پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۰۱ آذر ۱۳۹۹ ۲۲:۱۶
۱۹
۰
نسخه چاپی

کاهش 15 درصدی قیمت مسکن/نقش بانک ها در افزایش قیمت مسکن

کاهش 15 درصدی قیمت مسکن/نقش بانک ها در افزایش قیمت مسکن
قیمت مسکن در اطراف تهران تا 15 درصد کاهش یافته است.

به گزارش تیتربرتر: طبق آمار به دست آمده بازار مسکن در شهرهای اطراف تهران در وضعیت رکود قرار گرفته و نرخ‌ها در اطراف تهران بین ۵ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است.همچنین وزیر راه و شهرسازی اظهار دارد ‌که بانک‌ها یکی از عوامل افزایش قیمت مسکن در ایران هستند.

کاهش 15 درصدی قیمت مسکن

کاهش 15 درصدی قیمت مسکن
کاهش 15 درصدی قیمت مسکن

به گزارش تیتربرتر به نقل از ایسنا، قیمت مسکن در شهرهای اطراف تهران به تبعیت از پایتخت مقداری افت کرد. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد نرخ‌های پیشنهادی در شهرهای جدید پردیس و هشتگرد ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است. در شهر پاکدشت نیز معاملات کساد شده و دیگر از نرخ‌های کاذب خبری نیست. در عین حال در هر سه شهر یاد شده حدود نیمی از فروشندگان و حدود ۹۰ درصد خریداران عقب نشینی کرده و تمایلی به انجام معامله ندارند. به همین لحاظ خرید و فروش راکد شده است.

از سوی دیگر هیجانات سیاسی در برداشت از آینده تاثیر گذاشته و برخی دلالان برای فروش به تکاپو افتادهاند. البته برخی دلالان از ارایه وضعیت واقعی بازار خودداری میکنند و سعی دارند چشم انداز آینده را افزایشی نشان دهند. با این وجود افزایش عرضه مسکن نشان می دهد نگرانی هایی نسبت به کاهش قیمت در افق پیش رو وجود دارد.

یکی از مشاوران املاک در شهر جدید هشتگرد گفت: قیمت واحدهایی که تا دو هفته قبل حدود ۴۰۰ میلیون تومان فروخته می شد به ۳۷۰ میلیون تومان رسیده اما خریدار نیست. البته برخی مالکان هم در این شرایط تمایلی برای فروش ندارند اما تعدادی دیگر برای فروش عجله دارند. وضعیت کلی بازار به نفع خریداران است. از سوی دیگر به دلیل اینکه قیمتها در هشتگرد به اندازه پردیس رشد نداشته، هنوز ظرفیت قیمتی آن تکمیل نشده و نمی توان انتظار افت قیمت بیش از این مقدار را داشت.

از شهر جدید پردیس هم خبر می رسد که نرخهای پیشنهادی ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است. افت قیمت در برخی واحدهای میلیاردی تا ۱۵۰ میلیون تومان می رسد. چند روز پیش نیز مهدی هدایت، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید ازک اهش ۱۰ درصدی قیمت مسکن در پردیس خبر داد.

در شهر پاکدشت معاملات به حالت تعلیق درآمده است. واسطه های ملکی در پاکدشت می گویند که خریداران انتظار افت قیمت دارند و فروشندگان در انتظار افزایش قیمت هستند. با این حال دیگر از نرخهای کذایی خبری نیست و قیمتها واقعی شده است. در برخی فایلها قیمت تا ۵ درصد کاهش نشان می دهد. به طور کلی بازار مسکن پاکدشت در رکود به سر می برد.

مطالب مرتبط:

افزایش قیمت مسکن بوسیله بانک ها

افزایش قیمت مسکن بوسیله بانک ها
افزایش قیمت مسکن بوسیله بانک ها

به گزارش تیتربرتر به نقل از تجارت‌نیوز، محمد اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا طرح ملی مسکن می‌تواند مشکل مشکل ایران و مستاجران را حل کند، اظهار کرد: تحولات بخش مسکن تقریبا بی ارتباط با بحث عرضه و تقاضاست. در سال 91 که بالاترین عرضه مسکن در کشور روی داده رشد جهشی قیمت مسکن اتفاق افتاده است.

وی افزود: بر اساس منحنی آمار بانک مرکزی و تحلیل‌های اقتصادی بخش اقتصاد مسکن در وزارت راه و شهرسازی از اوایل دهه هفتاد به این سو می‌بینیم نرخ دلار، طلا و یک مترمربع واحد مسکونی همپای هم افزایش یافته است. یعنی مسکن خیلی شدید از بازارهای موازی تاثیر می‌گیرد. نه تنها مسکن بلکه بسیاری از بازارهای اقتصادی متاثر از قیمت دلار است.

وی تصریح کرد: در ارتباط با تحولات اقتصادی کشور مهم‌ترین کاری که باید انجام دهیم این است تقاضا غیرمصرفی را از بازار مسکن خارج کنیم. این مسئله نیاز دارد که قوانینی را ایجاد کنیم تا فقط تقاضا در بازار مسکن مصرفی باشد. بخشی از تقاضا هم که برای حفظ ارزش پول به این حوزه می‌آید که از گذشته تا امروز اکثر افزایش قیمت‌ها متاثر از هجوم منابع در اختیار بانک‌ها و موسسات مالی بوده که چند صد واحد مسکن را خریداری کرده‌اند تا حفظ ارزش پول را انجام دهند.

وی با بیان این‌که از این طریق بانک‌ها توانسته‌اند در کسب و کارهای خود سیستم ذخیره‌سازی برای توانمندسازی ایجاد کنند، اظهار کرد:از این رو مهم‌ترین نیاز شرایط کنونی کشور این بوده که بحث ساخت و ساز مسکن را حمایت کنیم.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: نکته حائز اهمیت برای ما از لحاظ فلسفه وجودی و وظیفه ذاتی این است که بر اساس قانون اساسی و شرح وظایف قانونی وزارت راه و شهرسازی با برنامه‌ریزی زمینه خانه‌دار شدن مردم فراهم شود و آنها بتوانند به سهولت صاحبخانه شوند.

اسلامی اضافه کرد: این برنامه‌ریزی در قالب طرح جامع مسکن دنبال شده است. در مطالعات این طرح، خروجی آن بوده که در ارتباط با رشد تقاضا یا عقب‌ماندگی در این بخش بتوانیم مطالعات انجام شده را در قالب یک برنامه پابرجا تنظیم کنیم تا مردم در مدت معین خانه‌دار شوند.

وی ادامه داد: سالانه حدود 700 هزار ازدواج بدون در نظر گرفتن عاقبت برخی ازدواج‌ها، در کشور ثبت می‌شود. تعدادی از این زوج‌های جوان به دلیل آن در دهک‌های بالا هستند و خانواده‌های آنها استطاعت مالی دارد می‌توانند خانه مورد نیاز خود را تهیه کنند.

وی یادآور شد: حدود 300 هزار واحد مسکونی طی سال‌های اخیر ساخته شده است،‌ تفاضل این عدد صورت مسئله ایران برای تامین مسکن است. مطابق مطالعات عدد عرضه 400 هزار واحد را استحصال کرده‌ایم که طرح ملی مسکن نیز بر این اساس طراحی شده است. این فرآیند در دستور کار قرار گرفته و ثبت‌نام گسترده 1.5 میلیون نفر انجام شد. پس از پالایش این تعداد 460 هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند. این غیر از افرادی بوده که در طرح مسکن مهر ثبت‌نام کرده‌اند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به تکمیل و تحویل حدود 300 هزار مسکن به مردم،‌گفت:‌ در طرح ملی مسکن در قالب سه وضعیت برای ساخت مسکن برنامه‌ریزی کرده‌ایم. یکی از این‌ها در اختیار گذاشتن زمین به صورت گروهی و انفرادی برای ساخت مسکن است. این گروه‌ها 2، 4 و حداکثر 8 نفره است که با مشارکت بنیاد مسکن اجرا می شود.عدد اولیه این قالب 130 هزاراست که تا 230 هزار واحد افزایش می‌یابد.

اسلامی اضافه کرد: بخشی از این پروژه‌ها در مرحله تحویل زمین،‌ شماری در مرحله آماده‌سازی،‌ بخشی از آنها در فونداسیون و تعدادی در مرحله اسکلت قرار دارد.

گردآورنده: فرحان مرادی

آنچه دیگران میخوانند:



+ 19
مخالفم - 9
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری