پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ ۱۰:۴۱
۶
۰
نسخه چاپی

اکنون زمان خرید دلار است یا فروش؟

اکنون زمان خرید دلار است یا فروش؟
قیمت دلار تحت تاثیر تحولاتی روند نزولی را در پیش گرفته است و زمزمه ریزش تا زیر 20 هزار تومان هم به گوش می رسد.

به گزارش تیتربرتر؛ نرخ ارز همواره یکی از مهم‌ترین متغیر‌های اقتصادی کشورمان است که هرگونه نوسان و التهاب قیمتی در آن بازار‌های مختلف را با تلاطم روبرو می‌کند، بر این اساس هرگاه ارز دچار نوسان شود، به تبع آن نیز اقتصاد تعادل خود را از دست می‌دهد

حالا که مدتی است که بازار ارز با کاهش قیمت روبرو شده است؛ شاهد نوسان قیمتی در دیگر بازارها هستیم و طلا نیز هم راستا با دلار مسیر نزولی را در پیش گرفته است.

در این میان سوالی که مطرح می شود این است که امکان ریزش بیشتر دلار وجود دارد؟ و یا اینکه ریسک سرمایه گذاری در این بازار چقدر است؟ و اینکه اکنون زمان خرید دلار هست یا فروش؟

گفتنی است؛ صبح امروز نرخ فروش دلار در بازار آزاد به ۲۳ هزار و ۴۵۰ تومان رسید. صرافی‌ها نیز دلار را با قیمت ۲۳ هزار و ۳۵۰ تومان خریداری کردند.

پیش بینی ریزش دلار تا زیر 20 هزار تومان

پیش بینی ریزش دلار تا زیر 20 هزار تومان
پیش بینی ریزش دلار تا زیر 20 هزار تومان

 

قیمت دلار در دو هفته گذشته روند نزولی شدیدی به خود گرفته است. اگر کاهش قیمت دلار را از قله ۳۲ هزار تومانی مهرماه محاسبه کنیم به عدد ۱۰ هزار تومان می‌رسیم، اما حتی حالا که دلار جایی بین ۲۱ و ۲۳ هزار تومان گیر افتاده و مدام در جا می‌زند، این سوال مطرح می‌شود که آیا زمان خروج از بازار ارز فرا رسیده است یا نه؟ وضع وقتی برای سرمایه‌گذاران دلار بد می‌شود که احتمال کاهش قیمت دلار تا ۱۷ یا ۱۸ هزار تومان را جدی در نظر بگیریم. بازار سکه و طلا هم وضعیت مشابهی دارند و این روز‌ها سرمایه‌گذاران خود را بدجوری به فکر فرو برده‌اند.

یک کارشناس حوزه بانکی دیروز در تحلیلی مدعی شده بود که دلار ۱۱ تا ۱۲ هزار تومانی شدنی نیست و قیمت واقعی دلار حوالی ۲۰ هزار تومان است.

تیمور رحمانی، استاد اقتصاد دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه قیمت واقعی و بنیادی دلار براساس مطالعات انجام شده حوالی ۲۰ هزار تومان است، گفته بود:‌ صادرکنندگان، روی تنزیل ارز مقاومت می‌کنند و اجازه کاهش نمی‌دهند.

اما گویا نظر او امروز عوض شده است. بهط روی که تیمور رحمانی امروز در صفحه شخصی خود نوشت که ممکن است دلار زیر ۲۰ هزار تومان هم شود!

پیش بینی ریزش دلار به زیر ۲۰ هزار تومان
پیش بینی ریزش دلار به زیر ۲۰ هزار تومان

 

وی در صفحه شخصی خود نوشته است: نظر شخصی بنده به هیچ وجه بدان معنی نیست که نرخ نمی‌تواند پایین‌تر از ۲۰ هزار تومان شود. کافی است فروش نفت افزایش یابد و دسترسی به آن مهیا شود تا همانند دهه ۱۳۸۰ و با وجود تداوم رشدهای بالای نقدینگی نرخ ارز بسیار پایین‌تر از آنچه نظریه پولی پیش‌بینی می‌کند، قرار گیرد و تحت آن شرایط قیمت ارز می‌تواند پایین‌تر از ۲۰ هزار تومان قرار گیرد و مدت‌ها نیز پایین‌تر از آن دوام آورد.

مطالب مرتبط:

 آیا زمان خروج از بازار ارز است؟

 آیا زمان خروج از بازار ارز است؟
آیا زمان خروج از بازار ارز است؟

 

بررسی تغییرات قیمت دلار از قله ۳۲ هزار تومانی در مهرماه نشان می‌دهد دلار در هر مرتبه ریزش حدود پنج هزار تومان ارزش خود را از دست داده. اولین ریزش در هفته آخر مهرماه اتفاق افتاد. زمانی که دلار از ۳۲ هزار تومان در عرض سه روز به ۲۷ هزار تومان رسید. خیلی‌ها گمان می‌کردند این نقطه پایان ریزش دلار است چراکه بعد از آن شاهد روند صعودی در بازار ارز بودیم.

تا جایی که دلار تا نیمه آبان‌ماه و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تا ۲۹ هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرد. در همین نقطه دومین ریزش دلار اتفاق افتاد. دلار این بار بین پنج تا شش هزار تومان ارزش خود را از دست داد و به محدوده ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان کاهش قیمت پیدا کرد. در ادامه با افزایش نسبی دلار برای مدتی در محدوده ۲۶ هزار تومان آرام گرفته بود و مرحله سوم ریزش در نیمه دوم سال، از هفته آخر دی‌ماه آغاز شد. باز هم دلار پنج هزار تومان ارزش خود را از دست داد و تا کانال ۲۱ هزار تومانی عقب نشست.

حالا که دلار کمی روند صعودی گرفته، احتمالا دوباره شاهد سناریو‌های قبلی در بازار ارز باشیم، اما حتی اگر دلار بتواند از کانال ۲۱ هزار تومان خلاص شود و به روند صعودی برگردد، بعید نیست بعد از یک ماه دوباره شاهد کاهش پنج هزار تومانی قیمت آن باشیم. در صورت تکرار این اتفاق دلار ۱۷ هزار تومانی چندان دور از ذهن نخواهد بود.

با این تفسیر شاید این روز‌ها آخرین فرصت برای خروج از بازار ارز باشد. به خصوص که بعد از روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا، احتمال شنیدن خبر‌های خوب در بازار ارز بیشتر می‌شود.

اوج اقبال به بازار ارز در تیرماه اتفاق افتاد. زمانی که بعد از مدت‌ها دلار از محدوده ۱۶ هزار تومان خلاص شده بود و بعد از شکست کانال ۱۸ هزار تومانی روزبه‌روز در حال افزایش قیمت بود. این اتفاق با رسیدن شاخص بورس به محدوده خطر همزمان بود و این مورد باعث شد اقبال سرمایه‌گذاران به بازار ارز بیشتر شود. در نتیجه این اتفاق دلار به راحتی از مرز ۲۰ هزار تومان عبور کرد. کسانی که در تیرماه دلار ۱۸ هزار تومانی خریده بودند می‌توانستند دلار‌های خود را با سود ۸۰ درصدی در مهرماه بفروشند.

اگر هنوز در این بازار مانده‌اید و چشم‌انتظار صعود دوباره هستید، باید توجه داشته باشید که در صورت تکرار سه مرتبه ریزش قیمت دلار، این بار کل سود سرمایه‌گذاری در بازار ارز از بین خواهد رفت و ممکن است حتی اصل پولتان هم از بین برود. پس شاید تصمیم درست این باشد که با خروج از بازار در روز‌های دلار ۲۲ هزار تومانی، به سود ۲۰ درصدی نسبت به تیرماه اکتفا کنید تا در آینده متحمل ضرر بیشتر نشوید.

شرط ایجاد ثبات بلندمدت در بازار دلار

شرط ایجاد ثبات بلندمدت در بازار دلار
شرط ایجاد ثبات بلندمدت در بازار دلار

 

مرتضی افقه کارشناس اقتصادی معتقد است: مهم‌ترین نکته‌ای که باعث شد ارز بالا برود، تحریم‌هایی است که ترامپ علیه ایران وضع کرده، از آن زمان تاکنون کشورمان اوضاع سخت اقتصادی را تجربه کرد و بعد از آن نیز شاهد بودیم که تمام بازار‌های سرمایه‌ای نیز دچار التهاب بسیار زیادی شدند، به طوریکه طی دو مقطع یکی در پاییز ۹۷ و یکی نیز در ماه‌های اخیر با یک طوفان تورمی روبرو شدیم که باعث افزایش چندین برابری قیمت‌ها در بازار‌های مختلف شد.

این اقتصاددان بیان کرد: اما باید به این نکته توجه کرد که علت اصلی افزایش نرخ دلار، تحریم‌های آمریکا است و تا زمانیکه این تحریم‌ها برداشته نشود، بازار ارز آرام نخواهد گرفت، در این بین تا ۳۰ درصد مدیریت موثر بانک مرکزی می‌تواند بازار را کنترل کند، اما متاسفانه ما چنین چیزی را به هیچ عنوان در این سال‌ها مشاهده نکردیم، تنها در مقاطعی بانک مرکزی اقداماتی را انجام داد، که این میزان نیز تنها ۱۰ درصد بر روی بازار تاثیر گذار بوده است؛ بنابراین اینکه بگوییم به خاطر عملکرد بانک مرکزی بوده که ارز پایین آمده، به نظر نمی‌رسد این چنین باشد.

وی با اشاره به اینکه برای ثبات بلندمدت دلار، باید تحریم‌ها به طور کامل برداشته شود، یادآور شد: زمانیکه شما نمی‌توانید به راحتی مبادله مالی انجام دهید و همچنین کالا جابه جا کنید، طبعا اوضاع آرامی در اقتصاد خود نخواهید داشت، با توجه به این موضوع تعامل بین المللی مهم‌ترین فاکتوری است که می‌تواند بهای ارز را کاهش دهد، بنابراین در کوتاه مدت نمی‌توان انتظار داشت که بازار ارز آن چیزی باشد که ما می‌خواهیم، بلکه اول باید بستر و الزامات این کار فراهم شود و در وهله بعد نیز باید ارز به اندازه کافی به بازار تزریق شود، تا به همه نیاز‌هایی که وجود دارد، پاسخ داده شود.

افقه با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید در مورد ساماندهی بازار ارز  روشن کردن تکلیف FATF است، به فرارو گفت: بیش از سه سال است که تصویب FATF ولوایح مرتبط به آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام معطل است و به آن رسیدگی نمی‌شود، در حال حاضر نیز باید به این مسئله پرداخته شود که در نهایت قرار است آیا FATF تصویب شود، یا خیر؟ این همه وقت کشی معلوم نیست برای چه انجام می‌شود، مقدم بر رفع تحریم‌ها همین تصویب FATF است، زیرا که اگر تحریم‌های مالی و نفتی نیز برداشته شود، ما به دلیل اینکه نمی‌توانیم با بانک‌های جهانی و همچنین بانک‌های کشور‌ها کار کنیم، عملا رفع تحریم‌ها نیز فایده‌ای نخواهد داشت.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو



+ 6
مخالفم - 16
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری