پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۹ ۲۳:۳۰
۱۲
۰
نسخه چاپی

ماجرای آزادی حسن رعیت دستیار بابک زنجانی

ماجرای آزادی حسن رعیت دستیار بابک زنجانی
حسن رعیت دستیار بابک زنجانی با گذشت بیش از یکسال از دستگیری با خبر آزادی از زندان باری دیگر خبرساز شد.

به گزارش تیتربرتر؛ یک منبع آگاه در تماس با تحریریه سایت دیده بان ایران اعلام کرد که «حسن میر کاظمی» مشهور به حسن رعیت با تودیع وثیقه آزاد شده است.

تیرماه گذشته بود که غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری خود با نمایندگان رسانه‌ها، در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت پرونده حسن رعیت دستیار بابک زنجانی گفت: تحقیقات مراحل پایانی خود را سپری می‌کند و مراحل پایانی دادسرایی در حال نهایی شدن است.

سخنگوی قوه قضائیه البته این موضوع را هم اضافه کرد که با توجه به بازداشت این فرد تاکید شده است که در رسیدگی به پرونده این فرد تسریع شود.

حسین رعیت کیست؟

حسین رعیت کیست؟
حسین رعیت کیست؟

پس از آن که نام بابک زنجانی بر زبان‌ها افتاد، تصویری هم از میرکاظمی در یک هواپیمای اختصاصی به همراه زنجانی منتشر شد. زنجانی ضمن تأیید صحت این تصویر میرکاظمی را از "دوستان و تجار خوب" خواند.

رسانه‌ها از حسین شیرازی‌منش و حسین میرکاظمی (حسن رعیت) به‌عنوان دستیاران بابک زنجانی نام برده بود.

سال ۹۲ ایرنا در این رابطه نوشت: «ح. ش. [حسین شیرازی‌منش]در سال ۱۳۸۸ به اتفاق ح. م. [حسین میرکاظمی]مشهور به رعیت بعنوان عضو هیات مدیره پروژه تجار کیش انتخاب شده بودند که بعد از بحران مالی این پروژه بابک زنجانی وارد شد و علاوه بر تملک پروژه کیش، از این دو نفر بعنوان دستیاران خود استفاده کرده است. [.]ح. ش. چند روز پیش در دفتر کارش در تهران بازداشت شد و شنیده‌ها حاکی از این بود که ح. م. دیگر دستیار ارشد بابک زنجانی هم بازداشت شده است.»

ماجرای بازداشت حسن رعیت

ماجرای بازداشت حسن رعیت
ماجرای بازداشت حسن رعیت

حسن رعیت کاظمی معروف به حسن رعیت یا حسن کاظمی یا سید حسن میرکاظمی از چهره‌هایی بود که تصاویر او در سال ۸۸ با لباس شخصی و کلت در خیابان منتشر شد. در این سال‌ها حصار آهنینی به دور او کشیده شده بود و کسی نمی‌توانست درباره اتهامات ریز و درشتش چیزی بگوید. با این حال دوره ابراهیم رییسی حسن رعیت بازداشت شده است.

وی در زمان بازداشت مدیرعامل کارخانه دنیای فلز، پارسیان فلز البرز، لوح فشرده پارس و مجتمع فولاد ذوب آهن ازنا و یک تاجر ایرانی بوده است.

ابراهیم رئیسی در قوه قضائیه، یک تفاوت مهم ایجاد کرد که کمتر کسی انتظار داشت و آن هم تعقیب قضایی افرادی بود که در سال های قبل از آن به نظر می‌رسید از مصونیت آهنین برخوردار بودند؛ یکی از افرادی که کسی تصور بازداشت او را نمی‌کرد حسن رعیت کاظمی بود؛ فردی که 10سال قبل با اسلحه کلت و روی موتور سیکلت برای معترضین به انتخابات خط و نشان می‌کشید و به نظر می‌رسید آنقدر مقبول دستگاه‌های امنیتی باشد که بتواند به راحتی از چنگ قانون بگریزد. با این حال گویا در دوره رییسی ماجرا برای حسن رعیت کاظمی هم به پایان رسیده باشد.

با وجود فامیلی غلط انداز او، رعیت هیچ شباهتی به رعیت‌ها ندارد و شاید از این نام استفاده می‌کرده است تا کسی متوجه فامیلی واقعی او (میرکاظمی) نشود. به خصوص اینکه داشتن دو نام خانوادگی، بین افرادی که مدعی ارتباط با نهادهای خاص هستند، یک جور پرستیژ هم به شمار می‌رود. از آنچه دوستان سابق حسن رعیت درباره او نوشته‌اند این طور بر می آید که او نه تنها زندگی ساده‌ای نداشته، اتفاقا مثل قارون، دوست داشته بهشتی در شهر کرج برای خود بسازد؛ بهشتی که گویا هفده قلاده ببر نیز در آن داشته است!

مطالب مرتبط:

خبر وجود ۱۷ قلاده ببر در باغ شخصی حسن رعیت کاظمی را نخستین بار جاوید فخریان از اعضای حزب ندا رسانه‌ای کرده بود. گویا تعداد ببرهای حسن رعیت از مجموع ببرهای باغ وحش تهران نیز بیشتر است!

در زمان بازداشت بابک زنجانی، رسانه‌ها از حسین شیرازی منش و حسین میرکاظمی (حسن رعیت) به‌عنوان دستیاران بابک زنجانی نام برده بودند.

پیش از این زمانی که هنوز بابک زنجانی بازداشت نشده بود تصاویری از زنجانی در کنار حسن رعیت کاظمی در یک هواپیمای اختصاصی‌ منتشر شده بود که زنجانی درباره آن عکس گفته بود »«با سید حسن میرکاظمی که از دوستان و تجار خوب است در آن هواپیما همسفر بودم.»

طبق نامه‌ای منتشر شده، اداره کل حقوقی بانک کشاورزی به بازرسی شعبه چهارم دادسرای امور اقتصادی در تاریخ ۱۶ دی ۱۳۸۷، حسن میر کاظمی با بیش از ۱۷۵ میلیارد تومان بزرگ‌ترین بدهکار بانک کشاورزی در کل کشور معرفی شده است. سایت عدالتخواهان نیز درباره حسن رعیت نوشته بود به بهانه واردات کالا توانسته بود ۳۷ میلیون دلار از بانک صادرات گلستان وام ارزی دریافت کند و هیچگونه مقررات بانکی در دریافت این وام رعایت نشده است؛ ضمن اینکه اساسا هیچگونه کالایی به کشور وارد نشده و معلوم نیست چه بر سر پول بیت المال آمده است.»

کانال تلگرامی امتداد درباره حسن رعیت کاظمی می‌نویسد میرکاظمی در سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ همان زمان که به همراه مداح مشهور هفت تیر کشی می‌کرد یا با بابک زنجانی عکس‌های اسلحه به دست منتشر می‌کرد، جزو اصحاب خلوت سعید مرتضوی و بابک زنجانی به حساب می آمد. آنها سعی کردند در یک معامله ۱۳۸ شرکت از مجموع ۲۰۷ شرکتی که در اختیار شستا بود را یکجا بخرند.

حسین رعیت واسطه آشنایی سعید مرتضوی و بابک زنجانی

حسین رعیت واسطه آشنایی سعید مرتضوی و بابک زنجانی
حسین رعیت واسطه آشنایی سعید مرتضوی و بابک زنجانی

روزنامه شرق پیش از این در مورد آشنایی سعید مرتضوی و بابک زنجانی، به نقل از مرتضوی نوشته بود: «من اصلا ایشان را نمی‌شناختم و شرکتش را هم نمی‌شناختم. یکی از دوستان به نام آقای کاظمی (حسن رعیت) که نیروی ارزشی بسیار مورد اعتمادی است که با ایشان دوست است تماس گرفت و ایشان را معرفی کرد.»

بابک زنجانی به‌همراه مرتضوی در پرونده فساد مالی فاش‌شده در گزارش تحقیق‌وتفحص مجلس از سازمان تامین‌اجتماعی در زمان ریاست مرتضوی نیز متهم به عدم بازگرداندن چک 17‌هزار‌میلیاردتومانی این سازمان است.

سعید مرتضوی متولد سال ۱۳۴۶ در شهر تفت مدت‌ها به‌عنوان قاضی فعالیت کرد. او از ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۹ دادستان تهران و از ۱۳۸۸ تا ۱۳۸۹ معاون دادستان کل کشور بود و از ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ ریاست سازمان تأمین اجتماعی را بر عهده داشت. به گزارش تابناک، او به دلیل پرونده‌های تعطیلی مطبوعات و شکنجه معترضان به نتایج اعلام‌شده انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸ و مرگ مشکوک زهرا کاظمی شناخته می‌شود.

از روزی که در پرونده کهریزک از قضاوت تعلیق و مجبور به ترک دادستانی شد، روز‌های بسیاری را در قامت یک متهم پله‌های دادگستری را بالا و پایین رفت و در نهایت هم راهی زندان اوین شد که سال ۸۸ بسیاری با حکم او پشت میله‌های همان روزگار را سپری کرده بودند. البته آن‌ها متهمان سیاسی بودند و معترض به نتیجه انتخابات و مرتضوی محکوم پرونده قتل سه نفر از همان معترضان. دنیا کوچک‌تر از آن بود که مرتضوی تصور می‌کرد.

گردآورنده: الهام خلیلی خو

آنچه دیگران می خوانند



+ 12
مخالفم - 6
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری