پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۱۵ آذر ۱۳۹۹ ۲۳:۳۲
۷
۰
نسخه چاپی

آخرین اخبار از واکسیناسیون کرونا در ایران و جهان

آخرین اخبار از واکسیناسیون کرونا در ایران و جهان
در ادامه آخرین اخبار از واکسیناسیون کرونا در ایران و جهان را میخوانیم.

به گزارش تیتربرتر: کشف واکسن های موثر کرونا در هفته های اخیر امید بازگشت به زندگی عادی را در دل تمام مردم جهان زنده کرده است اما امروز نخست وزیر کشور آلمان اعلام کرد که واکسیناسیون کرونا نمیتواند در عرض چند ماه این بیماری را از بین ببرد.

آغاز واکسیناسیون کرونا در روسیه

آغاز واکسیناسیون کرونا در روسیه
آغاز واکسیناسیون کرونا در روسیه

به گزارش تیتربرتر به نقل از یورونیوز، دولت روسیه در چارچوب برنامه واکسیناسیون علیه بیماری کووید-19 ، روز شنبه ۵ دسامبر (۱۵ آذر) تزریق واکسن به افراد در معرض خطر ویروس را در شماری از کلینیک‌های خود در مسکو آغاز کرد.

این واکسن که «اسپوتنیک ۵» (Sputnik V) نام دارد در ماه اوت به ثبت رسیده است و تولید‌کنندگان‌اش می‌گویند با ۹۵ درصد کارآیی، عوارض جانبی بزرگی را در بر ندارد. هرچند هنوز این واکسن در مرحله سوم تست است و آزمایش گسترده آن روی ۴۰ هزار داوطلب در حال انجام است.

ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه چهارشنبه هفته گذشته دستور آغاز استفاده از این واکسن را صادر کرده بود.

هزاران تن از شهروندان روسی برای دریافت دو مرحله تزریق واکسن در این آخر هفته ثبت‌نام کرده‌اند، با این حال مشخص نیست روسیه تا چه حد بتوان جوابگوی نیاز تولید باشد.

تولیدکنندگان واکسن گفته‌اند انتظار دارند بتوانند تا پایان سال جاری میلادی، بیست روز دیگر، دو میلیون دوز واکسن را روانه بازار کنند.

توزیع عمومی واکسن ساخت روسیه در شرایطی انجام می‌شود که برخی از محققان ابراز نگرانی کرده‌اند مسکو ممکن است اعتبار ملی را مقدم بر ایمنی قرار داده باشد. پیشتر سازمان جهانی بهداشت و کشورهایی از جمله آلمان نیز درباره رعایت کلیه دستورالعمل‌های تعیین شده برای تولید واکسنی ایمن در برابر ویروس کرونا توسط روسیه ابراز تردید کرده بودند.

در مقابل میخائیل موراشکو، وزیر بهداشت روسیه، نگرانی‌ها درباره ایمنی این واکسن را «بی‌اساس» عنوان کرده بود.

عرضه واکسن ساخت روسیه در حالی شروع شده است که بریتانیا و آمریکا نیز در حال آماده‌سازی برای توزیع واکسن هستند.

هشدار who

همزمان با انتشار خبرهای مربوط به آغاز واکسیناسیون ضد بیماری کووید-۱۹، سازمان جهانی بهداشت نسبت به دست کم گرفتن دستورالعمل‌های بهداشتی هشدار داده است.

مایک ریان کارشناس این سازمان با اشاره به اینکه واکسن موارد ابتلای کووید-۱۹ را به صفر نخواهد رساند، از همگان خواست به عمل به توصیه‌های بهداشتی ادامه دهند.

وی افزود: «واکسیناسیون یک ابزار بزرگ است، ابزاری بزرگ و قدرتمند در کنار ابزارهایی که هم‌اکنون در اختیار داریم. اما این ابزار به تنهایی نخواهد توانست از عهده تمام کار بربیاید.»

پیشتر در روز جمعه تدروس آدهانوم، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت، گفته بود «می‌توان پروسه پایان همه‌گیری را آغاز شده فرض کرد». هر چند وی اضافه کرده بود که ویروس همچنین فشار سنگینی را روی بیمارستان‌ها وارد خواهد آورد.

تا کنون بیش از ۶۶ میلیون نفر در جهان به ویروس کرونا آلوده شده‌اند که از این میان دستکم ۱.۵ میلیون نفر جان خود را از دست داده‌اند.

مطالب مرتبط:

آخرین وضعیت تهیه واکسن کرونا در ایران

آخرین وضعیت تهیه واکسن کرونا در ایران
آخرین وضعیت تهیه واکسن کرونا در ایران

به گزارش تیتربرتر به نقل از ایسنا، سیدحیدر محمدی با اشاره به تلاش های وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو به منظور تامین واکسن مورد نیاز مردم کشور، اظهار کرد: ۶ شرکت داخلی در حال انجام مطالعات بر روی تولید واکسن کرونا هستند که مطالعات آزمایشگاهی آن ها به پایان رسیده است و برخی از آن ها در فاز مطالعات حیوانی هستند و برخی درخواست مجوز ورود به فاز مطالعات انسانی را به سازمان غذا و دارو ارائه داده اند.

وی افزود: مطالعات دو شرکت داخلی ظرف هفته آینده وارد فاز انسانی می شوند و امیدواریم در ماه های ابتدایی  سال ۱۴۰۰ بتوانند این واکسن را تولید کنند.

 مدیرکل دارو سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه به منظور تامین هرچه سریع تر واکسن کرونا، همزمان با ادامه تولید داخل، مذاکرات با شرکت‌های خارجی تولیدکننده انجام شده است، اظهار کرد: پیش بینی می کنیم در صورت تائید واکسن ها و تامین ارز مورد نیاز، ظرف ۲ ماه آینده بتوانیم یک محموله را وارد کنیم.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، وی توضیح داد: میزان تامین واکسن، به میزان تولید شرکت ها بستگی دارد، از طرفی اولویت این شرکت ها کشور خودشان و در درجه بعدی کواکس است؛ کواکس نیز متعهد شده که واکسن را به کشورهای عضو خود ارائه کند که البته ما نیز عضو کواکس هستیم و از آن طریق هم واکسن تهیه خواهیم کرد، مرحله سوم تامین واکسن نیز قرارداد تجاری است که ما با کشورهای چین، هند و چند کشور اروپایی در حال رایزنی باشیم.

واکسیناسیون در چند ماه کرونا را از بین نمیبرد

واکسیناسیون در چند ماه کرونا را از بین نمیبرد
واکسیناسیون در چند ماه کرونا را از بین نمیبرد

به گزارش تیتربرتر به نقل از تسنیم، "آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان در سخنانی درباره پیروزی بر ویروس کرونا از طریق واکسن هایی که به زودی در دسترس قرار می گیرد ابراز امیدواری کرده است. وی البته این پیروزی را در عرض چند ماه امکان پذیر ندانست.

مرکل در پیغام ویدئویی خود تاکید کرد: بعد از گذشت بیش از نه ماه از بحران کرونا اکنون نوری در پایان تونل دیده می شود. این امیدواری وجود دارد که به زودی یک یا چندین واکسن در دسترس قرار گیرد؛ در این صورت ما می توانیم به صورت گام به گام با این ویروس مبارزه کنیم.

وزیر بهداشت آلمان هم روز جمعه در برلین اعلام کرد که به دلیل تاخیر در راه اندازی زنجیره تولید واکسن شرکت آلمانی بیونتک و شرکت فایرز در هفته های اول دوزهای واکسن کم تری از آنچه انتظار می رود در دسترس قرار خواهد گرفت.

وزیر بهداشت آلمان واکسیناسیون سراسری در کشور را در این شرایط تا تابستان امکان پذیر دانست.

در این اوضاع بنیاد آلمانی حمایت از بیماران در آلمان درباره امیدهای واهی درباره پیروزی بر کرونا از طریق واکسن کرونا هشدار داده است.

"اوژن بریش"، از اعضای هیات مدیره این نهاد آلمانی در عین حال این مسئله را مهم ارزیابی کرد که حتی الامکان بسیاری از افراد در کشور واکسینه شوند. به گفته وی به این ترتیب زندگی با این ویروس موفقیت آمیزتر خواهد بود.

وی از اهداف واکسیناسیون را کاهش موارد سخت ابتلا به بیماری و کاهش مرگ های کرونایی ارزیابی کرده و این تصور که کسی که واکسن می زند دیگر به کووید 19 مبتلا نمی شود و ایمنی پیدا می کند را درست ندانست.

آلمان در آستانه کریسمس به شدت با شیوع گسترده موج دوم کرونا مواجه شده است. در این شرایط پزشکان بخش های مراقبت های ویژه درباره شیوع موج سوم کرونا بعد از تعطیلات هشدار داده اند.

گردآرنده:?فرحان مرادی 

آنچه دیگران میخوانند:



+ 7
مخالفم - 10
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری