پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ ۱۸:۲۹
۱۰
۰
نسخه چاپی

جزئیات عرضه اولیه استقلال و پرسپولیس در دهه فجر 99

جزئیات عرضه اولیه استقلال و پرسپولیس در دهه فجر 99
عرضه اولیه سرخابی‌ها در بورس از دهه فجر آغاز می شود.

به گزارش تیتربرتر؛ فرهاد دژپسند در هفته اخیر در مراسم تودیع و معارفه روسای سابق و جدید سازمان بورس تا روز ۱۵ بهمن ماه وعده عرضه اولیه استقلال و پرسپولیس را مطرح کرد.

جزئیات عرضه اولیه استقلال و پرسپولیس

جزئیات عرضه اولیه استقلال و پرسپولیس
جزئیات عرضه اولیه استقلال و پرسپولیس

 

اخیرا فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد با بیان اینکه دهه فجر تیم‌های سرخابی در بورس عرضه اولیه خواهند شد، گفت: علت اعلام نکردن برای تعیین زمان عرضه سهام دو باشگاه به بورس، فراهم شدن اطمینان خاطر به خریداران و سهامداران در بورس است.

وی افزود: وزارت اقتصاد و دارایی باید اطمینان حاصل کند که منافع دو باشگاه و سهامداران در عرضه اولیه به بورس حفظ خواهد شد.

زمان عرضه اولیه استقلال و پرسپولیس

معاون توسعه و منابع وزیر ورزش گفت: روند خصوصی‌سازی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در دهه فجر وارد فاز جدید می‌شود.

 اعلام ژاله فرامرزیان معاون توسعه و منابع وزیر ورزش سازوکار ورود باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به بورس فراهم شده و قرار است این اتفاق در روزهای آینده و در دهه فجر رخ بدهد.

روند خصوصی‌سازی این دو باشگاه از ابتدای کار دولت آغاز شده است.

علت تاخیر در عرضه اولیه استقلال و پرسپولیس 

موضوع واگذاری سرخابی‌ها به زمان ابلاغ اصل ۴۴ قانون اساسی (سال ۱۳۸۷) باز می‌گردد. با ابلاغ آیین‌نامه اجرایی طبقه‌بندی بنگاه‌ها و تصویب دولت در سال ۱۳۸۸، پرسپولیس و استقلال در فهرست واگذاری‌ها قرار گرفتند. اما در مردادماه سال ۱۳۹۴، دولت طی مصوبه‌ای این دو باشگاه را از فهرست واگذاری‌ها خارج کرد. 

در سال ۱۳۹۷، این دو باشگاه دوباره در فهرست واگذاری‌ها قرار گرفتند و مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش خبر از تصویب پیشنهاد واگذاری سرخابی‌ها در کمیسیون اقتصادی دولت داد. فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد نیز در همان سال بر واگذاری سهام این دو باشگاه تا پایان سال ۹۷ تاکید و اعلام کرد که واگذاری باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال دوباره به جریان افتاده و عزم دولت برای واگذاری این دو باشگاه جدی است و منتظر روش‌های جدید واگذاری هستیم تا بر اساس آن واگذاری این دو باشگاه انجام شود.

 از سوی دیگر براساس قانون بودجه سال ۱۳۹۸، وزارت ورزش، سازمان خصوصی‌سازی و سازمان بورس می‌بایست تا شهریور ۹۸ نسبت به واگذاری این دو باشگاه از طریق فرابورس اقدام می‌کردند. در ماه‌های پایانی سال ۹۷، سازمان خصوصی‌سازی نیز اعلام کرد که سرخابی‌ها، قیمت‌گذاری شده و در اولین فرصت در سال ۹۸، جلسه هیات واگذاری برگزار و قیمت‌ها، تایید یا رد خواهند شد. 

در ماه‌های ابتدایی سال ۹۸ و پس از برگزاری جلسات توسط نمایندگان مجلس، وزارت ورزش، بورس و...، صورت جلسه‌ای در شهریورماه، تهیه و به امضای رییس وقت کمیسیون اصل ۴۴، رئیس فراکسیون ورزش مجلس،  سازمان بورس، وزارت ورزش و نماینده سازمان خصوصی‌سازی رسید. اما بنابر صورت جلسه مذکور، این دو باشگاه قابلیت عرضه در فرابورس را نداشته و انجام این واگذاری، منوط به اجرای اصلاحات اساسی در صورت‌های مالی دو باشگاه و اصلاح ساختار مالی بود. 

بنابراین سازمان خصوصی‌سازی، واگذاری پرسپولیس و استقلال را به نیمه اول سال ۹۹ موکول و اعلام کرد که باشگاه‌های مذکور در مردادماه واگذار خواهند شد. به گفته وزیر ورزش نیز به دلیل فراهم نبودن شرایط، واگذاری سرخابی‌ها تا پایان سال ۹۸ به تعویق خواهد افتاد. 

امیر هامونی، مدیرعامل شرکت فرابورس ایران، سال گذشته در مصاحبه‌ای به آخرین وضعیت عرضه سهام باشگاه استقلال و پرسپولیس در بازار سرمایه اشاره و بیان کرد: تا پنج سال گذشته درخواست رسمی عرضه سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به بورس ارائه و جلسه‌ها به صورت رسمی برگزار می‌شد، اما اکنون تشکیل این جلسات غیررسمی شده است.

مطالب مرتبط:

وی با تاکید بر اینکه مذاکراتی که در خصوص این دو باشگاه انجام می‌شود تنها در حد رایزنی است، اظهار داشت: در سال ٩٧ و ٩٨ هیچ درخواست رسمی مبنی بر عرضه سهام این دو باشگاه به فرابورس ارائه نشده و همین امر موجب عدم پیگیری ما برای انجام مراحل لازم شد. 

مدیر عامل شرکت فرابورس ایران با بیان اینکه در پنج سال گذشته به دلیل ارائه درخواست رسمی از سوی این باشگاه‌ها، شرکت فرابورس ضمن ورود به این موضوع پیگیری‌های لازم را انجام داد، خاطرنشان کرد: اوایل جلسه‌ها به صورت منظم با حضور وزیر ورزش و معاونان وزیر برگزار می‌شد، اما شاید به رغم مذاکراتی که صورت گرفته بود، صلاح بر عدم عرضه سهام آنها به فرابورس بوده است.

موانع واگذاری پرسپولیس و استقلال

عدم شفافیت در صورت‌های مالی این دو باشگاه، یکی از اصلی‌ترین دلایل عدم واگذاری سرخابی‌ها تاکنون بوده است. به گفته ابوالقاسم شمسی جام‌خانه، عضو هیات عامل و معاون شرکت‌ها و قیمت‌گذاری بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی، همه شرکت‌های تجاری از جمله سرخابی‌ها، هم دارایی و هم بدهی دارند. صورت‌های مالی تهیه‌شده توسط هیات مدیره شرکت توسط حسابرس مورد حسابرسی و رسیدگی قرار می‌گیرد.  

برای پرسپولیس و استقلال هم بندهای حسابرسی در گزارش زیاد است، اما زیاد بودن این بندها به معنای حل نشدن یا حل ناشدنی بودن آنها نیست و اگر از نظر مالی بخواهیم در نظر بگیریم، این یک امر معمولی است. اما تعداد زیادی از بندهای حسابرسی قابل رفع است. جلسات متعددی برگزار می‌شود و الزامات حاکمیت شرکتی برای دو باشگاه در نظر گرفته می‌شود.

شمسی جام‌خانه همچنین در تیرماه سال جاری نیز به تشکیل کارگروه‌هایی با هدف به حداقل رساندن ابهامات موجود و ایجاد شفافیت لازم برای عرضه سهام سرخابی‌ها در بورس اشاره کرد و گفت: اسناد مالکیت مربوط به دارایی دو باشگاه، ابهامات و اختلاف حساب موجود بین فدراسیون فوتبال با صندوق حمایت از پیشکسوتان، قهرمانان، سازمان لیگ و اسپانسرهای مختلف از جمله مشکلاتی است که با آن روبه‌رو شده بودیم.

پیش از ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ نیز، وضعیت مالی استقلال و پرسپولیس به گونه‌ای بود که قابلیت واگذاری آنها حتی از طریق مزایده هم وجود نداشت. چون اطلاعات مالی دو شرکت شفاف نبود و صورت‌های مالی یا مردود‌شده یا عدم اظهارنظر حسابرس بود. بنابراین حداقل شرایط را برای واگذاری نداشتند.

در صورت جلسه‌ای که در شهریورماه سال ۹۸، تهیه و امضا شد نیز به دلیل ساختار مالی نامناسب، سرمایه اندک، زیان انباشته قابل توجه و عدم وجود سند مالکیت دو مجموعه ورزشی به نام دو  شرکت استقلال و پرسپولیس به دلیل مشکلات حقوقی و ثبتی، مشکلات عدیده مالی و عدم شفافیت، دو باشگاه قابلیت عرضه در فرابورس را نداشتند. 

میزان عرضه سهام سرخابی‌ها در فرابورس

میزان عرضه سهام سرخابی‌ها در فرابورس
میزان عرضه سهام سرخابی‌ها در فرابورس

 

این امکان وجود دارد که در عرضه اولیه، ۱۲ درصد از سهام برای عموم مردم، ۳ درصد دیگر برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ۳ درصد برای بازارگردان و درمجموع ۱۸ درصد درنظر گرفته شود. 

دوشنبه (۶ بهمن ماه)، پرسپولیس در فرابورس معارفه و به گفته علی‌نژاد، معاون وزیر ورزش، معارفه این باشگاه با فرابورس انجام شد. 

باشگاه استقلال نیز در مرحله ارسال مدارک برای مشاوره پذیرش است که با ارسال مدارک، زمان معارفه و پس از آن، ورود به هیات پذیرش مشخص خواهد شد.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآرونده: علی اکبر رضایی



+ 10
مخالفم - 17
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری