پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۲۸ دی ۱۳۹۹ ۲۲:۵۰
۱۸
۰
نسخه چاپی

ماجرای انتشار قانون اساسی پیشنهادی استاد شجریان توسط عباس میلانی

ماجرای انتشار قانون اساسی پیشنهادی استاد شجریان توسط عباس میلانی
همایون شجریان نسبت به ادعای عباس میلانی مبنی بر نوشته شدن قانون اساسی برای ایران به دست محمدرضا شجریان واکنش نشان داد.

به گزارش تیتربرتر؛ چند روز پیش و در اقدامی بسیار مشکوک، نوشتاری تحت عنوان «قانون اساسی دوران گذار» منتسب به استاد محمدرضا شجریان که انتشاردهنده این نوشتار بدون سند و مدرک، توسط فرد ایرانی مقیم خارج به نام عباس میلانی که در سال‌های اخیر از حامیان سرسخت ترامپ و مدافع تحریم‌های آمریکا علیه ایران است؛ منتشر شد.

او پیش‌تر مکتوباتی در حوزه تاریخ منتشر کرده بود که به لحاظ ضعف اسناد و مآخذ، بسیار مورد انتقاد کارشناسان و متخصصان اسناد تاریخی قرار گرفت و بیشتر به‌عنوان قصه و داستان قلمداد شد.

اما این‌بار میلانی که برای بنیاد بهاییان در دانشگاه استنفورد فعالیت می‌کند، نوشته‌ای را منتشر کرده و مدعی است آن را شجریان در اختیار او قرار داده است.

میلانی پس از انتشار نوشته یاد شده، در میزگردی با دو تن دیگر به بحث درباره آن پرداخته که هر دو نفر، به اتفاق به سندیت آن نوشته ایراد گرفتند!

استاد محمدرضا شجریان برجسته‌ترین هنرمند عرصه آواز و موسیقی سنتی ایران که از وی با عنوان "خسرو آواز ایران" یاد می‌شود پس از تحمل دوره طولانی بیماری در سن ۸۰ سالگی در 17 مهر ماه امسال بیمارستان جم تهران درگذشت.

واکنش خانواده شجریان به ادعای عباس میلانی

واکنش خانواده شجریان به ادعای عباس میلانی
واکنش خانواده شجریان به ادعای عباس میلانی

 عباس میلانی مدیر مرکز مطالعات ایرانی دانشگاه استنفورد، پس از درگذشت استاد شجریان مدعی شد استاد محمدرضا شجریان متنی تحت عنوان «قانون اساسی دوران گذار» در اختیار او قرار داده است.

به گزارش خانه شجریان، ادعایی که موجب تعجب بسیاری شد چرا که انجام چنین کاری که از حیطه تخصص استاد شجریان خارج بود بسیار بعید و دور از انتظار بود. خصوصاً اینکه پس از درگذشت ایشان، بسیاری درصدد بهره‌برداری های سیاسی از شهرت و محبوبیت ایشان برآمدند.

پس از انتشار متن این قانون در سایت دانشگاه استنفورد، در برنامه «چشم انداز» شامگاه شنبه ۲۲ دی در شبکه ایران اینترنشنال، محمدحسین آقاسی وکیل استاد شجریان ضمن ابراز بی‌اطلاعی خود و خانواده استاد شجریان بیان کرد: «اگر چه استاد شجریان دیدگاه‌های سیاسی خودشان را داشتند اما برای من انجام چنین کاری توسط ایشان دور از انتظار و غیرقابل باور است.»

همچنین دکتر میلانی گفت: «اصراری ندارم که همه قبول کنند این متن را استاد شجریان به من داده و مدرک قطعی و محکم برای اثبات این ادعا هم ندارم.»

مطالب مرتبط:

واکنش همایون شجریان به ادعای عباس میلانی

واکنش همایون شجریان به ادعای عباس میلانی
واکنش همایون شجریان به ادعای عباس میلانی

همایون شجریان در استوری اینستاگرامش، با بازنشر توییت محمدحسین آقاسی، وکیل استاد شجریان، ادعای عباس میلانی را تکذیب کرد.

عباس میلانی، استاد دانشگاه استنفورد آمریکا، چندی پیش مدعی شده بود محمدرضا شجریان، متن قانون اساسی دوران گذار را در اختیار او قرار داده است. در مقابل این ادعا، محمدحسین آقاسی به نمایندگی از خانواده استاد، خواستار ارائه سند و دلیل از طرف او شده بود.

آقاسی، امروز توییت کرد: «در مصاحبه هفته پیش درخواست کردم ظرف یک هفته، آقای دکتر میلانی، دلیل صحت ادعای خود مبنی بر این‌که زنده‌یاد استاد شجریان، قانون اساسی نظام آینده را به او سپرده است، برای فرزندان استاد ارسال کند، چون تا این لحظه، هیچ‌کس از بازماندگان استاد، دلیلی و مدرکی دریافت نکرده‌اند، بنابراین، ادعای مذکور تکذیب می‌شود.»

تکذیب ادعای عباس میلانی توسط همایون شجریان
تکذیب ادعای عباس میلانی توسط همایون شجریان

 

همایون شجریان با بازنشر این توییت در استوری صفحه اینستاگرام خود، صحبت‌های آقاسی را تایید کرد و ادعای عباس میلانی، رسما توسط خانواده استاد شجریان رد شد.

عباس میلانی کیست؟

عباس میلانی کیست؟
عباس میلانی کیست؟

عباس ملک‌زاده میلانی مشهور به عباس میلانی (متولد ۱۳۲۸) در ۱۳۴۵  از دبیرستان فنی اوکلند فارغ‌التحصیل شد و مدرک لیسانس خود را در علوم سیاسی و اقتصاد از دانشگاه برکلی، کالیفرنیا دریافت نمود و در ۱۹۷۴ دکترای خود را در رشته علوم سیاسی از دانشگاه هاوایی گرفت.

پس از اخذ مدرک دکتری، او در سالهای ۱۳۵۴–۱۳۵۶ استاد دانشگاه ملی ایران (دانشگاه شهید بهشتی کنونی) بود تا این که در ۱۳۵۶ به اتهام عضویت در سازمان مائوئیستی، به یک سال حبس محکوم شد.

او از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۶۶ استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران بود. پس از آن نیز مدتی استاد تاریخ و علوم سیاسی و رئیس دانشکده در دانشگاه نوتردام دو نامور در کالیفرنیا بود. تا این که در سال ۱۳۸۰ به عنوان یکی از پژوهشگران مؤسسه هوور انتخاب شد و بدین ترتیب نتردام را به مقصد استنفورد ترک کرد.

از کارهای نخست او، ترجمه کتاب مرشد و مارگاریتا بود. بعدها کتاب معمای هویدای او در ایران و خارج ایران بحث‌های زیادی برانگیخت، اما مهم‌ترین کتاب او تجدد و تجدد ستیزی در ایران است.

در سال ۲۰۰۹ میلادی، دانشگاه سیراکیوز اقدام به انتشار کتابی در حیطه تاریخ معاصر ایران به قلم عباس میلانی کرد. کتاب ایرانیان نامدار، عنوان کتابی است که به نقش افراد اثرگذار در دوران سلطنت محمدرضا شاه پهلوی می‌پردازد.

در ژانویهٔ سال ۲۰۱۱ میلادی، کتاب میلانی به نام شاه محمدرضا پهلوی دربارهٔ زندگی محمدرضا پهلوی در آمریکا به زبان انگلیسی منتشر شد. نسخه فارسی و تکمیل‌تر و اصلی این کتاب با جلد اعلا (و به رنگ کِرِم) در سال ۲۰۱۳ میلادی با نام نگاهی به شاه در کانادا، اروپا و آمریکا چاپ شد. این کتاب مستند نگاهی بی طرفانه به آخرین پادشاه ایران دارد. همزمان با این نسخه، چاپ مخدوشی از ترجمه‌ی انگلیسی کتاب در ایران بطور غیر قانونی انتشار یافته است که به هیچ وجه مورد تائید نویسنده (عباس میلانی) نمی‌باشد. در همین راستا نسخه فارسی اصلی و مورد تایید نویسنده علاوه بر نسخه چاپی آن، بصورت آنلاین (بطور رایگان برای ایرانیان داخل ایران) نیز در اختیار خوانندگان قرار گرفته است.

اکنون میلانی مدیر برنامهٔ مطالعات ایرانی در دانشگاه استنفورد و استاد فراخوانده دانشکدهٔ علوم سیاسی آن دانشگاه است. او همچنین همکار و یکی از سرپرستان پروژه دموکراسی ایران در مؤسسه هوور است.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو



+ 18
مخالفم - 12
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری