پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
جمعه, ۰۷ آذر ۱۳۹۹ ۱۴:۲۹
۱۵
۱
نسخه چاپی

افت 30 درصدی قیمت خودرو/پیش‌بینی تداوم ریزش‌‌ها همراه رکود در معاملات

افت 30 درصدی قیمت خودرو/پیش‌بینی تداوم ریزش‌‌ها همراه رکود در معاملات
کاهش قیمت ارز عامل اصلی کاهش قیمت انواع خودرو‌ها شناخته شده و بنابر پیش بینی کارشناسان در صورت ادامه دار بودن ریزش دلار مردم شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها در خودرو‌ها خواهند بود.

به گزارش تیتربرتر؛ در ماه های گذشته، همواره در بازار خودرو تعداد خریداران بسیار فراوان بود به طوری که فروشندگان و دلالان به امید افزایش قیمت‌ها معمولا خودروها را به صورت قطره چکانی عرضه می کردند.

چند هفته ای است که تحت تاثیر کاهش نرخ ارز ، بازار خودرو با رکود عمیقی فرو رفته و روزهای خود دلالان برای سودهای بادآورده به پایان رسیده به طوری که هر روز شاهدند که فاصله قیمتی محصولات در بازار آزاد با کارخانه کمتر و کمتر می شود.

نوسانات نرخ ارز سبب شده تا فاصله قیمتی برخی خودروهای داخلی پرمصرف با قیمت کارخانه ای به 5 تا 15 میلیون تومان برسد که نشان دهنده پایان دوران سودهای بادآورده برای عده ای سودجو در بازار است که ماه های متمادی حاکمیت بازار را در دست داشتند. در واقع پایان امپراتوری دلالان در بازار خودرو آغاز شده است و چاره ای جز قبول این شرایط ندارند.

با توجه تعطیلی رسمی اصناف، آگهی فروش خودرو در دنیای مجازی بسیار بیشتر از هفته های قبل شده و تقریبا کمتر معامله ای انجام می شود زیرا خریداران واقعی انتظار کاهش بیشتر قیمت ها و بازگشت به نرخ های واقعی را دارند.اکنون شرایط به گونه ای پیش رفته که به اصطلاح «ماشین هست اما مشتری نیست».

رکود غیرتورمی در بازار خودرو

رکود غیرتورمی در بازار خودرو
رکود غیرتورمی در بازار خودرو

یک کارشناس بازار خودرو به خبرآنلاین گفت:  در 2 هفته گذشته سکوت خاصی بر بازار خودرو حاکم بود و بازار خودرو به اصطلاح به خواب خرگوشی فرورفته است.

کاظم محمدی نیکخواه تاکید کرد: اکنون هیچ معامله ای انجام نمی شود.

وی درباره ادامه‌دار بودن رکود عمیق بازار خودرو گفت: بله این شرایط ادامه‌دار خواهد بود.

وی به کسانی که قصد خرید خودرو دارند، توصیه کرد: این اتفاق قبلا هم افتاده؛ اکنون خریدار واقعی در بازار وجود ندارد که با شرایط پایین آمدن روزانه قیمت ها به دنبال خرید باشد ، بنده به خریداران واقعی توصیه می کنم گران نخرند و فعلا هم خودرو خریداری نکنند.

با توجه به سیر نزولی قیمت ها به نظر می رسد با کاهش بیشتر تقاضا در این بازار، شاهد سرعت گرفتن ریزش نرخ ها و از بین رفتن حباب قیمت ها در هفته های آتی باشیم.

میزان حباب قیمت خودروهای داخلی و خارجی

میزان حباب قیمتی خودروهای داخلی و خارجی
میزان حباب قیمت خودروهای داخلی و خارجی

محمدی نیکخواه درباره برخی اظهارات در مورد آزادسازی واردات خودرو و تاثیر آن بر کاهش قیمت خودروهای خارجی در بازار توضیح داد: هر از چندی چنین سخنانی بیان می شود و بد هم نیست اما باید گفت؛ وقتی در این شرایط پول برای واردات دارو نداریم چگونه می توان خودرو وارد کرد. البته عده‌ای بیان می کنند که واردات خودرو بدون انتقال ارز امکان پذیر شود، اگر این امکان فراهم باشد به تامین مایحتاج عمومی اختصاص می یابد و خودروی خارجی در اولویت نخواهد بود. وی تاکید کرد: خودرو در کشور ما تبدیل به کالایی سرمایه ای شده در حالی که خودرو در اصل کالایی مصرفی است.

این کارشناس بازار خودرو ادامه داد: نه دولت در این مورد لایحه و دستوری صادر کرده و نه درمجلس به این موضوع پرداخته شده و هر از چندی این مساله بیان می شود و نظرات خود را بیان می کنند. هرچند اگر واردات اتفاق بیافتد می تواند سبب تاثیرات مثبتی نظیر ایجاد رقابت شود.

مطالب مرتبط:

وی درباره حباب قیمتی خودروهای خارجی اظهار کرد: اگر مبنای قیمت ها را بر اساس ارز در نظر بگیرید و نرخ واقعی دلار را احتساب کنید، می توان قیمت بسیاری از محصولات و کالاهای خارجی و حباب آنها را حساب کرد. قیمت واقعی ارز مشخص نیست و با نرخ‌های کاذب و با حباب عرضه می شود بنابراین وقتی به نرخ 31 هزار تومان می رسد، حباب دارد و اکنون به 24 هزار تومان کاهش می یابد، نشان می دهد حدود 20 تا 25 درصد حباب قیمت وجود دارد بنابراین قیمت خودرو هم به دلیل وابستگی به نرخ ارز به همان نسبت کاهش می یابد.

وی درباره میزان حباب قیمتی خودروهای داخلی توضیح داد: با وجود اینکه در بازار معامله ای انجام نمی شود، عرضه خودرو در کف بازار بسیار زیاد است و شاید بتوان گفت به اندازه مصرف یک سال کشور( در صورت تولید نشدن در خودروسازی)، در خانه ها و پارکینگ ها، خودرو وجود دارد.

وی افزود: این شرایط سبب شده تا عرضه باشد و در مقابل تقاضایی وجود نداشته باشد. در بازار آزاد هنوز شاهد 60 تا 70 درصد حباب قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد هستیم. البته حباب قیمتی بعضی از خودروها در بازار آزاد نسبت به کارخانه حدود 100 درصد هم می شود.

خودرو 30 درصد ارزان شد

خودرو 30 درصد ارزان شد
خودرو 30 درصد ارزان شد

در حال حاضر خریداران خودرو با توجه به روند کاهشی قیمت‌ها در بازار دست از خرید برداشته و منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند.

بنابر نوشته تسنیم، بازار خرید و فروش خودرو کرونا متأثر از شرایط کرونا و کاهش قیمت ارز با تشدید رکود در انواع خودرو‌ها روبه رو است به نحوی که کمتر کسی حاضر به فروش خودرو است، البته خریداران هم با توجه به روند کاهشی قیمت‌ها دست از خرید برداشته و منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند.

به اعتقاد فروشندگان با تعطیلی نمایشگاه‌ها در دوره محدودیت‌های کرونایی رکود شدیدی در بازار به وجود آمده است. البته کاهش قیمت ارز عامل اصلی کاهش قیمت انواع خودرو‌ها به شمار می‌آید که در صورت ادامه دار بودن آن مردم شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها در خودرو‌ها خواهند بود.

در حل حاضر هایما از ۹۵۰ میلیون تومان به ۶۶۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۰۸ از ۱ میلیارد و ۲۰۰ تومان به ۸۰۰ میلیون تومان، سانتافه از ۳ میلیارد و ۶۰۰ هزار تومان به ۲ میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

علاوه بر این سمند ال ایکس" ۱۷۰ میلیون تومان"، پژو ۴۰۵ " ۷۰ میلیون تومان"، تیبا ۲ "۱۲۶ میلیون تومان"، پژو پارس " ۱۹۱ میلیون تومان"، سراتو " ۷۵۰ میلیون تومان"، ساندرو " ۴۷۸ میلیون تومان"، استپ وی " ۵۲۵ میلیون تومان"، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ " ۱۷۹ میلیون تومان"، ساینا " ۱۲۶ میلیون تومان"، تیبا صندوق دار " ۱۱۳ میلیون تومان" و پراید ۱۳۱ به ۹۷ میلیون تومان رسیده است.

همچنین پژو ۲۰۶ تیپ ۵ " ۲۴۲ میلیون تومان"، پژو ۲۰۶ صندوق دار " ۲۴۰ میلیون تومان"، پژو ۲۰۷ دنده ای" ۲۸۰ میلیون تومان" و پژو ۲۰۷ اتوماتیک " ۳۰۱ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

آخرین آمار تولید خودرو در سال 99

آخرین آمار تولید خودرو در سال 99
آخرین آمار تولید خودرو در سال 99

 بررسی آمارهای منتشره سامانه کدال حاکی از تولید ۵۶۶ هزار و ۸۴۴ دستگاه خودرو از سوی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه است.

تولیدات ایران خودرو

بررسی آمارهای منتشره سامانه کدال حاکی از تولید ۲۹۱ هزار و ۲۳۴ دستگاه خودرو از سوی گروه صنعتی ایران‌خودرو از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه است.

برپایه این آمارها، تا پایان آبان‌ماه ۲۰۹ هزار و ۶۰۹ دستگاه در گروه پژو، ۳۲ هزار و ۵۳۲ دستگاه در گروه سمند، ۶ ‌هزار و ۸۱۹ دستگاه رانا و ۳۴ هزار و ۵۰۶ دستگاه دنا در ایران‌خودرو تولید شد.

در مدت یاد شده، این گروه صنعتی همچنین موفق به تولید ۹۴ دستگاه دانگ‌فنگ، سه هزار و ۱۹۶ دستگاه هایما، چهار هزار و ۳۰۸ دستگاه در گروه وانت و سایر محصولات و ۱۷۰ دستگاه پژو ۲۰۰۸ شد.

۴۰ هزار و ۹۰۴ دستگاه از این تولیدات مربوط به آمار آبان‌ماه این شرکت است.

تولیدات سایپا

برپایه آمارهای سامانه یاد شده، گروه صنعتی سایپا نیز موفق شد در هشت ماهه امسال ۲۰۹ هزار و ۵۳۴ دستگاه خودرو شامل ۵۰ هزار و ۴۱۳ دستگاه خودرو در خانواده پراید، ۱۴۰ هزار و ۵۵۹ دستگاه در خانوادگی تیبا، ۱۰ دستگاه سراتو، ۱۳ دستگاه آریو و ۱۸ هزار و ۵۰۹ دستگاه وانت پراید (سایپا ۱۵۱) تولید کند.

همچنین تولید ۳۰ دستگاه شاهین به عنوان محصول جدید و نوبرانه سایپا، در این آمارها خودنمایی می‌کند که همگی آنها مربوط به آمار آبان‌ماه این شرکت است.

در مجموع ۲۱ هزار و ۲۶۳ دستگاه از خودروهای یاد شده در آبان‌ماه تولید شد.

برپایه داده‌های سامانه کدال، سایپا در این مدت موفق به صادرات ۳۲۱ دستگاه خودروی کامل (CBU) به سایر کشورها شد.

پیش از این سید روح اله لطیفی سخنگوی گمرک اعلام کرده بود: سال ۹۸، نزدیک به یک‌هزار و ۳۰۰ دستگاه خودرو به وزن یک‌هزار و ۵۷۳ تن به ۹ کشور هنگ کنک، تایوان، سوریه، امارات، اسپانیا، چین، عراق و ترکیه صادر شد.

تولیدات پارس‌خودرو

برپایه این گزارش، مجموع تولیدات پارس‌خودرو از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه به ۶۶ هزار و ۷۶ دستگاه رسید.

در مدت یاد شده پارس‌خودرو ۲ هزار و ۹۶۳ دستگاه خودرو در گروه رنو و سه هزار و ۵۴ دستگاه خودرو در گروه برلیانس تولید کرد.

گروه خودروسازی سایپا دی‌ماه ۹۸ اعلام کرد: ترخیص قطعات باقی‌مانده پیشین محصولات رنو از گمرک، امکان تولید حدود سه هزار دستگاه رنو ساندرو و پارس‌تندر در شرکت پارس‌خودرو فراهم شده است.

برپایه آمارهای سامانه کدال، در هشت ماهه امسال ۲۳ هزار و ۷۰۳ دستگاه در خانواده ایکس ۱۰۰ (پراید)، پنج‌هزار و ۷۶۲ دستگاه در گروه کیو ۲۰۰ (کوییک) و سه‌هزار و ۹۰۷ دستگاه در گروه اس۲۰۰ (ساینا) نیز در پارس‌خودرو تولید شد.

براساس این گزارش، هفت هزار و ۸۰۱ دستگاه از خودروهای تولیدی یاد شده مربوط به آمار آبان‌ماه این شرکت است.

بنابر تصمیم‌ شورای عالی استاندارد، تولیدات خانواده پراید (به غیر از سایپا ۱۵۱ یا همان وانت پراید که وزارت صنعت برای رفع کمبودها در حوزه وانت تداوم تولید آن را خواستار شده بود)، از ابتدای مردادماه به دلیل ناتوانی در پاس کردن استانداردهای ۸۵گانه در دو گروه سایپا و پارس‌خودرو متوقف شد.

گردآورنده: الهام خلیلی خو

آنچه دیگران میخوانند:



+ 15
مخالفم - 8
نظرات : 1
منتشر نشده : 0
 
us
+0
unlike
-0
ابراهیم ۹۹/۰۹/۱۱ - ۱۳:۲۷
پاسخ
comments با سلام. متاسفانه به خاطر مقاومت دلالا سیر نزولی قیمت خودرو کم بوده. من یه گروه پراید می‌شناسم چند هزار نفر عضو داره. اونجا زیاد از پایین اومدن قیمت پراید میگم. تا بلکه این تاثیر به تدریج بیشتر بشه. شما هم به این گروه بپیوندید تا مقاومت روانی رو کم‌کم بشکنیم:

این گروه با حمایت تیم «چرخان» و در ارتباط با موضوعات مختلف مربوط به انواع خودروی پراید راه اندازی و هدایت می‌شود

لینک پیوستن:https:// t.me/pride_char khan
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری