پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ ۱۷:۲۹
۱۱
۰
نسخه چاپی

قیمت جدید دلار در سال 1400

قیمت جدید دلار در سال 1400
قیمت جدید دلار مشخص شد.

به گزارش تیتربرتر؛ قیمت دلار از دو سال گذشته تاکنون چندین برابر شده و خیلی ها کاهش آن ناممکن می دانند ولی قیمت اصلی دلار چقدر است؟چه مقدار حباب دارد؟ نرخ دولتی الان چقدر است؟ برای پیش بینی جدید و پاسخ این سوالات ، به سراغ پاسخ کارشناسان رفتیم.

پیش بینی قیمت دلار در سال 1400

پیش بینی قیمت دلار در سال 1400
پیش بینی قیمت دلار در سال 1400

 

شقاقی شهری کارشناس مسائل اقتصادی اظهار داشت: تقریبا تا نزدیک‌های انتخابات آمریکا قیمت بازار دارایی‌ها مثل دلار و طلا افزایشی بود. حتی قیمت دلار به ۳۲ هزار تومان هم رسید.

ولی بعد از انتخابات آمریکا و فروکش کردن نااطمینانی‌ها و ریسک‌های سیاسی، قیمت دلار در همان روز‌های ابتدایی بعد از انتخابات به ۲۳ هزار تومان و سپس به ۲۶ هزار تومان و هم اکنون دوباره به حدود ۲۲ هزار تومان رسیده و به نوعی انتظارات تورمی نیز کنترل شده است.

طبیعتا این کاهش انتظارات تورمی و ریسک‌های سیاسی تاثیرات خود را بر روی قیمت دلار و به تبع آن بر روی قیمت کالا‌ها و خدمات خواهد گذاشت. اما به دلیل موضوع چسبندگی قیمت ها، این تاثیرات بر روی قیمت کالا‌ها و خدمات به تدریج خواهد بود.

این کارشناس مسائل اقتصادی درباره قیمت دلار گفت: ممکن است که قیمت دلار با آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کشورهایی، چون عراق و کره جنوبی و ... و همچنین کاهش شدت تحریم‌ها و افزایش صادرات نفت، کاهش محدودی یابد.

قیمت دلار احتمالا بتواند حوالی ۱۹ تا ۲۰ هزار تومان در نوسان باشد. این کاهش قیمت دلار در ابتدا اثرات خود را در بازار دارایی‌ها خواهد گذاشت و پس از آن به تدریج اثر خود را بر روی قیمت کالا‌ها و خدمات خواهد داشت.

شقاقی شهری اظهار داشت: لذا انتظار ما این است که در سال آینده شاهد کاهش نرخ تورم به واسطه کاهش قیمت دلار و کاهش انتظارات تورمی باشیم. احتمالا سال آینده نرخ تورم بین ۱۵ تا ۲۰ درصد خواهد بود.

ولی در سال جاری و با توجه به دو ماه باقیمانده، نمی‌توانیم شاهد کاهش شدید قیمت کالا‌ها و خدمات باشیم و پیش بینی می‌شود که نرخ تورم در سال جاری همین حدود ۳۰ تا ۳۲ درصد باشد.

وی با اشاره به هدف گذاری بانک مرکزی برای نرخ تورم ۲۲ درصد افزود: این هدف گذاری محقق نشد و دلیل آن هم این بود که تا آبان ماه شاهد افزایش شتابان نرخ دلار بودیم.

شقاقی شهری با تاکید بر اینکه ما باید از تاریخ یک درس دوباره‌ای را بگیریم، افزود: ما بار‌ها و بار‌ها یک اشتباهی را مرتکب شده ایم و از آن درس نگرفته ایم و آن اشتباه این بوده است که با توجه به اینکه اقتصاد ایران به شدت دلاریزه می‌باشد و بیش از ۷۰ درصد مواد اولیه و قطعات وارداتی است و همچنین با توجه به اینکه بودجه‌ها به شدت به نفت وابستگی دارند،

بار‌ها نرخ تورم از ناحیه افت و خیز‌های ارزی تحت تاثیر قرار گرفته است. هر زمانی که ما شاهد تشدید تحریم‌ها و افت قیمت نفت هستیم، قیمت دلار افزایش می‌یابد و وقتی این اتفاق می‌افتد نرخ تورم هم افزایش می‌یابد و این دور تسلسل ایجاد می‌شود.

افزایش نرخ تورم و فاصله آن با نرخ تورم جهانی دولت‌ها را مجبور می‌کند که قیمت دلار را به میزان تفاوت نرخ تورم داخلی و جهانی افزایش دهند که این دور تسلسل نرخ تورم و دلار را شکل می‌دهد و چرخه تکرار می‌شود.

این استاد دانشگاه با بیان این پرسش که راه حل چیست؟، پاسخ داد: باید از شدت دلاریزه بودن اقتصاد ایران بکاهیم. یعنی اینکه ما بتوانیم کالا‌ها و خدمات راهبردی را تا حد امکان از نیاز به قطعات و خدمات وارداتی بی نیاز کنیم، وابستگی بودجه‌های جاری به نفت را کاهش دهیم، شرکای تجاری را متنوع کنیم، برنامه مشخصی برای صادرات داشته باشیم، واردات رسمی را ساماندهی و قاچاق کالا را کنترل کنیم. این همان درون زا سازی اقتصاد است که رهبر انقلاب به آن اشاره داشتند.

مطالب مرتبط:

آیا قیمت دلار 12 هزار تومان می شود؟

آیا قیمت دلار 12 هزار تومان می شود؟
آیا قیمت دلار 12 هزار تومان می شود؟

 

تیمور رحمانی استاد اقتصاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران معتقد است؛ رسیدن قیمت دلار به ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان نشدنی است و می‌گوید صادرکنندگان انحصاری در سامانه نیما که قدرتشان کم هم نیست اجازه ریزش قیمت ارز را نمی‌دهند و از طرفی جهش قیمت مسکن و سهام نیز با واقعیت‌ها و منطق اقتصادی نیز هم‌خوان نیست.

وی می‌گوید: فکر نمی‌کنم نرخ ارز جا داشته باشد که خیلی پایین بیاید. بر اساس مبانی و بنیادهای اقتصاد جای چندانی برای پایین آمدن ندارد. در حالت خوشبینانه قیمت دلار حوالی ۲۰ هزار تومان می‌تواند باشد.

بر اساس مطالعات خودم و دانشجویانم همین حدود را متصور هستیم. تفاوت میان قیمت کالا و دارایی ها وجود دارد. در سال ۹۹ به دلیل شدید بودن انتظارات تورمی، بسیاری فکر می‌کردند تحت فشار تحریم ها کشور دچار بن بست می شود و به ناچار به چاپ پول برای گذراندن امورات روزمره روی خواهند آورد.

متناسب با این نگاه و انتظارات شدید تورمی، قیمت دارایی ها از حد نرمال و طبیعی و بنیادی اقتصاد بالاتر رفت. خودرو نیز جنس دارایی به خود گرفت و قیمت آن وحشتناک بالا رفت. به همین دلیل بود که از حالت کالا خارج شد و جنس دارایی پیدا کرد. بعضی حتی فکر می‌کردند پایه پولی و نقدینگی به سمت ۱۰۰ درصد برود. کسی تصور رشدهای معمولی و اندکی بالاتر از آن را نداشت و فکر می‌کردند از کنترل خارج می‌شود.

رحمانی ادامه داد: بعد معلوم شد که این خبرها نیست و انتظارات تورمی زیاد از حد بدبینانه بوده است. قاعدتا باید قیمت‌ها بر می‌گشت و تعدیل می شد. همین اتفاق هم افتاد. اگر دقت کنید قیمت همه دارایی‌ها با چاشنی انتخابات ‌امریکا همراه شده و باعث کاهش قیمت‌ها شد.

اما هنوز قیمت کالاها خود را با ارز تعدیل نکرده و قمیت خدمات به نسبت به دارایی ها رشد پیدا نکرد. واقعیت این است که اکنون قیمت دارایی‌ها افت پیدا کرده اما نباید انتظار داشت سطح قیمت کالا و خدمات کاهشی شود، چون افزایش آنها قابل توجه و منطبق با رشد ارز نبوده است.

مساله دوم در این باره مساله چسبندگی قیمت‌ها است. باید توجه کرد که نباید انتظار کاهش قیمت کالاها را داشت. اما شاید برخی کالاهایی که مستقیم با ارز ارتباط دارند مقداری از قیمت آنها کاسته شود.  

در رابطه با اینکه چرا قیمت ارز در سامانه نیما واکنش نشان نداده است، باید گفت شرایط بازارها با هم متفاوت است. در بازار اسکناس، عده‌ای می‌خواهند قدرت خرید خود را حفظ کنند و شرایط آن با سامانه نیما متفاوت است. نیما شکل بازار ندارد و بیشتر سامانه است که صادرکننده و واردکننده با هم سر و کار دارند.

وی در پایان گفت: به خاطر این که صادرکنندگان اصلی قدرت انحصاری دارند در مقابل کاهش نرخ دلار مقاومت می کنند. چون در نیما بازار رقابتی نیست این امکان وجود دارد که قیمت دلار پایین نیاید. البته عدم اطمینان نیز از شرایط کنونی وجود دارد و زود است بگوییم قمیت آن کاهشی شود. از طرفی خریدار ارز برای واردات کالا نمی‌تواند از بازار اسکناس نیاز خود را تامین کند به خاطر مشکلات نقل و انتقال و هزینه های جانبی که به آن مترتب است. بنابراین وارد کننده نیاز خود را از طریق سامانه نیما تأمین می کند. 

در مقیاس تامین ارز کلان مثل دو میلیون دلار اگر واردکننده بخواهد از بازار اسکناس جمع کند جابجا کردن آن دشوار است در حقیقت این بازارها تفکیک شده‌اند و خریداران و فروشندگان آن نمی توانند این دو را جایگزین هم کنند. صادرکنندگانی که قدرت انحصاری دارند احتمال این را می دهند که با آمدن رئیس جمهور جدید آمریکا ممکن است خبری نباشد و بعد از افتتاح اولیه ارز ناشی از انتظارات مجدداً قیمت‌ها باز گردد.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی



+ 11
مخالفم - 13
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری