پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
جمعه, ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ ۲۲:۳۰
۱۰
۰
نسخه چاپی

آشنایی با واکسن کرونای مشترک ایران و کوبا

آشنایی با واکسن کرونای مشترک ایران و کوبا
آزمایش تست انسانی واکسن کرونای مشترک ایران با کوبا آغاز شد.

تیتربرتر؛ کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در توییتی نوشت: امروز آزمایش بالینی فاز دو واکسن انستیتو پاستور ایران و موسسه فینلای کوبا در پلی کلینیک ۱۹ آوریل هاوانا آغاز شد.

جزئیات تست تزریق واکسن کرونای کوبا

جزئیات تست تزریق واکسن کرونای کوبا
جزئیات تست تزریق واکسن کرونای کوبا

 

در این فاز بیش از ۱۰۰ نفر ۱۹ تا ۸۰ ساله تا کنون واکسینه شدند.در این مرکز هم ۴۰۰ نفر واکسینه می‌شوند و مجموع داوطلبان این مرحله کارآزمایی حدود ۹۰۰ نفر خواهد بود.

آشنایی با واکسن کرونای ایران کوبا

آشنایی با واکسن کرونای ایران کوبا
آشنایی با واکسن کرونای ایران کوبا

 

مصطفی قانعی، رییس ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد که تا اسفندماه سال جاری تزریق  ویروس کرونای ساخت مشترک کوبا و ایران در کشور آغاز می‌شود.

او ۲۲ دی در یک برنامه تلویزیونی گفت: «واکسنی که با مشارکت کوبایی‌ها در ایران تولید می‌شود، در فاز نخست در کوبا به ۵۶ نفر و در فاز دوم به بیش از ۱۰۰ نفر دیگر در این کشور تزریق شده، اما در فاز سوم آزمایش قرار است همزمان با کوبا در ایران نیز به چندین هزار نفر تزریق شود.»

به گفته قانعی تولید واکسن داخلی در شش یا هفت شرکت ایرانی آغاز شده، اما احتمالا واکسن کوبایی زودتر از همه وارد بازار می‌شود. بدین ترتیب تزریق همگانی واکسن در بهار سال آینده در ایران شروع خواهد شد.

آشنایی با واکسن کرونای ایران کوبا
آشنایی با واکسن کرونای ایران کوبا

 

رییس ستاد مقابله با کرونا گفته اولویت اول تزریق واکسن، کادر درمانی و پس از آن افراد بالای ۶۵ سال که بیماری از جمله فشار خون دارند، هستند.

مطالب مرتبط:

تولید مشترک کوبا و انستیتو پاستور

۲۲ دی رییس انستیتو پاستور ایران از تولید مشترک واکسن کرونای ایران و کوبا خبر داده بود. دکتر علیرضا بیگلری ، ضمن اشاره به تجربه و سوابق انستیتو پاستور در ساخت واکسن، این مؤسسه را اولین مؤسسه‌ای دانست که در خاورمیانه اقدام به تولید واکسن کرده است.

به گفته او همکاری انستیتو پاستور با کشور کوبا از حدود ۲۰ سال پیش و با انتقال تکنولوژی ساخت واکسن هپاتیت B از کوبا به ایران آغاز شد که درصد بسیار بالایی از ایرانیان این واکسن را دریافت کرده‌اند.

دکتر بیگلری فناوری تولید واکسن کرونا را از پیشرفته‌ترین فناوری‌‌ها  و بر مبنای زیرساخت واکسن پنوموکوک عنوان کرده و گفت: «این تکنولوژی باعث می‌شود تا واکسن هم بی‌خطر و بی‌ضرر باشد و هم مصونیت بسیار خوبی ایجاد ‌کند.»

"انستیتوی فینلای واکسن" در  ۱۹ دی اعلام کرده بود که توافق‌نامه در این زمینه را با انستیتو پاستور ایران به امضا رسانده‌ است.

رویترز به نقل از مقامات کوبایی نوشته بود که این کشور باید این واکسن را بر روی انسان‌های کشوری خارج از کوبا که میزان مبتلایان بسیار دارد نیز آزمایش کند. میزان ابتلا به ویروس کووید۱۹ در کوبا به دلیل مدیریت مطلوب در سطحی نازل نگه داشته شده است.

برخی رسانه ها به قول از کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت گفته‌اند که ۵۰هزار داوطلب خود را برای انجام کارآزمایی بالینی مرحله سوم آماده کرده‌اند.

به گفته جهانپور پیش‌شرط انتقال فن‌آوری ساخت واکسن از کوبا به ایران اجازه آزمایش انسانی مرحله سوم در ایران بوده است.

پس از آن رییس سازمان نظام پزشکی ایران اعلام کرد که تا نوروز دومیلیون دوز واکسن از چین، هند یا روسیه به ایران وارد می‌شود.

زمان تزریق واکسن کرونای کوبایی-ایرانی

زمان تزریق واکسن کرونای کوبایی-ایرانی
زمان تزریق واکسن کرونای کوبایی-ایرانی

 

برخی خبرگزاری ها زمان تزریق واکسن مشترک ایران و کوبا را از بهار سال آینده اعلام کرده اند، کوبا که خود نیز تحت تحریم آمریکاست، در عرصه پزشکی تجربه‌های فراوانی دارد.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی



+ 10
مخالفم - 8
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری