پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۰۷ دی ۱۳۹۹ ۲۰:۰۵
۱۲
۰
نسخه چاپی

جزئیات واگذاری سهام عدالت به بانک های دولتی

جزئیات واگذاری سهام عدالت به بانک های دولتی
معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس از تصویب دو مصوبه جدید سهام عدالت خبر داد.

به گزارش تیتربرتر؛ معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس گفت: همه سهامداران سهام عدالت در روش مستقیم و غیر مستقیم باید در سامانه سجام ثبت نام کنند.

جزئیات واگذاری سهام عدالت به بانک های دولتی

جزئیات واگذاری سهام عدالت به بانک های دولتی
جزئیات واگذاری سهام عدالت به بانک های دولتی

 

هیئت دولت در جلسه بعدازظهر روز یکشنبه و در اجرای جزء (۲) بند (الف) ماده واحده قانون الزام دولت به پرداخت یارانه های کالاهای اساسی از طریق واگذاری باقی مانده سهام دولت در شرکت های پالایشی، صنعتی و بیمه ها و بانک ها، با واگذاری باقی مانده سهام دولت در تعدادی از شرکت های بورسی به بانک های ملت، صادرات و تجارت موافقت کرد.

هیئت دولت در جلسه بعدازظهر روز یکشنبه و در اجرای جزء (۲) بند (الف) ماده واحده قانون الزام دولت به پرداخت یارانه های کالاهای اساسی از طریق واگذاری باقی مانده سهام دولت در شرکت های پالایشی، صنعتی و بیمه ها و بانک ها، با واگذاری باقی مانده سهام دولت در تعدادی از شرکت های بورسی به بانک های ملت، صادرات و تجارت موافقت کرد.

وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان خصوصی سازی) مکلف گردید مجموعاً معادل مبلغ ۴۳۵ هزار میلیارد ریال از باقی مانده سهام متعلق به دولت در شرکت های پالایش نفت تهران، تبریز، اصفهان، بندرعباس و شرکت های سرمایه گذاری ملی ایران، تولید تجهیزات سنگین – هپکو و ایران ترانسفو را به بانک های ملت، صادرات و تجارت واگذار نماید.

همچنین انتقال گیرندگان مکلفند معادل ۱۴۵ هزار میلیارد ریال از بهای سهام مورد واگذاری را به نسبت میزان تعیین شده توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی، به صورت اقساط طی چهار قسط مساوی (ماهیانه تا پایان سال جاری) بدون سود فروش اقساطی را به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند تا با تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور صرف پرداخت به مشمولین شود.

لازم به ذکر است معادل ۲۹۰ هزار میلیارد ریال از سهام موضوع این تصویب نامه بابت تأدیه بدهی دولت به بانک‌های فوق واگذار می گردد.

پرداخت کلیه کارمزد و هزینه های نقل و انتقال سهام موضوع این تصویب نامه بر عهده انتقال گیرندگان خواهد بود و نقل و انتقال این سهام از پرداخت مالیات نقل و انتقال معاف می باشد.

 اصلاح ۱۴۱ ردیف تعرفه ای از کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۱۳۹۹

دولت در راستای تکلیف مقرر در ماده (۴) قانون مقررات صادرات و واردات و بند (د) ماده (۱) قانون امور گمرکی، با اصلاح و تعیین (۱۴۱) ردیف تعرفه ای شامل کاهش سود بازرگانی، تفکیک، ایجاد، حذف و اصلاح شرح ردیف تعرفه و مندرجات ذیل یادداشت برخی از فصول کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۱۳۹۹ موافقت کرد.

کاهش دوره ممنوعیت ترانزیت بنزین، نفت گاز و هیدروکربورهای مشابه

هیئت وزیران با توجه به توازن قیمت های صادرات دریایی و خشکی فرآورده های نفتی کشور در شرایط فعلی و عدم امکان سوء استفاده در این زمینه، پیشنهاد وزارت نفت مبنی بر کاهش دوره ممنوعیت عبور (ترانزیت) بنزین، نفت گاز و هیدروکربورهای مشابه از قلمروی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای همسایه از پایان سال ۱۳۹۹ به ۱۵ دی ماه ۱۳۹۹ را به تصویب رساند.

گفتنی است، محموله های موجود در بنادر و گمرکات جنوبی کشور نیز مشمول این تصویب نامه می باشند.

مطالب مرتبط:

اعلام نظر دولت درخصوص تعدادی از طرح های نمایندگان مجلس

دولت در ادامه، ضمن اعلام نظر درخصوص تعدادی از طرح های نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگانی را برای پیگیری طرح های مربوط تعیین کرد.

ماجرای ثبت نام سهامداران عدالت در سجام

ماجرای ثبت نام سهامداران عدالت در سجام
ماجرای ثبت نام سهامداران عدالت در سجام

 

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس با تکذیب شایعات مرتبط با عدم نیاز سهامداران سهام عدالت برای ثبت نام در سامانه سجام اعلام کرد : همه سهامداران سهام عدالت در روش مستقیم و غیر مستقیم باید در سامانه سجام ثبت نام کنند.

محمدرضا معتمد درخصوص افزایش سرمایه شرکت های پرتفوی سهام عدالت نیز اظهار داشت : با مصوبه شورای عالی بورس، به مدت یکسال فرایند آزادسازی سهام عدالت بر اساس آیین نامه تعیین شده و در این بازه زمانی، افزایش سرمایه هیچ کدام از 36 شرکت سرمایه پذیر به گونه ای نخواهد بود که سهامداران مستقیم و غیر مستقیم ملزم به آورده نقدی باشند و این شرکت ها یا باید از محل سود انباشته، تجدید ارزیابی ها یا مطالبات افزایش سرمایه دهند و افزایش سرمایه از سهامداران سهام عدالت سلب نمی‌شود.

دو مصوبه سهام عدالتی شورای عالی بورس

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس درباره افرادی که تمایل دارند سهام عدالت خودشان را بفروشند، گفت : شورای عالی بورس دو مصوبه را تعیین و ابلاغ کرد که بر اساس آن صندوق های با درآمد ثابت که در حال حاضر می توانند تا 20 درصد سبد سهام خودشان را به سهام اختصاص بدهند باید تا 50 درصد پرتفوی سهام صندوق را سهام عدالت بخرند و این افزایش سقف خرید سهام عدالت از سوی این صندوق ها باعث می‌شود تا همه سفارش های فروش سهام عدالت در سامانه ها خریداری شود.

معتمد در خصوص مصوبه دوم شورای عالی بورس برای گشایش فروش سفارش های سهام عدالت هم اعلام کرد : از سویی دیگر با توجه به ارزنده بودن سهام عدالت، صندوق های با درآمد ثابت درخواست داده اند تا یک صندوق سهامی تاسیس شود و منابع آن را نیز نهادهای مالی بازار سرمایه همانند تامین سرمایه ها، شرکت های سرمایه گذاری و هلدینگ ها تامین کنند و سهم را بخرند و با این حساب در هفته های آینده با این دو راهکار ایجاد شده 5000 میلیاد تومان سفارش فروش سهام عدالت انجام می شود.

ساز و کار جدید فروش سهام عدالت در سامانه

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس درباره ساز و کار فروش سهام عدالت در سامانه معاملات تصریح کرد: برای این که استراتژی و اطلاعات فروش سهام عدالت منتشر و افشا نشود ابتدا همه درخواست های فروش تجمیع می شود و سپس از طریق یک کارگزاری در خارج از ساعات معاملات سهام عدالت به فروش می رسد و در نهایت منابع مالی آن به سمت کارگزاری های فروشنده واریز و تخصیص داده می شود تا به حساب سهامدار واریز شود.

گردآورنده: علی اکبر رضایی

آنچه دیگران می خوانند:



+ 12
مخالفم - 7
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری