پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ ۱۵:۵۸
۹
۰
نسخه چاپی

نوشیدن آب بین وعده های غذایی چرا مضر است؟

نوشیدن آب بین وعده های غذایی چرا مضر است؟
شاید برای شما اتفاق افتاده است که یا کار ضروری دارید یا تشنه می شوید در حین غذا آب می خورید، آیا این کار مضر است؟ چرا؟ برای پاسخ با ما همراه باشید.

تیتربرتر؛ در طول زندگی شاید بارها اتفاق افتاده که بین غذا آب می نوشیم و پزشکا این کار را منع می کنند چه ضرری برای بدن دارد آیا پایان غذا بلافاصه می شود آب نوشید یا با فاصله زمانی آب بخوریم.

غذا خوردن در کشور ما با آداب و سنن کشورهای دیگر شاید کمی متفاوت باشد و خیلی ها به محض پایان غذا آب می نوشند.

آیا بین غذا می توان آب نوشید؟

آیا بین غذا می توان آب نوشید؟
آیا بین غذا می توان آب نوشید؟

 

النا موتووا، متخصص تغذیه در روسیه این افسانه معروف را که نباید در میان وعده غذایی آب مصرف کرد را رد کرد، زیرا مایعات آب معده را رقیق کرده و هضم غذا را آسان تر می‌کند.

این متخصص تغذیه گفت: شنیدن این موضوع با توجه به مقدار آب موجود در غذا بسیار خنده دار است. آب معده ۹۸-۹۹ درصد است، در نتیجه اضافه شدن مقدار دیگری اب در زمان خوردن غذا مشکلی ایجاد نمی‌کند. در واقع این مایع به هضم مکانیکی و شیمیایی غذا کمک می‌کند و مواد مغذی را برای جذب بیشتر می‌کند. 

گفتنی است، مطالعات علمی مدت هاست ثابت کرده که فرد باید روزانه حدود دو لیتر مایعات بنوشد. اما بدن همه ما بسیار متفاوت بوده و شیوه زندگی برای همه نیز به طور قابل توجهی متفاوت است: برای مثال باید به دو موضوع کسی که در تمام طول روز در دفتر کار خود می‌نشیند و کسی که با دوچرخه در شهر دور می‌زند بصورت جداگانه نگاه کرد.

مزایا و معایب نوشیدن آب بین وعده های غذایی

مزایا و معایب نوشیدن آب بین وعده های غذایی
مزایا و معایب نوشیدن آب بین وعده های غذایی

 

بسیاری از افراد ادعا می‌کنند که نوشیدن آب همراه با وعده‌های غذایی، اسید معده و آنزیم‌های گوارشی را رقیق کرده و هضم مواد غذایی را برای بدن مشکل‌ می‌کند. این ادعا دلالت بر این دارد که سیستم گوارش شما قادر نیست ترشحات خود را با غلظت غذا تطبیق دهد، که البته این ادعای نادرستی است.

استدلال دیگر در مورد نوشیدن آب با وعده‌های غذایی بیان می‌کند که مایعات سرعت خروج غذا‌های جامد از معده شما را افزایش می‌دهند؛ در واقع این کار زمان تماس غذا با اسید معده و آنزیم‌های گوارشی را کاهش داده و منجر به هضم مشکل می‌شود. با این حال، هیچ تحقیق علمی از این ادعا پشتیبانی نمی‌کند؛ چرا که تحقیقی که تخلیه معده را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است، نشان می‌دهد که اگرچه مایعات سریع‌تر از مواد جامد، از دستگاه گوارش شما عبور می‌کنند، اما هیچ تاثیری در سرعت هضم مواد غذایی جامد ندارند.

مطالب مرتبط:

فواید آب خوردن بین غذا

فواید آب خوردن بین غذا
فواید آب خوردن بین غذا

 

نوشیدن آب و مایعات به تجزیه تکه‌های بزرگ غذا کمک کرده و حرکت غذا به سمت مری و سپس معده را راحت‌تر می‌کند. علاوه بر این در جلوگیری از نفخ و یبوست نیز موثر است. به‌طور کلی آب و مایعات برای ارتقای عملکرد مناسب آنزیم‌های هضم مورد نیاز هستند.

خوردن آب با غذا می‌تواند در برداشتن لقمه‌ها وقفه‌ای ایجاد کرده و فرصتی برای دریافت سیگنال‌های گرسنگی و سیری‌ به شما دهد. در نتیجه این کار یک درمان پرخوری محسوب شده و اگر در حال تلاش برای کاهش وزن باشید، می‌تواند در رسیدن به این هدف به شما کمک کند.

معایب نوشیدن آب

بعید به نظر می‌رسد که نوشیدن آب با غذا بر هضم غذا تأثیر منفی بگذارد، اما در صورتی که به بیماری رفلاکس معده مبتلا باشید، مصرف مایعات با وعده‌های غذایی، می‌تواند بر فرآیند هضم تأثیر منفی بگذارد. در واقع مایعات باعث افزایش حجم معده شما می‌شوند که همین امر می‌تواند فشار معده را افزایش دهد؛ در نهایت این اتفاق می‌تواند به برگشت اسید یا همان رفلاکس معده منجر شود.

اگر مصرف مایعات به همراه غذا برای شما احساس نفخ ایجاد می‌کند و یا رفلاکس معده شما را وخیم‌تر می‌کند، از خوردن آب بین غذا بپرهیزید. در غیر این صورت، هیچ مدرکی مبنی بر ضرر داشتن نوشیدن آب با وعده‌های غذایی وجود ندارد. جالب است بدانید که حتی نوشیدنی‌هایی که درست قبل یا در طول وعده‌های غذایی مصرف می‌شوند، می‌توانند باعث هضم بهتر شوند، هیدراتاسیون را بهینه کرده و احساس سیری را به فرد منتقل کنند. تنها به یاد داشته باشید که آب سالمترین انتخاب برای نوشیدن است.

عوارض نوشیدن آب در بین غذا از نظر ابن سینا

عوارض نوشیدن آب در بین غذا از نظر ابن سینا
عوارض نوشیدن آب در بین غذا از نظر ابن سینا

 

محمد انصاری‌پور درباره برهم خوری و مضرات آن برای سلامتی اظهار کرد: در هر وعده غذایی باید یک نوع غذا مصرف کرد، اما اگر بنا به دلایلی افراد قصد مصرف دو نوع غذا را دارند، بهتر است اول غذایی را بخورید که سریعتر هضم می‌شود یعنی غذایی که لطیف‌تر است و در غیر این صورت غذای لطیف روی غذای غلیظ می‌ماند تا فرصت هضم پیدا کند و در این مدت تحت تاثیر حرارت معده و مجاورت با غذای غلیظ فاسد شده و غذای دیگر را نیز فاسد می‌کند.

عوارض برهم خوری

وی افزود: ابن سینا خوردن غذا در هنگام سیری یا قبل از هضم کامل غذای قبلی را مضرترین چیز برای کبد می‌داند بنابراین پس از خوردن صبحانه تا زمان گرسنگی واقعی بعد، غذا خورده نشود؛ امروزه اکثر مردم سه نوبت غذا می‌خورند که دو نوبت آن اصلی است و معمولاٌ یک نوبت غذای سبکی است بعضی نیز کلا دو نوبت غذا می‌خورند این بسته به عادت افراد دارد، مهم این است که قبل از اشتهای صادق یا اشتهای واقعی غذا خورده نشود.

این متخصص طب ایرانی تصریح کرد:کم کردن یا افزایش وعده‌های غذایی بطور ناگهانی نیز باعث کسالت و بیماری می‌شود بنابراین اگر کسی قصد تغییر در عادت غذایی خود را دارد باید به تدریج به کار مبادرت ورزد؛ بین دو وعده غذا فرصت مناسبی برای مصرف میوه بطور محدود است.

مضرات نوشیدنی همراه غذا

انصاری‌پور خاطرنشان کرد: از مضرات نوشیدن آب همراه با غذا می‌توان به رقیق شدن اسید معده و نقصان در سد دفاعی بدن در مقابل میکروب‌ها، رقیق شدن شیره معده و کاهش اثر شیمیایی آن بر هضم درست غذا، کاهش دمای داخل معده که باعث می‌شود فعالیت‌های هضم غذا را به تعویق اندازد، بالا آمدن مواد غذایی از قعر معده و مختل شدن فرایند هضم و بروز علائمی مثل نفخ، ترش کردن و باد گلو و حتی درد معده اشاره کرد.

آنچه دیگران میخوانند:

گردآورنده: مریم بالوی فیلی



+ 9
مخالفم - 12
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری