پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۹ ۱۲:۵۸
۴
۰
نسخه چاپی

پیش‌بینی قیمت طلای جهانی در سال 2021

پیش‌بینی قیمت طلای جهانی در سال 2021
قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی کاهش یافت و تحت تاثیر خوش بینی بازار به ساخت واکسنهای موفق و بهبود اقتصادی سریعتر، در مسیر ثبت بزرگترین کاهش قیمت ماهانه در چهار سال اخیر قرار دارد.

به گزارش تیتربرتر؛ تا یک ماه قبل معامله گران سکه سودای قیمت جهانی طلا ۲۰۰۰ دلاری و دلار ۴۰ هزارتومانی را داشتند اما در عرض یک ماه بازار از عرش به فرش رسید؛ تیر اول را شکست ترامپ زد تا آرزوی دلار ۴۰ هزارتومانی تقریباً محال شود. تیر دوم را اوگور شاهین و اوزلم توزه چی در خیال معامله گران سکه خالی کردند. نتایج موفقیت‌آمیز کشف آنان در پیشگیری از کرونا موجب شد بازار طلا ریسک کرونا را هضم کند و قیمت در این بازار ریزشی شود.

بر مبنای قیمت جهانی طلا و قیمت‌های بسته‌شده دیروز می‌توان گفت در بازار امروز هر چه قطع کوچک‌تر است حباب بزرگ‌تر است. پرریسک ترین سطح خرید در قطع گرمی است حباب قیمت سکه گرمی گرچه در مقایسه با دیروز کم شده اما هنوز ۸۰ درصد با قیمت ذاتی که برمبنای اونس طلا، نرخ دلار و حق الضرب است فاصله دارد. پس از سکه گرمی قیمت ربع نیز کماکان حباب بالایی دارد.

سقوط قیمت جهانی طلا

سقوط قیمت جهانی طلا
سقوط قیمت جهانی طلا

بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری ۱.۲ درصد سقوط کرد و به ۱۷۶۶ دلار و ۲۶ سنت رسید.

بهای معاملات این بازار از ابتدای نوامبر تاکنون ۵.۹ درصد کاهش داشته که بزرگترین کاهش ماهانه از نوامبر سال ۲۰۱۶ تاکنون است.

در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۵ درصد کاهش، به ۱۷۷۲ دلار و ۶۰ سنت رسید.

بنابر گزارش رویترز، در حالی که خوش بینی نسبت به ترمیم اقتصادی ناشی از تولید و توزیع واکسن کرونا موجب تقویت شاخص ها در بازارهای بورس شده و اشتها برای سرمایه گذاری در بازار طلا را کاهش داده است، قیمت طلا روز دوشنبه کاهش داشت.

قیمت طلا در مسیر کاهش ماهانه 5.9 درصدی در ماه نوامبر قرار دارد که بیشترین افت ماهانه از نوامبر 2016 تاکنون است. قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز برای تحویل در ماه فوریه 2021 با 0.89 درصد کاهش به 1772 دلار و 20 سنت رسید.

بزرگترین ریزش قیمت طلا جهانی

بزرگترین ریزش قیمت طلا جهانی
بزرگترین ریزش قیمت طلا جهانی

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی کاهش یافت و تحت تاثیر خوش بینی بازار به ساخت واکسن‌های موفق و بهبود اقتصادی سریعتر، در مسیر ثبت بزرگترین کاهش قیمت ماهانه در چهار سال اخیر قرار دارد.

به گزارش ایسنا، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری ۱.۲ درصد سقوط کرد و به ۱۷۶۶ دلار و ۲۶ سنت رسید. بهای معاملات این بازار از ابتدای نوامبر تاکنون ۵.۹ درصد کاهش داشته که بزرگترین کاهش ماهانه از نوامبر سال ۲۰۱۶ تاکنون است.

در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۵ درصد کاهش، به ۱۷۷۲ دلار و ۶۰ سنت رسید.

به گفته مایکل مک کارتی، استراتژیست ارشد شرکت "سی ام سی مارکتس"، واکسن باعث خوش بینی به بهبود اقتصادی شده و جذابیت سرمایه گذاری در دارایی‌های امن مانند طلا را تضعیف کرده است. شکسته شدن مرز ۱۸۰۰ دلار هم این تصور را قوت بخشیده و باعث کاهش بیشتر قیمت‌ها شده است.

خوش بینی به عرضه واکسن کووید ۱۹ ارزش دلار را به پایینترین حد در بیش از دو سال اخیر رسانده و بازار‌های سهام جهانی را در مسیر رکورد رشد ماهانه قرار داده است.

مطالب مرتبط:

عامل دیگری که ریسک پذیری بازار را تقویت کرد، آماری بود که نشان داد فعالیت کارخانه‌ای چین در نوامبر با سریعترین روند در بیش از سه سال اخیر توسعه پیدا کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، سرمایه گذاران اکنون منتظر اظهارات جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا هستند که هفته جاری به بیان توضیحاتی در کنگره آمریکا می‌پردازد.

به گفته مک کارتی، این ریسک که بانک مرکزی برنامه آمریکا خرید اوراق قرضه را کند یا حتی متوقف کند، دلیل دیگری برای احتیاط معامله گران نسبت به چشم انداز طلا است.

پیش‌بینی قیمت طلای جهانی در سال 2021

پیش‌بینی قیمت طلای جهانی در سال 2021
پیش‌بینی قیمت طلای جهانی در سال 2021

طلا پناهگاه امن دارایی در برابر تورم ناشی از تدابیر محرک مالی محسوب می‌شود. بانک سیتی انتظار دارد ریزش قیمت طلا در دسامبر ضعیف شود و این فلز در مرز ۱۷۰۰ دلار از حمایت پیدا کند و سپس در مدت سه تا شش ماه بعدی حرکتش به سمت مرز ۲۰۰۰ دلار را تجدید کند.

بسیاری از کارشناسان انتظار سقوط قیمت طلا تا این مرحله را نداشته و با پیروزی جو بایدن در انتخابات ایالات متحده انتظار داشتند که طلا برای بار دیگر به بالای 2000 دلار بازگردد.

طبق داده های تاریخی این موضوع ثابت شده است که هرگاه شرایط بحرانی اقتصادی به وجود می آید قیمت طلا رشد بسیار قابل توجهی را از خود نشان داده و گران می شود.

مهم ترین دلیل افزایش قیمت طلا طی یک سال گذشته نیز شرایط بحران اقتصادی به وجود آمده بر اثر همه گیری ویروس کرونا و بیماری کووید 19 بود که منجر مرگ بسیاری از افراد و فلج شدن اقتصاد بسیاری از کشور ها بود.

هم اکنون نیز اگر دقت کنیم وضعیت اقتصادی بهبود چندانی نیافته و با وجود موفقیت واکسن کرونا دنیا حداقل تا چند ماه آینده همچنان با ویروس کرونا و بیماری کووید 19 درگیر خواهد بود.

به علاوه انتظار می رود فدرال رزرو به اقدامات حمایتی خود از اقتصاد ادامه داده و طی ماه های اول سال آینده یک بسته بزرگ حمایتی تصویب شود.

این اتفاقات در سال آینده با تورم و انتظارات تورم همراه خواهند شد که همه گی باهم می توانند قیمت طلا را دوباره به نقطه های بسیار بالایی بازگردانند.

باید توجه داشت که هم اکنون در تعطیلات گسترده کرونایی به سر برده و حجم معاملات نیز بسیار کاهش یافته است. به اضافه اینکه در آخرین ماه سال میلادی قرار داریم و تعطیلات پایان سال نیز وقفه بسیار بزرگی در بازار ها ایجاد حواهند کرد.

می توان انتظار داشت که قیمت طلا تا پایان سال 2020 میلادی در صورتی که خبری از بسته محرک مالی نباشد تغییر چندانی نخواهد داشت و حتی ممکن است کاهش بیشتری نیز داشته باشد.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری ۳.۲ درصد سقوط کرد و به ۲۱ دلار و ۹۶ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۹ درصد کاهش، در ۹۵۴ دلار و ۶۴ سنت ایستاد. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۴ درصد کاهش، ۲۴۱۶ دلار و ۲۲ سنت معامله شد.

گردآورنده: الهام خلیلی خو

آنچه دیگران میخوانند:



+ 4
مخالفم - 6
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری