پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ ۱۵:۵۱
۱۷
۰
نسخه چاپی

روش گیاهی تسکین درد آتروز

روش گیاهی تسکین درد آتروز
برخی از گیاهان برای کاهش درد آرتروز کاربرد اساسی دارند.

به گزارش تیتربرتر؛ آرتروز یک بیماری مفصلی با شروعی تدریجی، مزمن و پیش‌رونده است که در آن، غضروف مفصلی آسیب می‌بیند و استخوان نزدیک مفصل تغییراتی پیدا می‌کند.

در این میان برجستگی‌‌های کوچک استخوانی به نام استئوفیت اطراف مفصل به وجود می‌‌آیند. نام دیگر آن استئوآرتریت است.

علائم بیماری آرتروز

علائم بیماری آرتروز
علائم بیماری آرتروز

اولین علامت آرتروز، درد عمقی مفصل است. این درد با فعالیت بدنی بدتر و با استراحت بهتر می‌شود. هنگام بیدار شدن از خواب، بیمار احساس می‌کند مفاصل او سفت و خشک شده است و پس از پنج تا ۱۰ دقیقه این حالت از بین می‌رود.

با پیشرفت بیماری آرتروز، به مرور زمان دامنه حرکات مفصل گرفتار، کمتر شده و ممکن است مفصل خشک و بی‌حرکت شود، طوری که گاهی بیمار، ترس از زمین گیر شدن دارد.

این بیماری از دهه سوم زندگی شروع می‌شود. در ۴۰ سالگی تقریبا بیشتر افراد جامعه دچار تغییرات آرتروزی می‌شوند، اما در بیشتر آنها علائم بالینی دیده نمی‌شود. آرتروز شروعی تدریجی و سیری پیش‌رونده دارد و سال به سال شدیدتر می‌شود.

عوامل زمینه‌ساز آرتروز

عوامل زمینه‌ساز آرتروز
عوامل زمینه‌ساز آرتروز

مفصل زانو به دلیل این که تحمل کننده وزن بوده، تحت فشار و آرتروز بیشتری است.

از مهم‌ترین عوامل زمینه ساز آرتروز می‌توان به سن بالای ۴۵، ضربه شدید به مفاصل و استفاده مکرر از آن‌ها، اضافه وزن، عوامل ارثی، مؤنث بودن، فشار روی مفاصل و ضعف عضلانی و در نهایت ابتلا به بیماری‌هایی مثل نقرس و آرتریت روماتوئید اشاره کرد که ساختمان و عملکرد طبیعی غضروف‌ها را مختل می‌کند.

آرتروز بهبود قطعی نداشته است و اقدامات درمانی تنها جنبه تسکینی دارد، اما می‌توان با آموزش لازم به بیمار درباره ماهیت بیماری، علل ایجادکننده و تشدیدکننده بیماری را کنترل کرد.

روش گیاهی تسکین درد آتروز

جهت درمان آرتروز می‌توان از روش‌های دارویی و غیر ‌دارویی بهره گرفت. روش دارویی شامل مصرف دارو‌ها به صورت خوراکی، تزریق داخل مفصلی یا موضعی است.

امروزه مکمل‌های متنوعی جهت تسکین علائم آرتروز وجود دارد. یکی از ترکیباتی که به این منظور مصرف می‌شود، فراورده‌های حاوی عصاره آووکادو و سویا هستند. آووکادو و سویا دارای ویتامین‌های متعدد و ترکیبات ضد التهابی هستند که مصرف خوراکی آن‌ها به‌ طور منظم، موجب تخفیف درد‌های زانو و مفاصل می‌شود.

روغن آووکادو دارای ویتامین‌های A، B، C، D، H، E و K است و ارزش غذایی زیادی دارد.

همچنین ایزوفلاون‌های سویا التهاب مفاصل را کاهش می‌دهد، بافت غضروف را بهبود می‌بخشد و در نهایت سبب کاهش درد می‌شود. بعضی مطالعات بیان می‌کنند که ترکیبات حاوی سویا و آووکادو به دلیل استفاده یک بار در روز و نداشتن عوارض جانبی قابل توجه می‌توانند جایگزین مناسبی برای دارو‌های ضد درد مانند دیکلوفناک باشند.

البته این فراورده‌ها آهسته اثر و طولانی اثر هستند، به این شکل که برای ایجاد اثرات درمانی حداقل سه ماه نیاز به مصرف دارند، اما پس از مصرف به مدت زمان کافی، اثرات درمانی آن حتی بعد از قطع درمان تا هشت ماه باقی خواهد ماند. به طور کلی برای دستیابی به نتایج بهتر توصیه می‌شود که فراورده‌های حاوی سویا و روغن آووکادو حداقل شش ماه متوالی مورد استفاده قرار گیرند.

مطالب مرتبط:

مهم‌ترین عوارض جانبی ناشی از مصرف این فراورده‌ها عوارض گوارشی شامل نفخ، تهوع و یبوست است که در صورت مصرف دارو همراه غذا بدون عارضه خواهند بود.

آووکادو با تعدادی از دارو‌ها از جمله وارفارین تداخل دارد. سویا نیز با لووتیروکسین، وارفارین و آهن تداخل مصرف دارد؛ بنابر این توصیه می‌شود که مصرف همزمان با دارو‌های رقیق ‌کننده خون از جمله وارفارین و آسپرین زیر نظر پزشک باشد.

 داروی مُسکن برای بهبود درد آرتروز

 داروی مُسکن برای بهبود درد آرتروز
داروی مُسکن برای بهبود درد آرتروز

آرتریت، به ویژه با افزایش سن، یکی از رایج‌ترین دلایل احساس درد در مفاصل است. استئوآرتریت یا آرتروز که بیشتر بین افراد مسن دیده می شود، رایج‌ترین نوع آرتریت است. التهاب یکی از ویژگی های اصلی آرتریت است. از این رو، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی برای افراد مبتلا به این شرایط گزینه موثر برای تسکین درد محسوب می شوند.

اما اگر با درد مداوم مواجه هستید و به طور مکرر از این داروها برای مدیریت درد استفاده می کنید با پزشک خود صحبت کنید زیرا داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی در هر بار تنها برای چند روز باید استفاده شوند.

درمان خانگی آرتروز

استراحت: درصورتیکه در مفصال خود احساس درد و یا التهاب دارید سعی کنید بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت به مفصل مربوطه استراحت دهید و فشار زیاد و مکرری به مفصل مربوط وارد نکنید.

ورزش: ورزش می‌تواند تحمل شما را بالا برده و با تقویت ماهیچه‌های دور مفاصل، مفاصل را پایدارتر کند. ورزش های نرم از جمله پیاده‌روی، دچرخه سواری و شنا می‌تواند به شما کمک کند. درصورتیکه موقع ورزش احساس درد جدیدی در سایر مفاصل کردید، بدانید که ورزش برای شما مناسب نبوده و یا بیش از حد به خود فشار آورده‌اید.

کاهش وزن: چاقی فشار روی ممفاصل شما بخصوص مفاصل زانو و لگن را افزایش می‌دهد، با کاهش وزن می‌توان فشار برروی مفاصل را کاهش داده و درد شما را آرام‌تر کند.

استفاده از کمپرس: استفاده از کمپرس های سرد باعث کاهش درد و گرفتگی عضلات شده و استفاده از کمپرس های گرم در درمان خشکی مفصل موثر است. هردو کمپرس ها در درمان درد موثر هستند.

استفاده از کرم‌های کاهش درد این کرم ها و ژل ها که در داروخانه‌ها یافت می‌شوند، می‌توانند درد را کاهش دهند.

استفاده از وسایل کمکی: استفاده از وسایل کمکی فشار را بر مفاصل کاهش داده و از این طریق درد مفاصل را کاهش می‌دهند. این وسایل شامل عصا، واکر و … می‌باشد.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو



+ 17
مخالفم - 7
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری