پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ ۱۴:۲۳
۹
۰
نسخه چاپی

آیا زمان خرید خانه است؟/پیش بینی روند قیمت مسکن تا شب عید

آیا زمان خرید خانه است؟/پیش بینی روند قیمت مسکن تا شب عید
کاهش آهنگ رشد قیمت‌ها در بخش مسکن در اولین ماه از زمستان در حالی است که گزارش مرکز آمار از تورم مصالح ساختمانی در پاییزد خبر می دهد.

به گزارش تیتربرتر؛ با وجود اینکه آهنگ رشد قیمت‌ها از آبان ماه سال جاری کاهش یافته، اما آن‌گونه که انتظار می‌رود، افزایشی در تعداد معامله‌ها مشاهده نشده است. هر چند برخی کارشناسان معتقدند این شرایط به دلیل انتظار برای کاهش بیشتر قیمت‌ها در این بازار است و مردم منتظرند تا آهنگ رشد قیمت‌ها کندتر شود و حتی پیش‌بینی تورم منفی در ماه‌های بهمن و اسفند نیز می‌شود.

با وجود اینکه شاخص‌های اقتصادی مانند نقدینگی و نرخ ارز بر تورم سایر بخش‌ها تاثیرگذار است و برآورد می‌شود نقدینگی تا پایان سال جاری به ۳ هزار هزار میلیارد تومان برسد و نرخ ارز نیز در کانال‌های ۲۰ تا ۲۵ هزار تومانی قرار بگیرد، روند فعلی در بازار مسکن و کاهش آهنگ رشد قیمت‌ها ادامه داشته باشد، اما کاهش‌های بیشتری در قیمت‌ها رخ ندهد.

آخرین تحولات بازار مسکن پایتخت

آخرین تحولات بازار مسکن پایتخت
آخرین تحولات بازار مسکن پایتخت

 

بانک مرکزی گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در دی ماه سال جاری را اعلام کرد.

در دی ماه امسال ۳۵۱۵ فقره معامله مسکن به ثبت رسید که نسبت به ماه گذشته (آذر ۹۹) که تعداد معاملات مسکن ۲۵۵۵ فقره بود، رشد ۳۷.۶ درصدی و نسبت به مدت مشابه سال گذشته (دی ماه ۹۸) که تعداد معاملات مسکن ۱۰ هزار و ۶۸۷ فقره بود، کاهش ۶۷.۱ درصدی داشته است.

همچنین متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در دی ماه امسال در شهر تهران ۲۷ میلیون و ۳۸۶ هزار تومان بود که نسبت به آذرماه امسال با متوسط متری ۲۶ میلیون و ۹۰۵ هزار و ۵۰۰ تومان رشد ۱.۸ درصدی داشته و نسبت به دی ماه سال گذشته که این شاخص ۱۳ میلیون و ۸۰۹ هزار و ۱۰۰ تومان در هر مترمربع بود، افزایش ۹۸.۳ درصدی را نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، واحد‌های مسکونی زیر ۵ سال ساخت در معاملات مسکن ماه گذشته بیشترین تعداد معامله‌های مسکن را با ۳۹ درصد به خود اختصاص داده‌اند.

از سوی دیگر، بیشترین تعداد معاملات مسکن در میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران به منطقه ۵ با ۳۹۷ فقره و سهم ۱۱.۳ درصدی اختصاص داشت. در رتبه‌های بعدی مناطق ۴ و ۲ تهران با سهم‌های به ترتیب ۸.۹ و ۷.۷ درصدی قرار دارد.

بر اساس برآوردها، حدود ۷۰ درصد معاملات شهر تهران در دی ماه امسال به ۱۰ منطقه یک، ۲، ۴، ۵، ۷، ۸، ۱۰، ۱۱، ۱۴ و ۱۵ اختصاص داشت.

گران‌ترین منطقه تهران طبق سال‌های اخیر به منطقه یک با متوسط قیمت ۶۰ میلیون و ۳۴ هزار تومان در هر مترمربع اختصاص داشت و در رتبه دوم منطقه سه با میانگین قیمت متری ۵۲ میلیون و ۹۶ هزار تومان و منطقه دو با میانگین قیمت متری حدود ۴۵ میلیون تومان اختصاص دارد.

ارزان‌ترین مناطق تهران نیز منطقه ۱۸ با متوسط متری ۱۲ میلیون و ۱۵۲ هزار تومان، منطقه ۲۰ با میانگین متری ۱۲ میلیون و ۵۳۶ هزار تومان و منطقه ۱۹ با متوسط متری ۱۳ میلیون و ۴۸ هزار تومان هستند.

مطالب مرتبط:

پیش بینی روند بازار مسکن تا پایان سال

پیش بینی روند بازار مسکن تا پایان سال
پیش بینی روند بازار مسکن تا پایان سال

 

 معاون وزیر راه و شهرسازی از افزایش بیش از ۳۰ درصدی عرضه واحد‌های مسکونی به بازار پس از اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی خبر داد.

محمود محمودزاده در ارزیابی تأثیر اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی اظهار کرد: اجرای برنامه های کنترلی در بازار مسکن از جمله اخذ مالیات از خانه‌های خالی، درآمدزایی برای دولت نیست.

وی ادامه داد: هدف ورود این خانه ها به بازار مصرف است. در این راستا نیز پس از اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی، بیش از 30 درصد افزایش عرضه مسکن طی هفته های اخیر داشته است.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی درباره پیش بینی بازار مسکن به تسنیم گفت: پیش بینی کوتاه مدت و بلند مدت بازار مسکن در کشور به عوامل متعددی از جمله وضعیت سایر بازارهای اقتصادی بستگی دارد و نمی توان با قاطعیت در این باره اظهارنظر کرد.

حباب مسکن چگونه تخلیه می شود؟

حباب مسکن چگونه تخلیه می شود؟
حباب مسکن چگونه تخلیه می شود؟

 

 عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، معتقد است تاثیر روانی طرح جهش تولید مسکن به دلیل تعداد عرضه مسکن در کشور و حمایت‌هایی که در این حوزه پیش بینی شده تا حدودی موجب تخلیه شدن حباب قیمتی مسکن خواهد شد.

صدیف بدری با اشاره به توقف روند نزولی قیمت مسکن ، به خانه ملت گفت: بازار مسکن دارای رکود تورمی است؛ علی‌رغم اینکه در ماه‌های اخیر شاهد کاهش چند درصدی قیمت مسکن بودیم اما این روند نیز متوقف شده است که علت آن را می‌توان در افزایش قیمت مصالح ساختمانی اعم از سیمان و فولاد دانست.

وی با بیان اینکه در افزایش قیمت مسکن و یا توقف روند نزولی آن، جو روانی و اقتصادی جامعه نیز موثر است، افزود: تاثیر روانی طرح جهش تولید مسکن به دلیل تعداد عرضه مسکن در کشور و حمایت‌هایی که در این حوزه پیش بینی شده تا حدودی موجب تخلیه شدن حباب قیمتی مسکن خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، به ضرورت تقویت قدرت خرید خانه اولی‌ها اشاره و تصریح کرد: در طرح جهش تولید و تامین مسکن، برای بهبود قدرت خرید خانه اولی ها، اقشار نیازمند و دهک‌های پایین برنامه‌هایی اعم از ارائه زمین رایگان، تسهیلات کم بهره، تخفیفات پروانه‌های ساختمانی، اجاره 99 ساله پیش بینی شده است. همچین سقف وام خرید مسکن نیز مورد توجه قرار گرفته که دولت می‌تواند آن را تا 200 میلیون تومان افزایش دهد از طرفی زمان بازپرداخت وام نیز 20 ساله پیشنهاد شده اما بنده معتقدم تا 25 سال نیز برای کاهش اقساط وام قابل افزایش است. این موارد تاثیر خوبی بر خانه دار شدن خانه اولی‌ها و دهک های پایین جامعه خواهد داشت.

وی در رابطه با افزایش چشمگیر قیمت خانه در پایتخت و ناتوانی اقشار کم درآمد برای تهیه خانه با وجود تسهیلات خرید، خاطرنشان کرد: وجود شهرهای جدید اطراف تهران می‌تواند به اقشار کم درآمدی که توانایی خرید خانه در مرکز شهر را ندارند، کمک کند. از طرفی در طرح جهش تولید مسکن به دولت اجازه داده شده که در صورت نیاز املاک خارج از شهر را که در اختیار دیگر سازمان‌ها قرار دارد با تغییر کاربری به امر مسکن اختصاص دهد. این موضوع در اختیار وزارت شهرسازی و شورای عالی مسکن بود و می‌توانند در حوزه مذکور سیاست گذاری مناسبی داشته باشند.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو



+ 9
مخالفم - 9
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری