پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ ۱۹:۰۳
۱۶
۰
نسخه چاپی

جزئیات عرضه اولیه های اسفند 99

جزئیات عرضه اولیه های اسفند 99
لیست عرضه اولیه های اسفند 99 منتشر شد.

به گزارش تیتربرتر؛ آخرین لیست عرضه اولیه برای بورس در اسفند 99 را در ادامه ببینید.

عرضه اولیه یا عرضه عمومی اولیه یعنی وقتی سهام یک شرکتی برای اولین بار در بورس می‌آید. ما بتوانیم از طریق بورس سهام آن شرکت را بخریم.
این شرکت‌ها احتمالا چند سالی هم فعالیت خوب داشته‌اند. احتمالا سهامشان هم در آن موقع دست یک عده خاصی بوده است ولی تا روز عرضه اولیه سهام این شرکت‌ها هنوز در بورس معامله نشده است.

خیلی‌ها اعتقاد دارند که عرضه‌های اولیه در بورس مانند طلا است. یعنی ما هرچی بخریم به احتمال خیلی بالایی سود کرده‌ایم، واقعیت هم همین است. در چند سال گذشته می‌توان گفت تمامی عرضه اولیه جدید دارای سود بوده‌اند.

معرفی عرضه اولیه های جدید

معرفی عرضه اولیه های جدید
معرفی عرضه اولیه های جدید

 

در روزهای آغازین ماه جاری سهامداران با نزدیک شدن به روزهای ۲۲ بهمن به تصور حمایت‌های دولتی انتظار داشتند که بورس سبزپوش شود. این در حالی است که سیگنال‌های مثبت دست‌اندرکاران بازار سرمایه نظیر تغییر رئیس سازمان بورس، خبر عرضه‌های اولیه‌، کاهش نرخ دلار، آغاز پذیره نویسی و خبر عدم افزایش سود بانکی توسط رییس کل بانک مرکزی هم نتوانست مانعی برای روند نزولی بازار سهام شود و برخلاف پیش‌بینی کارشناسان موج منفی به بورس بازگشت .

صرف نظر از باور سهامداران برای روند مثبت بورس خبر عرضه اولیه نماد شرکت زغال سنگ پروده طبس” در نماد «کزغال» نیز نتوانست تاثیر مثبت بر بازار سهام بگذارد. هر چند به اعتقاد برخی از سهامداران این عرضه اولیه به قدری ناچیز است که اگر سهم هر کد بورسی به ۶۰۰ سهم هم برسد باز هم تاثیری در بازار ندارد. در این عرضه اولیه هر کد بورسی می‌تواند حداکثر ۶۰ سهم در بازه قیمتی ۱۹۵۰ تا ۲۰۵۰ تومان معادل ۱۲۳ هزار تومان خریداری کند.

مطالب مرتبط:

لیست عرضه اولیه های اسفند 99

لیست عرضه اولیه های اسفند 99
لیست عرضه اولیه های اسفند 99

 

فرهاد دژپسند در هفته اخیر در مراسم تودیع و معارفه روسای سابق و جدید سازمان بورس از پذیره‌نویسی یک شرکت  ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی تا روز ولادت حضرت زهرا(س) خبر داد.

استقلال و پرسپولیس، عرضه اولیه اپال (شرکت اوپال پارسیان سنگان) که اخیرا ناگهان لغو شد، پتروشیمی‌ الوند، شرکت پالایشی ستاره خلیج فارس، شرکت حمل و نقل ریلی رجا، پتروشیمی اروند، شرکت تامین‌سرمایه تمدن، شرکت صنایع غذایی کورش، فروشگاه شهروند، روزنامه همشهری، هلدینگ سیمان غدیر و تپسی از مهمترین عرضه‌ اولیه‌های احتمالی امسال هستند که تاکنون گمانه‌هایی درباره آنها منتشر شده و اسامی این نمادها به عنوان عرضه اولیه امسال اعلام شده است.

از سوی دیگر طبق آخرین اطلاعات بزرگترین عرضه اولیه امسال یعنی ستاره خلیج فارس هم قرار بوده در زمستان امسال انجام شود.

بدین ترتیب تاکنون نام ۱۴ نماد بورسی اعلام شده که قرار است در امسال عرضه اولیه آنها انجام شود. هرچند تحقق این چنین وعده‌ای کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد اما به هرترتیب طبق برنامه اعلام شده نهایتا دو هفته بعد زمان عرضه اولیه مهم دو باشگاه ورزشی استقلال و پرسپولیس است.

بهترین زمان فروش عرضه اولیه

نمی‌توان در مورد زمان مناسب برای فروش سهام اولین عرضه نظر قطعی داد. چون این موضوع به عوامل مختلفی مانند نیاز شما به نقدینگی حاصل از این عرضه، خرید اولین عرضه به صورت اعتباری از کارگزار و در نتیجه تسویه‌حساب با آن و مواردی از این دست، بستگی دارد.

سهامداران می‌توانند از فردای روز عرضه، سهام خود را به فروش برسانند. اما برای دانستن بهترین زمان برای فروش سهم، باید برخی موارد مثل ارزیابی وضعیت فعلی و آینده شرکت عرضه‌ شده در بازار بورس، توجه به میزان بزرگی و کوچکی شرکت عرضه ‌شده در بازار بورس، مطالعه تحلیل بنیادی سهام عرضه اولیه در سایت‌های تحلیل‌گری و کانال‌های خبری کارگزاری‌ها، بررسی رفتار سهامداران عمده در ایام معاملات سهم پس از اولین عرضه، بررسی روند فعلی بازار بورس، را در نظر داشت.

روش دریافت سود از عرضه اولیه

عرضه‌ اولیه وقتی می‌خواهد صورت بگیرد یک سری تحلیلگر آنها را بررسی می‌کنند و آن شرکت را از نظر قیمت ارزش‌گذاری می‌کنند و متوجه می‌شوند که مثلا قیمت هر سهم این شرکت ۱۰۰۰ تومان ارزش دارد ولی می‌گویند ما با این شرایط خریدار نیستیم، اگر این قیمت را ارزانتر بدهید می‌خریم. خود این شرکت هم این تحلیل‌ها را راجع به قیمت سهام خودش می‌داند.

اصولا برای اینکه از عرضه‌های اولیه استقبال بشود آنها هم حاضر‌اند قیمت سهام خود را یک مقداری پایین‌تر از ارزش واقعی خودشان بدهند و به فروش برسانند و اصولا بعد از عرضه‌های اولیه این سهام‌ها تا چند روز ۵+ معامله می‌شود و هر کدام شاید ۱۰ %، ۲۰ % ، ۳۰ % طی چند روز قیمتشان رشد کند اما عرضه اولیه در روز اول بسیار محدود است و بسته به بزرگی آن شرکت و آن حجمی از شرکت که خودش را می‌خواهد به فروش برساند مشخص کننده این است که حدودا به هر نفر چقدر سهام می‌رسد.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآرونده: علی اکبر رضایی



+ 16
مخالفم - 12
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری