پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۲۱ دی ۱۳۹۹ ۱۴:۳۲
۱۱
۰
نسخه چاپی

بازگشایی عمارت تاریخی هتل قو بعد از 50 سال به روی گردشگران

بازگشایی عمارت تاریخی هتل قو بعد از 50 سال به روی گردشگران
درهای بسته عمارت تاریخی هتل قو بعد از 50 سال به روی گردشگران باز شد.

به گزارش تیتربرتر؛ بنای هتل قوی اهواز پس از گذشت ۵۰ سال در‌های خود را به روی مردم اهواز باز کرد تا تجدید خاطراتی صورت گیرد و نسل جدید هم این بنای تاریخی را از نزدیک ببیند.

باز شدن در هتل قو موجب شد بسیاری اهوازی‌ها و علاقه‌مندان به بنا‌های تاریخی، دوستداران میراث فرهنگی و فعالان فرهنگی که سال‌ها چشم‌انتظار باز شدن در این بنا بودند خود را به این بنا برسانند.

هتل قو اهواز کجاست؟

هتل قو اهواز کجاست؟
هتل قو اهواز کجاست؟

 بنای تاریخی «هتل قو» در خیابان خسروی جاده ساحلی شرقی اهوازواقع شده که در اواخر دوره قاجار و ابتدای پهلوی در قالب ساختمانی دو طبقه همراه با تعدادی ساختمان جانبی نظیر سرایداری و آشپزخانه احداث شد.

به عبارتی دیگر هتل قو در مجاورت رودخانه کارون و در بافت قدیم شهر اهواز قرار داد.

این بنا در ابتدا به عنوان هتل مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن به اداره بهداشت اهواز تحویل داده شد و مدتی بعد نیز به عنوان منزل مسکونی تغییر کاربری داد.

این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۳۵۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

بعد از گذشت 50 سال؛ حیاط این بنای تاریخی توسط دوستداران میراث پاکسازی شده بود و گل و گیاهان زیادی در باغچه بنا که سال‌ها خشکیده بود کاشته شده از سوی دیگر روان شدن آب در حوض آبی رنگ بنا و صدای آب جان تازه‌ای در روح بنا دمیده و حس نوستالژیک بازدید کنندگان را زنده کرد.

مطالب مرتبط:

قدمت بنای تاریخی هتل قو اهواز

قدمت بنای تاریخی هتل قو اهواز
قدمت بنای تاریخی هتل قو اهواز

بنای هتل قو مربوط به اواخر دوره قاجار است این بنا در اهواز، جاده ساحلی، خیابان خسروی واقع شده و سال ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۳۵۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

ساخت این بنا در اوایل دوره پهلوی به پایان رسید این عمارت در دهه ۲۰ در اجاره بانک شاهنشاهی ایران و انگلستان بود و در دهه ۳۰ نخستین هتل اهواز در این مکان بود که محلی برای اقامت مسافران برگزاری مراسم فرهنگی تفریحی بود.

در دهه ۴۰ اداره بهداشت اهواز در این عمارت مستقر شد، اما پس از آسیب‌هایی که بر اثر سیل در سال ۴۷ به بنا وارد شد تخلیه گردید.

به گفته کارشناسان میراث، عمارت تاریخی هتل قو آمیزه‌ای از تکنیک‌های معماری سنتی ایرانی و اروپایی است که از آرایه‌های معماری مانند کاشی‌کاری، آجرکاری، سردر آجرکاری، گچ‌بری‌های زیبای اتاقک و تکنیک‌های منحصر به فرد نصب پل‌های پیش ساخت داخل دیوار‌ها برخوردار است.

اهمیت هتل قو در این است که بخشی از تاریخچه فرهنگ مردم اهواز را به دوش می‌کشد و بیانگر تاریخچه معماری یک قرن پیش در دوران گذار از سنت به مدرنیته است.

تلاش مالک هتل قو برای احیای این بنای تاریخی

تلاش مالک هتل قو برای احیای این بنای تاریخی
تلاش مالک هتل قو برای احیای این بنای تاریخی

نماینده مالک این بنا به ایرنا گفت: نزدیک به ۲ سال هست که تلاش می‌کنیم تا روزی را برای بازدید مردم از این بنای تاریخی اختصاص دهیم، اما تا به امروز شرایط بنا برای بازدید عمومی مهیا نبود چراکه آوار زیادی در حیاط این بنا وجود داشت.

وحید دیلمی ادامه داد: به همراه گروه اکسین به صورت داوطلبانه و با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان کار پاکسازی حیاط بنا و حفاظت آن طی یکسال گذشته آغاز شد و امروز به نقطه‌ای رسیدیم که به نظر می‌رسید حیاط بنا برای بازدید آماده شده است.

وی گفت: همچنین اداره کل میراث فرهنگی خوزستان از سال ۹۷ مرمت بخش‌های مختلفی از بنا را در ۲ فاز آغاز کرده است.

نماینده مالک هتل قو توضیح داد: بسیاری از مردم چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی خواستار بازدید از هتل قو بودند.

وی ادامه داد: تنها دلیل بسته بودن در‌های این بنا آماده نبودن شرایط بازدید بوده است الان نیز تنها حیاط آن پاکسازی شده و بنای هتل به علت خطری که دارد امکان بازدید ندارد از این رو در بازدید امروز حصاری به دور بنا کشیده شده تا بازدید کننده‌ها امکان ورود به حیاط بنا را داشته باشند.

نماینده مالک هتل قو گفت: یکی از هدف‌های بازگشایی در‌های بنا این بود که مردم خودشان از نزدیک وضعیت بنا را ببینند و هم اینکه ما ببینیم این بنا چقدر ظرفیت و شرایط بازدید را دارا است.

وی در خصوص میزان استقبال مردم از این بنا برای نخستین بار بیان کرد: استقبال امروز از بنا بی نظیر بود و چنین انتظاری نداشتیم و بازخورد‌های خوبی نیز از این بازدید داشتیم خوشبختانه اتفاق بدی نیز در طول مدت بازدید رخ نداد لذا امیدواریم این روال ادامه داشته باشد.

تبدیل هتل قو اهواز به اقامتگاه بوم گردی

تبدیل هتل قو اهواز به اقامتگاه بوم گردی
تبدیل هتل قو اهواز به اقامتگاه بوم گردی

وی در خصوص بهره‌برداری از بنا گفت: هدف اصلی و نهایی ما برای این بنا تبدیل آن به یک اقامتگاه بوم‌گردی است چراکه در اهواز اقامتگاه بومگردی نداریم البته می‌توان کاربری‌های متنوع دیگری، چون رستوران، کافی‌شاپ، نگارخانه و گالری در این بنا راه اندازی کرد.

دیلمی تصریح کرد: تلاش می‌کنیم بتوانیم مرمت بنا را با حمایت اداره کل میراث فرهنگی استان به صورت فاز به فاز جلو ببریم و همزمان بتوانیم در حد امکان نیز بهربرداری انجام دهیم.

وی در خصوص زمان مرمت بعدی این بنا گفت: زمان مرمت دقیقا مشخص نیست چراکه بودجه و اعتباری برای آن مشخص نشده است اگر اعتبار مرمت بنا مشخص باشد می‌توان برنامه‌ریزی دقیقی نیز برای مرمت بنا داشت، اما در حال حاضر اعتبارات میراث فرهنگی و دیگر طرفین مربوط به بنا محدود هستند برای همین نمی‌توان گفت چه زمانی دقیقا مرمت آغاز و چه زمانی به پایان می‌رسد.

نماینده مالک هتل قو خاطرنشان کرد: اگر بودجه کافی برای مرمت بنا اختصاص داده شود به طور کلی مرمت کامل بنا ۲ سال زمان‌بر است چرا که بنا وسعت زیادی دارد و در حدود سه هزار مترمربع است.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو



+ 11
مخالفم - 10
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری