پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۲۵ دی ۱۳۹۹ ۰۹:۴۶
۵
۰
نسخه چاپی
واکنش ترامپ به تصویب طرح استیضاحش!

آیا ترامپ عزل می شود؟

واکنش ترامپ به تصویب طرح استیضاحش!
مجلس نمایندگان آمریکا طرح استیضاح ترامپ را تصویب کردند که با واکنش وی روبرو شد.

به گزارش تیتربرتر؛ دونالد ترامپ از پذیرش شکست در انتخابات رئیس‌جمهوری آمریکا امتناع کرده و گفته در مراسم تحلیف جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا که چهارشنبه هفته آینده برگزار می‌شود شرکت نخواهد کرد.

از طرفی دیگر کنگره آمریکا روز چهارشنبه هفته گذشته در حال شمارش آراء مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تأیید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند.

حامیان ترامپ، اما در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیرو‌های امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند.

حالا مجلس نمایندگان آمریکا طرح استیضاح ترامپ را تصویب کرد و براین اساس این دومین استیضاح یک رئیس‌جمهور آمریکا در دوره چهارساله ریاست‌جمهوری اش محسوب می‌شود که پیش از این در ایالات متحده بی‌سابقه بوده است.

جزییات تصویب طرح استیضاح ترامپ

جزییات تصویب طرح استیضاح ترامپ
جزییات تصویب طرح استیضاح ترامپ

مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت آراء، یک بار دوم طرح استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس جمهور این کشور را تصویب کرد.

براساس گزارش الجزیره، جلسه رای‌گیری در مجلس نمایندگان آمریکا برای بررسی دومین استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور چهارشنبه شب برگزار شد و با اکثریت آراء به تصویب رسید، تا او به اولین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا تبدیل شود که در دوره حضورش در کاخ سفید، دو بار استیضاح می‌شود.

طبق نتایج نهایی، 222 نماینده دموکرات و 10 جمهوری‌خواه از طرح استیضاح دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا حمایت کردند و 197 نماینده به آن رأی مخالف دادند.

این دومین بار است که ترامپ در دوران ریاست جمهوری مورد استیضاح قرار می‌گیرد و‌ اولین باری است که طرح استیضاح یک رییس‌جمهوری آمریکا تا این حد از طرف دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات حمایت شده است.

با رأی مجلس نمایندگان به استیضاح، در مرحله بعدی، استیضاح به مجلس سنا می‌رود و باید در آنجا هم بر سر آن رأی‌گیری شود. در این مجلس عزل رئیس‌جمهور منوط به موافقت دست‌کم دوسوم سناتورها (67 نفر) با استیضاح است.

با این حال، «میچ مک‌کانل» رهبر اکثریت جمهوری خواه مجلس سنا گفت که سنا تا قبل از شروع ریاست جمهوری بایدن طرح استیضاح دونالد ترامپ را بررسی نمی‌کند.

دونالد ترامپ چهل و پنجمین رئیس جمهوری ایالات متحده، سومین رئیس قوه مجریه این کشور است که به‌صورت رسمی مورد استیضاح قرار می‌گیرد. تاکنون هیچ یک از رییسان جمهوری آمریکا از طریق استیضاح از مقام خود برکنار نشده‌اند، اما این نخستین بار در طول تاریخ آمریکا است که مجلس نمایندگان این کشور، طرح استیضاح یک رئیس‌جمهور را 2 بار به تصویب می‌رساند.

بدین ترتیب طرح استیضاح دونالد ترامپ چهارشنبه شب به‌وقت محلی در صحن مجلس نمایندگان آمریکا به رأی عمومی گذاشته و تصویب شده است و به مجلس سنا ارسال می‌شود و در آنجا دادگاه استیضاح علیه رئیس‌جمهور آمریکا تشکیل خواهد شد.

 در صورت تأیید استیضاح در مجلس سنا توسط دست‌کم 67 سناتور از مجموع 100 سناتور مجلس سنا رئیس‌جمهور از مقام خود عزل خواهد شد.

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا اواخر سال 2019 نیز با 230 رأی موافق مقابل 197 رأی مخالف بند اول قطعنامه استیضاح ترامپ مبنی بر اتهام «سوءاستفاده از قدرت» و با 229 رأی موافق مقابل 198 رأی مخالف بند دوم این قطعنامه مبنی بر اتهام «کارشکنی در تحقیقات کنگره» را تصویب کردند.

مطالب مرتبط:

واکنش ترامپ به تصویب طرح استیضاحش!

واکنش ترامپ به تصویب طرح استیضاحش!
واکنش ترامپ به تصویب طرح استیضاحش!

دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی آمریکا گفت که مهاجمان به ساختمان کنگره محاکمه خواهند شد.

وی بامداد پنج شنبه و پس از تصویب طرح استیضاح خود در مجلس نمایندگان، در پیامی ویدئویی گفت که به صراحت خشونت رخ داده در حمله چهارشنبه گذشته به ساختمان کنگره را محکوم می‌کند.

ترامپ افزود: خشونت اوباش مخالف هر چیزی است که من به آن باور دارم و مخالف هر چیزی است که جنبش ما داعیه دار آن است. هیچ حامی واقعی من هرگز نمی‌تواند خشونت سیاسی را تایید کند.

وی بدون هرگونه اشاره به طرح استیضاح خود در کنگره، به کسانی که قصد شرکت در تظاهرات برنامه‌ریزی شده در واشنگتن پیش از مراسم تحلیف جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا دارند هم توصیه کرد که از خشونت و قانون‌شکنی اجتناب کنند.

ترامپ که در پی شورش و حمله چهارشنبه گذشته طرفدارانش به ساختمان کنگره از انتقال پیام در شبکه‌های اجتماعی از جمله توئیتر محروم شده است، گفت: همه باید قوانین را محترم شمرده و به آن عمل کنند. من به سازمان‌های فدرال دستور دادم تا از تمام منابع موجود برای حفظ نظم استفاده نمایند.

زمان جلسه بررسی عزل ترامپ

 رهبر اکثریت جمهوری‌خواه مجلس سنا گفت که سنا تا قبل از آغاز ریاست جمهوری بایدن طرح استیضاح دونالد ترامپ را بررسی نخواهد کرد.

بنابر گزارش الجزیره، «میچ مک‌کانل» رهبر اکثریت جمهوری خواه مجلس سنا اعلام کرد که تا قبل از مراسم تحلیف بایدن و شروع ریاست جمهوری او، طرح عزل ترامپ در سنا مورد بحث و بررسی قرار نخواهد گرفت.

مک‌کانل در یادداشتی خطاب به سناتورهای جمهوری خواه درباره روند استیضاح دونالد ترامپ در مجلس سنا نوشت: «من هنوز درباره اینکه چگونه رای دهم، تصمیم نهایی‌ را نگرفته‌ام و قصد دارم هنگام ارائه آن به سنا، استدلال‌های قانونی را بشنوم».

«میچ مک‌کانل» رهبر اکثریت جمهوری خواه مجلس سنا ایالات متحده آمریکا یک روز قبل از تصویب طرح استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان، خواستار محاکمه ترامپ در پی حادثه حمله طرفداران او به ساختمان کنگره شد و به افراد نزدیک به خود گفت که رئیس جمهور تخلفاتی مرتکب شده که شایسته استیضاح است.

به نوشته نیویورک تایمز، مک کانل معتقد است که روند دادرسی پرونده حمله به ساختمان کنگره، حذف ترامپ از حزب جمهوری خواه را تسهیل خواهد کرد.

پیشتر نیز «میچ مک کانل» رهبر اکثریت جمهوری خواهان در مجلس سنا گفته بود که اگر مجلس نمایندگان لایحه استیضاح ترامپ را تصویب کند، سنا نمی تواند مانع از محاکمه رئیس جمهوری شود.

پیشتر، در پی حمله هواداران ترامپ به کنگره و تسخیر کنگره توسط آنها به‌مدت چند ساعت، تعدادی از نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان و مجلس سنای آمریکا خواستار برکناری ترامپ توسط مایک پنس معاون رئیس‌جمهور و اعضای کابینه وی از طریق فعال‌سازی متمم بیست و پنجم قانون اساسی آمریکا شده بودند و تهدید کرده بودند که اگر این کار انجام نشود، ترامپ را استیضاح خواهند کرد.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو



+ 5
مخالفم - 9
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری