از مبتلایان از کمردرد رنج می‌برند.

وی با بیان اینکه افراد مبتلا به کرونا باید از مصرف آسپرین خودداری کنند، زیرا به علت ویروسی بودن ماهیت بیماری منجر به عوارض خطرناکی می‌شود، اظهار داشت: استراحت مطلق و استفاده از استامینوفن می‌تواند این عارضه را تسکین دهد.

این فوق تخصص کلینیک درد پردیس با بیان اینکه ۸۰ درصد مردم در طول زندگی یکبار کمردرد را تجربه می‌کنند، ادامه داد: امروزه کمردرد شایع‌ترین علت مراجعه مردم به مراکز پزشکی است و این عارضه رو به افزایش بوده و باید اطلاع رسانی‌های لازم برای پیشگیری از ابتلا به آن گسترده‌تر شود.

محمدی ادامه داد: بیشتر کمردرد‌ها حاصل یک جراحت هستند و آسیب‌هایی مانند رگ به رگ شدن با پیچ خوردن عضله، کشیدگی ناشی از یک حرکت ناگهانی یا ساختار غلط بدن در هنگام بلند کردن یک جسم سنگین همه می‌توانند باعث ایجاد آن شوند.

وی تصریح کرد: درمان کمردرد با روش‌های متعدد انجام می‌گیرد که باید تغییر سبک زندگی باید مدنظر قرار گیرد، فرد وزن خود را کاهش دهد، نشستن و برخاستن و یا نحوه بلند کردن اجسام توسط آن به صورت صحیح انجام شود و فیزیوتراپی نیز مهم است و اگر استفاده از دارو‌های مسکن بی‌جا و خودسرانه باشد مشکلات کلیوی، گوارشی و حتی خونریزی در فرد ایجاد می‌شود.

این پزشک گفت: افراد در طول روز باید انحنا‌های طبیعی ستون فقرات خود را در حالت متعادل حفظ کرده، وزن خود را متناسب کنند، زیرا اضافه وزن می‌تواند سبب کشیدگی مدام عضلات پشتی همچنین ضعف عضلات جدار شکم شود.

وی افزود: برای مدت طولانی از حفظ یک وضعیت ثابت بپرهیزید، زیرا عدم فعالیت سبب سفتی عضلانت می‌شود، ورزش می‌تواند عضلات و ستون فقرات را سالم نگه دارد و از برداشتن اجسام سنگین خوداری کرده و هنگام راه رفتن تعادل ستون فقرات خود را حفظ و سر خود را بالا نگهدارید.

محمدی تصریح کرد: در صورتی از طریق این روش‌ها درد بهبودی نیابد و درمان نشود، باید به کلینیک‌های درد مراجعه و از راهکار‌های مانند ازن درمانی، تزریق ژل و لیزر یا جراحی استفاده شود.

مطالب مرتبط:

عوارض خطرناک کرونا در زنان

عوارض خطرناک کرونا در زنان
عوارض خطرناک کرونا در زنان

 

کیانوش کمالی  با اشاره به آخرین مطالعات صورت گرفته در این خصوص، اظهار کرد: اگرچه همه افراد تحت تاثیر نگرانی، اضطراب و خستگی روحی ناشی از پاندمی کووید۱۹ هستند، ولی میزان عوارض جدی روحی روانی نظیر اضطراب، بی‌اشتهایی، بی‌خوابی و اختلال در توان انجام کارهای روزمره، در زنان سه برابر مردان است. نکته قابل توجه آن است که در کلیه مراکز بهداشتی_درمانی، غربالگری برای افسردگی توسط مراقبین بهداشت انجام می‌شود و در صورت نیاز فرد به پزشک و روانشناس ارجاع می‌شود. این خدمات به صورت رایگان در کلیه مراکز بهداشتی درمانی فراهم است. 

کمالی با اشاره به اینکه امروزه بسیاری از زنان در تامین درآمد خانواده نقش اساسی را به عهده دارند، خاطرنشان کرد: آمار جهانی نشان می‌دهد زنان بیشتر از مردان در معرض بیکاری ناشی از پاندمی کرونا قرار گرفته‌اند. بسیاری از زنان با افزایش فشار کار منزل قادر به ادامه اشتغال نخواهند بود و بسیاری دیگر نیز با توجه به محدود شدن کسب و کار، توسط کارفرما اخراج می‌شوند. این صدمه به وضعیت درآمد، نه تنها زنان، که خانواده آنان را در معرض آسیب‌های روانی و اجتماعی قرار می‌دهد. 

وی افزود: تا قبل از پاندمی کووید۱۹، زنان کمتر از مردان در معرض آسیب‌های شغلی قرار داشتند؛ چرا که زنان نسبت کمتری از شاغلین در خارج از منزل را تشکیل می‌دهند. اما، در بخش بهداشت و درمان بیش از ۷۰درصد نیروها را زنان تشکیل می‌دهند به همین علت است که با شروع همه گیری کووید۱۹، بیماری‌های شغلی در زنان اهمیت خاصی پیدا کرده است. 

علائم جدید کرونا
علائم جدید کرونا

 

وی با تاکید بر اینکه صدماتی که کووید۱۹ به سلامت زنان وارد می‌کند تنها جنبه روانی_اجتماعی و اقتصادی ندارد، اظهار کرد: زنان نیز در معرض خطر این بیماری و عوارض ناشی از آن هستند. محدودیت تحرک در سطح جامعه، سبک زندگی سالم، چه در زنان و چه در مردان را تغییر داده، آنان را در معرض خطر بیماری‌های غیرواگیر قرار خواهد داد. علاوه بر آن بارداری و زایمان سالم توسط کووید۱۹ تحت تاثیر قرار گرفته است و احتمال ابتلا به اشکال بالینی شدیدتر کووید ۱۹، در زنان باردار، بیشتر از زنان غیر باردار گروه سنی مشابه است. 

زمان اجرای سند سلامت زنان 

وی در پاسخ به سوالی درباره سرانجام سند سلامت زنان و نقش وزارت بهداشت در اجرای مفاد آن، تصریح کرد: مراحل تدوین این سند به پایان رسیده است. پیش‌نویس سند با کلیه سازمان‌ها و نهادهای دست اندرکار به اشتراک گذاشته شده و نظرات آنان اعمال شده و سند نهایی شده است. این سند در حال حاضر در دستور کار شورای عالی سلامت و امنیت غذایی قرار گرفته و در دست بررسی برای تصویب است. نقش وزارت بهداشت در اجرای این سند سلامت در دو محور اصلی است. یک بخش وزارت بهداشت به عنوان متولی اصلی سلامت و ارائه دهنده خدمات است و نقش دیگر وزارت بهداشت، نقش فرابخشی و حاکمیتی آن است که شامل جلب مشارکت و هماهنگ کردن سیاست‌ها و برنامه‌های  سایر دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط با توجه به نیازها و چالش‌های ویژه سلامت زنان و نظارت بر اقدامات آنها است

شایع ترین بیماری زنان در اوج کرونا

علائم جدید کرونا
علائم جدید کرونا

 

کمالی درباره شایع‌ترین بیماری‌ها در میان زنان ایرانی، بیان کرد: اولویت‌های اصلی سلامت زنان میانسال را  بیماری‌هایی نظیر بیماری قلبی عروقی بویژه سکته قلبی، سرطان‌ها بویژه سرطان پستان و سرطان سرویکس تشکیل می دهد. اختلالات روانی بویژه افسردگی، سلامت موسکولواسکلتال بویژه استئو پروز و استئوارتریس، سلامت باروری بویژه عوارض بارداری و عوارض یائسگی تشکیل می‌دهد. همچنین آنمی فقر آهن در زنان ایران چالش دیگری در سلامت آنان است؛ مطالعات عمدتا درباره آنمی در مادران باردرار و دختران جوان انجام شده است و حکایت از شیوع ۲۰ تا ۲۵ درصدی آنمی فقر آهن در زنان دو گروه فوق دارد. آنمی از مواردی است که احتمال مرگ مادر به علت خونریزی زایمان را افزایش می دهد.

آنچه دیگران می خوانند:

نویسنده: علی اکبر رضایی



+ 7
مخالفم - 7
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری