پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ ۱۴:۲۹
۱۵
۰
نسخه چاپی
رکود سفر ادامه دارد؟

پیش بینی زمان خروج بازار گردشگری از رکود

رکود سفر ادامه دارد؟
براساس اعلام سازمان جهانی گردشگری، بازار توریسم بین‌الملل در سال ۲۰۲۰ با کاهش ۷۴ درصدی مواجه شد.

به گزارش تیتربرتر؛ صنعت گردشگری با وقوع کرونا بیشترین آسیب را دید. این در حالی است که حدود ۱۰ درصد درآمد ناخالص اقتصاد جهان از صنعت گردشگری است و رتبه ۵ را در بین صنایع مهم دارد.

بررسی نتایج تحقیقات کارشناسان سازمان جهانی  گردشگری نشان‌دهنده بازیابی بسیار کند برای سال ۲۰۲۱ است و چشم‌انداز آنها برای بهبود بازار گردشگری برای سال ۲۰۲۲ ارزیابی شده است.

زمان خروج بازار گردشگری از رکود

زمان خروج بازار گردشگری از رکود
زمان خروج بازار گردشگری از رکود

 

باتوجه به سقوط سهمگین بازار گردشگری در سال ۲۰۲۰ و تعطیلی سفرهای بین‌المللی ناشی از اعمال محدودیت‌های سختگیرانه سفر و بستن مرزهای بسیاری از کشورها، آینده ۲۰۲۱ چندان خوش‌بینانه ارزیابی نمی‌شود و بهبود آن احتمالا تا سال ۲۰۲۲ به طول خواهد انجامید.

بازگشت بازار گردشگری می‌تواند تا سال ۲۰۲۴ یا به بعد صورت پذیرد و بخش گردشگری جهان در عرصه سفرهای بین‌المللی سال‌های سختی را پشت‌سر خواهد گذاشت اما باتوجه به انعطاف‌پذیری بازار توریسم در طول تاریخ، این صنعت طی چند سال آینده نه‌تنها مسیر بهبود و بازگشت به سطح پیش از کرونا را می‌گذراند بلکه شرایط قرار گرفتن در مسیر رشد و توسعه پایدار را نیز فراهم خواهد کرد.

مطالب مرتبط:

گزارش سازمان جهانی گردشگری درباره «رکود سفر»

گزارش سازمان جهانی گردشگری درباره «رکود سفر»
گزارش سازمان جهانی گردشگری درباره «رکود سفر»

 

براساس اعلام سازمان جهانی گردشگری، بازار توریسم بین‌الملل در سال ۲۰۲۰ با کاهش ۷۴ درصدی مواجه شده است که بیش از یک میلیارد گردشگر خود را از دست داده است و توریسم جهان در سال ۲۰۲۰ به لحاظ تعداد گردشگران ورودی به سطح سال ۱۹۹۰ بازگشته است که زیر ۵۰۰ میلیون گردشگر خارجی بوده است.

همچنین این بازار در بعد درآمدی و اقتصادی نیز متحمل خسارتی بالغ بر 1.3 هزار میلیارد دلار شده است. این رکود بی‌سابقه منجر به تبدیل شدن سال ۲۰۲۰ به بدترین سال تاریخ توریسم جهان شده است که تمامی کشورهای جهان به‌ویژه کشورهای وابسته به اقتصاد توریسم را تحت‌الشعاع قرار داده است.

اکنون این رکود سهمگین می‌تواند بر چشم‌انداز بازار توریسم در سال ۲۰۲۱ نیز تاثیرگذار باشد و بهبودی را به تاخیر بیندازد یا بسیار آرام شکل گیرد.  اگرچه اقدامات گسترده‌ای برای ایجاد شرایط سفرهای ایمن صورت گرفته است اما واقعیت نمایانگر پایان نیافتن این بحران است که پیش‌بینی‌ها برای آینده را تنها بر پایه حدس و گمان محقق می‌کند.

باتوجه به تکامل مجدد همه‌گیری، درحال‌حاضر بسیاری از کشورها محدودیت‌های شدیدتری را برای سفرها اعمال کرده‌اند. این محدودیت‌ها شامل آزمایش اجباری، قرنطینه و در برخی موارد بسته شدن کامل مرزها است که همگی مانع بزرگی بر سر راه سفرهای بین‌المللی است. البته تولید و ترویج واکسن کووید-19  بر‌تدریج به بازگرداندن اعتماد مصرف‌کنندگان و کاهش محدودیت‌ها تاثیرگذار است و سفرها را به آرامی در ماه‌های آینده عادی‌سازی می‌کند.

از این رو با ایجاد شرایط سفرهای بین‌المللی ایمن همچون هماهنگی کشورها، دیجیتالی‌سازی، ارائه گواهینامه‌های پزشکی همچون آزمایش و واکسیناسیون، مبانی اساس ارتقای سفر ایمن و آماده‌سازی جهت بهبود بازار گردشگری فراهم می‌شود.

چشم‌انداز بازار گردشگری در سال ۲۰۲۱

چشم‌انداز بازار گردشگری در سال ۲۰۲۱
چشم‌انداز بازار گردشگری در سال ۲۰۲۱

 

آخرین مطالعات  سازمان جهانی گردشگری چشم‌انداز متفاوتی را از سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد. حدود ۴۵ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی‌ها چشم‌انداز بهتری را برای سال ۲۰۲۱ نسبت به سال گذشته برآورد می‌کنند درحالی‌که ۲۵ درصد از آنان انتظار عملکرد مشابه با ۲۰۲۰ را دارند و حدود ۳۰ درصد از شرکت‌کنندگان نتایجی به مراتب بدتر از سال ۲۰۲۰ را پیش‌بینی می‌کنند.

به‌نظر می‌رسد چشم‌انداز کلی برای بازگشت گردشگری بین‌المللی در سال ۲۰۲۱ بدتر شده است زیرا حدود ۵۰ درصد از پاسخ‌دهندگان بازگشت بازار گردشگری را برای سال ۲۰۲۲ برآورد کرده‌اند و نیمی بازگشت آن را برای سال ۲۰۲۱ درنظر گرفته‌اند.

همچنین کارشناسان برآوردهای خود را براساس تقاضای فزاینده فعالیت‌های گردشگری در فضای باز و مبتنی بر طبیعت، افزایش توجه به سفرهای داخلی و سفرهای آرام قرار داده‌اند.

با نگاهی به آینده، بیشتر کارشناسان بازگشت بازار گردشگری به سطح پیش از همه‌گیری  کرونا  زودتر از سال ۲۰۲۳ را ارزیابی نمی‌کنند. در واقع ۴۳ درصد از پاسخ‌دهندگان به سال ۲۰۲۳ اشاره کرده‌اند، درحالی‌که ۴۱ درصد انتظار بازگشت به سطح ۲۰۱۹ را در سال ۲۰۲۴ یا بعد از آن دارند.

سناریوهای سازمان جهانی گردشگری برای سال ۲۰۲۴-۲۰۲۱ نشان می‌دهد که بازگشت بازار گردشگری به سال ۲۰۱۹ بین ۵/  ۲ تا ۴ سال به‌طول خواهد انجامید.

آنچه دیکران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو



+ 15
مخالفم - 6
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری