به گزارش تیتربرتر؛ تعطیلی ۲ هفتهای اصناف به ویژه در هفته نخست، همراه با کاهش نرخ ارز سبب شد تا قیمتها در بازار خودرو روند نزولی طی کند و همچنین موجب انتظار خریداران برای کاهش بیشتر نرخها شد. در بازار مجازی بر تعداد آگهیهای فروش خودرو به میزان قابل توجهی افزوده شده و تقریبا همه در این بخش فروشنده بودند و همان طور که ذکر شد خریداری در بازار نبود. انتظار این بود که این روند ریزش قیمتها تداوم یابد، اما تحت تاثیر آخرین مصوبات سیاسی مجلس درباره خروج ایران از برجام، ورق در بازار سکه و طلا برگشت و نرخها رو به صعود نهاد.
تحت تاثیر این شرایط، روزانه بر قیمت خودرو در بازار و تقریبا در ۳ روز پایانی هفته بین ۱۰ تا ۳۵ میلیون تومان افزوده شد. هر چند برخی مسوولان اتحادیه نمایشگاهداران این مساله را رد میکنند و بر این باورند که دلالان بار دیگر بازار را در دست گرفته و به اصطلاح به دنبال بازارگرمی برای فروش خودروهای خود هستند.
بازار خودرو در رکود
نایب رییس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو گفت: با توجه به تعطیلی همه نمایشگاهها، هیچگونه خرید و فروشی انجام نشد و معاملهای صورت نگرفته است.
نعمتالله کاشانینسب درباره افزایش قیمت خودرو در سایتها، صفحات و گروههای مجازی در یک هفته اخیر به خبرآنلاین گفت: هیچ اطلاعی از روند کاری سایتها و ... نداریم، زیرا به نظر میرسد یک عده دلال در سایتها و صفحات مجازی آگهی خودرو میدهند و قیمتهای درج شده مورد تایید ما نیست.
وی افزود: اگر نمایشگاههای خودرو کار کنند، میتوانیم نسبت به قیمتهای دقیق اظهارنظر و اطلاعرسانی کنیم.
کاشانی نسب تصریح کرد: در ۲ هفته اخیر همکاران ما کار نکردهاند و همه اصناف تعطیل بودهاند، بنابراین هیچ معاملهای انجام نشده است.
او تاکید کرد: این سایتها ممکن است در اختیار دلالانی باشند که از قبل خودرو خریداری کردهاند و در حال مقاومت در برابر کاهش قیمتها هستند و میخواهند خودروها را با نرخ بالاتری به فروش برسانند. کاشانینسب بیان کرد: قیمتها روند نزولی دارد و نرخ خودروها نسبت به هفتههای قبل کاهش یافته و خریداری هم در بازار وجود ندارد و همه فروشنده هستند.
کاشانی نسب درباره افزایش نرخ دلار در روزهای گذشته و تاثیر آن بر افزایش قیمت خودروها در صورت باز شدن نمایشگاهها و بازار خودرو اظهار کرد: تصورم بر این است که دولت از افزایش نرخ دلار جلوگیری میکند؛ زمانی که نرخ دلار کاهش یافت قیمتها در بازار خودرو نزولی شد. بعید به نظر میرسد دولت مجدد اجازه دهد تا نرخ دلار افزایش یابد.
کاشانینسب تاکید کرد: تا زمانی که نمایشگاهها باز نشود هیچ اظهارنظر دقیقی نمیتوان راجع به روند بازار و قیمتها داشت.
دلیل نوسان در بازار خودرو
اما پرسشی که در این میان مطرح می شود این است که چه عواملی موجب شد تا بازار دستخوش تغییرات پی در پی شود. در این خصوص فعالان بازار خودرو معتقدند که طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریمها و صیانت از حقوق ملت ایران» که سه شنبه گذشته از سوی بهارستان نشین ها به تصویب رسید موجب شد تا روند قیمت خودرو در بازار صعودی شود، طرحی که امروز اثر آن در بازار کمرنگ تر شد و این امر نزولی شدن قیمت خودرو در بازار را به همراه داشته هرچند در این میان ذکر این نکته ضروری است که قیمت با وجود نزولی شدن به سطح روز دوشنبه نرسید.
از سوی دیگر برخی از تحلیگران معتقدند به دلیل اینکه بازار در زمان مرده قرار دارد به معنی آنکه خرید و فروشی در بازار صورت نمی گیرد در حال حاضر قدرت نوسان گیرها بیشتر شده است.
با تمام این شرایط برخی امیدوارند با عادی شدن کسب و کارها روند قیمتی تعدیل شود، اما برخی دیگر کماکان تاکید دارند که روند کاهشی قیمت پایدار خواهد بود و بازار از فاز هیجانی خارج خواهد شد.
مطالب مرتبط:
خودرو نخرید! ارزان می شود
احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان، با اشاره به اینکه قیمت خودرو در حاشیه بازار روند نزولی دارد و به قیمت خودرو در کارخانه نزدیک میشود، به باشگاه خبرنگاران گفت: نزدیک شدن قیمت خودرو در حاشیه بازار به قیمت کارخانه باعث میشود در اجرایی شدن قرعه کشی تجدید نظرهایی صورت گیرد.
او با بیان اینکه روش قرعه کشی روش مناسبی برای رساندن خودرو بهدست مشتری واقعی نیست، بیان کرد: از اول مخالف روش قرعه کشی بودم، اما در کمیته خودرو تصمیم جمعی برای خودرو میگیرند و با مخالفت یک نفر کاری پیش نمیرود. قبول دارم که قیمت بازار روند کاهشی دارد و دلیل آن هم روند کاهشی قیمت دلار است.
دبیر انجمن خودروسازان تشریح کرد: روند کاهشی قیمت دلار تاثیرات زیادی در قیمت خودرو گذاشت و اکنون قیمتها به شدت روند کاهشی دارد. ۸۰ درصد شرکتکنندگان در قرعه کشی سرمایهگذار بودند و به دنبال این بودند که در این طرحها شرکت کرده و پس از برنده شدن خودرو مورد نظر را فروخته و از این رویه سود زیادی ببرند.
نعمت بخش ادامه داد: اکنون برخی از افراد سرمایه گذار، با دیدن کاهش قیمتها خودرو را در بازار آزاد میخرند و از طرفی به دلیل اینکه عرضه خودروسازان هم افزایش یافته، در کاهش قیمتها موثر بوده است.
دبیر انجمن خودروسازان تشریح کرد: از زمانی که طرح قرعه کشی را به راه انداختند، اعلام کردیم که این روش، روش درستی نیست و خودروسازان از این رویه زیان زیادی میکنند. خوشبخانه وزیر متوجه شده است که باید کاری برای صنعت خودرو کرد و باید خودروساز از زیان خارج شود.
نعمت بخش گفت: اگر خودروساز زیان کند، روز به روز توان تولیدی آن پایین میآید و در نتیجه دیگر نمیتواند پول قطعه ساز را بدهد و این ندادن بدهی باعث نداشتن قطعه و در نهایت ناقصی ۱۱۰ هزار خودرو شده است. اکنون وزیر از ارائه پکیجی برای خودرو خبر داده است و باید دید این پکیج چیست؟.
تأثیر طرح آزادسازی واردات خودرو
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است باتوجه به شرایط حال حاضر، اجرای طرح پیشنهادی مجلس برای واردات خودرو بعید به نظر میرسد، هرچند در این حوزه نه تولید و نه واردات هیچیک به تنهایی گرهگشای مشکلات نخواهند بود و نیاز است تعادلی منطقی میان تولید داخلی خودرو و واردات آن ایجاد شود.
مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در ابطه با بحثهای اخیر پیرامون واردات خودرو و طرح پیشنهادی مجلس شورای اسلامی مبنی بر واردات خودروهای سواری به منظور ساماندهی صنعت خودرو و بازار آن، تصریح کرد: این طرح اخیر مجلس که یکی از بندهای آن مزین به بحث ازسرگیری واردات خودرو شده، به نظر میرسد که قابلیت اجرا نخواهد داشت؛ چراکه موانعی که سازمان استاندارد، محیط زیست و پلیس راهور ناجا در شرایط عادی ایجاد می کنند، فضای واردات را بسیار سخت می کند؛ شرایط فعلی که دیگر جای خود دارد.
وی با بیان اینکه چنانچه فرض کنیم این طرح تبدیل به قانون شده و واردات خودرو آزاد شود، گفت: حداقل شهریور یا مهرماه سال آینده ممکن است که واردات خودرو به لحاظ عملیاتی انجام شود. ضمن اینکه موانع تحریمی نیز کار را بسیار سختتر از گذشته خواهد کرد. اینکه مردم تصور کنند بلافاصله پس از تصویب طرح آزادسازی واردات، عملیاتی هم خواهد شد، اینگونه نخواهد بود.
این فعال اقتصادی افزود: همچنین در موضوع از سرگیری واردات خودرو نیز برخی از نمایندگان مجلس، مخالف طرح پیشنهادی و واردات خودرو هستند؛ اما سوالی که پیش میآید این است که آیا مجلس، با انحصار بازار خودرو و به طور مثال پراید ۱۰۰ میلیون تومانی موافق است؟ به نظر بنده، این دوستان نه با موضوع واردات آشنایی چندانی دارند و نه تولید را به درستی میشناسند؛ لذا لازم است تا تحقیقات و تأمل بیشتری صورت گیرد.
دادفر با بیان اینکه تولید بدون مضیقه و بدون فشار واردات، افزایش قیمتهای آنچنانی را در بازار رقم میزد، گفت: واردات صرف و بدون تولید هم منجر به از بین رفتن صنعت خواهد شد؛ لذا باید بین این دو تعادل منطقی ایجاد شود.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در رابطه با منابع تامین ارزی برای واردات خودرو به شرط تصویب طرح آزادسازی، اظهار کرد: در این رابطه، ۹ پیشنهاد ارائه شد که طی آن اعلام کردیم، بدون اتکا به منابع نفتی و پتروشمیها، میتوانیم واردات خودرو را انجام دهیم. البته که باید این را نیز در نظر گرفت که باتوجه به فضای فعلی اقتصادی که برای واردکنندگان خودرو ایجاد شده است، رغبتی را برای حضور واردکنندگان فراهم نمیکند. سه سال است که واردات خودرو به کلی ریشهکن شده و ۶۸۰ فعال و ۱۵ هزار نفر اشتغال آن از بین رفته است. در حال حاضر تعداد انگشتشمار فعال در این حوزه داریم که آنها نیز تنها ارائهدهنده خدمات هستند؛ لذا نیاز به ایجاد انگیزه برای حضور مجدد فعالان این حوزه حس میشود.
وی در ادامه تاکید کرد: نکتهی بسیار مهم و اساسی که باید به آن دقت شود، این است که طرح پیشنهادی مجلس برای واردات خودرو، مُسکنی برای فرآیتد تولید، فروش و قیمتگذاری خواهد بود. ای کاش که دقت بیشتری در ارائه طرحها شود؛ چراکه با اینگونه طرحها، راه به جایی نخواهیم برد. ضمن اینکه "عرضه خودرو در بورس، دوای درد صنعت خودروسازی ما نخواهد بود."
آخرین تحولات قیمتی در بازار خودرو
در بازار خودرو در شرایطی که پراید ۱۳۱ به رغم توقف چندماهه تولید همچنان کف قیمت بازار را به خود اختصاص میدهد در آبان ۹۹ بهطور میانگین با قیمت ۱۲۷ میلیون تومان در بازار موجود بود. اما همین خودرو در آذر ماه ریزش قیمت را تجربه کرد و قیمتش تا ۹۷ میلیون تومان کاهش یافت. و باز دوباره با توجه به مصوبه مجلس قیمت خودرو بالا رفت.
در شرایطی که بازار نیمه تعطیل است و عرضه و تقاضا وجود ندارد، برخی معامله گران در بازار خودرو روی موج اخبار سیاسی نوسان قیمت ایجاد می کنند.
براساس ارزیابی های صورت گرفته بازار خودرو شاهد رشد قیمت بود، اما این روند تا حدودی تعدیل شد بطوریکه بسیاری از خودروهای پرتیراژ مجدد وارد کانال افت قیمت شدند. قیمت پراید 131 که در روزهای آخر هفته گذشته به زیر 100 میلیون تومان رسید و با رنج قیمتی 95 تا 97 میلیون تومان خرید و فروش شد، مجدد به کانال 100 میلیون تومان وارد شد و در بازار 108 میلیون تومان قیمت خورد، اما این خودرو مجدد افت قیمت را تجربه کرد قیمت این خودرو 105 میلیون تومان عنوان می شود این قیمت گرچه در مقایسه با روز سه شنبه سه میلیون تومان ارزان تر است اما قیمت پراید را در کانال 100 میلیون نگه داشت.
آنطور که اقتصاد نیوز نوشته است، در میان محصولات ایران خودرو نیز دو خودرو پرطرفدار این شرکت یعنی 206 تیپ 2 و تیپ 5 که رشد قیمت داشته اند؛ روند نزولی را تجربه کردند، به طوریکه پژو 206 تیپ 2 با 4 میلیون تومان کاهش، 195 میلیون تومان و تیپ 5 نیز با 10 میلیون تومان افت قیمت، 250 میلیون تومان در بازار معامله شد؛ سایر محصولات این دو خانواده نیز در بازار افت قیمت را تجربه کردند. اما در خصوص دو خودرو «lx سمندبا موتور EF7 » و «سمندسورن» به دلیل عدم عرضه امکان کشف قیمت آنها در بازار وجود نداشت.
قیمت انواع خودروهای ایران خودرو در بازار امروز ۱۵ آذر ۹۹
مدل خودرو | قیمت ایران خودرو | قیمت خودرو در بازار |
پژو 405 بنزینی GLX | 101.260.000 | 165.000.000 |
پژو پارس سال | 121.547.000 | 191.000.000 |
پژو پارس tu5 | 187.303.000 | 240.000.000 |
پژو 206 تیپ 2 | 110.111.000 | 170.000.000 |
پژو 206 تیپ 5 | 126.789.000 | 235.000.000 |
پژو 208 | ---- | 1.020.000.000 |
سمند ال ایکس | 116.735.000 | 163.000.0000 |
سمند ال ایکس EF7 بنزینی | 114.962.000 | 208.000.000 |
سمند سورن | 131.666.000 | 219.000.000 |
رانا | 93.140.000 | 182.000.000 |
رانا پلاس | 179.516.000 | 238.000.000 |
هایماS7 توربو اتوماتیک | 405.574.000 | 550.000.000 |
پژو 207 i دستی | 152.237.000 | 270.000.000 |
پژو 207 i اتوماتیک | 197.055.000 | 303.000.000 |
دنا | 146.851.000 | 243.000.000 |
دنا پلاس - توربو - اتوماتیک |
---- | 345.000.000 |
قیمت پراید و محصولات سایپا در بازار و کارخانه امروز شنبه ۱۵ آذر 99
نام خودرو | قیمت اعلام شده توسط سایپا | قیمت خودرو در بازار آزاد |
پراید X111 | --- | 115.000.000 |
پراید X131 | --- | 97.000.000 |
پراید X132 | --- | 100.000.000 |
تیبا X231 | 76.800.000 | 113.000.000 |
تیبا 2 | 95.426.000 | 126.000.000 |
ساینا | 92.928.000 | 123.000.000 |
کوییک دنده ای | 130.015.000 | 136.000.000 |
سراتو | --- | 760.000.000 |
رنو ساندرو استپ وی | --- | 480.000.000 |
گردآورنده: الهام خلیلی خو
آنچه دیگران میخوانند: