پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ ۲۰:۱۳
۱۵
۰
نسخه چاپی

کافئین چه خطراتی برای بدن دارد؟

کافئین چه خطراتی برای بدن دارد؟
قهوه یکی از نوشیدنی هایی است که اکثر ایرانی ها آن را مصرف می کنند این نوشیدنی چه مضراتی برای بدن دارد؟ برای پاسخ به این موضوض با ما همراه باشید.

تیتربرتر؛ چای و قهوه از جمله نوشیدنی‌های پر مصرف کشورمان هستند که مصرف بیش از حد آن ها برای قلب و بدن می تواند مضر باشد.کافئین حتی در بسیاری از داروها از جمله برخی آنتی بیوتیک ها وجود دارد. بنابراین توصیه متخصصان بر این است که اگر دچار مشکلات قلبی، پرفشاری خون، بی خوابی، مشکلات اضطرابی، مسائل گوارشی، کلیوی یا دیابت هستید، مصرف محصولات حاوی کافئین را کم کنید.

کافئین چه خطراتی برای بدن دارد؟

کافئین چه خطراتی برای بدن دارد؟
کافئین چه خطراتی برای بدن دارد؟

 

شکلات تیره: شکلات تیره اگرچه به دلیل خواص آنتی اکسیدانی بالایش مفید است، اما می تواند مقادیر قابل توجهی کافئین هم داشته باشد. کافئین اسید معده را افزایش می‌ دهد، مصرف بیش از حد مواد غذایی حاوی کافئین زیاد، ممکن است باعث وخامت زخم‌ معده در افراد مبتلا به این بیماری شود. همچنین بیماران مبتلا به رفلاکس معده باید مصرف مواد غذایی حاوی کافئین زیاد را محدود کنند. به افراد مضطرب نیز توصیه می ‌شود مصرف این شکلات ‌ها را محدود کنند.

قرص های لاغری: قرص های چربی سوز اغلب دارای کافئین هستند. در مصرف این گونه داروها احتیاط کنید و از مصرف بی رویه و خودسرانه آنها بدون مشورت با پزشک یا متخصص تغذیه اجتناب کنید.

مسکن های بدون نسخه: دفعه بعد که برای کاهش درد سراغ این داروها رفتید، بدانید که آنها حاوی مقادیر قابل توجهی کافئین هستند. به طوری که اگرچه مصرف گاه به گاه آنها در کاهش درد موثر است اما وابسته شدن به این داروها سردرد و دیگر دردها را وخیم تر می کند. مسکن های بدون نسخه از قبیل استامینوفن حاوی ۱۳۰ میلی گرم کافئین هستند.

آب ویتامینه: آب ویتامینه آبی است که با مواد مغذی مانند ویتامین ها و الکترولیت ها غنی شده باشد. بعضی انواع آب ویتامینه، دارای افزودنی های طعم دار، کافئین و مواد شیرین کننده هستند. در نتیجه حتما پیش از مصرف این آبها، برچسب روی شیشه آنها را بخوانید تا ببینید چه موادی داخل آن وجود داشته و قرار است با خوردن آن چقدر کالری وارد بدن شما شود.

چای سرد: این نوع چای در هر بطری حاوی ۳۰ میلی گرم کافئین است. تمام انواع چای حاوی کافئین هستند. کافئین موجود در چای می ‌تواند بسیار سریع انتشار یابد، اما به راحتی می ‌توان کافئین چای را از بین برد: چای را به مدت ۳۰ ثانیه در کمی آب داغ دم کنید، سپس دم کرده اولیه را دور بریزید. دوباره همان چای را دم کنید، به این ترتیب چای شما حاوی میزان بسیار کمی کافئین خواهد بود.

خواص کافئین برای بدن

خواص کافئین برای بدن
خواص کافئین برای بدن

 

کاهش وزن با مصرف کافئین

کافئین ممکن است کاهش وزن را کاهش داده یا از آن جلوگیری کند، احتمالا این کار را توسط سرکوب اشتها و کاهش شدید میل به خوردن غذاهای محرک انجام می دهد بنابراین بدن گرما و انرژی بیشتری در گوارش غذا تولید می کند. محصولات کاهش وزنی که فروخته می شوند به عنوان ترموژنیک احتمالا حاوی کافئین و افدرا یا افدرین باشند.

 هوشیاری با مصرف کافئین

75 میلی گرم از کافئین می تواند توجه و هوشیاری را افزایش دهد و 160 تا 600 میلی گرم آن ممکن است هوشیاری ذهنی، سرعت استدلال و حافظه را ارتقا دهد.هرچند، کافئین یک جایگزین برای خواب محسوب نمی شود.

مطالب مرتبط:

عملکرد مغز با مصرف کافئین

کافئین بر روی گیرنده های آدنوزین در مغز تاثیر می گذارد. همچنین کافئین حاوی آنتی اکسیدان های پلی فنول است که اینها نیز در حالت های مختلفی عمل می کنند. مطالعات پیشنهاد می کنند که نوشیدن کافئین ممکن است به بهبود برخی از مهارت های فکری کمک کند و کند ذهنی که با افزایش سن می آید را کاهش دهد.

بیماری آلزایمر و پارکینسون با مصرف کافئین

تحقیقات یافته اند که مصرف کافئین در طول عمر ممکن است ریسک گسترش بیماری آلزایمر را کاهش دهد. همچنین مطالعات گزارش دادند که افراد با مصرف بالای کافئین، ریسک پایین تری از ابتلا به بیماری پارکینسون را دارند.

 کبد و روده بزرگ با مصرف کافئین

مصرف کافئین ممکن است به آماده سازی کولون (روده بزرگ) جهت آندوسکوپی یا کولونوسکوپی به وسیله حمایت از ترشح صفرا در دیواره کولون، کمک می کند. محققین می گویند که تنقیه کافئین سطح آنتی اکسیدانی به نام کلوتاتیون را افزایش داده و آن از فرآیندهای طبیعی سم زدایی کبد حمایت می کند. گرچه شواهد کمی درباره پشتیبانی از این نظر وجود دارد. مصرف کافئین ممکن است به کاهش ریسک سیروز کبدی کمک کند و سطح پیشرفت بیماری هپاتیت C را کاهش دهد. مطالعات شهودی دریافته اند که کافئین ممکن است فواید خوبی برای افراد مبتلا به سرطان کبد داشته باشد.

 التهاب پلک چشم با مصرف کافئین

برخی شواهد وجود دارند که کافئین ممکن است به حفاظت از اختلالات چشمی مانند بلفارواسپاسم کمک کند. در این حالت اختلال که ناشی از عملکرد غیر طبیعی مغز است، شخص مدام چشمک می زند و عملا شخص نابینا می شود.

 حافظه با مصرف کافئین

تحقیقات دانشگاه جان هاپکینز پیشنهاد می دهند که مقداری از کافئین بعد از جلسات یادگیری ممکن است به ارتقای حافظه بلند مدت کمک کند.

آب مروارید با مصرف کافئین

محققان دریافته اند که کافئین ممکن است به حفاظت از لایه های چشم در برابر آسیب هایی که منجر به آب مروارید می شوند، کمک کند.

 سرطان پوست با مصرف کافئین

بعضی از دانشمندان پیشنهاد می کنند که کافئین ممکن است مانعی باشد در مقابل سرطان های پوست. چنانچه در سلامت نمناک میخوانید یک تیم پژوهشی دریافت که کافئینی که مستقیما برای پوست موش ها به کار برده شد، از آسیب های اشعه ماورای بنفش که باعث سرطان پوست می شود جلوگیری می کند.

دیگران نیز مصرف روزانه سه فنجان کافئین در طول روز را با کاهش 21 درصدی ریسک گسترش بیماری کارسینوم (تقسیم غیر عادی سلول های پوست و سرایت آن به سایر اندام ها) در زنان و با کاهش 10 درصدی ریسک در مردان در قیاس با افرادی که کافئین نمی نوشند، مرتبط دانسته اند.

سنگ های کلیه با مصرف کافئین

 سنگ کلیه با مصرف کافئین
سنگ کلیه با مصرف کافئین

 

یک مطالعه انجام شده بر روی بیش از دویست و هفده هزار شرکت کننده ارتباط بین مصرف کافئین و ریسک گسترش سنگ کلیه را بررسی کرد. افرادی که کافئین بیشتری مصرف کرده بودند، ریسک پایین تری از گسترش سنگ کلیه را داشتند.

سرطان های دهان، گلو و غیره با مصرف کافئین

در یک مطالعه انجام شده بر روی بیش از نهصد و شصت و هشت هزار مرد و زن شرکت کننده که روزانه بیش از چهار فنجان کافئین در روز می نوشیدند، یک ریسک پایین تر 49 درصدی از مرگ ناشی از سرطان دهان را در قیاس با افرادی که کافئین مصرف نمی کردند را داشتند.

 سرطان با مصرف کافئین

کافئین ریسک ابتلا به سرطان های گردن رحم، پروستات و گردن را کاهش می دهد. همچنین از عود کردن دوباره سرطان سینه جلوگیری می کند.

 افسردگی با مصرف کافئین

بعضی از تحقیقات می گویند که مصرف کافئین با افزایش وقوع علائم افسردگی در کودکان در ارتباط است. هرچند تحقیقات دیگری نیز می گویند که مصرف کافئین در بزرگسالان با کاهش وقوع افسردگی مرتبط است.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: مریم بالوی فیلی



+ 15
مخالفم - 3
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری