پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۰۹ آذر ۱۳۹۹ ۱۳:۱۷
۹
۰
نسخه چاپی

پیش‌بینی تداوم رشد بورس و جبران زیان سهامداران

پیش‌بینی تداوم رشد بورس و جبران زیان سهامداران
با شروع معاملات امروز بازار سهام شاخص کل کانال یک میلیون و 400 هزار واحد را پس گرفت و زمینه برای جبران زیان سهامداران فراهم شد.

به گزارش تیتربرتر؛ در پس رشد شارپی شاخص بورس یک ریزش عمیق نهفته بود. به طوریکه شاخص کل در ماه های ابتدایی سال رشدی چشم گیر و به باور بسیاری از تحلیلگران غیرمنطقی داشت و به دو میلیون واحد رسید.

در نهایت در مردادماه بود که اصلاح یا همان ریزش بازار آغاز شد و عمری به طول حدود چهار ماه داشت. طی این ریزش شاخص به کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد عقب گرد کرد و بیش از ۵۰۰ سهم بورسی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد اصلاح قیمت داشتند.

رشد حجم، تعداد و ارزش معاملات طی دو هفته اخیر، نشان از ورود سرمایه های جدید به بازر است. به طوریکه گفته میشود طی دو هفته گذشته، ۱۰ درصد از پول های خروجی از بورس به این بازار برگشته است. بر این اساس در پایان معاملات روز گذشته بازار سرمایه ، ارزش معاملات به بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان رسید.

تعداد معاملات که در اواسط آبان به کمتر از ۵۰۰ هزار معامله رسیده بود، اواخر هفته گذشته به بیش از یک و نیم میلیون معامله افزایش پیدا کرد.

این اتفاق درحالی رخ داده است که پیش از این پیش بینی می شد چنانچه بایدن برنده انتخابا آمریکا شود، حرکت بازار سرمایه نزولی خواهد شد اما این اتفاق رخ نداد. هرچند تا چند روز بعد از انتخابات حرکت شاخص نوسانی بود اما در نهایت وزنه تراز به سمت صعود بازار سنگینی کرد.

کارشناسان بر این باورند اعتماد سرمایه گذاران به بازار سرمایه درحال احیا است و این بازار با حرکتی آهسته و پیوسته به کانال یک میلیون و ۶۵۰ هزار تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد بازخواهد گشت.

رشد شارپی شاخص بورس در 9 آذر

رشد شارپی شاخص بورس در 9 آذر
رشد شارپی شاخص بورس در 9 آذر

با شروع معاملات امروز بازار سهام شاخص کل کانال یک میلیون و 400 هزار واحد را پس گرفت، اما آیا این روند پایدار است؟

شاخص بورس ارتفاع ۱.۴ میلیون واحد را پس گرفت. در ۳۰ دقیقه ابتدایی معاملات امروز یکشنبه ۹ آذر ۹۹ شاخص کل بورس تهران با جهش ۲۸ هزار و ۶۳۰ واحدی با عبور از مرز ۱.۴ میلیون واحد روی رقم یک میلیون و ۴۱۹ هزار واحدی ایستاد.

پیمان حدادی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با دلیل افزایش تقاضا و رشد بورس در امروز به تجارت نیوز گفت: به سه دلیل تقاضا در بازار سهام افزایش یافته که اولی رکود بازارهای موازی دومی، عبور از محدوده روانی یک میلیون و 400 هزار واحد و سومی محدودیت‌های کرونایی است. با اعمال محدودیت به دلیل آنلاین بودن معاملات بازار سهام پول حقیقی وارد بازار سرمایه شده است اما دلیل افزایش تقاضای امروز همان عبور از محدوده روانی یک میلیون و 400 هزار واحد بود.

این کارشناس در رابطه با پایدار بودن روند صعودی بیان کرد: قطعا بعد از هر رشد یک اصلاح در پیش است اما به نظر می‌رسد فعلا روند صعودی بازار سهام ادامه داشته باشد و در رابطه با پایدار بودن رشد شاخص کل باید فعلا به معاملات توجه کرد.

پیش‌بینی تداوم رشد بورس و جبران زیان سهامداران

پیش‌بینی تداوم رشد بورس و جبران زیان سهامداران
پیش‌بینی تداوم رشد بورس و جبران زیان سهامداران

محمدعلیزاده آرانی، کارشناس بازار سرمایه در تحلیل وضعیت بازار سرمایه به خبرآنلاین گفت: بورس در دو هفته گذشته روند نرمال خودش را طی کرده است و در واقع با رشد نسبتا خوبی همراه بوده است.

وی پیش بینی کرد این روند تا رسیدن و شاخص به محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد ادامه یابد . این کارشناس در توضیح این مطلب ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر واحد سد یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد را بشکند پیشروی تا این محدوده آسان خواهد بود، لذا ما فکر می‌کنیم این هفته هم هفته ای باشد که اکثر روزهایش با شاخص مثبت و افزایش مواجه باشد.

وی اضافه کرد: در عین حال باید توجه داشت دلیل خاصی برای منفی بودن شاخص وجود ندارد. از لحاظ قیمتی و ارزندگی، سهم‌ها در کف قیمتی خودشان قرار دارند. از سوی دیگر امروز بازار حجم معاملات نسبتا خوبی داشت. حجم معاملات امروز و چهارشنبه در حدی است که نشان می‌دهد روند بازار مثبت خواهد بود.

مطالب مرتبط:

وی در پاسخ به این سئوال که آیا بورس امسال عنوان پربازده ترین بازار را حفظ می‌کند؟به وضعیت بازارهای موازی اشاره کرد و گفت: مطمئن باشید بازار سرمایه در سال ۹۹ نسبت به سایر بازارها از بازدهی مطلوب و خوبی خواهد داشت. کما این که ما در ۵ ماهه اول سال هم رشد خوبی را نسبت به سایر بازارها مشاهده کردیم. اما با توجه به افتی که در سه ماهه گذشته در بازار بوده احتمال می‌رود بازار با رشد و حرکت خوبی مواجه خواهد باشد و بازدهی معقولی را به سرمایه گذاران برساند و بخش اعظمی از ضرر و زیانی که در سه ماهه گذشته برای خیلی از سهامداران اتفاق افتاده است جبران کند.

علیزاده آرانی با اشاره به وضعیت بازار ارز ئ ریزش قیمت‌ها در این بازار گفت: رشد دلار تا نرخ ۳۳ هزار تومان یک رشد حبابی بود و هیچ توجیه معقول و منطقی پشت آن نبود . دیدید که در این دوره بورس به هیچ عنوان خود را تطبیق نداد و حتی روند معکوسی را هم در پیش گرفت از این رو به نظر میرسد در افت قیمت دلار هم تاثیر آن‌چنانی نپذیرد . در کل تصور من این است که بازار سرمایه راه خودش را از بازار ارز جدا کرده است.

واریز هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه برای بورس

واریز هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه برای بورس
واریز هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه برای بورس

رییس هیئت عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه گفت: روز پنج شنبه (۶ آذر ماه) مبلغ یک هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شده است.

محمد ابراهیم آقابابایی اعلام کرد: قراردادی که از چند وقت گذشته با موضوع سپرده گذاری صندوق توسعه ملی در صندوق تثبیت بازار سرمایه مطرح شده بود با برخی از مشکل ها و ابهام‌ها از طرف صندوق توسعه ملی همراه بود که منجر به تاخیر در زمان اجرای آن شد.

وی با بیان اینکه صندوق توسعه ملی قرار شد تا در چند بخش منابع را به صندوق تثبیت بازار سرمایه اختصاص دهد، گفت: منابع اختصاص داده شده به صندوق تثبیت بازار سرمایه به نوعی تسهیلات است که بازپرداخت آن به صورت سالانه و با نرخ بهره ۱۲ درصد است.

آقابابایی خاطرنشان کرد: صندوق توسعه ملی در بخش نخست یک هزار میلیارد تومان نزد صندوق تثبیت بازار سرمایه با نرخ سود ۱۲ درصد و به مدت پنج ساله سپرده گذاری کرده است که زمان تعیین شده قابل تمدید خواهد بود.

رییس هیئت عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه گفت: این اتفاق می‌تواند برای بازار سرمایه مثبت باشد و در شرایط ضروری، برای افزایش نقدشوندگی و بازارگردانی سهام استفاده شود، همچنین صندوق تثبیت بازار سرمایه تعهد به بازپرداخت اصل منابع در پایان سررسید و سود حاصل از آن را دارد.

رییس هیئت عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه خاطرنشان کرد: صندوق تثبیت بازار سرمایه درخواست رقم بیشتری را به صندوق توسعه ملی داده است و در صورت موافقت به زودی مبالغ جدیدی هم واریز خواهد شد.

وی به تاثیر انتقال این منابع به صندوق تثبیت بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: این منابع روز پنج شنبه ۶ آذرماه به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شد و هنوز نقشی در رشد بازار سرمایه نداشته است.

آقابابایی اضافه کرد: سازمان بورس با تصویب شورای عالی بورس مقرر کرد مبلغ یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را به صندوق تثبیت بازار سرمایه تخصیص دهد، این موضوع که در هفته‌های قبل محقق شد، منجر به فعالیت صندوق در بازار و کمک به بازگشت روند صعودی به بازار شد.

گردآورنده: الهام خلیلی خو

آنچه دیگران میخوانند:



+ 9
مخالفم - 7
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری