پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۰۳ آبان ۱۳۹۹ ۱۸:۲۴
۶
۳
نسخه چاپی

سرانجام واگذاری سهام عدالت جدید چه شد؟

سرانجام واگذاری سهام عدالت جدید چه شد؟
در ادامه به بررسی سرانجام واگذاری سهام عدالت جدید به بازماندگان میپردازیم.

به گزارش تیتربرتر: درحالی که امسال آزادسازی سهام عدالت ۴۹ میلیون ایرانی آغاز شد زمزمه هایی از واگذاری سهام عدالت جدید به جاماندگان بود که پس از مدتی نیز نمایندگان مجلس یازدهم وعده ی این واگذاری را دادند اما تا کنون این طرح شکل نگرفته است.

سرانجام واگذاری سهام عدالت جدید

سرانجام واگذاری سهام عدالت جدید
سرانجام واگذاری سهام عدالت جدید

به گزارش تیتربرتر به نقل از پارسینه، سهام عدالت که در دهه ۸۰ و به مرور زمان به ۴۹ میلیون ایرانی اختصاص یافت، دچار اشکالاتی در شناسایی واجدین شرایط دریافت آن بود. به نحوی که به جای اختصاص آن به ۶ دهک پایین درآمدی بر حسب قانون، بدلیل اینکه دولت وقت ابزاری برای شناسایی ۶ دهک پایین درآمدی جامعه نداشت، تصمیم گرفت این سهام را به «گروه‌های شغلی» مختلف اختصاص دهد. این شیوه موجب شد بسیاری از کسانی که در دهک‌های پایین درآمدی بودند، در شمول دریافت سهام عدالت قرار نگیرند و در طرف مقابل، بسیاری از اقشار متوسط و حتی مرفه جامعه این سهام را دریافت کنند.

با روی کار آمدن مجلس یازدهم و با توجه به اینکه دولت دوازدهم تصمیم گرفت این سهام را پس از سال‌ها آزادسازی کرده و امکان خرید و فروش آن را به صاحبان سهام بدهند، موضوع جاماندگان از سهام عدالت اهمیت صدچندانی پیدا کرد و نمایندگان مجلس طرحی را تدوین کردند تا دولت را مکلف کنند به کسانی که شرایط دریافت این سهام را دارند، اما جامانده هستند، سهام عدالت واگذار کند.

مهدی طغیانی در نیمه مرداد ماه امسال در گفتگو با خبرنگار مهر گفته بود: بنابر طرحی که در کمیسیون اقتصادی مطرح است، بخشی از مشمولین جدید سهام عدالت، کسانی هستند که در این مدت ده سال، تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفته‌اند. بخش دیگر نیز افرادی هستند که در دهک‌های مشمول طرح بوده‌اند، اما در فهرستی که سهام عدالت بر اساس آن توزیع شد به هر دلیلی قرار نگرفته بودند و به نوعی جامانده‌اند.

سرنوشت سهام عدالت جدید در دست هیئت رئیسه مجلس

پس از دو ماه و نیم از این گفتگو، مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به این سوال که اختصاص سهام عدالت جدید به جاماندگان به کجا رسیده است، گفت: کار کمیسیون اقتصادی مجلس درباره تدوین طرح برای اختصاص سهام عدالت به جاماندگان انجام شده و این طرح برای بررسی در صحن مجلس به هیئت رئیسه ارسال شده است.

وی ادامه داد: زمان بررسی این طرح در مجلس به هیئت رئیسه بستگی دارد که چه زمانی آن‌را به صحن مجلس خواهند آورد.

طغیانی در پاسخ به این سوال که آیا با دولت برای تأمین سهام جدید جهت واگذاری در قالب سهام عدالت جدید، توافقی صورت گرفته است یا خیر، گفت: در زمان بررسی این طرح بین کمیسیون اقتصادی و دولت نتوانستیم به اتفاق نظر برسیم چرا که کمیسیون معتقد بود منابعی که از سهام عدالت به دولت بازگشت و به مردم اعلام شد که باید تکمیل وجه کنند، کماکان منابع سهام عدالت هستند و باید دوباره به مردم اختصاص یابد، اما دولت می‌گفت که منابعی ندارد و این مبالغ نیز به ملکیت دولت بازگشته و دولت می‌تواند خودش درباره آن تصمیم بگیرد.

مطالب مرتبط:

دلیل تأخیر بررسی واگذاری سهام عدالت جدید 

وی خاطر نشان کرد: در نهایت دولت معتقد بود که سهام جدیدی برای واگذاری بعنوان سهام عدالت جدید ندارد، اما حساب و کتاب‌های ما نشان می‌داد که منابعی هنوز وجود دارد. شاید مقداری از توقف و تأخیر در بررسی این طرح در مجلس نیز به همین دلیل باشد در هر صورت باید دید صحن علنی چه تصمیمی درباره آن می‌گیرد.

ارزش سهام عدالت چقدر است؟

ارزش سهام عدالت چقدر است؟
ارزش سهام عدالت چقدر است؟

به گزارش تیتربرتر به نقل از مشرق، امروز بازار بورس در اولین روز کاری هفته (شنبه ۳ آبان ۹۹)، همانند روزهای هفته گذشته شاهد روند نزولی شاخص‌ها بود. به گونه ای که شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۱۰۰ هزار واحدی معادل ۲.۷۱ درصد به رقم ۳۵۹ هزار و ۳۶۱ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با افت ۴۷۶۲ واحدی معادل ۱.۲۱ درصد، عدد ۳۸۹ هزار و ۱۱۷ واحد را به نمایش گذاشت.

پس از پایان معاملات امروز ۳ آبان ماه اولین روز معاملاتی در هفته جدید بازار بورس ایران، ارزش هر برگه سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی دارندگان این سهام به ۱۲ میلیون و ۲۴۷ هزار و ۶۸۲ تومان رسید که نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته ۴۰۸ هزار و ۲۹۸ تومان معادل ۳.۲۲ درصد کاهش یافت.

با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۳۴۸ هزار و ۶۰۹ تومان رسیده است.

گردآورنده:فرحان مرادی

آنچه دیگران میخوانند:



+ 6
مخالفم - 8
نظرات : 3
منتشر نشده : 0
 
+0
unlike
-0
ناشناس ۰۰/۱۱/۱۵ - ۰۹:۵۱
پاسخ
comments باسلام بایدقشرکم درآمدشناسای کنن بمشکل نخورن.بنده تحت پوشش کمیته بودم ب سن تکلیف رسیدم دیگه خودبخود خارج کردن ازپوشش کمیته از سهام عدالت جامونم بایدچکارکنم/1
 
 
+0
unlike
-0
احمد باریکلو ۰۰/۱۱/۱۵ - ۰۹:۴۸
پاسخ
comments باسلام خدمت همه عزیزان زحمت کش ک بفکرمردم کم درآمد وضعیف هستن اگه اینکارای ک میگن برای قشرکم درآمد انجام بدن واقعابزرگترین کارابرای مردم کم درآمد کردن.منم یکی از جامانده از سهام عدالت هستم خواهشمندم رسیدگی کنید.خیرببینید/ 1
 
 
ir
+0
unlike
-0
محمد حبیبی ۰۰/۰۳/۲۸ - ۰۱:۳۹
پاسخ
comments من مددجوی بهزیستی هستم میخوام سهم خودم رو بفروشم خیلی خیلی خیلی نیازمندم باید چیکار کنم؟؟؟/1
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری