پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۲۷ مهر ۱۳۹۹ ۲۱:۱۷
۱۱
۰
نسخه چاپی

اولین واکنش آمریکا به لغو تحریم های تسلیحاتی ایران

اولین واکنش آمریکا به لغو تحریم های تسلیحاتی ایران
آمریکایی ها به لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران واکنش نشان دادند.

به گزارش تیتربرتر؛ روزنامه ایران در مطلبی نوشت: بامداد یکشنبه ۲۷ مهرماه تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت درست پنج سال پس‌از پذیرش برجام و برپایه آنچه ایران و کشورهای بزرگ در قطعنامه ۲۲۳۱ توافق کرده بودند، به پایان رسید.

شبکه تلویزیونی «الفرات نیوز» با اشاره به پایان محدودیت های تسلیحاتی ایران در چارچوب توافقنامه هسته ای امضا شده بین ایران و پنج کشور روسیه، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا درسال ۲۰۱۵ میلادی تاکید کرد که این توافقنامه تعیین کرده است که ممنوعیت تسلیحاتی ایران باید در طول پنج سال پایان یابد.

اولین واکنش آمریکا به  لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران

اولین واکنش آمریکا به  لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران
اولین واکنش آمریکا به  لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران

 

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا امروز شنبه و در آستانه پایان تحریم تسلیحاتی ایران بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه ای ادعا کرد: ۱۹ سپتامبر تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران که بازاعمال ممنوعیت‌های تسلیحاتی را نیز  شامل می‌شود، بازگردانده شدند.

بیانیه مذکور می افزاید: واشنگتن برای اعمال تحریم علیه هر شخص یا سازمانی که تأمین، فروش یا انتقال اسلحه به ایران یا از ایران را تسهیل می کند، آمادگی لازم را دارد.

در بیانیه منتشره توسط وزارت امور خارجه آمریکا در این خصوص ادعا شده است: صادرات انواع خاصی از سلاح‌های معمول به ایران نقض قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل است؛ خرید هر نوع سلاح یا مواد مرتبط با آن نقض قطعنامه ۱۷۴۷ است. واشنگتن آمادگی دارد تا برای اعمال تحریم علیه هر شخص یا سازمانی که تأمین، فروش یا انتقال سلاح‌های متعارف از مبدا و یا به مقصد ایران را تسهیل می‌کند و همچنین علیه کسانی که آموزش فنی، پشتیبانی مالی، خدمات و سایر کمک‌های تسلیحاتی را ارائه می‌کنند، از اختیارات خود استفاده کند.

وی در این بیانیه ادعا کرد: در ۱۰ سال گذشته کشورها به موجب قطعنامه‌های متعدد سازمان ملل از فروش سلاح به ایران خودداری کرده‌اند. اکنون هر کشوری که این ممنوعیت را به چالش بکشد، آشکارا مسیر دامن زدن به درگیری‌ها و تنش‌ها را به جای ترویج صلح و امنیت انتخاب کرده است!

گفتنی است، ساعت ۳:۳۰ بامداد ۱۸ اکتبر محدودیت‌های تسلیحاتی ایران در پنجمین سالگرد برجام به صورت خودکار پایان بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به پایان می رسد.

واکنش دیگر کشورها به  لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران

واکنش دیگر کشورها به  لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران
واکنش دیگر کشورها به  لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران

 

شبکه الفرات همچنین اظهارات محسن خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران را به طور کامل بازتاب داد که گفته بود که برداشته شدن محدودیت تسلیحاتی به ایران اجازه واردات و صادرات سلاح و مبادلات مالی مربوط به آن را براساس سیاست دفاعی ایران خواهد داد.

شبکه الفرات به نقل از خطیب زاده گفت که پایان محدودیت های تسلیحاتی ایران خودکار بوده و نیاز به بیانیه یا مصوبه جدیدی از شورای امنیت ندارد.

شبکه تلویزیونی السومریه نیوز نیز در این زمینه تیتر "ایران برداشته شدن محدودیت های سازمان ملل برای خرید و فروش سلاح های کلاسیک" را انتخاب کرد و به پوشش خبری این رویداد پرداخت.

واکنش دیگر کشورها به  لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران
واکنش دیگر کشورها به  لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران

 

این شبکه تلویزیونی بیانیه وزارت خارجه ایران را بازتاب داد و به نقل از آن نوشت که علی‌رغم تلاشهای ناموفق ایالات متحده برای جلوگیری و از بین بردن منافع ایران از قطعنامه ۲۲۳۱، دولتهای عضو ملل متحد موظفند قوانین و مقررات خود را با این قطعنامه که «از دولتهای عضو دعوت می‌کند که نسبت به این تغییرات توجه مقتضی داشته باشند» سازگار کنند. جمهوری اسلامی ایران توجه همه دولتهای عضو را به مفاد روشن قطعنامه ۲۲۳۱ و جدول زمانی مربوطه جلب می‌نماید.

مطالب مرتبط:

پایگاه خبری «المعلومه» عراق نیز در گزارش خود به نقل از "امیر موسوی" دیپلمات سابق ایران به درخواست ۲۶ کشور جهان برای خرید سلاح از جمهوری اسلامی ایران از جمله سه کشور همسایه بعد از پایان دوره محدودیت تسلیحاتی ایران و ناکامی دولت ترامپ در تمدید آن در شورای امنیت اشاره کرد.

به نوشته المعلومه، این دیپلمات ایرانی گفت که اکثر آنها خواهان خریداری سامانه های دفاع هوایی "باور ۳۷۳" و "۳ خرداد" هستند که هواپیمای آمریکایی گرانقیمت "گلوبال هوگ" را سرنگون کرد. علاوه بر این، آنها خواهان خریداری پهپادها، رادارها و بیمارستانی های صحرایی و نظایر آن هستند.

شبکه های تلویزیونی «التغییر، الغدیر، العهد و النعیم نیوز» و خبرگزاری های "وکاله الصحافه المستقله" و "وکالة الانباء العراقیة ( INA )" و سایت های «العراق الیوم»، «موازین نیوز» از دیگر رسانه های عراقی بودند که خبر پایان محدودیت های تسلیحاتی ایران و آغاز مرحله داد و ستد نظامی مطابق مفاد برجام را در خبرها و گزارش های خود بازتاب دادند.

مزایای لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران

مزایای لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران
مزایای لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران

 

چنانکه در توافق هسته‌ای آمده است، شماری از محدودیت‌های حقوقی، فنی و نظامی ایران در یک برنامه زمان‌بندی شده در پایان سال‌های پنجم، هشتم و دهم برداشته می‌شوند. با وجود همه فراز و فرودهایی که در نتیجه تلاش واشنگتن جهت جلوگیری از لغو محدودیت‌های تسلیحاتی ایران وجود داشت، ۲۷ مهرماه در ساعت ۳:۳۰ دقیقه بامداد به وقت تهران، بند ششم قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در اجرای برجام به اجرا گذاشته شد و نظام مجوزخواهی صادرات و واردات تسلیحات نظامی به ایران یا از ایران به پایان رسید.

علاوه بر این، محدودیت سفر ۲۳ شخصیت نظامی و دفاعی ارشد ایران هم برداشته شد. این در حالی است که برداشتن این محدودیت‌ها نیازمند هیچ اقدام دیگری از سوی شورای امنیت سازمان ملل نبود و از این به بعد تجارت تسلیحات و اقلام نظامی با ایران، ارائه خدمات مالی به این کشور و اعطای ویزا و مجوز سفر به اشخاص مرتبط با برنامه هسته‌ای با مانعی مواجه نخواهد شد.

تسلیحات ضروری

با به پایان رسیدن محدودیت تسلیحاتی ایران، چین و روسیه از مهم‌ترین کشورهایی هستند که با هدف دستیابی به منافع مشترک خود همکاری گسترده‌ای را برای فروش تسلیحات به ایران کلید خواهند زد. چنانکه حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران درباره رفع تحریم‌های تسلیحاتی گفته است: «ایران پس‌از پایان تحریم، از فرصت خرید و فروش اسلحه استفاده خواهد کرد»، انتظار می‌رود که ایران واردات اسلحه و تجهیزات نظامی متداول جدید از روسیه و چین را آغاز کند.

این در حالی است که از این پس، مقررات بین‌المللی نمی‌تواند ممنوعیتی برای واردات و صادرات چنین سلاح‌ها و تجهیزاتی ایجاد کند. رسانه‌های روسی و چینی گزارش داده‌اند که احتمالاً تهران که اینک بیش از هر زمان دیگری نیازمند ارتقای ناوگان هوایی برای تقویت توان نظامی خود است، خریداری جت‌های جنگنده چند منظوره Su-۳۵ و Su-۳۰SM یا جت‌های Su-۲۷SM۳ از مسکو و جت‌های جنگنده J-۱۰C از پکن را در دستور کار قرار دهد. دستور کاری که بی‌تردید در چارچوب سیاست دفاعی ایران و با در نظر گرفتن تهدیدات پیرامونی و درک از تهدیدهایی چون مقابله با تهدید بازیگران دولتی و غیردولتی طراحی شده است.

گردآورنده: علی اکبر رضایی

آنچه دیگران می خوانند:



+ 11
مخالفم - 4
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری