پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۰۵ آذر ۱۳۹۹ ۰۸:۲۰
۱۶
۰
نسخه چاپی
عامل اصلی ریزش دلار چیست؟

پیش‌بینی تداوم ریزش دلار تا بهمن 99

عامل اصلی ریزش دلار چیست؟
دلار در مرز سقوط به کانال ۲۴ هزار تومانی قرار گرفته است و تحولات بسیاری در ریزش این ارز موثر بوده است و بنابر پیش‌بینی فعالان اقتصادی این روند تا بهمن ماه ادامه دارد.

به گزارش تیتربرتر؛ در روزهای اخیر، روند حرکت قیمت دلار کاهشی بوده است. اوایل آبان‌ماه نرخ دلار روند صعودی داشت و به بیش از ۳۰ هزار تومان رسید، اما از اواسط آبان سیر نزولی به خود گرفت.

در حال حاضر نیز دلار در مرز سقوط به کانال ۲۴ هزار تومانی قرار گرفته است و پیش‌بینی ها از ریزش بیشتر نرخ دلار خبر می دهد.

چهارمین روز هفته، زمانی برای نزول قیمت دلار بود؛ این دارایی به سوی نقطه حمایتی جدیدی حرکت کرده و فشار فروش به اندازه‌ای در بازار زیاد بود که کمتر کسی حتی به‌دنبال خریدهای کوتاه‌مدت بود. دیروز، اسکناس آمریکایی تا ساعت ۳ بعدازظهر ۶۵۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و با از دست دادن خط ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومانی تا بهای ۲۵ هزار و ۱۵۰ تومان پایین رفت. به گفته فعالان، این افت و از دست دادن نقطه حمایتی مهم ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان، امیدهای نوسان‌گیران برای حرکت افزایشی شدید دلار را تا حد زیادی از بین برد. نوسان‌گیران به احتمال زیاد در انتهای هفته سعی خواهند کرد از سنگر ۲۴هزار و ۸۰۰ تومان حفاظت کنند.

عامل اصلی ریزش دلار چیست؟

عامل اصلی ریزش دلار چیست؟
عامل اصلی ریزش دلار چیست؟

یکی از مهم‌ترین عواملی که موجب شد دلاربازان در روز سه‌شنبه با قدرت در موقعیت فروش قرار بگیرند، پذیرش ضمنی ترامپ مبنی‌بر شکست در انتخابات آمریکا بود.

به گزارش تیتربرتر به نقل از دنیای اقتصاد، نوسان‌گیران در روزهای قبل عموما سعی می‌کردند با جوسازی پیرامون خبرهای ترامپ و وکلای او پیرامون تقلب در انتخابات آمریکا، تا حدی خریداران را در بازار نگه دارند، ولی پذیرش ضمنی شکست توسط ترامپ، آب سردی بود که خبرهای داغ مربوط به انتخابات که توسط نوسان‌گیران برجسته می‌شد را بی اثر کرد.

در چنین شرایطی نوسان‌گیران باید به‌دنبال خبر دیگری باشند که با استفاده از آن بتوانند در برابر افت قیمت‌ها مقاومت کنند. آنها احتمالا در روزهای بعد، بیشتر بر روی این موضوع تمرکز خواهند کرد که شرایط برای بازگشت آمریکا به برجام فراهم نیست و دو کشور در سال جاری مذاکره‌ای نخواهند کرد. درهمین شرایط کنونی، عده‌ای از افزایشی‌های بازار سعی می‌کنند احتمال درگیری حتی محدود نظامی را برجسته کنند. با این حال، به‌نظر می‌رسد بازار تنها در صورتی به اخبار توجه خواهد کرد که اطمینان زیادی از وقوع آن خبر داشته باشد. شایعات و گمانه‌زنی‌ها دیگر به اندازه ماه‌های قبل، نمی‌توانند قیمت دلار را از خود متاثر کنند.

در این میان، بازارساز می‌تواند با بالا بردن درجه ثبات در بازار به‌دنبال این باشد که در میان مدت، قیمت‌ها را در مسیر نزولی نگه دارد. صرافی‌های بانکی حدود ساعت ۳ بعدازظهر دیروز، دلار را با قیمت ۲۵ هزار و ۵۰ تومان به فروش می‌رساندند که تنها ۱۰۰ تومان با نرخ بازار فاصله داشت. چنین قیمت‌گذاری‌ای نشان می‌دهد که بازارساز به‌دنبال افت کم دامنه و کم هیجان قیمت دلار است، چرا که به احتمال زیاد تصور می‌کند، این الگوی افت می‌تواند ثبات بیشتری داشته باشد. پس از مشخص شدن نتایج انتخابات آمریکا، دلار به یکباره افت زیادی را تجربه و چند کانال افت کرد؛ با این حال پس از آن با سرعت زیادی افزایشی شد.

به‌نظر می‌رسد، تجربه چنین نوسان رفت و برگشتی موجب شده است که بازارساز با آرامش و بدون عجله خاصی، دلار را در زمین کاهشی قرار دهد. در روزهای اخیر، هر زمان قیمت دلار افت کرده است، برگشت به سوی نرخ‌های بالاتر هم آرام بوده است و البته این افزایش‌ها تداوم هم نیافته است.

با اینکه روند قیمت دلار در روزهای اخیر کاهشی بوده است، نباید از خاطر برد که همچنان سرعت رشد نقدینگی طبق آخرین آمارها بالا بوده است و در صورت ادامه این وضعیت، قیمت دلار هم به‌رغم اخبار خوب افت بیشتری را تجربه نخواهد کرد. راه‌حل اول کنترل نوسان دلار، مدیریت نقدینگی است.

تداوم سیر نزولی دلار تا اول بهمن 99

تداوم سیر نزولی دلار تا اول بهمن 99
تداوم سیر نزولی دلار تا اول بهمن 99

 بعد از اینکه جو بایدن به عنوان رئیس جمهور منتخب آمریکا تیم سیاست خارجی خود را اعلام کرد و با توجه به اینکه افراد انتخاب شده همگی طرفدار بازگشت به برجام هستند، بازار ارز به این موضوع واکنش نشان داد و نرخ دلار در صرافی ملی به کانال ۲۳ هزار تومان وارد شد.

حمید حسینی دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با تاکید بر اینکه به نظر می‌رسد تا روز اول بهمن ماه که بایدن به صورت رسمی قدرت را به دست بگیرد، دلار سیر نزولی را طی خواهد کرد، به فرارو گفت: هرچند که پیش‌بینی در حال حاصر بسیار سخت است، زیرا که ارز در اقتصاد ایران از مسائل مختلفی تاثیر می‌پذیرد و در صورتی که هریک از متغیر‌ها دچار تغییر شوند، دلار نیز می‌تواند با تکانه‌های قیمتی همراه باشد، اما همانطور که عرض کردم می‌توان متصور بود که دلار به صورت تدریجی به صورت خزنده روندی کاهنده را دنبال کند.

این فعال بخش خصوصی با تاکید بر اینکه اگر آمریکا به برجام بازگردد و تحریم‌ها نیز برداشته شود، اوضاع می‌تواند به سمت عادی شدن حرکت کند، گفت: اگر بتوانیم صادرات خود را دوباره به کشور‌های مختلف به روال سابق برگردانیم و نفت خود را به فروش برسانیم، درآمد ارزی کشور با افزایش روبرو خواهد، این در حالی است که عده‌ای می‌گویند، اگر به FATF ملحق نشویم، نمی‌توانیم با کشور‌های دیگر تجارت کنم، اما در دوره برجام نیز عضو این پیمان نبودیم، اما می‌توانستیم اقدامات تجاری خود را انجام دهیم در آن زمان نیز تحریم‌های بانکی سرجایش بود.

چه کسی «قیمت دلار» را تعیین می‌کند؟

چه کسی «قیمت دلار» را تعیین می‌کند؟
چه کسی «قیمت دلار» را تعیین می‌کند؟

مسعود دانشمند دبیرکل خانه اقتصاد ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر این دولت است که نرخ ارز را تعیین می‌کند، به فرارو گفت: صرافی ملی که وابسته به بانک ملی است و به نوعی نرخ مدنظر نظر بانک مرکزی را اعلام می‌کند، در طول روز قیمت دلار را تعیین می‌کند، طبیعتا هر زمانی که بانک مرکزی بخواهد نرخ را کاهش دهد، مبادرت به انجام این کار می‌کند و هر وقت نیز که مایل باشد، نرخ را افزایش می‌دهد، از سوی دیگر نکته مهم نزدیک شدن نرخ ارز صرافی ملی به قیمت‌ها در بازار آزاد است که این موضوع نیز در کنترل ارز توسط بانک مرکزی تاثیر بسیار زیادی گذاشته است.

وی افزود: در حال حاضر کسی نمی‌تواند بگوید که نرخ تعادلی دلار چند است، زیرا که ارز در دست دولت بوده و این مسئله اصلی است، اگر دولت بخواهد، می‌تواند نرخ ارز را متعادل کند، به نوعی می‌توان گفت، با عرضه ارز در بازار این کار صورت خواهد گرفت، واردکننده می‌خواهد نرخ دلار خیلی کم شود، اما در آن طرف صادرکننده دوست دارد ارز گران شود، هر کدام از این دو طرف سودشان در این مسئله‌ای است که بدان اشاره شد، بنابراین باید دولت در یک نرخ تعادلی کار کند که بازار آرام بگیرد.

مطالب مرتبط:

دانشمند با تاکید بر اینکه کاهش نرخ دلار طی این سه هفته روانی بوده است، اظهار داشت: با توجه به اینکه جو بایدن بالاخره به پیروزی رسید و ترامپ نیز با آغاز روند انتقال قدرت موافقت کرده است، دلار روز سه شنبه به کانال ۲۴ هزار تومان کاهش پیدا کرد، در این رابطه همان طور که عرض کردم دولت باید عرضه ارز را شدت ببخشد، در غیر این صورت قیمت‌ها دوباره بر می‌گردد، همان طور که چند روز پیش این مسئله رخ داد، در حال حاضر برخی مقاومت‌ها در مورد کاهش قیمت دلار وجود دارد و این مسئله خیلی جدی است.

رئیس اسبق اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات بیان داشت: خیلی از فعالان اقتصادی و تجار جنس خود را با دلار ۲۷ هزار تومانی وارد کرده اند، طبیعتا آن‌ها نمی‌توانند جنس خود را با دلار ۲۴ هزار تومانی بفروشند، بنابراین این جنس‌ها باید فروخته شود، تا در دفعات بعدی کالا‌ها با دلار پایین‌تر وارد شوند، در این رابطه مسئله مهم این است که بازار این نرخ دلار را هضم کند، برای همین است که دلار بر اساس هیجان و جوی که ایجاد شد، برای چند ساعت در نرخ ۲۲ هزار تومان پایین آمد، اما دوباره به سمت ۲۸ هزار تومان رفت و حالا دوباره به سمت پایین میل کرده است، اینکه شما توقع داشته باشید، دلار یک دفعه کاهش پیدا کند، به هیچ عنوان رخ نخواهد داد.

راهکار ثبات دائمی نرخ ارز

راهکار ثبات دائمی نرخ ارز
راهکار ثبات دائمی نرخ ارز

دبیرکل خانه اقتصاد ایران با اشاره به اینکه ما باید برای ثبات نرخ ارز تکلیف خودمان را روشن کنیم، اضافه کرد: در وهله اول باید وضعیت FATF مشخص شود، تا زمانی که به FATF ملحق نشویم، نمی‌توانیم به طور عادی با کشور‌های جهان به تجارت بپردازیم، حتی در زمانی که تحریم‌ها نیز برداشته شود، ما باید تکلیف این موضوع را باید یکسره کنیم، به نوعی می‌توان گفت، اگر آمریکا به برجام برگردد و ما خواهان بهرمندی از مواهب رفع تحریم‌ها شویم، باید، زمینه برای پیوستن به FATF را فراهم آوریم.

دانشمند با اشاره به اینکه برای ثبات دائمی بازار ارز باید وضع ارتباطات بین المللی نیز عادی و طبیعی باشد، یادآور شد: شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید، که بازار ارز در آرامش باشد، اما در آن سوء در لیست سیاه FATF قرار داشته باشیم، یا اینکه بخواهیم با کشور‌های منطقه در تنش باشیم، چنین وضعیتی جور در نمی‌آید و نتیجه آن نیز مشخص است که موجبات التهاب در بازار ارز را فراهم می‌آورد.

وی گفت: با توجه به مطالبی که بیان شد، نباید انتظار داشت که ارز به صورت یکباره کاهش قیمت را تجربه کرد، این افت بسته به اتفاقاتی که رخ می‌دهد، می‌تواند ادامه دار باشد، اما روند کاهشی فرسایشی خواهد بود و ممکن است زمان زیادی نیز این امر به طول بینجامد، بنابراین باید واقع بینانه در این رابطه نگاه کرد و انتظار بیش از حد نداشت و خوشبینی غیر واقعی نیز ایجاد نکرد.

گردآورنده: الهام خلیلی خو

آنچه دیگران میخوانند:



+ 16
مخالفم - 18
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری