پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۹ ۲۲:۱۸
۹
۰
نسخه چاپی

مسکن با این دو راه کار ارزان میشود

مسکن با این دو راه کار ارزان میشود
در ادامه به بررسی دو راه کار ممکن برای کاهش قیمت مسکن میپردازیم.

به گزارش تیتربرتر: گرانی مسکن یکی از مشکلات بزرگ مردم ایران است که در ماه های اخیر با آن دست و پنجه نرم کرده اند اما امید است که دولت با مکانیزم های کارساز بتواند روند قیمت مسکن را نزولی کند.

کاهش قیمت مسکن با قانون مالیات بر عایدی سرمایه

کاهش قیمت مسکن با قانون مالیات بر عایدی سرمایه
کاهش قیمت مسکن با قانون مالیات بر عایدی سرمایه

به گزارش تیتربرتر به نقل از ایسنا، طرح مالیات بر عایدی سرمایه با هدف ساماندهی و حذف سوداگری در بازارهای غیرمولد همچون طلا، سکه، ارز، خودرو و مسکن، اولین بار در سال ۱۳۹۷ از سوی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی مطرح شد. در ادامه دولت اعلام کرد در این خصوص لایحه ارایه می دهد.

وزیر راه و شهرسازی روز ۳۰ مهرماه اعلام کرد که برای قانون مالیات بر عایدی سرمایه بیش از ۲۰ جلسه کار کارشناسی در کمیسون اقتصادی دولت انجام شده و هفته گذشته به صحن دولت رفته است. وزارت اقتصاد مسئولیت پیگیری این قانون را بر عهده دارد.

همزمان نمایندگان مجلس یازدهم این طرح را در دستور کار قرار داده اند و بنا به گفته پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، پس از کارشناسی‌های بسیار در کمیسیون نهایی شده است.

کارشناسان معتقدند اگر دو قانون مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر خانه های خالی عملیاتی شود، بازار مسکن تا حد بسیار زیادی از حالت سرمایه ای به حالت مصرفی خارج می شود که می تواند به کنترل قیمت ها بینجامد. البته مالیات خانه های خالی به تصویب مجلس رسیده که شورای نگهبان به آن ایراداتی گرفت. مجددا ایرادات برطرف و به شورا ارسال شده که هنوز شورای نگهبان پاسخ نداده است.

با اجرای مالیات از عایدی سرمایه، اگر یک فرد خانه‌ای را خریداری و سپس اقدام به فروش آن کند، باید از محل سود این معامله، بخشی به عنوان مالیات پرداخت شود.

کشورهای جهان برای کنترل تقاضای سوداگرانه در بازار املاک از ابزار مالیات بر عایدی سرمایه استفاده می‌کنند و این پایه مالیاتی در ۱۸۰ کشور جهان اجرا می‌شود. آمریکا، بریتانیا، کانادا، برزیل، چین، فرانسه، روسیه، اسپانیا، ژاپن، ایتالیا، ترکیه، بوتسوانا، قطر، لیبی و ... از جمله کشورهای  توسعه‌یافته، در حال توسعه و توسعه نیافته‌ای هستند که این مالیات را مورد  استفاده قرار می‌دهند. در انگلستان یکی از دلایل اصلی استفاده از مالیات بر عایدی سرمایه، رشد سریع ارزش ملک پس از جنگ جهانی دوم بود. در آن مقطع  سوداگران املاک، خانه‌ها را احتکار می‌کردند تا از عایدی سرمایه استفاده کنند.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی که همواره بر لزوم تغییر ماهیت بازار مسکن از سرمایه ای به مصرفی تاکید دارد به تازگی گفته است: در بخش مسکن باید این اهتمام وجود داشته باشد که سرمایه از بخش تولید و عرضه مسکن به این بهانه خارج نشود و قانون مالیات بر عایدی سرمایه باید این هنر را داشته باشد تا آن بخشی را که می خواهد از مسکن به عنوان سرمایه استفاده کند از صحنه خارج کند.

مطالب مرتبط:

طرح قانونی کردن بهای تمام شده مسکن در پایان کار

طرح قانونی کردن بهای تمام شده مسکن در پایان کار
طرح قانونی کردن بهای تمام شده مسکن در پایان کار

به گزارش تیتربرتر به نقل از برنا؛ جمع کثیری از اقتصاددانان طرحی را ارائه دادند به عنوان« قانونی کردن بهای تمام شده مسکن در پایان کار» که امیدوارند این طرح توسط مجلس یازدهم  تصویب و عملی شود. به همین علت با مجید گودرزی استاد دانشگاه  و تنظیم کننده این طرح به گفتگو نشستیم و چگونگی این طرح را بررسی کردیم که در ادامه می توانید این گزارش  را بخوانید.

مجید گودرزی استاد دانشگاه درباره این طرح  گفت: در این طرح ملاک قیمت گذاری هزینه ساخت است که بر اساس اعلام رسمی سازمان نظام مهندسی کشور اکنون هزینه ساخت هر متر آپارتمان بین ۱/۶تا ۳/۲ میلیون تومان است.  هرساله این نهاد موظف به پیش بینی و اعلام رسمی آن بر اساس شاخص های اقتصادی از جمله نرخ تورم خواهد بود. با توجه به میانگین ۵۰ درصدی مشارکت در ساخت، در این طرح ۵۰ درصد قیمت نهایی مربوط به هزینه ساخت و ۵۰ درصد باقی مانده مربوط به هزینه زمین در نظر گرفته شده  است.

وی بیان کرد: سود سازنده بر اساس دوره ساخت از زمان صدور پروانه ساخت تا صدور پایان کار محاسبه و بر اساس میانگین نرخ سود بانکی بعلاوه درصد صرف ریسک و مشوق ساخت محاسبه شده است.

میانگین زمان ساخت توسط سازمان نظام مهندسی هر ساله اعلام و در صورت تخطی از زمان مجاز مشمول جریمه و کسر سود میشود. 

گودرزی در ادامه افزود: هزینه مجوزها هر سال بصورت رسمی توسط شهرداری ها و سایر سازمانها صادر کننده پروانه های ساخت و انشعابات اعلام می شود و به هزینه کل واحد احداثی اضافه و بر متراژ آن تقسیم تا هزینه هر متر مربع آپارتمان احداث شده بدست آید. درج بهای تمام شده در پایان کار الزام قانونی و در صورت اختلاف خریدار و فروشنده کارشناس رسمی دادگستری تعیین کننده بهای تمام شده خواهد بود.

این استاد دانشگاه در ادامه درباره چگونگی درج آگهی فروش در این طرح گفت:  درج آگهی های فروش ملک با درج شماره پلاک و شماره سند مقدور خواهد بود و قیمت اعلام شده مالک، ملاک محاسبه مالیات خواهد بود. قیمت درج شده در آگهی مصداق خود اظهاری است تا از درج آگهی های کاذب و موج رسانه ایی برای ایجاد تورم و سونامی در قیمت مسکن جلوگیری شود. ملاک محاسبه قیمت اجاره قیمت ملک ضربدر درصد میانگین سود بانکی خواهد بود که توسط بانک مرکزی هرساله اعلام عمومی میشود بعلاوه هزینه استهلاک بصورت مستقیم.  بر اساس این طرح کسانی که نرخ سود اعلامی از سوی بانک مرکزی را رعایت نکنند، دعاوی آنها از طرف قوه قضاییه رسیدگی نخواهد شد.

وی ادامه داد:  افزایش سالیانه مبلغ اجاره بها بر اساس نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی خواهد بود، که می بایست در افزایش حقوق سالیانه کارگران و کارمندان دولت جبران شود.ضمن اینکه هزینه های جابجایی برعهده فسخ کننده قرارداد ، چه موجر باشد و چه مستاجر است.

ملاک ارزش گذاری ودیعه مستأجران

گودرزی در پایان اظهار کرد:  ملاک ارزش گذاری ودیعه مستأجران بر اساس قرض الحسنه منسوخ و بر اساس توافق طرفین ملاک نرخ یکی از ارزهای معتبر و یا طلا خواهد بود . چرا که بر اساس برابری نرخ طلا از تیر سال ۹۹ تا آبان همین سال ۴۳ درصد ارزش و قدرت خرید ودیعه مستأجران از بین رفته است. در مقابل جهش قیمتی حدود ۳۳ درصدی قیمت مسکن باعث شکاف حدود ۷۶ درصدی شده است که باعث فقر و فلاکت هر چه بیشتر مستأجران می شود. در این طرح مستأجران مسئول جبران ارزش پول ملی نیستند و لوازم و تجهیزات مورد اجاره دارای ارزش اسقاط میشوند و مستأجری که تنها یک یا چند هفته از آن تجهیز استفاده کرده است مسئول جبران تمام استهلاک انباشته سالهای گذشته نیست و فقط به اندازه ایی که در اختیار ایشان بوده است مسئول جبران خسارت است.

گردآورنده: فرحان مرادی 

آنچه دیگران میخوانند:



+ 9
مخالفم - 10
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری