پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۰۲ آذر ۱۳۹۹ ۰۸:۲۱
۶
۰
نسخه چاپی

پاسخ وزیر بهداشت به انتقادات تند معاون سابقش+جزییات

پاسخ وزیر بهداشت به انتقادات تند معاون سابقش+جزییات
وزیر بهداشت با چاشنی انتقاد از ملک‌زاده؛ فرید نجفی را به عنوان سرپرست معاونت تحقیقات وزارت بهداشت منصوب کرد.

به گزارش تیتربرتر؛ سخنرانی اخیر سعید نمکی وزیر بهداشت در اصفهان درباره وضعیت تحقیقات درباره کرونا به ویژه در مجموعه معاونت خود به مذاق برخی خوش نیامد و در این راستا دکتر رضا ملک‌زاده از معاونت تحقیقاتی وزارت بهداشت استعفا کرد و در نامه‌ای انتقاد شدید و اتهامات مدیریتی علیه وزیر بهداشت مطرح کرد.

سعید نمکی به طور مشخص از عدم پاسخ معاونت تحقیقات این وزارتخانه به ریاست ملک‌زاده به نامه مهم و آنی ۸ ماه پیش از آن تاریخ وی در خصوص نیاز به تحقیقات در زمینه‌های مربوط به همه‌گیری بیماری کرونا گلایه کرده بود. 

سخنان نمکی با نامه‌ای بی‌سابقه از سوی ملک‌زاده همراه شد. نامه‌ای که هم استعفا بود و هم شورش علیه وزیر. ملک‌زاده در این نامه سیاست‌های مدیریتی نمکی را به شدت نقد کرده و از عملکرد تحقیقاتی وزارت بهداشت دفاع کرده است.

نامه استعفای ملک‌زاده دارای نکات مهم و فراوانی است که به نظر می رسد وزیر بهداشت باید به آنها پاسخگو باشد. نکاتی که نشان دهنده انحراف وزارت بهداشت در کنترل اپیدمی است. این نامه ادعای چند روز اخیر وزیر درباره اینکه به زودی "واکسن کرنای ایرانی معرکه به پا می کند" و همچنین "داروهای سنتی و گیاهی کرونا" که توسط وزارت بهداشت زیر تائید شده‌اند مورد نقد قرار گرفته‌اند.

استعفای رضا ملک‌زاده بحران مدیریتی مهمی در وزارت بهداشت ایجاد کرده و بسیاری معتقدند یا باید وزیر استعفا دهد و یا اینکه رییس جمهور او را بر کنار کند. 

 پاسخ وزیر بهداشت به انتقادات تند ملک زاده

 پاسخ وزیر بهداشت به انتقادات تند ملک زاده
پاسخ وزیر بهداشت به انتقادات تند ملک زاده

وزیر بهداشت در حکمی بلند بالا و طولانی فرید نجفی را به عنوان سرپرست معاونت تحقیقات وزارت بهداشت منصوب کرد. پیشتر رضا ملک زاده این سمت را بر عهده داشت که روز گذشته با انتشار نامه‌ای تند خطاب به وزیر بهداشت از سمت خود استعفا کرد.

به گزارش فرارو، حکم وزیر بهداشت برای فرید نجفی در واقع پاسخی به انتقادات تند رضا ملک زاده است. سعید نمکی هشت انتظار خود از فرید نجفی را ذکر کرده است که این انتظارات در واقع نقد عملکر معاونت پیشین است.

در بخشی از این حکم با اشاره به عملکرد تیم قبلی درباره کرونا آمده است: «بعضی از موارد غیرعالمانه از قبیل عدم ابتلا مجدد، گرفتاری سی میلیون نفر هموطن و ترویج اندیشه ایمنی دسته جمعی از تراوشات آن مجموعه بود که کار را در مدیریت بیماری و اوضاع مدیران ارشد سخت تر کرد.»

نامه هشت بندی وزیر بهداشت مملو از گوشه و کنایه به ملک‌زاده است. او این انتصاب را در راستای جوانگرایی ذکر کرده است.
این موارد به این شرح است:

  1. اولویت کنونی کشور مدیریت تمام عیار بیماری کووید۱۹ می‌باشد که متأسفانه نظام سلامت، اقتصاد، جامعه و سیاست را در جهان متأثر ساخته و همکاران سخت کوشمان در نظام سلامت ماههاست در فشار سنگینی قرار دارند و در این راستا داغ تعداد زیادی از هموطنان و همراهانمان را بر دل داریم. سال گذشته در نامه مهم و آنی که ضمیمه می‌باشد از معاونت محترم تحقیقات و فناوری درخواست کردم تا با استفاده از ظرفیت بی بدیل دانشگاههای علوم پزشکی کشور به جنبه‌های مختلف بیماری که در نامه مذکور قید شده بود بپردازند و اینجانب را بطور مستمر در جریان قرار دهند، متأسفانه تا این لحظه به هیچکدام از این موارد نپرداختند و هرگز مکتوب قابل استنادی که بتوان بعنوان چراغ راه آینده مدیریت بیماری بکار گرفت ارائه نکردند. بعضی از موارد غیرعالمانه از قبیل عدم ابتلا مجدد، گرفتاری سی میلیون نفر هموطن و ترویج اندیشه ایمنی دسته جمعی از تراوشات آن مجموعه بود که کار را در مدیریت بیماری و اوضاع مدیران ارشد سخت تر کرد. پرداختن جنابعالی به مفاد نامه ضمیمه بسیار حائز اهمیت است.
  2. تعیین اولویت‌های پژوهشی در نظام سلامت، بخصوص کار بین بخشی بدلیل تأثیر مولفه-های اجتماعی موثر بر سلامت، تأثیر شیوه زندگی مردم بر شاخص‌های تندرستی، تحقیق در اجزا نظام ارائه دهنده خدمت، HSR و رابطه تنگاتنگ با معاونت‌های محترم ذیربط، پیش بینی ضرورت های نظام سلامت مبتنی بر یافته‌های علمی و همچنین بار بیماریهای آینده و ارائه راهکارهای پیشگیرانه جهت پرهیز از تلنبار آنها بر نظام سلامت سالهای آتی از وظایف گرانسنگ آن مجموعه است.
  3. گرچه چاپ مقالات ارزشمند می تواند یکی از شاخص‌های پیشرفت کشور عزیزمان در عرصه پژوهش جهان باشد و قدردان دانشمندانی هستم که در چاپ مقالات فاخر افتخارآفرینی می کنند. مع‌الوصف چاپ مقاله صرفاً نمی تواند راهگشای مشکلات کشور در حال توسعه باشد پژوهش¬های ما باید بتواند محصولات دیگری هم داشته باشد که با تولید فرآورده¬ای، ارائه شیوه پیشگیری یا بیماریابی سریع تر و یا راهکاری برای اصلاح نظام ارائه خدمت و افزایش بهره وری آن بتوان گره¬ای از گرفتاری‌های کشور گشود. بدیهی است این اندیشه مانع از تحقیقات بنیادین که ممکن است سالها طول بکشد تا به دستاوردی بینجامد نخواهد شد.
  4. توزیع عادلانه منابع پژوهش و بهره مندی پژوهشگران با بضاعت علمی در دانشگاههای علوم پزشکی و مراکز تحقیقاتی دور دست حتماً مورد توجه قرار گیرد. نباید احساس بی عدالتی، دانشمندان جوان کشور را در دانشگاههای مناطق محروم مأیوس کند. جنابعالی رنج کشیده فعالیت در یک دانشگاه نسبتاً محروم بوده¬اید و می دانید که پایتخت نشینی نباید امتیاز بزرگ بهره مندی از منابع کلان کشور باشد.
  5. گرچه در بند 3 ابلاغ 29/10/1397 معاون محترم قبلی نیز ذکر کردم که مراکز تحقیقاتی باید از شیوه مدیریت جزیره ای به شبکه تحقیقاتی متصل بدل شوند و بتوانند با تبادل تجربه و حاصل پژوهش با تقسیم وظایف و اولویت ها از دوباره کاری بپرهیزند، مع‌الوصف هنوز کارهای موازی و تکراری تحقیقات مشابه با درصدی مختصر تفاوت ادامه دارد. قطب‌های تحقیقاتی باید بر مسائل مختلف کشور، متمرکز و حمایت شوند و حاصل تحقیقاتشان جهت طی طریق مناسب به وزیر و دست‌اندرکاران نظام اجرائی کشور ارائه گردد.
  6. ارتباط مستمر با پژوهشگران دانشگاههای غیر علوم پزشکی و همچنین مراکز تحقیقاتی خصوصی در داخل و خارج از کشور بخصوص متخصصین هموطنمان در دانشگاههای خارج با برنامه ریزی منسجم، اولویت سنجی و استفاده از ظرفیت‌های مادی، معنوی و تخصصی آنها می تواند موجب اعتلای کمی و کیفی پژوهش شود.
  7. تمرکز بر شرکت‌های دانش بنیان و استفاده از ظرفیت‌ بی بدیل آنها باید تسریع گردد. در این راستا هرگونه پیشنهاد جهت ارتقاء آنها مورد حمایت مقام معظم رهبری، رئیس جمهور محترم و دیگر مسئولان قرار خواهد گرفت.
  8. در مورد ساخت واکسن و داروهای موثر بر COVID-19 اینجانب کمیته ای تشکیل داده ام که دست‌آوردهای مطلوبی در عرصه بین المللی بروز خواهد داد.ورود سریع جنابعالی به این امر مهم موجب تسریع خواهد شد. توفیق آن برادر ارجمند را از خداوند بزرگ مسئلت دارم.

البته وزیر بهداشت در نامه‌ای دیگر از خدمات دکتر ملک زاده مدت تصدی مسئولیت معاونت تحقیقات و فناوری تشکر کرده است.

فرید نجفی کیست؟

فرید نجفی کیست؟
فرید نجفی کیست؟

فرید نجفی استاد اپیدمیولوژی گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و معاون تحقیقات و فناوری دانگشاه علوم پزشکی کرمانشاه بوده است.

فرید نجفی دارای دکترای حرفه ای پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال ۱۳۷۲ می باشد که در سال ۱۳۸۶ موفق به اخذ دکترای تخصصی اپیدمیولوژی از دانشگاه بریزبین استرالیا دریافن کرده است.

از سوابق اجرایی و حرفه ای وی می توان به مسئولیت مرکز بهداشت کرند غرب ، رئیس بیمارستان امام خمینی (ره) اسلام آبادغرب، رئیس مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه، رئیس مرکز مطالعات توسعه آموزش پزشکی، معاون تحقیقات و فناوری و معاون آموزشی دانشگاه اشاره کرد.

از دیگر مراتب و سوابق علمی دکتر نجفی می توان به مواردی چون: استاد نمونه دانشگاه در سال ۹۴، چاپ بیش از ۱۵۰ مقاله علمی پژوهشی، داوری بیش از ۷ مجله بین المللی و پژوهشگر برتر دانشگاه و استان در ۸ سال پیاپی اشاره کرد.

 رضا ملک زاده کیست؟

 رضا ملک زاده کیست؟
رضا ملک زاده کیست؟

رضا ملک زاده متولد ۱۳۳۰ در کازرون در استان فارس است، دارای دکترای طب عمومی از دانشگاه شیراز، متخصص داخلی، بورد فوق‌تخصصی‌گوارش‌ و‌کبد، از دانشکده پزشکی شیراز (۶۲-۱۳۶۱)؛ فلوشیپ گوارش‌و‌کبد، دپارتمان گوارش بیمارستان Royal Free لندن، انگلستان (۱۳۶۴) است.

او در حال حاضر استاد ممتاز بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران است.

رضا ملک زاده سوابق اجرایی بلند بالایی، مهمترین آن این است که در دولت سازندگی وزیر بهداشت و درمان بود.

استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه شیراز و تهران؛ دانشیار دانشکده پزشکی دانشگاه شیراز؛ استاد بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ مدیر گروه داخلی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز؛ استاد گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ استاد و رئیس بخش گوارش بیمارستان دکتر شریعتی؛ رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش‌وکبد؛ معاون دانشکده پزشکی دانشگاه شیراز؛ معاون دانشگاه شیراز، رئیس دانشگاه شیراز؛ معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ دبیر فرهنگستان علوم پزشکی کشور؛ معاون پژوهشی فرهنگستان علوم پزشک. سیاهه سوابق اجرایی ملک‌زاده است.

مطالب مرتبط:

او کارنامه علمی پرباری هم دارد، پر از تقدیر نامه و جایزه که عبارتند از:

جایزه مخصوص جشنواره رازی به دلیل سردبیری بهترین مجله پزشکی ایران AIM) ۱۳۸۱)؛ پژوهشگر برتر جشنواره ابن‌سینا؛ رئیس مرکز تحقیقات برگزیده جشنواره ابن‌سینا؛ چهره­ ماندگار منتخب؛ لوح تقدیر و جایزه از رئیس جمهوری وقت به پاس خدمات ارزنده به عنوان وزیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ جایزه محقق برگزیده سال وزارت علوم، تحقیقات‌وفناوری پس از انتخاب به عنوان عضو TWAS؛ نشان برتر پژوهش توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مجله پزشکی ایران AIM؛ محقق برگزیده گروه علوم بالینی داخلی در چهاردهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی (۲۰۰۸)؛ جایزه اول پزشکی بالینی کشور از طرف فرهنگستان علوم پزشکی (جایزه دکترهادوی) ۱۳۹۰؛ محقق برگزیده پزشکی بالینی کشور در بین یک صد دانشمندان برتر جهان در رتبه بندی ISI) ۲۰۱۱)

تألیف ۴ و ترجمه ۲ کتاب، ۷۵ مقاله در نشریات فارسی و ۲۷۵ مقاله در نشریات بین‌المللی نیز در زمره کارنامه علمی ملک زاده است.

رضا ملک‌زاده از جمله مخالفان سرسخت طب سنتی به حساب می‌آید. او همچنین تحقیقات کورهورت را در ایران پیگیری‌ می‌کند.

رضا ملک‌زاده با سوابق اجرایی که دارد را می‌توان یکی از طراحان نظام سلامت کنونی کشور دانست، او یکی از طراحان سیاست‌های مقابله با کرونا در هشت ماه اخیر هم بوده است، از همین زاویه بسیاری به او انتقاد می‌کنند و می‌گویند او استعفای اخیر او "فرار به جلو" است. برخی منتقدان ملک‌زاده می‌گویند او  معتقد به راهکار ایمنی جمعی کرونا بوده است.

خیز ملک‌زاده برای انتخابات ریاست جمهوری 1400

اما جدای از همه این‌ها معاون مستعفی وزارت بهداشت در حوزه سیاست نیز دستی دارد. او از اعضای ارشد حزب کارگزاران است. کمتر نام او به عنوان یک سیاستمدار شنیده شده است، اما آنقدر در حزب کارگزاران نفوذ دارد که چندی پیش حسین مرعضی سخنگوی حزب او را یکی از گزینه‌های احتمالی کارگزاران برای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ معرفی کرد.

گردآورنده: الهام خلیلی خو

آنچه دیگران میخوانند:



+ 6
مخالفم - 10
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری