پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ ۱۵:۲۰
۱۵
۱
نسخه چاپی

تعداد دفعات معمولی ادرار در روز

تعداد دفعات معمولی ادرار در روز
احتمالاً برای شما هم این اتفاق افتاده که در طول روز چندین بار ادرار داشته باشید آیا این طبیعی است یا خیر؟ برای پاسخ به این موضوع با ما همراه باشید.

تیتربرتر؛ تعداد دفعات ادرار در طول روز اگر زیاد باشد نشانه چیست؟ و یا اینکه اگر کم باشد نشانه چیست؟ برای اینکه به پاسخ این سؤالات برسیم باید بررسی کنیم که اولاً تعداد دفعات در طول روز چقدر بوده و آیا رنگ ادرار طبیعی بوده و علاوه بر آن بدن دچار چه تغییرات جدیدی شده است تا بتوان نتیجه گیری کرد.

ادرار سالم چه رنگی باید باشد؟

ادرار سالم چه رنگی باید باشد؟
ادرار سالم چه رنگی باید باشد؟

 

هر بیماری یا اختلالی که در بدن وجود داشته باشد با انجام تست سلامت ادرار یا قاروره شناسی قابل تشخیص است و بیماری موجود از طریق بررسی رنگ، بو یا غلظت ادرار مشخص می‌شود. یکی از مهمترین روش‌های تشخیص بیماری در طب سنتی است. متخصصان با استفاده از تغییراتی که در بو و رنگ ادرار رخ می‌دهد به مشکلات سلامتی پی می‌برند. 

به عنوان یک قاعده کلی، هرچه بیشتر آب بنوشید، ادرار شما روشن‌تر خواهد شد. اگر ادرار روشن‌تر یا سفیدتر شد، به این معنی است که آب تصفیه شده از طریق کلیه ها، بیشتر رقیق شده است. ادرار از لحاظ پزشکی به عنوان یک مایع از بدن که توسط کلیه‌ها و از طریق فرآیندی به نام ادرار کردن ترشح می‌شود و از طریق مجرای پیشاب دفع می‌شود، تعریف می‌شود.

رنگ ادرار به چه عواملی بستگی دارد؟

ادرار کردن باعث حذف مواد ناخواسته یا غیر ضروری از خون می‌شود و ادرار با مدفوع انسان به طور جمعی به عنوان پسماند انسان و یا فضولات انسانی تعریف می‌شود. غلظت، بو و رنگ ادرار شما اغلب نشانه سبک زندگی و شرایط سلامتی شما هستند.هر یک از این نشانه‌ها بسته به آنچه می‌خورید و می‌نوشید و بیماری‌هایی که دارید، می‌تواند متفاوت باشد.

ادرار شما رنگ زرد خودش را از رنگی به نام اوروکروم می‌گیرد. این رنگ به طور معمول از زرد کم رنگ تا کهربایی، بسته به غلظت ادرار تغییر می‌کند.
مصرف دارو‌های خاصی می‌تواند ادرار شما را از سبز فلورسنت به آبی تغییر دهد، و خوردن هویج می‌تواند به آن یک رنگ نارنجی بدهد.

بررسی انواع رنگ های ادرار

بررسی انواع رنگ های ادرار
بررسی انواع رنگ های ادرار

 

رنگ‌های زرد کم رنگ، کهربایی یا عسلی

به طور کلی به این معنی است که شما مقدار زیادی نوشیدنی می‌خورید و یا مواد دارو‌های دیورتیک مصرف می‌کنید که بدن را مجبور می‌کند تا از شر آب اضافی خلاص شوند.

رنگ زرد تیره ادرار

معمول این است که شما به اندازه کافی مایعات مصرف نمی‌کنید. بدن شما به مقدار مشخصی از مایعات نیاز دارد، بنابراین مایعات را جمع می‌کند و ادرارتان بسیار غلیظ خواهد شد. وقتی این اتفاق بیفتد، رنگش تیره‌تر خواهد شد.

رنگ سیاه

این علل می‌تواند شامل نیتروفارانشن، مترونیدازول، کاسکارا یا سنا لاکساتیو، متوکاربامول، سوربیتول، و فنول دریویس کرسول باشد. تزریق آهن عضلانی نیز باعث ادرار سیاه به عنوان اثر خوب دارو است.

مطالب مرتبط:

رنگ قهوه‌ای تیره و کولا

ممکن است از دارو‌های نظیر کلروکین پریموکین، آنتی بیوتیک مترونیدازول نیتروفورانتوئین، لکسانس حاوی کاسکارا یا سننا و متکاربامول ایجاد شود. آسیب ماهیچه‌ای ناشی از ورزش شدید می‌تواند به ادرار صورتی یا رنگ کولا و آسیب کلیوی منجر شود.

خوردن بسیاری از باقالی، ریواس و یا آلوئه ورا می‌تواند علت ادرار قهوه‌ای تیره باشد علاوه بر این، برخی اختلالات کبدی و کلیه‌ای می‌تواند ادرار را قهوه‌ای تیره کند، که می‌تواند عفونت‌های دستگاه ادراری را به همراه داشته باشد.

رنگ آبی

شرایط پزشکی هیپراکلسمی (سندروم دیاپر) می‌تواند باعث ایجاد ادرار آبی شود، مانند بیماری هارتنپ.

بی رنگ و بدون هیچ زردی

اگر ادرار شما کاملا روشن باشد، ممکن است نشانه آن باشد که آب زیادی می‌نوشید. به طور کلی، اگر آنقدر مایعات می‌نوشید که ادرار شما بی رنگ است، احتمالا بیش از آنچه که نیاز دارید می‌نوشید.

سفید، ابری یا تیره (آلبینوریا)

عفونت دستگاه ادراری و یا سنگ کلیه می‌تواند باعث شود که ادرار شما ابری یا تیره به نظر برسد. کیلوریا یک تشخیص احتمالی دیگر است. کیلوریا که ادرار کیلوس نامیده می‌شود، یک مشکل پزشکی است که شامل حضورش در جریان ادرار است، که باعث می‌شود ادرار سفید به نظر برسد. این یک مشکل است که در میان مردم آفریقا و شبه قاره هند رایج است.

رنگ نارنجی

در برخی موارد، ادرار نارنجی می‌تواند نشان دهنده یک مشکل با مجاری ادراری یا مجرای صفرا را نشان دهد، به خصوص اگر مدفوعتان رنگی باشد. دارو‌هایی که می‌توانند ادرار را نارنجی کنند، عبارتند از:متیل اورانژ، داروی ضد التهابی یا داروی شیمی درمانی. ادرار نارنجی نیز می‌تواند ناشی از کمبود آب بدن باشد.

رنگ سبز

برخی از رنگ‌های غذا‌های رنگی می‌توانند باعث شوند که ادرار شما سبز به نظر برسد؛ علاوه بر این، برخی دارو‌ها در ادرار رنگ سبز یا آبی را ایجاد می‌کند، مثل آمیتریپتیلین، اندومتاسین (ایندوسین) و پروپوفول (دیپریوان) تولید می‌کنند. ادرار سبز گاهی در طول عفونت‌های دستگاه ادراری ناشی از باکتری پسودوموناس رخ می‌دهد.

ادرار بنفش

تنها علت شناخته شده ادرار بنفش، سندرم کیسه ادرار بنفش است. ادرار بنفش با دارو‌های گرم – منفی همراه است و معمولا پس از درمان با آنتی بیوتیک‌ها و تغییر کاتتر حل می‌شود.

نارنجی مایل به قرمز

دارو‌ها می‌توانند به ادرار رنگی بین نارنجی متمایل به قرمز بدهند.

رنگ ادرار قرمز یا صورتی

برخی از مواد غذایی مانند چغندر، توت و ریواس می‌توانند ادرار شما را رنگ قرمز یا صورتی کنند با این حال، ممکن است در ادرارتان خون داشته باشید. عواملی که می‌توانند باعث وجود خون در ادرار شوند: شامل عفونت دستگاه ادراری، تست ادرار برای سرطان پروستات، سلول‌های سرطانی و غیر سرطانی، کیست کلیوی، دراز مدت دویدن و سنگ مثانه و صفرا است.

تعداد دفعات ادرار در طول روز

تعداد دفعات ادرار در طول روز
تعداد دفعات ادرار در طول روز

 

دکتر یوسفی اظهار کرد: تعداد دفعات دستشویی رفتن زیاد یا کم، در واقع نشانه مهمی از سلامت عمومی فرد است، که از نوزادی آغاز می شود و در سرتاسر زندگی ادامه پیدا می کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: به طور کلی سه تا چهار بار در روز ادرار و معمولا یک یا دوبار دفع مدفوع، نشانه سلامت بدن است.

دکتر یوسفی با تاکید بر این که میزان دفع ادرار به فاکتورهایی همانند سن، میزان آشامیدن در روز، موادی که نوشیده می شود،عارضه های پزشکی مثل دیابت یا عفونت مجرای ادراری، مصرف داروو اندازه مثانه بستگی دارد گفت: شرایط خاصی همانند بارداری و این  که فرد در چندمین هفته پس از زایمان است می تواند تعداد دفعات ادرار را تحت تاثیر قرار دهد.

این فوق تخصص گوارشادامه داد: دفع مدفوع از سه بار در یک روز تا نهایتا سه بار در هفته طبیعی است.

به گفته وی هر گونه بی نظمی و تغییر در اجابت مزاج می تواند نشان دهنده یک بیماری و یا اختلال خاص در بدن باشد.

دکتر یوسفی عواملی همانند پیروی از رژیم غذایی خاص، سطح فعالیت بدن، ابتلا به بیماری های مزمن یا حاد، ترشح هورمون ها و سن را از جمله عوامل تاثیرگذار بر تعداد دفع ادرار و مدفوع در بدن دانست.

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به این که الکل و کافئین، هردو می توانند اثرات ادرارآور داشته باشند و باعث شوند فرد، بیش از حد معمول ادرار کند خاطرنشان کرد: هنگام مصرف این مواد، احتمالا تکرار ادرار، نشانه ای از مشکل پزشکی نیست.

وی با بیان این که کافئین در بسیاری از غذاها و نوشیدنی ها شامل؛ قهوه، چای، نوشیدنی غیر الکلی گازدار، شکلات داغ و   نوشیدنی های انرژی زا یافت می شود ادامه داد: نوشیدن مقادیر زیاد آب در طول روز می تواند خروجی ادرار و تعداد دفعات آن را نیز افزایش دهد.

فوق تخصص گوارشنشانه های ابتلا به یبوست را توضیح دادو گفت: اگر چنانچه فردی قادر به دفع نباشد، قوام مدفوع سفت باشد و اگر از زمانیکه وارد دستشویی می شوید تا زمانیکه دفع صورت می گیرد بیش از ۱۰ دقیقه طول بکشد به یبوست مبتلا شده اید.

وی با بیان این که ابتلا به یبوست ارتباط مستقیمی با سن دارد افزود: هر چه سن بالاتر می رود به دلیل کاهش حرکات معده و هضم، احتمال ابتلا به یبوست قویتر می شود.

این فوق تخصص گوارش خاطرنشان کرد: اکثر افراد از الگوی منظم دفع پیروی می کنند به این معنی که هر روز تقریبا به تعداد منظم، یکسان و در یک زمان مشابه به دستشویی می روند.

دکتر یوسفی با بیان این که در صورتیکه مدفوع نرم، قوام دار و عبورش راحت است جای نگرانی وجود ندارد، هشدار داد: انسجام مدفوع را نادیده نگیرید.

تعداد دفعات معمولی ادرار در روز
تعداد دفعات معمولی ادرار در روز

 

عضو هیئت علمی دانشگاه تاکید کرد: اگر چنانچه مدفوع شل، آبکی، تیره رنگ و دچار تغییراتی شد که قبلا تجربه آن را نداشته اید، این علامت ها را زنگ خطر تلقی کنید.

وی وجود خون در مدفوع، درد شکمی شدید، عدم وجود حرکت روده بیش از سه روز و اسهال شدید را نیازمند مداخله جدی و مراجعه اورژانسی به پزشک دانست.

دکتر یوسفی در پاسخ به این سوال که چه کنیم تا به یبوست دچار نشویم، گفت: به هیچ وجه وعده های غذایی سالم را حذف نکنید، ملین های سالم را در وعده های غدایی بگنجانید، تحرک و فعالیت بدنی داشته باشید، آب زیاد مصرف کنید و استراحت و خواب آرام را در برنامه روزانه فراموش نکنید.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: مریم بالوی فیلی



+ 15
مخالفم - 21
نظرات : 1
منتشر نشده : 0
 
ir
+0
unlike
-0
پرویزقلندری ۰۰/۱۱/۰۲ - ۰۵:۳۹
پاسخ
comments من چای زیادمیخورم ولی بااین حال احساس میکنم حداقل روزی ده الی دوازده بارادرارمیکنم/2
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری