پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۹ ۰۷:۳۳
۵
۰
نسخه چاپی

جزییات کشف دومین واکسن کرونا در آمریکا

جزییات کشف دومین واکسن کرونا در آمریکا
شرکت داروسازی مدرنا در آمریکا روز دوشنبه مدعی شد، واکسنی که برای جلوگیری از ابتلا به کرونا تولید کرده تا ۹۴.۵ درصد موثر بوده است.

تیتربرتر؛ شرکت‌ داروسازی مدرنا آمریکا به‌عنوان یکی دیگر از جدی‌ترین گزینه‌های تولید واکسن کووید 19 از موفقیت حدود 95 درصدی واکسن خود خبر داده است. خبری امیدوارکننده که می‌تواند پایان‌بخش دوره‌ای پرتنش باشد. اما تا چه حد می‌توان به کارایی و اثرگذاری این واکسن اعتماد کرد؟

در روز‌های گذشته واکسن کووید ۱۹ شرکت «مُدرنا» عملکرد موفقیت آمیزی را از خود نشان داده که پس از تزریق در بدن بزرگسالان پاسخ ایمنی قوی ایجاد کرده و هیچ گونه عارضه جانبی جدی نداشته است.

این واکسن که "mRNA-۱۲۷۳" نام دارد توسط شرکت مُدرنا با کمک موسسه ملی بهداشت دولت ایالات متحده در حال تولید است.

کشف دومین واکسن کرونا در آمریکا

کشف دومین واکسن کرونا در آمریکا
کشف دومین واکسن کرونا در آمریکا

 شرکت داروسازی مدرنا، مستقر در ایالت ماساچوست آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که بر اساس داده‌های آخرین مرحله از آزمایش‌ها، واکسنی که برای جلوگیری از ابتلا به کرونا تولید کرده تا ۹۴.۵ درصد موثر بوده است.

بنابر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، واکسن مدرنا که با همکاری موسسه ملی بهداشت آمریکا ایجاد شده است، در حال کارآزمایی بر روی ۳۰ هزار داوطلب است.

مطالب مرتبط:

یک هیئت نظارت مستقل اکنون می‌گوید دو هفته بعد از تزریق دوز دوم واکسن مدرنا به داوطلبان، این واکسن در مورد تنها حدود ۵ درصدشان بی‌تاثیر بوده است.

برای تاثیرگذاری بهتر واکسن مدرنا باید دو دوز از آن، با فاصله چهار هفته از هم، به افراد تزریق شود.

شرکت مدرنا ماه گذشته اظهار اطمینان کرد که می‌تواند تصویب اضطراری واکسن خود را از مقامات ایالات متحده در ماه دسامبر دریافت کند.

به گفته مسئولان این شرکت انتظار می‌رود به‌زودی ۲۰ میلیون دوز از این واکسن در ایالات متحده در دسترس باشد.

این شرکت امیدوار است که طی سال آینده میلادی حداکثر یک میلیارد دوز برای استفاده در سراسر جهان در دسترس داشته باشد.

کمیسیون اروپا نیز در حال مذاکره با مدرنا برای تأمین حداکثر ۱۶۰ میلیون دوز واکسن است.

عوارض جانبی تزریق واکسن مدرنا

عوارض جانبی تزریق واکسن مدرنا
عوارض جانبی تزریق واکسن مدرنا

عوارض جانبی تزریق واکسن مدرنا نیز خستگی، درد عضلانی و درد در محل تزریق بعد از دوز دوم واکسن اعلام شده است.

مدرنا دومین شرکت داروسازی آمریکایی است که می‌گوید نتایجی از آزمایش واکسن جدید خود به دست آورده، فراتر از انتظار بوده است.

پیش از این شرکت داروسازی فایزر، مستقر در نیویورک که در حال حاضر بزرگترین شرکت داروسازی جهان نیز محسوب می‌شود، از موثر بودن ۹۰ درصدی واکسن کرونای خود خبر داده بود.

وال استریت ژورنال گزارش داده که ارزش سهام کمپانی واکسن سازی Moderna به دنبال اعلام خبر امروز با افزایش 16 درصدی همراه بوده است.

مزیت‌ واکسن مدرنا

مزیت‌ واکسن مدرنا
مزیت‌ واکسن مدرنا

براساس گزارش ها واکسن ساخت مُدرنا در دمای استاندارد یخچال بین 2 تا 8 درجه سانتی گراد تا 30 روز می‌ماند.

این واکسن به مدت 6 ماه در دمای زیر 20 درجه سانتی گراد سالم می‌ماند و شرایط حمل و نقل آسان تری در مقایسه با Pfizer دارد.

مدرنا توزیع گسترده‌تری در مقایسه با فایزر دارد و نیاز به رقیق سازی قبل از واکسیناسیون ندارد.

الکس ایزار وزیر بهداشت آمریکا می‌گوید واکسن ضد کرونای ساخت مدرنا انعطاف پذیری بیشتری در مقایسه با واکسن ساخت فایزر دارد.

نحوه کارکرد واکسن کرونا مدرنا

 نحوه کارکرد واکسن کرونا مدرنا
نحوه کارکرد واکسن کرونا مدرنا

دکتر "سارا پیت" عضو موسسه علوم زیست پزشکی دانشگاه برایتون درباره نحوه چگونگی کار کرد واکسن کووید ۱۹ گفت: در حال حاضر در سطح دنیا تعداد کمی واکسن ویروس کرونا در دست تولید است که به نظر می‌رسد دو مورد از این واکسن‌ها در فرآیند امیدبخش تولید و پیشرفت قرار دارند که یکی از این واکسن‌ها توسط کمپانی بیوتکنولوژی «مدرنا» آمریکا و دیگری واکسن تایید شده توسط دانشگاه «آکسفورد» با همکاری کمپانی «آسترازنس» است.

وی ادامه داد: در هر دو مورد، تیم‌های تحقیقاتی براساس تجربیات گذشته خود در تولید واکسن ، مدل‌های موجود را متناسب با نیاز‌های خاص ساخت واکسن کووید ۱۹ تطبیق داده اند که این امر منجر به تهیه دو واکسن با استفاده از رویکرد‌های مختلف شده است.

پیت با بیان اینکه روش‌های متقابل و تعامل بدن با ویروس کرونا به صورت کامل شناخته نشده است، اما یک قسمت خاصی از ویروس وجود دارد که ما فکر می‌کنیم پاسخ ایمنی محافظتی را ایجاد می‌کند (پروتئین‌های گل میخیی یا میخکوب کننده که به سطح ویروس می‌چسبند) اظهار کرد: هدف دانشمندان در تولید واکسن این است که روشی را پیدا کنند که در آن بتوانند این پروتئین‌ها را به صورت ایمن در درون بدن به فرمی که سیستم ایمنی بدن را تحریک کند، تولید کنند.

این مدرس میکروبیولوژی و علوم زیست پزشکی دانشگاه برایتون در پاسخ به این سوال که پروتئین‌های گل میخ چگونه کار می‌کنند گفت: پروتئین گل میخ در واقع همان آنتی ژن یا پادگنی است که ما می‌خواهیم به بدن بشناسانیم تا با تحریک دستگاه ایمنی، آنتی‌بادی‌ها یا پادتن‌هایی بر ضد آن تولید کند. سپس هنگامی که ویروس واقعی وارد بدن شود، دستگاه ایمنی آماده و مسلح برای حمله به آن است که هر دو تیم‌های «آکسفورد» و «مدرنا» قرار است با استفاده از تکه‌ای از ماده ژنتیکی ویروس این کار انجام شود.

عضو موسسه علوم زیست پزشکی دانشگاه برایتون با اشاره به اینکه ویروس‌ها با آلوده سازی سلول‌ها تولید مثل می‌کنند افزود: ویروس‌ها هنگامی که داخل سلول قرار می‌گیرند، مواد ژنتیکی از خود نشان می‌دهند که مانند مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها برای تهیه کپی از ویروس هستند.

پیت به نحوه عملکرد واکسن‌های «مدرنا» و «آکسفورد» اشاره کرد و گفت: در واکسن مدرنا، نقشه اولیه این است که پروتئین گل میخ در چیزی به نام پیام رسان (RNA (mRNA قرار گیرد. این پیام رسان، مولکولی است که سلول از آن برای ارائه دستورالعمل در هنگام ساخت پروتئین استفاده می‌کند. ایده این است که سلول‌های انسانی را فریب داده و از این mRNA‌های اصلاح شده استفاده کنند بنابراین آن‌ها پروتئین‌های گل میخ را درست مثل مواد برای اهداف خود می‌سازند.

وی ادامه داد: در واکسن آکسفورد، کد پروتئین گل میخ در اطلاعات ژنتیکی ویروسی کاملا متفاوت قرار می‌گیرد که برای انسان بی ضرر است. هنگامی که این ویروس تغییر یافته یا نوترکیب (که CHAdOx ۱ نامیده می‌شود) سلول‌های انسان را آلوده می‌کند، سلول ماده ژنتیکی آن را می‌خواند و در نهایت پروتئین گل میخ ویروس کرونا را تولید می‌کند.

این عضو موسسه علوم زیست پزشکی دانشگاه برایتون با تاکید بر اینکه در هر دو مورد، مطالعات مقدماتی نشان می‌دهد که پروتیئن‌های گل میخ تولید می‌شود و با استفاده از آنتی بادی‌ها و سلول ایمنی به نام سلول T، سیستم پاسخ ایمنی بدن را تحریک می‌کنند اظهار کرد: امید است که این ترکیب، ویروس کرونا را با استفاده از پروتئین‌های گل میخ برای اتصال به سلول‌ها و ورود آن‌ها متوقف کند که هر دو واکسن در حال آزمایش هستند تا این اتفاق را تایید کنند.

وی در پاسخ به این سوال که کدامیک از این روش بهتر است؟ گفت: هر دو روش از نظر تئوری خوب به نظر می‌رسند، اما در عمل استفاده از کد ژنتیکی ویروسی روش بسیار جدیدی در ساخت واکسن است. شکل اصلی واکسن آنفلوآنزا که در دهه ۱۹۶۰ تولید شده و هنوز هم به صورت گسترده استفاده می‌شود این است که واکسن کل بدن انسان را از ویروس نجات می‌دهد و اجازه نمی‌دهد ویروس در سلول‌های انسانی رشد کند و بدن می‌تواند آن را تشخیص داده و به آن پاسخ دهد.

گردآورنده: الهام خلیلی خو

آنچه دیگران میخوانند:

 



+ 5
مخالفم - 5
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری