پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ ۱۷:۳۹
۱۱
۰
نسخه چاپی

اولین تاثیر جو بایدن بر قیمت دلار ایران!

اولین تاثیر جو بایدن بر قیمت دلار ایران!
سخنرانی پنجشنبه شب جو بایدن بر قیمت دلار تاثیر گذاشت.

به گزارش تیتربرتر؛  اتفاقات روز پنج شنبه دید کاهشی در بازار را تقویت کرد اما سخنان جو بایدن و تحلیل آن در بازار امید طرفداران افزایش قیمت دلار را افزایش داد.

گفتنی است در صرافی‌های بانک‌ها از صبح امروز ۱۸ بهمن ماه، قیمت دلار را برای فروش به مردم ۲۳۷۵۰ تومان اعلام کرده‌اند که نسبت به روز کاری گذشته تغییری نکرده است. نرخ خرید در این صرافی‌ها نیز ۲۳۳۰۰ تومان است.

قیمت فروش یورو نیز در صرافی‌های بانک‌ها، ۲۸۶۰۰ تومان و نرخ خرید آن ۲۸۱۵۰ تومان اعلام شده است.

بررسی سخنرانی جو بایدن و تاثیر آن بر بازار

بررسی سخنرانی جو بایدن و تاثیر آن بر بازار
بررسی سخنرانی جو بایدن و تاثیر آن بر بازار

 

جو بایدن در سخنرانی پنج شنبه شب خود نامی از برجام و لغو تحریم های ایران به میان نیاورد، عاملی که موجب شد خریدهای پشت خطی در بازار دلار بیشتر شود. دلار که روز پنج شنبه تا محدوده 23 هزار و 900 تومان افت کرده بود، روز جمعه در معاملات اعتباری به بالای مرز 24 هزار تومانی بازگشت.

به گفته برخی تحلیل گران تا ابتدای بهمن ماه، بازار ارز بیشتر تحت تاثیر امید نسبت به لغو تحریم توسط آمریکا سیر نزولی قرار گرفته بود؛ با این حال، بایدن در عمل نه تنها کاری نکرده است، بلکه صحبتی هم بازگشت به برجام به میان نیاورده است. این موضوع موجب شده است که امید شکل گرفته پیرامون دولت جدید آمریکا در بازار ارز کم رنگ تر شود. دیگر دشوار است که با اخبار و تصورات امیدوار کننده بتوان قیمت دلار را مدیریت کرد.

قیمت دلار افزایش می یابد؟ یا کاهش؟

با این حال این موضوع به معنای آن نیست که قیمت با قدرت سیر افزایشی پیدا خواهد کرد، بلکه بیشتر این مساله را تداعی می کند که کاهشی شدن قیمت دلار دشوارتر از قبل شده است.

گفته های فعالان بازار حاکی از آن است که خروج سرمایه از کشور در سطح پایینی قرار ندارد و هم چنان افرادی تمایل دارند که بخشی از دارایی های خود را به ارز و طلا تبدیل کنند.

در این شرایط شاید سایه امکان لغو تحریم ها و مذاکره با آمریکا موجب شود سفته بازان به بازار هجوم نیاورند، ولی تا زمانی که اتفاق افتصادی خاصی یا گشایش عملی سیاسی رخ ندهد، دشوار است که موج فروش جدیدی نیز در بازار شکل بگیرد.

برای باار ارز روز شنبه، سطح 24 هزار و 200 تومانی دلار برای افزایشی ها اهمیت دارد و کاهشی ها به محدوده 23 هزار و 800 تومانی دقت خواهند کرد. برخی تحلیل گران فنی به معامله گران پیشنهاد می دهند در محدود 24 هزار و 400 فروشنده باشند اما معامله گران در ابتدای هفته به نظر بیش از آنکه به تحلیل های فنی توجه داشته باشند به خبر توجه دارند.

مطالب مرتبط:

اولین تاثیر جو بایدن بر قیمت دلار 

اولین تاثیر جو بایدن بر قیمت دلار 
اولین تاثیر جو بایدن بر قیمت دلار 

 

رئیس جمهور آمریکا در اولین روزهای کاری خود از دو موضوع مهم صحبت کرده که احتمالا این دو اظهارنظر برای فعالان بازار ارز ایران مهم باشد.

رئیس جمهوری آمریکا در بازدید از وزارت خارجه گفت آمریکا و دیپلماسی بازگشته است. او در سخنرانی خود گفت که قصد دارد فرمان اجرایی لغو ممنوعیت ورود مسلمانان به کشور را امضا کند.

علاوه بر این خبر، جو بایدن اعلام کرد که ایالات متحده در حال پایان دادن به حمایت خود از حملات سنگین نظامی پنج ساله به رهبری عربستان سعودی در یمن است . وی این تصمیم را بخشی از تأکید آمریکا بر دیپلماسی، دموکراسی و حقوق انسانی دانست.

با این حال دو خبر که حاوی سیگنال کاهش نااطمینانی در بازار ارز است به نظر می‌رسد فعالان بازار ارز انتظار کاهش قیمت را جدی‌تر بگیرند. اگر در ادامه همین روند، اخبار حاکی از کاهش تحریم‌ها و اختلافات در منطقه باشد احتمالا میزان اثرپذیری قیمت دلار بازار داخلی بیشتر شود.

در همین حال روز پنجشنبه افت دلار ادامه یافته بود و این ارز با ۴۰ تومان افت به بهای ۲۳ هزار و ۹۴۰ تومان رسیده بود.

تاثیر بازگشت به برجام آمریکا بر قیمت دلار

تاثیر بازگشت به برجام آمریکا بر قیمت دلار
تاثیر بازگشت به برجام آمریکا بر قیمت دلار

 

 در شرایط کنونی، عده‌ای باور دارند، صحبت نکردن بایدن درباره برجام منجر به افزایش فعالیت خریداران می‌شود و قیمت را به بالای ۲۴ هزار تومان بازمی‌گرداند.

این در حالی است که عده دیگری باور دارند، بازار یک هفته توان عبور از سطح ۲۴هزار و ۵۰۰ تومان و رسیدن به کانال ۲۵ هزار تومانی را از خود نشان نداد. از نگاه آنها این مساله نشان می‌دهد خریداران زیادی در بازار حاضر نیستند که قیمت را دچار تکانه‌های شدید کنند.

در هر صورت، قیمت دلار دو هفته پیش زیر ۲۲ هزار و ۸۰۰ تومان نیز معامله شده بود و در بازه کوتاهی توانست بالای ۱۳ درصد افزایش قیمت را به ثبت برساند.  به‌نظر می‌رسد برخی از معامله‌گران هفته گذشته از برخی خریدهای خود سودگیری کردند.

آنها در صورتی که تشخیص بدهند کف قیمت دلار همان سطح ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومانی است، بار دیگر با قدرت وارد معاملات خواهند شد، امری که موجب افزایش دوباره قیمت‌ها خواهد شد. در مقابل به‌نظر می‌رسد بازارساز سعی دارد قیمت را در درجه اول در کانال ۲۳ هزار تومان به آرامش برساند و پس از آن، فشار فروش را بیشتر کند.

آنچه دیگران می خوانند:

گزارش از علی اکبر رضایی



+ 11
مخالفم - 18
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری